Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel vangen, niet leveren. Fietsen in het Vliegtuig - Forum Wereldfietser

Wel vangen, niet leveren. Fietsen in het Vliegtuig

Wel vangen, niet leveren. Fietsen in het Vliegtuig

Ze keek al een beetje moeilijk. Beetje zuchten, wegdraaiende ogen, net te nat voorhoofd en een blik die verraad dat ze dit werk al veel te lang doet maar te moe is om te verkassen. Vijf opgewonden Nederlandse vakantiegangers met een vluchtvertraging van 12 uur en verloren bagage die het probleem stante pede opgelost willen zien, brachten daar geen enkele verlichting in. Ik had wel een beetje met haar te doen maar dacht ook aan mijn eigen hachje omdat Lisette briesend van woede in mijn nek stond te hijgen klaar om de dame van de balie “lost lugage” verantwoordelijk te stellen voor het verlies van haar maatje, haar rijwiel. En kom niet aan de fiets van een wereldfietser want dat voelt om zijn minst aan als mishandeling.
In de Spaanse omgeving van Tenerife waar elke Engels sprekende Tenerifiaan net zo goed Spaans kan spreken omdat de uitspraak van het Engels nog erger is dan dat van de gemiddelde Nederlander, hoorden we van de zuchtende dame dat het allemaal door de Spaanse luchtvaartmaatschappij kwam en dat zij daar niets aan kon doen. Het feit dat zij bij diezelfde maatschappij werkt deed daar niets aan af. Onze fietsen waren weg en zij kon niet vertellen waar ze waren en of ze ooit nog terug kwamen. Een schadepost van zeven duizend euro deed haar ogenschijnlijk niets meer dan het geven van een telefoonnummer en een adres van de website van de Spaanse god van de hemel. Daar moesten we het mee doen.

Hotelletje in Santa Cruz genomen en gelijk de hoorn opgepakt. Voor het eerst een mobiele telefoon op fietsvakantie meegenomen en die lijkt nu goed van pas te komen. Via een ingewikkeld keuzemenu in een mengeling van Spaans en Engels wordt na een paar minuten de hoorn erop gegooid wat niet veranderd na 10 vruchteloze pogingen. De vaste krakende telefoonlijn bleek verder te komen waarbij de vangst een continue afspelend bandje bleek te zijn die aangaf dat Iberia 24 uur per dag, 7 dagen in de week met man en macht achter onze bagage aanzit. Dat klinkt goed. We stelden ons een mierennest van druk zoeken Iberia-mensen voor die er alles aan gaan doen om ons als klant tevreden te stellen. Een beetje meer menselijk contact zou wenselijk zijn maar helaas krijgen we het niet voor elkaar om per telefoon of email rechtstreeks iemand te spreken. Maar dat is logisch, men is ten slotte druk aan het zoeken.
‘Dan maar lopen?’, stelt Inge voor?

Vanuit het jeugdhotel in de bergen proberen we nog een aantal keren de trots van Spanje te bereiken waarbij we stuiten op een onverwoestbaar verzet van verbroken telefoonlijnen, in kringetjes draaiende telefoonbandjes en af en toe gegiechel op de achtergrond van druk zoekende Iberia mensen waarbij we een wat onzeker gevoel over dat laatste krijgen.
Maar op de derde dag, halverwege de klimtocht van een bergrug, krijg ik onverwachts een sms, in het Spaans, waarbij mij gevraagd wordt met spoed contact met ze op te nemen. Terug bellen naar het bewuste nummer kan niet en ik krijg geen informatie waar ik dan wel naar toe moet bellen. Hijgend en badend in het zweet klimmen we terug naar ons onderkomen en bellen vol hoop naar het eerst verkregen nummer waar we terecht komen in hetzelfde ritme. Keuzemenu, verbroken verbindingen en af en toe het bewuste bandje. Dat spel gaat 24 uur lang door. Af en toe een sms’je in het Spaans van Iberia om contact op te nemen en geen enkele mogelijkheid om contact met ze op te nemen. Ook een taxi op en neer naar het vliegveld biedt geen enkel soelaas anders dan dat we weer het bewuste telefoonnummer in ons handen gedrukt krijgen.

