Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Instabiele voorzijde Trek Navigator X700 - Forum Wereldfietser

Instabiele voorzijde Trek Navigator X700

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste post op het forum; even voorstellen dus. Ik ben Gerwald, woonachtig in Ede, student Journalistiek en in de zomer van 2008 ben ik voor het eerst op fietsvakantie geweest. Is prima bevallen! Bij de voorbereidingen heb ik overigens veel gehad aan alle informatie op dit forum.

Ik rijdt op een tweedehands aangeschafte Trek Navigator X700 (zie foto), waar ik niets over te klagen heb. Althans, bijna niets. Ik merkte deze zomer dat met volle bepakking bij hogere snelheden zich een verschijnsel voordeed wat ik ken uit de motorwereld: een soort speedwobble. Mijn stuur begint dan van links naar rechts te bewegen, wat dan steeds erger wordt. Wanneer ik dan flink wat kracht op mijn armen zet is het over.

Na wat probeersels kwam ik er achter dat mijn voortassen de oorzaak leken te zijn; wanneer ik deze erafhaalde was het probleem verdwenen. Zwaar waren mijn voortassen niet, zo'n 3.5 kg per stuk. De voordragers zijn volgens mij standaard Trek-dragers.

Kan de oorzaak zijn dat mijn voortassen vrij hoog aan de vork hangen? Of is er een andere oorzaak aan te wijzen voor de instabiliteit? Deze zomer zou ik namelijk graag weer op fietsvakantie gaan 8) .

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties!

Afbeelding
Het verschijnsel heet shimmy, en is natuurlijk niet ongevaarlijk. Lars de Wit heeft hier nog maar een paar dagen terug een post over geplaatst, en vooral Marten heeft daar uitgebreid advies gegeven. Als ik jouw fiets zie, kan ik een paar dingen bedenken.
1 Allereerst dat je vrij veel bij je hebt. Hoe meer je meeneent, hoe groter de kans. Probeer voortaan zonder tas bovenop de achterdrager te rijden.
2 Je hebt een stuurtas bij je, die ook nog eens flink hoog en naar voren uitsteekt. Zodra daar ook maar iets meer dan heel weinig in zit heeft dat grote invloed.
3 je hebt voorvering. Geveerde vorken zijn zijdelings minder stijf. Marten had hier in de discussie over de fiets nog wel wat over te melden.
4 Ik heb geen idee wat voor dragers je hebt. Slappe achterdragers zwiepen flink als je er veel aan hangt, en dat verplaatst zich dan naar voren. Slappe voordragers helpen evenmin. Zelf haal ik wel eens een riem om de tassen heen, om ze strakker vast te zetten aan de drager.
5 Pomp je banden harder op, en kijk alle boutjes van de dragers nog eens na om te zien of ze wel vastzitten.

Tenzij de dragers echt heel slappe bagger zijn zou ik mijn energie richten op het verminderen van je bagagegewicht en volume, en mijn banden harder oppompen. Minder bagage rijdt sowieso lekkerder. Kijk op de site van Jim van den Berg voor inspiratie.
Veel succes
Wim
p.s. je hebt toch geen goedkope/slechte banden met een bobbel of zo en ze zitten er toch wel netjes op?
Beste Wim,

Hartelijk dank voor je reactie!

1. In totaal had ik 20kg bagage bij me, inderdaad nogal wat. Mede om mijn vriendin te ontlasten. Maar inderdaad, komende zomer gaat er wat minder mee! De tas bovenop de drager heb ik wel nodig voor de tent en slaapmat.
2. Heeft zo'n stuurtas (had er weinig inzitten) invloed op de stabiliteit? Kan hem niet missen eigenlijk!
3. Dat is een afweging geweest, vond het comfort toch ook wel belangrijk.
4. De achterdrager heeft er volgens mij niet echt mee te maken, ik heb de tweede helft van m'n vakantie met vrijwel lege voortassen (rest zat dus achterop) gereden, en dat ging prima!
5. is prima in orde. Banden zijn Schwalbe Marathon Cross, liggen er prima om.

Bedankt voor de tips in ieder geval! Maar zijn mijn voordragers niet vrij hoog gemonteerd?

