Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff met kettingspanner temp. beneden 0 gr Celsius - Forum Wereldfietser

Rohloff met kettingspanner temp. beneden 0 gr Celsius

Als de temperatuur van de naaf beneden de ca 0 graden Celsius is, en ik trap voor de bocht een paar maal snel terug, dan loopt mijn ketting eraf. Als ik hetzelfde doe als de naaf warm is, dan gebeurt dit niet.
Het lijkt erop dat de viscositeit van de olie omstreeks 0 graden Celsius erg hoog is. De naaf moet bij lagere temperaturen meer weerstand hebben vanwege de dikkere olie.

Herkent iemand dit probleem of zoek ik spijkers op laag water?

Groeten,

Bert
Dit ken ik van mijn MTB.
ketting en/of kettingspanner schoonmaken/houden en smeren doet bij mij wonderen.
Ik ken het probleem, en ik heb vaak genoeg onder de 0 graden gereden.

Wat soms gebeurt is het volgende: je zet je fiets tijdens eentocht binnen. Je kan condens op je fies krijgen. Als je dan weer een uur later buiten gaat fietsen bevriest de gevoelige delen. Je kunt anders woendagavond mee fietsen met het Amsterdamse fietsclubje. Er zijn een paar mensen met 'n Rohlofff-naaf. Waarschijnlijk vriest het dan - 15! (ik twijfel ik ook wel ga:-)

Eric
Highlands schreef:Als de temperatuur van de naaf beneden de ca 0 graden Celsius is, en ik trap voor de bocht een paar maal snel terug, dan loopt mijn ketting eraf. Als ik hetzelfde doe als de naaf warm is, dan gebeurt dit niet.
Het lijkt erop dat de viscositeit van de olie omstreeks 0 graden Celsius erg hoog is. De naaf moet bij lagere temperaturen meer weerstand hebben vanwege de dikkere olie.

Herkent iemand dit probleem of zoek ik spijkers op laag water?

Groeten,

Bert
Als de kettingspanner vastvriest of moeilijk gangbaar is zou dit je problemen kunnen verklaren. Schoonmaken en smeren van het draaipunt moet dan helpen.

De zin van achteruittrappen ontgaat me trouwens volledig :D
Dank voor de tips. De extra weerstand zit dus meer buiten (de ketting) dan in de naaf zelf.
Marten, natuurlijk is achteruittrappen zinloos, dat dacht ik ook toen ik dit bericht schreef. De enige goede reden die ik ken om achteruit te trappen, is een halve slag alvorens de bocht door te gaan, zodat de trapper niet op het laagste punt zit.
Groeten,
Bert
Met het risco off topic te gaan: Mijn vriendin heeft een Santos met een Rohloffnaaf zonder kettingspanner. Bij de temperaturen van de afgelopen dagen heeft ze het probleem dat ze niet meer kan schakelen. Na een aantal kilometers kon ze wel weer van versnelling wisselen. Al was dat vandaag niet meer het geval.
Ze voelt dat er in de schakelaar op het stuur wel wat speling zit maar ze wil niks forceren. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan de Rohloffnaaf of moeten we eerder denken aan een vastgevroren kabel?
De fiets staat op het moment niet in een warme stalling en heeft dus niet met temperatuur/ luchtvochtigheidschommelingen te maken. De olie in de naaf is een maand geleden ververst door universele Rohloffolie.
Maarten W schreef:Met het risco off topic te gaan: Mijn vriendin heeft een Santos met een Rohloffnaaf zonder kettingspanner. Bij de temperaturen van de afgelopen dagen heeft ze het probleem dat ze niet meer kan schakelen. Na een aantal kilometers kon ze wel weer van versnelling wisselen. Al was dat vandaag niet meer het geval.
Ze voelt dat er in de schakelaar op het stuur wel wat speling zit maar ze wil niks forceren. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan de Rohloffnaaf of moeten we eerder denken aan een vastgevroren kabel?
De fiets staat op het moment niet in een warme stalling en heeft dus niet met temperatuur/ luchtvochtigheidschommelingen te maken. De olie in de naaf is een maand geleden ververst door universele Rohloffolie.
Het zijn vast de kabels of de schakelgreep
Is het een EX (schakelbox)? Draai het kastje los en probeer of de greep nu wel gangbaar is
Is het een standaard versie? Dan neem je de bajonetsluitingen los

Als de kabels vastzitten zou ik proberen WD40 oid langs de binnekabel door de voering van de buitenkabel heen te spuiten.

Als de naaf na een aantal km's wel weer schakelt zou het de greep kunnen zijn, die heb je dan met je hand lekker opgewarmd;)

Als de olie in de naaf te dik is vallen de pallen traag terug en trapt de naaf door na het schakelen. 4 seizoenen olie gaat tot -15C, winterolie is vanaf 0C
Leuk om te doen :cry: Als het heel koud is, mag je van Rohloff de olie wat verdunnen met de schoonspoelvloeistof. Ik meende iets van maximaal 10 procent.
Voor zover het ergens staat vermeld, zou ik het kunnen opzoeken. Of ik heb van de Rohloff-techneut bij Rohloff zelf (Herr Marco Rauch)
@ Marten: Dank voor je reactie.

Ik zal eens met WD40 aan de gang gaan. Overigens schakelde de fiets vandaag weer normaal. Van de bajonetsluitingen blijf ik bij deze temperaturen liever af. Met niet verkleumde vingers vind ik het al een vervelend systeem om te sluiten. (Omdat de kabels altijd op spanning staan.)
Maarten W schreef:@ Marten: Dank voor je reactie.
Met niet verkleumde vingers vind ik het al een vervelend systeem om te sluiten. (Omdat de kabels altijd op spanning staan.)
Wat helpt:
De glijvlakken van de bajonet goed invetten
De kabelstellers even wat terug draaien zodat je meer speling hebt

De kabels moeten trouwens NIET op spanning staan, gewoon niet zo los dat ze gaan klapperen of dat je een versnelling mist is strak genoeg