En dan, als donderslag bij heldere hemel, staan er ineens twee verfomfaaide dozen met twee verfomfaaide fietsen. Deuken in het frame maar geen mogelijkheid om de schade bij de maatschappij te claimen omdat de fietsen niet opgehaald zijn op het vliegveld.

We voelen ons een beetje moe. Moe van het vechten, moe van het te pakken proberen krijgen van de dienst die je met geld hebt gekocht. De schade is uren vertraging, verloren vakantiedagen, beschadigde bagage en fietsen, verlies aan geld van telefoon- en taxikosten en geen enkele mogelijkheid om een persoon van de maatschappij te pakken te krijgen. Geen begrip, geen uitleg, niet iemand die het leuk vind om je te helpen. Die inziet dat je geen probleem hebt om te betalen wanneer de service goed is.
Maar waar we vooral moe van zijn geworden is het feit van vliegmaatschappijen wel geld willen vangen voor het vervoer van je fiets maar geen investering willen plegen om dat vervoer ook goed te laten plaatsvinden. En dat classificeer ik als diefstal.

Marco
(heb overigens wel een hele mooie vakantie gehad met een hele leuke club mensen :P )
Deuken in het frame...
Dus je mooie nieuwe witte Santos met zwarte letters waarvan je al een foto postte heeft nu al een deuk..... :(
Shit!

Maar goed het zijn maar spullen.
Om welke maatschappij ging het eigenlijk?
Dat staat er: Iberia. Klotezooi. En een reden om zo min mogelijk te vliegen met de fiets.
liz schreef:Dat staat er: Iberia. Klotezooi. En een reden om zo min mogelijk te vliegen met de fiets.
:oops: niet gezien....
Niet vliegen met de fiets, ben ik niet met je eens. Ikzelf heb in al die jaren vrijwel geen schade gehad. En volgens mij hebben Marco en Lisette ook aardig wat schadevrij gevlogen. OK het kan gigantisch misgaan en dat is klote. Maar om je dan al die mooie trips te ontzeggen.....
liz schreef:een reden om zo min mogelijk te vliegen met de fiets.
Lijkt me zowiezo een goed idee. :wink:
NEE!!! Natuurlijk wel blijven gaan. Shit hoort bij het leven maar dan blijft het nog wel shit. Het gaat ook niet om de spullen of de fouten die worden gemaakt. Het gaat om de totale onverschilligheid om fouten op te lossen.

@whave: mooi he, wit! Deuk zat in de mooie grijze Santos......wit is nog steeds maagdelijk wit :wink:
Marco,

Ben je overgestapt in Madrid? Niet voor niets heeft de luchthaven Madrid-Barajas de bijnaam Madrid-Borrachos.

Hoe voelt Robbert van Santos zich na deze mishandeling van een van zijn edele producten? Gaat hij onmiddellijk met een voorhamer richting de hangaar van Iberia?

Sterke, zie ik je zondag in de Kargadoor bij de nieuwjaarsreceptie van de Wereldfietser?

Bert

Tip voor iedereen.
Je kunt je fiets laten bijverzekeren bij de reisverzekering. In dat geval is schade of verlies van je fiets tijdens luchttransport verzekerd. Je hoeft dan ook niet te claimen bij de luchtvaartmaatschappij, maar bij de verzekering.
Er zitten nog meer praktische zaken in deze verzekering, zoals vervoer van je fiets als je tijdens je reis plotseling terug moet door ziekte, ongeval of een gebeurtens in bij naaste familie in Nederland.
Marco, kun je het niet verhalen op je reisverzekering?
Iberia is inderdaad een KLOTE maatschappij, m'n zoon heeft een jaar in een call center van Iberia gewerkt, bij klachten moest hij een e-mail adres geven waarvan iedereen wist dat het nooit geopend werd!
Wat ik mij nou afvraag: zou de vereniging hier iets in kunnen betekenen? Niet door Marco's persoonlijke leed aan te pakken, maar door het probleem als een soort Consumentenbond aan de kaak te stellen. Door dit soort verhalen te verzamelen. Een top 10 opstellen van slechtste maatschappijen, en dan een persbericht de deur uit? (Publiceren die hap, in Op Pad, Bike & Trekking, ...)
eindgebruiker schreef:Wat ik mij nou afvraag: zou de vereniging hier iets in kunnen betekenen? Niet door Marco's persoonlijke leed aan te pakken, maar door het probleem als een soort Consumentenbond aan de kaak te stellen. Door dit soort verhalen te verzamelen. Een top 10 opstellen van slechtste maatschappijen, en dan een persbericht de deur uit? (Publiceren die hap, in Op Pad, Bike & Trekking, ...)
Beste Gaele,

