Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebroken stuur - Forum Wereldfietser

gebroken stuur

Vandaag ben ik weer door het oog van de naald gegaan. Bijna gevallen, niet door de gladde weg maar omdat mijn stuur plotseling afbrak. Onderweg naar huis remde ik af om naar de roltrap in de Maastunnel te lopen en vlak voordat ik stil stond schoot mijn linker arm met stuur en al naar beneden. Je moet er toch niet aan denken dat zoiets bij een afdaling of gewoon met een lekker gangetje gebeurd. Dit is al de tweede keer dat dit mij overkomt. Ik heb een randonneur met racestuur en de eerste keer scheurde het stuur aan de rechterkant in de lengte richting doormidden. Dat was wel vervelend maar niet dramatisch. Nu knapte de linkerkant domweg af vlak naast de klem van de stuurvoorbouw. De beugel van m'n stuurtas hield de zaak nog een beetje bij elkaar. Naar huis gesukkeld met een half stuur, gelukkig had ik de harde wind van vandaag precies mee, anders was het erg lastig geworden.
Nu de vraag, heeft iemand dat wel eens meegemaakt, of een verklaring hiervoor. Wat nog belangrijker is zou je zo iets kunnen voorkomen, ik heb met een vergrootglas naar het breukvlak gekeken maar dat hele breukvlak ziet er hetzelfde uit. De enige verklaring die ik heb is metaalmoeheid bij een stuur van 3,5 jaar oud.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Ronald van der Perk
Is mij ook wel eens overkomen, alleen brak bij mij niet het stuur, maar de stuurpin. Heb je plots een los stuur in je handen, hetgeen toch lastig afstappen is. Gelukkig kon ik mezelf langs een lantaarnpaal manoevreren die toen letterlijk mijn reddingspaal werd. Hier bleek een klein roestplekje grote gevolgen te hebben.
Een andere keer bleek aan het einde van een fietsdag de linkerzijde van mijn stuur 3 cm lager te staan dan de rechterzijde. Ik heb daar nog twee weken op doorgefietst, tot (later) grote schrik van mijn fietsenmaker. Waarschijnlijk een geval van metaalmoeheid
En ik hoorde meer van deze gevallen, meestal eindigend met een spectaculaire smak. We hebben geluk gehad.
Oef dat is schrikken, en je bent inderdaad door het oog van de naald gekropen. Op die afdalingen in Engeland was het anders afgelopen. Ja je bent gewoon een grote sterke vent, maar het hoort natuurlijk niet.
Ben je wel eens gevallen? Zelf zou ik als ik jou was een degelijk stuur kopen. Nitto heeft een onverwoestbare reputatie van degelijkheid, en ik ben erg blij met hun noodle bar, maar ze hebben ook een iets smallere klassieke randonneurs bocht (heb ik op een andere fiets, maar geef mij maar de Noodle). Eerlijk gezegd zou ik nu ook een nieuwe stuurpen kopen. Misschien dat je pen de oorzaak was, en anders kan hij wel eens het volgende onderdeel zijn dat sneuvelt. Ook daarin heeft Nitto goed spul. Misschien heeft Marten nog suggesties voor slopersgereedschap.
Wim
Wim schreef:. Misschien heeft Marten nog suggesties voor slopersgereedschap.
Wim
Ik heb hier een nog net te tillen haakse slijper liggen met diamantschijf, waarbij het licht dimt als je hem aanzet. Is dat wat? :D

Het stuur breekt doorgaans direkt bij de inklemming, want dat is de logische plaats met de hoogste belasting.

De belasting kun je wel beperken door:
-de overgang klem-stuur zorgvuldig vorm te geven, dus geen harde scherpe rand in de stuurpen
-De juiste klemdiameter stuurpen met stuur te gebruiken, zodat het stuur rond blijft
-Het stuur goed vast te zetten, zodat je er geen groeven in maakt omdat het stuur slipt
-Zeker als je een erkende gorilla bent (meen ik uit de woorden van Wim op te maken) is het preventief periodiek vervangen van het stuur te overwegen.

