Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring rond oostenrijk/tsjechie/slowakije? - Forum Wereldfietser

Ervaring rond oostenrijk/tsjechie/slowakije?

Hallo allemaal,

We willen van:
Amsterdam-Wenen treinen
Wenen Oostenrijk - Boedapest Hongarije
Vanaf Boedapest via Slowakije naar Krakau in Polen
Via Zuid-West Polen richting Praag Tsjechië
Praag - Amsterdam treinen

We vroegen ons af of iemand hier ergens nog interessante tips en leuke routes heeft? Voornamelijk geinteresseerd in mensen die ervaring hebben met schijnbaar erg mooie Slowakije en het oostelijke gedeelte van Tsjechië (vanuit Krakau naar Praag)

Alvast bedankt!! Gr Janneke en Sander
Geen aan te bevelen routes hier, maar wel ervaring met erg fijne tochten. Rond de Donau heb je natuurlijk die Donauradweg, maar het zou zo maar kunnen dat je die niet de hele route leuk blijft vinden. Want er zijn ook bergen en bossen, meren en landbouwgrond. Het is echt genieten in Tsjechië en Slowakije, de binnenwegen zijn er niet zo overdreven druk en van prima kwaliteit. Goede fietsen- en outdoorwinkels. Goede campings, maar in het wild gaat het ook prima. Af en toe wel wat stennis met honden gehad trouwens. Plezier daar! Ziad van Beek
Dit is de route zoals ik die met Jim en Rutger heb gereden deze zomer. Waarbij we door tijdgebrek en hopeloos rijgedrag van de Polen (Poolse feestdag dus extra alcohol) een deel door Polen met de trein hebben gedaan. Voor de gehele route geldt eigenlijk dat hij autoluw is en landschappelijk zeer de moeite waard. Wel zitten er een aantal stevige klimmen waar bij het bepalen van de dag afstanden rekening mee moet worden gehouden.

http://www.wouterhagedoorn.nl/OostEurop ... a-lite.htm

Deze website kan helpen bij het vinden van eventueel onderdak

http://www.cyklistevitani.cz/

En hier vind je een impressie van onze tocht.

http://picasaweb.google.com/W.Hagedoorn/OostEuropa#

http://nl.youtube.com/watch?v=LVsrQRMBRbQ

Wouter
Hallo wouter,

Mag ik vragen hoe lang je over die rit hebt gedaan? of hoeveel kilometers? Was het gedeelte in Tsjechië een beetje leuk? Want zo hebben wij hem ongeveer ook in gedachten, in ieder geval dat gedeelte van het land.

Gr Janneke
Janneke,

De ingetekende route is 1400 km waarvan wij er 250 met de trein hebben gedaan. Dus de overgebleven km's hebben we in 12 dagen gefietst. Het laatste stuk van Jesenik langs de Poolse grens tot aan Praag is 400km en hebben wij in 4 dagen gedaan.

Hierbij moet ik wel aantekenen dat wij iets meer fietsen dan de gemiddelde wereldfietser is dit heuvelachtige gebied. Dus 5 dagen met eventueel een rustdag/wandeldag is zeker de moeite waard.

In het reisverslag van Jim staat een tabel met de km's en de hoogtemeters.

http://jimvdberg.brinkster.net/oosteuro ... uropa.html

Wouter
Hallo Janneke en Sander,

Ach, ons rondje Oostenrijk.........kijk maar eens op onze site voor een korte impressie. En ik moet zeggen; we hebben er erg goede herinneringen aan. Wil je meer lezen kijk dan in de oppad of mail een pbtje.
Hou inderdaad rekening met het heuvelen als je dagafstanden plant, met name Tsjechie vonden wij vermoeiend fietsen en bracht ons per dag minder ver dan we gewend zijn.

Veel plezier!

Bert

avic punt demon punt nl
Hallo,

Van Melnik naar Jilcin heb ik gefietst. Het exact aantal kilometers weet ik niet meer (100Km volgens Tsjechien per Rad, al denk ik dat ik er wat meer heb gedaan, omdat mijn kaart 1/200000 km was). Dit is een route die oost/noordoostelijk boven Praag loopt.

De route zelf is een echte aanrader. Ik heb jammer genoeg vaker slecht weer gehad dan goed weer.

Onderweg kom je zeer mooi valleien en dalen tegen. Dit houdt tevens heel wat klimmen en dalen in, het houdt eigenlijk nooit op.