Het probleem is dat luchtvaartmaatchappijen zich verschuilen achter de verladers en de verladers weer zeggen dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is.
Zo is de beheerder van de Spaanse luchthaven die verantwoordelijk is voor de scanapparaten, waar je je fiets voor het inchecken doorheen moet laten halen. Iets wat vaak fysiek bloed, zweet en tranen kost, maar ook regematig schade oplevert aan fietsen.
Op een brief van mij over deze situatie kreeg ik antwoord: "Onze apparatuur voldoet aan alle eisen. Meldt u zich bij de betrokken luchtvaartmaatschappij voor meer informatie.

Een van de doelstellingen van de Wereldfietser is het behartigen van belangen.
Het risico kan zijn dat luchtvaartmaatschappijen dat kunnen stellen: "We willen af van het gezeik. We nemen geen fietsen meer mee."
Effectiever is vermoedelijk het gesprek discreet te openen. Niet met Iberia, want dat lijkt weinig zinvol (maar de markt zal hen wel straffen - binnenkort zijn er zeker minder maatschappijen). Andere maatschappijen zijn misschien wel degelijk geinteresseerd in een gesprek over wat fietsers happy maakt. Gewoon met KLM beginnen, en met de resultaten daarvan naar de concurrentie stappen. Ik heb vaak de indruk dat de maatschappijen ook niet weten waar ze het over hebben.
Wim
bert sitters schreef:Het probleem is dat luchtvaartmaatchappijen zich verschuilen achter de verladers en de verladers weer zeggen dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is.
En de laatsten hebben gelijk. Als ik een vliegticket koop sluit ik een contract met de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk tegenover mij, de verlader tegenover de luchtvaartmaatschappij. Wat aansprakelijkheid betreft heb ik met de verlader geen moer te maken.
bert sitters schreef:Het risico kan zijn dat luchtvaartmaatschappijen dat kunnen stellen: "We willen af van het gezeik. We nemen geen fietsen meer mee."
Het risico kan zijn dat fietsreizigers dan kunnen stellen: "We willen af van het gezeik. We kopen bij die maatschappij geen tickets meer." ;-)

Wim heeft natuurlijk gelijk met zijn positieve benadering. Je zou ook een top tien met beste maatschappijen moeten maken.

