Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat zijn de consequenties van een racebochtstuur? - Forum Wereldfietser

Wat zijn de consequenties van een racebochtstuur?

Ik heb nu bijna een jaar mijn eerste vakantiefiets. Tot nu toe heb ik hem vooral gebruikt om naar mijn werk te fietsen (28 km enkele reis). We hebben nog altijd serieuze fietsplannen.Helaas ben ik nog altijd bezig met het vinden van de perfecte houding. Vanaf het begin heb ik last van tintelingen in mijn vingers. Ik weet vrij zeker dat dit ligt aan de afstand zadel-stuur/stuurdiepte. Een tijd geleden heb ik een verstelbare stuurpen gekocht en deze in een hoek van 40 graden gezet. Dat heeft veel verlichting gegeven. Zodra ik kans zag om de afstand zadel-stuur te verkleinen, dan leidde ook dat direct tot verbetering. Het werkte heel aardig totdat ik een nieuwe zadelpen kocht.

De bouten van mijn zadelpen gaven de geest. Omdat ik een oud model Koga zadelpen had, wilde ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe zadelpen aan te schaffen, die wat eenvoudiger in te stellen was. Helaas had deze zadelpen een grotere setback en de klachten begonnen weer opnieuw. Uiteraard kan ik kijken of ik deze zadelpen om kan ruilen en dat zal ik ook zeker doen.

Consequentie van dit alles is dat ik steeds rechter op mijn fiets ben gaan zitten en dat terwijl ik liever wat sportiever zou willen zitten om een beetje tijdwinst te kunnen boeken . Diep in mijn hart ben ik gecharmeerd van randonneurs en denk ik dat die ook best goed bij mijn huidige en te verwachten fietsgedrag (veel woon-werk en fietstochten door Europa, met een enkele afsteker richting Sri Lanka en India) zouden passen. Ik wil echter het liefste op mijn huidige fiets door blijven rijden.

Onder andere om die reden ben ik ook wel eens benieuwd hoe het is om met een racebochtstuur te rijden. Het mooiste zou zijn als ik die op mijn huidige fiets (Koga Miyata Wordltraveler van 2000) kon zetten.

Graag zou ik willen weten wat de consequenties zijn van de keuze voor een racebochtstuur:

1: Kan mijn gedachtegang kloppen dat ik met een racebocht enigszins aan snelheid aan kan winnen en ook van mijn pijnklachten af kan komen, of is dat een utopie?
2: Ik heb wel eens gelezen dat je dan ook andere remmen (ik heb nu velgremmen) en mogelijk zelfs een andere groep (derailleurs, kettingen, shifters, kortom: alles) moet monteren. Mijn fiets is Shimano LX-XT afgemonteerd. Moet ik gaan voor een extreme makeover van mijn fiets of kan het allemaal wat eenvoudiger?
3: Ook heb ik wel eens gelezen dat het voor beginners niet zo eenvoudig is om over te schakelen op een racebocht: dat je oefeningen moet doen om er aan te wennen. Aan de andere kant worden racebochten op vakantiefietsen over het algemeen wat hoger opgezet en zou het daardoor eenvoudiger zijn om er aan te wennen. Wat is hier van waar en wat is Broodje Aap?
Ik ben zoals velen weten een grote fan van een racebocht op een vakantiefiets. Ik vind het gewoon lekkerder zitten. Het zal ook wel iets sneller zijn, maar daar let ik niet zo op. Het grootste nadeel is op onverhard waar je toch wel iets minder controle heb dan met een altijd breder recht stuur. Dat pleit dan gelijk voor een breed racestuur. Ik heb 46 cm, en dat bevalt mij (maar ik heb brede schouders). Op een vakantiefiets wil je ook geen al te racy stuur. Ik heb een Nitto Noodle bar, die iets terug gebogen is: het lekkerste stuur dat ik ooit gehad heb. Je wilt geen heel diep echt TdF racestuur, en evenmin een carbon geval. Ik heb nooit een fiets omgebouwd, maar ze zeggen dat je met een racestuur al snel een kortere (minder ver naar voren uitstekende) stuurpen nodig hebt. En die pen moet hoog genoeg zijn (ik neem maar even aan dat je geen ahead balhoofd hebt). Ik heb mijn stuur iets boven mijn zadel staan. Nitto maakt daarvoor heel mooie hoge pennen.
Ja en dan is er natuurlijk het verdere probleem van de nieuwe onderdelen die je nodig hebt. Je zegt niet wat voor velgremmen je hebt, maar als dat v brakes zijn dan heb je speciale racegrepen voor v brakes nodig. De keus was altijd beperkt tot de Diacompe 287v, maar sinds kort is er ook eentje van Tektro, en die schijnt ook nog beter te zijn. En je hebt nieuwe derailleur schakelaars nodig. De beste en nog enigszins betaalbare oplossing is bar end (cyclocross) schakelaars. Die werken ook goed met mtb derailleurs. Helaas is het prijskaartje alles bijeen niet heel erg laag. Bovendien weet ik echt niet of je dan wel goed op die fiets komt te zitten. Of je fiets de investering waard is weet ik evenmin. Ik zou niet weten of je erg moet wennen: ik rij al meer dan 30 jaar met een racebocht. Ik heb ook genoeg Engelse vakantiefietsers van in de zeventig gezien die nog vrolijk op een oude randonneur met racebocht rijden. Kortom, je hoeft niet super soepel te zijn. Maar misschien kunnen anderen hierop reageren. Er zijn de laatste tijd wel meer mensen overgestapt op zo'n klassieke randonneur met racebocht. Zij kunnen je beter vertellen hoe het de eerste keer voelt. Overigens vind ik zelf een zadelpen met flink wat setback wel prettig: als je wat verder naar achteren komt te zitten haalt dat wat gewicht van je handen af. Kijk maar eens op de site van Peter White voor een interessant stuk over de zit.
Wim
Het artikel van Peter White ken ik, dat is erg leerzaam en ik heb er ook al heel veel aan gehad en zal het zeker nog gebruiken om verbeteringen aan mijn zitpositie door te voeren.