Campings zijn soms moeilijk te vinden, dan liggen ze weer dicht bij elkaar. Veel campings zijn niet echt aangegeven.

Vaak is het sanitair erbarmelijk, ook wel omdat deze campings al niet meer zo dicht bij de grens met de Westerse wereld liggen.

Campings zijn vaak enorme zwembaden met een paar tenten eromheem.

Heerlijke verlaten fietsroutes, over slechte landwegen.

De (enige) camping in jilcin was een afknapper qua uitstraling, hier was het sanitair dan weer net vernieuwd. Verder een leuk plaatsje, met veel winkels, toeristen, en heerlijke koffie met ijs aan een paar euro omgerekend. Een leuk marktplein.

Vanuit Jilcin was het nog een 50 km tot de grens met Polen en ik geloof de hoogste berg in Tsjechië. De reuzenberg. Maar na al dat klimmen en dalen was ik wel toe aan wat anders.

In Jilcin was ik de Tsjechische onwil om niet slavisch te spreken beu en heb ik de trein naar Praag genomen. In Praag kregen al die onbegrijpelijk woorden vaak toch nog betekenis, aangezien hier toch de Engelse verklaring bij stond

Het was zeer goedkoop om de trein te nemen in Tsjechië.Binnen de twee uur was ik in hartje Praag aan 7 euro(geloof ik) fiets inbegrepen, kan ook wat meer zijn, maar lage bedragen worden gemakkelijk vergeten.

Verdere kernwoorden voor Tsjechië zijn: betaalbare eethuisjes, en tsjechen die geen engels of duits willen / kunnen spreken, ijs, bier. Zelfs met een woordenboekje vond ik het onmogelijk om de weg te vragen, en zeker het antwoord te begrijpen, laat staan een extra vraag te stellen, vreselijk.

Enkele bronnen: Tsjechien per Rad, met een veelheid aan fietsroutes met profielen, maar je hebt wel een gedetailleerde kaart nodig. De stukken die ik heb gefietst uit dit boekje waren mooi tot zeer mooi. Maar de auteur zegt ook wanneer een rit eigenlijk een overgangsrit (qua fietsaangenaamheid) wordt.Een Campingkaart verkrijgbaar bij de Tsjechische consulaten of via website.

Groeten,

Willem
Wij hebben vorig jaar volgende tocht gedaan: Wenen -Rajka (HU) - Acs - Estergom - Sahy (SL) - Szécseny (HU) - ... - Gyor (HU) - Dunajska Streda (SL) - Sladkovicavo - Bratislava - Petronelle - Wenen.

Slowakije was qua campings wat moeilijk (raar, moeilijk te vinden, leeg), maar heerlijk om te fietsen.

Hierboven schrijft iemand dat de campings soms niet meer zijn dan een hoop tenten rond een zwembad. Dat klopt, maar bij ons ging het erg vaak om een thermaal zwembad (niet enkel in Hongarije, ook in Slowakje) en dat doet ongelooflijk deugd na een dagje fietsen. Pittoresk kan je die campings wel niet noemen.

Als je wel wil gaan voor het alleen op de wereld gevoel: sla af naar Hongarije en vermijd de Donau-radweg: megagrote campings ... maar je staat er alleen, op een verdwaalde camper na. De puszta die je ervoor door moet is wel niet altijd even boeiend...

Veel plezier alleszins,
W
Janneke schreef:Hallo allemaal,

We willen van:
Amsterdam-Wenen treinen
Wenen Oostenrijk - Boedapest Hongarije
Vanaf Boedapest via Slowakije naar Krakau in Polen
Via Zuid-West Polen richting Praag Tsjechië
Praag - Amsterdam treinen

We vroegen ons af of iemand hier ergens nog interessante tips en leuke routes heeft? Voornamelijk geinteresseerd in mensen die ervaring hebben met schijnbaar erg mooie Slowakije en het oostelijke gedeelte van Tsjechië (vanuit Krakau naar Praag)

Alvast bedankt!! Gr Janneke en Sander
HalloJanneke en Sander,

Ik zou even flink gaan googelen met "greenways" fietsroutes vanaf Polen door Tsjechie naar Wenen. Ze staan ingetekend op de "shocart" kaarten 1:100.000 van de geoclub, voor wat het deel Tsjechie betreft. Erg duidelijke kaarten. Ik heb ze bij de fietsvakantiewinkel indertijd besteld. Gr. Rob