Close up van mijn voordragers:
Afbeelding
Als die drager iets naar beneden kan zal het vast wat helpen, maar ik vermoed toch niet heel veel. Weet je zeker dat dit maar 20 kg was? Het lijkt echt veel meer.
Maar goed, er zitten hier een paar heel fundamentele problemen, en ik heb je het rijtje mogelijke oorzaken al gegeven. Over die stuurtas, ja die zit belachelijk hoog, en dat kan zeker problemen geven (bovendien zie ik geloof ik een minder stijve verstelbare stuurpen). Maar lees vooral het stuk van Marten (m-gineering). Het enige wat ik er nog aan kan toevoegen zijn de wielen/spaken. Ik kan niet goed zien hoeveel spaken het zijn, maar het lijkt me wat weinig. Als die ook nog eens minder strak staan heb je nog een mogelijke bron van problemen. O ja, kun je de achtertassen niet iets meer naar voren zetten, of heb je erg grote voeten? Ze lijken wel erg ver naar achteren te zitten, en ook dat geeft een hefboom aan het gewicht.
Succes, en de bagage die je thuis laat is mooi meegenomen.
Wim
Oke, de bevestigingshoogte van de voordragers is dus het probleem niet.

In totaal was het (na nog even gerekend te hebben :wink: ) zo'n 21 á 22kg. Lijkt inderdaad veel, maar de voortassen waren bijv. maar 3.5kg/st, achtertassen 5kg/st, en de grote roltas bovenop bevat alleen een slaapmat.

Ga in ieder geval het één en ander thuislaten deze zomer. Wellicht is het een optie de voortassen gewoon thuis te laten.
Achtertassen gaan iets naar voren, en de stuurtas ga ik ook aandacht aan besteden. Denk echter dat ik daar weinig mee kan.

Wielen zijn 28 spaaks. Andere dragers/wielen/stuurpen etc. is voor mij echt geen optie, ben student :wink: . De fiets kon ik goedkoop krijgen, en daar moet ik het mee doen :D .

Nogmaals hartelijk dank voor de tips! De vakantiekriebels zitten er al goed in bij mij :D
28 spaaks is wanhopig weinig. Weet je, het begint ergens met een beweging (vaak toch van achteren), die wordt versterkt door slapte en hefboomwerking, en op een gegeven moment gaat de boel resoneren. Ik had ook wel door dat je niet echt in was voor een nieuwe fiets, dus moet je gewoon zoveel mogelijk kleine maatregelen nemen waarvan je dan moet hopen dat ze samen net een beetje helpen. Spaken spannen, banden oppompen, zo min mogelijk bagage, bagage zo laag mogelijk en gewicht zo dicht mogelijk bij het middelpunt van de fiets, moertjes aandraaien, dat kost allemaal nog niets. Die stuurtas zou ik toch iets aan doen. Soms kun je in plaats van balhoofdspacers een tweede vrij korte stuurpen monteren die naar beneden staat, met een kort pijpje erin en dan daar de tas aanhangen. je komt ook wel andere constructies tegen. Je wilt hem zo laag mogelijk hebben, en zo dicht mogelijk tegen de balhoofdbuis. Ik geef toe, ik heb er ook een, en ik moet er ook nog iets aan doen. Of thuislaten.
Succes,
Wim
Wat opvalt is dat de voordrager geen verbinding tussen de helften heeft, en erg twee dimensionaal is. Er zelf een U beugel aan fabrieken lijkt me zo op het oog aan te bevelen.

Verder verwijs ik graag naar alles wat ik in de vorige thread gezegd heb. Nogmaals, het is een verschijnsel waarbij de combinatie van alle componenten het probleem vormt, je kunt niet één onderdeel uitzonderen als de schuldige of als de onschuldige.
Interessante informatie allemaal. Al met al genoeg te experimenteren voor mij, gelukkig heb ik nog een paar maanden :D .

Allebei bedankt voor het meedenken!
m-gineering schreef:Wat opvalt is dat de voordrager geen verbinding tussen de helften heeft, en erg twee dimensionaal is. Er zelf een U beugel aan fabrieken lijkt me zo op het oog aan te bevelen.
Ik heb een vergelijkbaar soort drager, en idd zonder die beugel bovenop zwabbert de zaak nogal eens. Dus regel er eentje.
m-gineering schreef:Nogmaals, het is een verschijnsel waarbij de combinatie van alle componenten het probleem vormt, je kunt niet één onderdeel uitzonderen als de schuldige of als de onschuldige.
Daar sluit ik me 100% bij aan.
Bijkomend gunstig gevolg is dat ook allerlei dingen zouden kunnen helpen. Ik heb ooit uitgebreid geexperimenteerd met mijn toenmalige te slappe fiets en allerlei combinaties van tassen. De eenvoudigste remedie was in mijn geval de stuurtas weglaten (of achterop doen).
Een andere is om in de voortassen alleen lichte dingen te doen.
Nog een is om te zorgen dat de achterbagage niet naar achteren uitsteekt: kan die onderste tas dwars of verder naar voren? Sowieso doe je de zware dingen aan de voorzijde van de achtertassen, dus geen zwaar tasje met gereedschap achter je achtertas hangen.
Andere dingen die bij mij deels, maar nooit echt hielpen: banden hard pompen, spaken spannen en voortassen stijf inpakken.
Succes,
Leon
Thanks!