Even nog wat aanvullingen:

Ik heb wel een aheadtype balhoofd en de remmen zijn van Shimano (Deore XT).
Jammer van dat balhoofd, maar er zijn gelukkig ook wel ahead stuurpennen met een hoek van een graad of 40. Zo kom je ook hoger. Hoe hoog staat je stuur nu t.o.v. je zadel? En zijn het v brakes (zal wel)?
Wim
Van de klassieke cantileverremmen past de Tektro Oryx prima bij raceremgrepen. Ook nog eens zeer vriendelijk geprijst en met een goed remvermogen. Zoals Willem al stelde, bar-end shifters zijn prima. Heb je een 8-vits naaf/cassette dan kun je ook Suntour Command shifters monteren (7-vits). Die harmonieren prima met Shimano. Heel veel zal de ombouw niet gaan kosten, de meeste onderdelen kun je gewoon blijven gebruiken.
Wim schreef:Jammer van dat balhoofd, maar er zijn gelukkig ook wel ahead stuurpennen met een hoek van een graad of 40. Zo kom je ook hoger. Hoe hoog staat je stuur nu t.o.v. je zadel? En zijn het v brakes (zal wel)?
Wim
Mijn stuur staat nu hoger dan het zadel (steekt 12 cm. uit het balhoofd). Het zijn v-brakes en het is een 9-speed cassette.
En hoeveel naar voren (horizontaal gemeten)?
Wim
Wim schreef:En hoeveel naar voren (horizontaal gemeten)?
Wim
Nog even alles nagemeten: het stuur zit 8 centimeter hoger dan het zadel. Horizontaal gemeten staat het stuur ook 8 centimeter naar voren, gemeten vanaf de knik. Gemeten vanaf de zadelpunt tot aan de stuurbocht (weer horizontaal gemeten) kom ik uit op 45 centimeter.
Dat is erg hoog en erg dichtbij. Ben je klein?
Wim
Ivo Miesen schreef:Van de klassieke cantileverremmen past de Tektro Oryx prima bij raceremgrepen. Ook nog eens zeer vriendelijk geprijst en met een goed remvermogen. Zoals Willem al stelde, bar-end shifters zijn prima. Heb je een 8-vits naaf/cassette dan kun je ook Suntour Command shifters monteren (7-vits). Die harmonieren prima met Shimano. Heel veel zal de ombouw niet gaan kosten, de meeste onderdelen kun je gewoon blijven gebruiken.
Cantilevers en raceremgrepen zijn sowieso toch compattible?
Overigens zijn V-brakes wel met raceremgrepen te combineren door een Travel Agent te monteren op de remmen. Die corrigeren de hoeveelheid kabel die getrokken moet worden om de rem dicht te krijgen (wat de kern van het probleem is).

Hoe zit dat met die Suntour Command shifters? Zijn die eigenlijk 7-speed, maar ook geschikt voor Shimano 8-speed ofzo?

Ben zelf ook van plan in meer of minder verre toekomst mijn Surly om te bouwen naar een echte randonneur (van vlinderstuur naar racebocht).