Met enige creativiteit moet je een derailleurkabel kunnen spannen door het stuur heen van dop tot dop. Als het breekt hou je de boel tenminste nog bij elkaar. Of plak 30 cm remkabel van links naar rechts buitenom -grotendeels- onder het stuurlint
m-gineering schreef:De belasting kun je wel beperken door:
-de overgang klem-stuur zorgvuldig vorm te geven, dus geen harde scherpe rand in de stuurpen
Zelfs stuurpennen van goede merken gaan hier wel eens de fout in. Ik neem aan dat Marten bedoelt dat je dan met medium, fijn en nog fijner schuurpapier aan de slag moet.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:De belasting kun je wel beperken door:
-de overgang klem-stuur zorgvuldig vorm te geven, dus geen harde scherpe rand in de stuurpen
Zelfs stuurpennen van goede merken gaan hier wel eens de fout in. Ik neem aan dat Marten bedoelt dat je dan met medium, fijn en nog fijner schuurpapier aan de slag moet.
Leon
zinkschraper of schuurrol, korrel 80 schiet lekker op ;)
m-gineering schreef:
Het stuur breekt doorgaans direkt bij de inklemming, want dat is de logische plaats met de hoogste belasting.

De belasting kun je wel beperken door:
-de overgang klem-stuur zorgvuldig vorm te geven, dus geen harde scherpe rand in de stuurpen
-De juiste klemdiameter stuurpen met stuur te gebruiken, zodat het stuur rond blijft
-Het stuur goed vast te zetten, zodat je er geen groeven in maakt omdat het stuur slipt
-Zeker als je een erkende gorilla bent (meen ik uit de woorden van Wim op te maken) is het preventief periodiek vervangen van het stuur te overwegen.
Dit zijn goede punten om aan te denken. De randen van de stuurpen zijn erg scherp en ook heb ik altijd al het idee gehad dat er bij de vorige stuurvervanging een iets dikker stuur is gemonteerd, een 26mm i.p.v. een 25,8. Draaien ging altijd heel lastig en aan beschadigingen op de stuurpen, op de plaats van de klemschroef, kon je zien dat er met een schroevendraaier gerommeld was om het stuur erin te krijgen. Wat mij ook opvalt is dat het gedeelte dat in de stuurpen zat niet rond meer was en ter plaatse van de sleuf, bij de schroef om de zaak aan te draaien, een kleine uitstulping had. Overigens werd deze reparatie verricht door de fabrikant van de fiets in het noorden van het land.

Tot zo ver bedankt voor jullie reacties
Ronald van der Perk schreef:Wat mij ook opvalt is dat het gedeelte dat in de stuurpen zat niet rond meer was en ter plaatse van de sleuf, bij de schroef om de zaak aan te draaien, een kleine uitstulping had.
In Duitsland hebben ze daar een mooi woord voor: Sollbruchstelle ;-)
Ik heb nog wat aanvullende informatie.
Nu ik de andere stuurhelft ook gedemonteerd heb en de remmen etc zijn verwijderd kan ik alles eens wat beter bekijken. Ik zie op de andere stuurhelft op precies dezelfde plaats waar de linker kant is gebroken, dus vlak naast de klem van de voorbouw hier ook een kleine haarscheur van ongeveer 5 mm in de radiale richting. Haaks daarop nog een klein scheurtje van zo'n 6 mm dat onder de stuurvoorbouw doorloopt. Als ik in de stuurbuis kijk zie ik daar ook de scheurtjes. Wat verder opvalt is dat deze scheurtjes zitten op de plaats waar de sleuf zit van klemschroef van stuurvoorbouw. De rechterkant was dus net zo slecht als de linker.
Wat kunnen we hiervan leren?
Volgens mij is het dus heel belangrijk dat het stuur onder de klem mooi rond blijft en dat kan alleen maar als die sleuf in de stuurvoorbouw niet te wijd is. Een regelmatige controle of zelfs vervanging van het stuur is aan te bevelen.
Ronald van der Perk schreef: Volgens mij is het dus heel belangrijk dat het stuur onder de klem mooi rond blijft en dat kan alleen maar als die sleuf in de stuurvoorbouw niet te wijd is. Een regelmatige controle of zelfs vervanging van het stuur is aan te bevelen.
Afbeelding
Afgekeurd!
Het lijkt erop dat je stuurpen dus niet zo geweldig was, of anders de combinatie pen en stuur. Ik zou ze dus beide vervangen, en door iets goeds, en er op toezien dat ze allebei precies dezelfde maat hebben, en niet ongeveer (zoals een 25,8 pen met een 25,4 of 26,0 stuur). Er zijn ook stalen sturen, bijvoorbeeld van Nitto, maar voorzover ik weet alleen in baanmodel, en of je dat nu wilt voor een randonneur...
Wim
Ronald van der Perk schreef:... bij de schroef om de zaak aan te draaien, een kleine uitstulping had. Overigens werd deze reparatie verricht door de fabrikant van de fiets in het noorden van het land.
Hierin schuilt natuurlijk de echt oorzaak: een menselijke blunder. Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren.
Leon
Hallo,