Technisch is de fiets prima in orde (banden, spaken, bevestiging dragers). Ik pak ook altijd de wat zwaardere dingen onderin de tassen, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.

Wat ik ga doen is allereerst proberen de volgende keer zonder voortassen op pad te gaan. Mocht dat niet bevallen, dan verstevig ik mijn voordragers met een beugel over mijn voorwiel heen. De voordragers kunnen helaas niet lager.

Mijn achterdrager heb ik inmiddels iets naar voren gehaald; en ik zal ook de achtertassen iets meer naar voren op de drager verplaatsen. Bovenop de drager heb ik mijn tent en slaapmat; die zal ik ook zo ver mogelijk naar voren plaatsen.

Mijn stuurtas wil ik een stuk lager gaan plaatsen, meer onder mijn stuur (meer tegen het balhoofd aan). Nog even nadenken hoe ik dat precies ga doen; moet eigenlijk een beugel als onderstaand hebben maar dan met twee bevestigingsstukken voor aan het stuur zodat hij aan weerszijden van de stuurklem bevestigd kan worden.

Afbeelding

Gegroet!

Gerwald
Als het past denk ik eerder aan zoiets: http://www.sjscycles.co.uk/product.asp?pf_id=11041c Dit komt vrij laag uit, en belast je minder stijve stuurpen niet. Loop wel even alle maten na.
Wim
Sorry om redenen die ik niet begrijp werkt de link niet. Het gaat om de Thorn accessory bar. Hij zit bij een ahead constructie om je stuurbuis heen, in plaats van een spacer.
Ik heb nog eens naar de foto van je fiets gekeken, en ik denk dat mijn oplossing toch niet gaat passen, vrees ik. Dit gaat het echte ultralight kamperen worden, dus.
Wim
Wim schreef:Als het past denk ik eerder aan zoiets: http://www.sjscycles.co.uk/product.asp?pf_id=11041c Dit komt vrij laag uit, en belast je minder stijve stuurpen niet. Loop wel even alle maten na.
Wim
Sorry om redenen die ik niet begrijp werkt de link niet. Het gaat om de Thorn accessory bar. Hij zit bij een ahead constructie om je stuurbuis heen, in plaats van een spacer.
link is ook wat kort, probeer dezeeens
Wim schreef:Ik heb nog eens naar de foto van je fiets gekeken, en ik denk dat mijn oplossing toch niet gaat passen, vrees ik. Dit gaat het echte ultralight kamperen worden, dus.
Wim
Die gaat inderdaad niet passen, heb een dikke stuurpen. Toch bedankt voor de tip, was al naar zoiets aan het zoeken.

Dat wordt zelf wat knutselen denk ik 8)
Dikkere stuurpen? Jij hebt toch gewoon 1 1/8?
W
Ik kom op 34mm :?:
Buitenkant van de spacers? Nee dat moet ik uitleggen. De binnenbalhoofdbuis van je voorvork loopt bij een ahead systeem omhoog door tot boven het balhoofd. Daaromheen zit je stuurpen geklemd. Dat zet je van bovenaf strak vast. Als je de stuurpen hoger wilt hebben moet je er dus spacers tussen hebben (om de binnenbalhoofdbuis heen) om het toch nog vast te kunnen klemmen. Die spacer kun je dus in theorie vervangen door een tweede stuurpen, een beugel of wat dan ook van dezelfde hoogte.
W
Wim schreef:Buitenkant van de spacers? Nee dat moet ik uitleggen. De binnenbalhoofdbuis van je voorvork loopt bij een ahead systeem omhoog door tot boven het balhoofd. Daaromheen zit je stuurpen geklemd. Dat zet je van bovenaf strak vast. Als je de stuurpen hoger wilt hebben moet je er dus spacers tussen hebben (om de binnenbalhoofdbuis heen) om het toch nog vast te kunnen klemmen. Die spacer kun je dus in theorie vervangen door een tweede stuurpen, een beugel of wat dan ook van dezelfde hoogte.
W
Aha, ik snap het. Wellicht dat ik met een tweede stuurpen als onderstaand wat kan monteren. Een keertje passen dan maar!

Afbeelding
Het gaat dan om de hoogte van de klem van die pen. Die moet dan gelijk of geringer zijn dan de hoogte van de spacers der nu zitten. Kortom, je weet dan gelijk waar je op moet letten bij die nieuwe pen. En, als je dan toch een nieuwe pen koopt, dan zou ik de verstelbare flink naar beneden gedraaid gebruiken om de tas aan te hangen, en de stijvere en veel goedkopere niet verstelbare om je stuur in te klemmen. Maar je moet wel genoeg plek hebben voor een extra pen.
Wim