Een inventarisatie kan geen kwaad, lijkt me.
een reden om zo min mogelijk te vliegen met de fiets.
Marco en Lisette ik voel met je mee. In het voorjaar een reisje geboekt met Vlieg en Fiets. Dan verwacht je (metgezel) dat de Fiets probleemloos mee kan. Nee dus. Met veel praten in mijn beste Spaans :P en nog meer dollars heb ik de fietsen mee terug naar Nederland kunnen sturen. Vanzelfsprekend waren de fietsen er niet op Schiphol. Vlieg en Fiets verwees alleen naar de reisverzekering. Na ruim een week werden de fietsen thuis gebracht. In een haast onherkenbare verpakking waren er 2 verfrommelde Avaghon fietsen. De wielen heb ik zelf gericht, re-cycle heeft mijn frame vervangen en de spatborden heb ik er zelf maar vervangen. De fiets van mijn metgezel is met een extra grote sticker op de krassen en deuken weer toonbaar gemaakt. De spatborden bijgebogen. Dan vlieg je "georganiseerd" door Vlieg en Fiets, met Martinair. De extra kosten voor de terugvlucht van de fietsen kreeg ik niet zonder slag of stoot betaald. Daar heb ik maar 6 keer om moeten vragen om Fluts en Pruts te motiveren allen al de transport kosten te betalen. De fietsen zijn voor de deur het schipholbusje uit gegooid en je kunt dus niets verhalen. Ik kan me jullie frustratie voorstellen. Succes met je verwerking, ik heb na een jaar nog geen goed woord voor Vlieg en Fiets over. Mvgr, Eric
In het kapitalisme is het kapitalistische antwoord: met je centen stemmen. Het mooie van het systeem is dat het ook werkt. Wel moet je dan die markt transparant maken, dus veel feedback, en de concurrentie mobiliseren. We zijn een heel kleine minderheid, dus als we zonder iets te zeggen wegblijven merkt niemand het. En we moeten ook accepteren dat kwaliteit geld kost.
Op het amerikaanse randonneursforum is hier de laatste tijd ook veel discussie over. Misschien moeten we het ook eens van de kant van de luchtvaartmaatschappij bekijken. Fietsen zijn namelijk inderdaad heel lastig. Hebben we daar een echte oplossing voor?
Wim
Wim schreef:In het kapitalisme is het kapitalistische antwoord: met je centen stemmen. Het mooie van het systeem is dat het ook werkt. Wel moet je dan die markt transparant maken, dus veel feedback, en de concurrentie mobiliseren.
Leveranciers van veel dingen hebben de afgelopen tien jaar echter kapitalen geïnvesteerd om de markt zo ondoorzichtig mogelijk en henzelf zo onbereikbaar mogelijk te maken, in het kader van hun eigen efficiency. Zelf probeer ik KPN nu al bijna een week zover te krijgen dat ze mij een nieuw modem bezorgen zodat ik (en mijn bedrijf) weer kan bellen met mijn vaste lijn. Maar steeds weer wordt ik geblokkeerd door - in chronologische volgorde - technische medewerkers die mij vanalles laten proberen dat niet werkt, callcentermedewerkers die geen logboek bijhouden, telefoongesprekken die worden afgebroken, een monteur die niet komt opdagen, een medewerker die geen toezegging kan doen, iemand die niet terugbelt en enorme wachtrijen waar ik met mijn prepaid in terechtkom. Zometeen ga ik maar weer verder...
De tactieken die Marco en Lisette ondergingen zijn komen mij maar al te bekend voor :twisted:
Leon
Wim schreef:In het kapitalisme is het kapitalistische antwoord: met je centen stemmen. Het mooie van het systeem is dat het ook werkt.
Tenzij je te maken hebt met een beperkt aantal aanbieders die gezamelijk afspraken maken en een markt die zeer hoge drempels opwerpt voor nieuwe toetreders......
Hoe levensvatbaar zouden zgn. "fietsvluchten" zijn? Er is ook sprake van gipsvluchten bij de wintersport. Waarom geen fietsvluchten?

Een (twee)wekelijkse of maandelijkse fietsvlucht van en naar een paar grote steden op elk werelddeel. Het enige "extra" wat ervoor nodig is, is wat gereserveerde bagageruimte en een gereserveerd karretje voor de bagage-behandelaars op het vliegveld om de fietsen mee te vervoeren (zodat ze niet door de talloze koffers beschadigd worden). Administratief moet dat toch in te regelen zijn.
De rest van het vliegtuig en de ruimte is dan nog steeds beschikbaar voor de reguliere passagiers.

Ik vraag me af hoeveel zoiets zou kosten, per fietser. Het moet natuurlijk wel iets opleveren voor de vliegmaatschappij. Maar als ik naar Verweggistan kan vliegen zonder me zorgen hoeven te maken over de fiets, heb ik daar graag een tweehonderd euro extra voor over. Dat geld ben ik na drie kilometer probleemloos fietsen op mijn eigen fiets allang vergeten.

Groeten,

Maarten
Het is wel ff iets heel anders maar toch...

Over wel vangen, niet leveren gesproken. Wat dacht je van het meenemen van fietsen in een volle NS trein?

Afgelopen zondag kwamen wij met twee fietsen aan op Schiphol en wilde daar de trein nemen naar huis. De twee aanwezige fietsruimtes in de trein waren dikbezet met reizigers met grote koffers. Terwijl er in de rest van de trein zat plek was. We kwamen er dus niet in en hebben een trein weglaten rijden. De volgende trein was weer dikbezet en daar zijn we dan toch maar ingestapt. We hebben de reizigers in het fietscoupé vriendelijk gewezen op het bordje Bicycles priority. Echter bij een aantal van de reizigers was totaal geen begrip, ook niet toen we uitgelegd hadden dat wij betalen voor onze fiets en zij niet voor hun bagage. Ook dit komt vaker voor. :roll: