Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beveiliging fiets - Forum Wereldfietser

Beveiliging fiets

In verband met de planning van een wereldreis, zou ik graag het volgende van de forumleden willen weten: hoe beveiligen jullie je fiets en spullen?

Hoe beveilig ik mijn fiets en/of tassen als ik in mijn tentje lig te slapen?

En hoe beveilig ik mijn tassen sowieso, d.w.z. als ik onderweg ben? Mensen kunnen deze ervan af jatten of gewoon openmaken natuurlijk.

Graag jullie advies in bovenstaande!
Beste Jan,
Wij zetten onze fietsen 's nachts aan elkaar en zo dicht mogelijk bij de tent. We proberen daar rekening mee te houden als we de tent opzetten. Dicht bij een boom of iets dergelijks. Vaak laat we onze achtertassen en evt. ook voortassen erop. We kijken een beetje in wat voor soort omgeving we staan.
Let op bij wildkamperen kunnen de reflectoren op de tassen erg goed zichtbaar zijn. We hebben heel goede ervaringen met een laptop alarm. Defcon 1 Ultra van Targus. Een wat korte kabel, maar indien men erg hard aan de kabel trekt of deze doorknipt gaat er een alarm af. Het alarm heeft zelf een knipperlampje, alleen dat kan al afschrikken. We stoppen het alarm in een plastic zakje onder het zadel. Zo blijft het droog. Verder nemen we ook nog een gewoon krulslot mee. Soms binden we de tassen wat lastig aan elkaar door de sluitingen van de Ortliebs kruislings aan elkaar vast te maken, of we gebruiken daar een sjorband voor. Belangrijke spullen gaan altijd in de tent. Wij hebben 5 maanden amerika gedaan en 4 maanden nieuw zeeland, is tot nu toe altijd goed gegaan.
Voor onderweg, stop belangrijke spullen zoals paspoort, pasjes etc in een voortas die je er makkelijk van af kan nemen als je de fiets even alleen laat.
Doe in je stuurtas een neppasje, en wat kontant geld.

Succes en maak je vooral niet teveel zorgen Karin
Mijn ding (en dat van mijn ouders, van wie ik 25jaar geleden het vakantiefietsen heb geleerd) is het volgende. Als we ergens aankomen na een dag fietsen, amsterdam, antwerpen, pariijs of berlijn dan parkeren we de fiets en laten alle tassen eropzitten. UIteraard 1 stuurtas met portomonee, camera, papieren e.d. gaat mee.
Op deze manier ga ik rustig een dagje shoppen. Het enige wat mij en mijn ouders ooit is overkomen is dat er een leatherman tool uit het gereedschapstasje is gestolen, dure hobby maar op 25 jaar vindt ik het niet zo erg.
s'nachts doen we dit uiteraard niet, meestal staat de fiets naast de tent met de voortassen er nog op.
Ooit heb ik voor de gein gepast en in mijn Hilleberg Nallo 3GT kan ik eventueel mijn fiets in de voortent hebben. Ik heb ook wel eens mensen gehoord die met een visdraadje van de enkel naar fiets slapen.
Maar ik de nk dat de truc is om je hier geen zorgen over te maken!!!
egopro schreef:s'nachts ... staat de fiets naast de tent met de voortassen er nog op.
Ik haal 's nachts altijd alle tassen van de fiets en die gaan in de voortent. De fiets gaat aan een kabelslot aan een boom oid tegen gelegenheidsdieven. Als er auto's rondom de tent kunnen rijden gebruik ik de fiets met zijn reflectoren als bebakening voor de donkere tent. Ik vind namelijk niets zo eng als 's nachts terugkomende auto's op de camping.
Leon
Ik haal de tassen eraf en heb zo een belachelijk slecht slotje dat mijn achterwiel blokkeert. Hij kan zo meegenomen worden maar men kan er niet direct mee wegrijden. Ik vind het voldoende, zorg enkel dat je fiets in de buurt ligt of op een veilige plek staat.
Een pan (want die heb je in de meeste gevallen toch wel bij je) kan ook werken als 'alarm'. De tip hebben wij volgens mij een paar jaar geleden eens van het forum afgeplukt. Gewoon tussen de fietsen leggen, eventueeel met een touwtje aan de fietsen vast, zodat als de fietsen worden opgetild o.i.d. de pan lawaai maakt. Dat schrikt de dief wellicht af en maakt jou wellicht ook wakker.

Wij hebben ook altijd een kabelslot mee maar die is meestal niet lang genoeg om ergens door heen te halen. Bovendien is dat niet altijd mogelijk (bij gebrek aan paal/boom.

Volgens mij gaat het vooral om je gevoel van veiligheid, want als je van de camping weggaat (een dorpje in), dan laat je je tent met spullen toch ook onbeheerd achter?

Als we in ho(s)tels slapen, regelen we het altijd zo dat de fietsen op de kamer of evt. in een aparte ruimte gestald mogen worden. Dit levert eigenlijk nooit problemen op.

De tassen gaan altijd mee de voortent in, en als we boodschappen doen blijft doorgaans één van van beide buiten wachten bij de fietsen. Dit laatste hangt overigens ook wel een beetje af van het land en de regio. In Noord-Noorwegen zijn we vaak genoeg samen een winkel in gegaan. De fietsen bleven dan met volle bepakking ex. paspoorten/geld/fototoestel buiten staan.

Overdag laat je de tassen gewoon op de fiets. Welke situatie kun je je voorstellen dat je overdag niet in de buurt van je fiets blijft? Op een terrasje kun je je fiets zo neerzetten dat je 'm kunt blijven zien en in een cafeetje zet je ze gewoon aan het raam.

Veel succes met voorbereiden, waar gaat de reis zoal naartoe?
Gudrun
Mijn kostbare spullen: geld, papieren, pasje, camera, zitten in mijn stuurtas tijdens een sanitaire stop of bezoek aan een winkel gaat mijn stuurtas altijd mee. Mijn stuurtas ligt naast mij in mijn tent.
Wij hebben naast het gewone ringslot beiden zo'n slot op onze fiets:
Afbeelding
Kost wel wat, maar zijn veel moeilijker te knippen dan een kabel. En je kunt ze mooi klein opvouwen in een hoesje aan je frame.
We kunnen onze fietsen daarmee dubbel aanelkaar zetten of met één slot aanelkaar en met de andere aan iets vast. Fietstassen gaan 'snachts in de voortent. Bij Supermarkten zetten we de fietsen vaak alleen op het ringslotje en laten de tassen excl. voortas gewoon op de fietsen. We zetten ze dicht bij de ingang, zodat er veel mensen langslopen. We hebben in Duitsland, Tsjechie en Denemarken gefietst.

Op onze eerste fietsvakantie hadden we zo'n klein tentje dat de fietstassen er niet bijpasten...toen legden we ze in vuilniszakken naast de tent. Niemand die daarin gaat rommelen.

Als we een dagje naar een grote stad gaan is er vaak bij het station wel een bewaakte fietsenstalling.