Een serieuze situatie...! Kunt u er misschien bij vermelden om welke fiets het gaat, en om welk stuur om precies te zijn. Ik vraag me af of u een mountainbike heeft waar het stuur vanaf knapte dus...Bedankt.
Heb ik ook lang geleden meegemaakt (ca. 1983). Een gewoon stuur op een oude stadsfiets. Was van aluminium en brak net naast de stuurpen af. Ik reed op een straat met kinderhoofdjeskeien. Evenwicht kwijt en ik viel op het keienwegdek; een lijnbus kon nog net op tijd remmen achter mij. Ik kon wel verder fietsen naar m'n werk met de ene hand op de kop van de stuurpen en de andere hand aan het handvat. Wel wat oncomfortabel. Brrr.... daarom nam ik een nieuw stuur van goede kwaliteit. Mijn zwarte Giant die in Zweden staat en welke ik in 1996 tweedehands heb gekocht, heeft een "kromme" racestuur uit 1979, nog afkomstig van mijn niet meer bestaande rode Gazelle waarmee ik in het Midden-Oosten heb gepeddeld. Nu nog in prima staat.
Als je zo vaak fietst, maak je even vaak wat mee.
m-gineering schreef:
Ronald van der Perk schreef: Volgens mij is het dus heel belangrijk dat het stuur onder de klem mooi rond blijft en dat kan alleen maar als die sleuf in de stuurvoorbouw niet te wijd is. Een regelmatige controle of zelfs vervanging van het stuur is aan te bevelen.
Afbeelding
Afgekeurd!
Als leek zie ik de reden voor het afgekeurd zijn niet :oops:
Marten: vriendelijk verzoek ik je om iets meer uitleg.
catemaron schreef:Martin: vriendelijk verzoek ik je om iets meer uitleg.
Kan je specifieker zijn wat voor uitleg ik zal geven? Merk gebroken stuur? Weet ik niet meer.
catemaron schreef:
m-gineering schreef:
Ronald van der Perk schreef: Volgens mij is het dus heel belangrijk dat het stuur onder de klem mooi rond blijft en dat kan alleen maar als die sleuf in de stuurvoorbouw niet te wijd is. Een regelmatige controle of zelfs vervanging van het stuur is aan te bevelen.
Afbeelding
Afgekeurd!
Als leek zie ik de reden voor het afgekeurd zijn niet :oops:
Martin: vriendelijk verzoek ik je om iets meer uitleg.
De klemsectie van het stuur was ooit zuiver rond, op het plaatje zie je een stuur met twee diepe rillen en een dikke bult er tussen op de plek waar de stuurpen geklemd heeft
Even een oud topic weer tot leven wekken.

Afgelopen week is in Hongarije mijn dertien jaar oude stuur ook afgebroken bij de stuurpen. Gebeurde in bijna-stilstand dus ik kwam er met wat kleine schaafwondjes af en godlof gebeurde dit in een toeristische plaats met een fietsenwinkel. Maar de vraag heeft zicht bij mij ook wel opgedrongen of een preventieve vervanging hier wellicht op zijn plaats was geweest. En wanneer dan? Van een band of remblokjes zie je nog wel wanneer ze aan vervanging toe zijn, maar deze kwam voor mij toch redelijk uit de lucht vallen.

Noot: afgebroken stuurpen is mij twintig jaar geleden ook eens gelukt, maar toen had ik nog een triatlonstuur dat ik vrij intensief gebruikte (en dus een zwaardere belasting van het stuur). Uit mijn hoofd zat er bovendien een gaatje in de stuurpen, waar een lichtsnoertje naar binnen ging. Heb dat alles toen de schuld maar gegeven.
Casartelli schreef:Afgelopen week is in Hongarije mijn dertien jaar oude stuur ook afgebroken bij de stuurpen. Gebeurde in bijna-stilstand dus ik kwam er met wat kleine schaafwondjes af en godlof gebeurde dit in een toeristische plaats met een fietsenwinkel. Maar de vraag heeft zicht bij mij ook wel opgedrongen of een preventieve vervanging hier wellicht op zijn plaats was geweest. En wanneer dan?
Als er een oorzaak is in de zin montage- of afwerkfouten: meteen vervangen, ook al zijn ze splinternieuw.
Als het echt alleen metaalmoeheid zou zijn? Heel lastig. Ik heb vorig jaar op een van mijn fietsen ook maar eens het rechte aluminium stuurtje vervangen na 45.000 km. Gewoon voor het rustige gevoel.
Ligt de oorzaak ook niet in het feit dat boutjes vaak te hard worden aangehaald? Je loopt nou eenmaal niet de hele tijd met een mini-momentsleutel rond...