Mijn fietsenmaker had het er overigens over dat je met een racebocht juist een langere stuurpen dient te monteren dan bij een vlinderstuur, omdat je een vlinderstuur meer onder je hebt en je bij een racebocht voor een gestrektere zit gaat.
Wim schreef:Dat is erg hoog en erg dichtbij. Ben je klein?
Wim
Ja, 1 meter 72 en binnenbeenlengte 77 centimeter. Ik zit me ook af te vragen of deze met framemaat 54 niet wat aan de grote kant is. Bij Recycle heb ik wel eens een snelle meting gedaan om te zien of een Avaghon maat 52 zou passen. Dat zou passen.

Het stuur kan helaas niet lager, volgens mij zou dat nog wel moeten kunnen.

Ik vraag me naar aanleiding van jouw vragen wel af of het zo slim is om op een racebocht als het qua houding nog niet is uitgechristaliseerd. Dit lijkt me meer iets voor als je al vrij goed weet hoe je op de fiets moet zitten. Misschien toch een keer een meting bij een fysio laten doen.
Ik geloof dat ik inderdaad eerst maar eens zou proberen goed te zitten met dit stuur. Nog even over die remmen met racegrepen. Ja, gewone racegrepen gaan goed samen met cantilevers (en zijn de enige mogelijkheid met race sti schakelaars. Hij heeft echter v brakes. Omdat hij toch nog geen grepen heeft zou ik gelijk voor die Tektro racegrepen voor v brakes gaan. Travelagents vind ik niks als je ze niet echt nodig hebt.
Wim
Pedalero schreef:
Ivo Miesen schreef:Van de klassieke cantileverremmen past de Tektro Oryx prima bij raceremgrepen. Ook nog eens zeer vriendelijk geprijst en met een goed remvermogen. Zoals Willem al stelde, bar-end shifters zijn prima. Heb je een 8-vits naaf/cassette dan kun je ook Suntour Command shifters monteren (7-vits). Die harmonieren prima met Shimano. Heel veel zal de ombouw niet gaan kosten, de meeste onderdelen kun je gewoon blijven gebruiken.
Cantilevers en raceremgrepen zijn sowieso toch compattible?
In tegenstelling tot wat Wim hierboven schreef lukt het niet altijd. Er zijn combinaties van frame, cantilevers en remgrepen die niet werken. Vooral low profile cantileverremmen kunnen problemen opleveren. Een frame zonder mannetje voor de acherkabel (zoals de meeste V-brake frames) kan veel verlies opleveren omdat een extra tegenhouder aan de zadelpenbout niet stabiel genoeg is.
Hoe zit dat met die Suntour Command shifters? Zijn die eigenlijk 7-speed, maar ook geschikt voor Shimano 8-speed ofzo?
De Command shifters hebben evenveel kabelverplaatsing als Shimano 7-vits shifters. 8 en 7-vits cassettes van Shimano heben dermate weinig verschil in afstand tussen de kransjes (0,2mm) dat met zorgvuldig instellen 7-vits commandeurs en 8-vits cassettes samenwerken.
Ivo heeft gelijk: dat was iets te kort door de bocht van me.
Wim
Ik ga dit onderwerp afstoffen, omdat ik langzamerhand concreet wil gaan beginnen met de ombouw van mijn fiets. Nadat ik bij een fietsfysio ben geweest en de fiets goed is afgesteld, zijn de pijnklachten over. Nog steeds wil ik mijn fiets graag tot randonneur ombouwen, omdat dit heel goed bij mijn situatie zou kunnen passen. Ik gebruik mijn fiets vooral voor lange woon-werkafstanden. Daarnaast gaan we komend jaar fietsvakanties binnen Europa houden. In 2011 ga ik met vrouw en kinderen (=aanhangfiets) op Sri Lanka fietsen.

Ik heb hier op het forum goed gekeken hoe andere mensen dat hebben gedaan en ben tot de slotsom gekomen dat het er als volgt uit moet komen te zien:

Gegeven: Koga Worldtraveler van 2000. 9-speed met een draadbalhoofd (in tegenstelling tot wat ik hierboven schreef) en V-brakes.

1: Stuur: Nitto Noodlebar 135 (dat is toch het stuur met terugbuiging en wijduitlopende beugels? Die moet het zijn). Omdat ik smalle schouders (46 centimeter) heb, denk ik aan 42 (41?) centimeter.

Stuurbekleding: Grab-on foam.

2: Remmen: De remmen wil ik er het liefst op laten zitten, of er moeten goede argumenten zijn om ze te vervangen door bijvoorbeeld cantilevers. Ik wil daarvoor Tektro RL 520 remgrepen gaan gebruiken.

Als het dan cantilevers moeten worden, dan gaat mijn voorkeur uit naar Tektro Oryx. In dat geval komen er Tektro RL 200 remgrepen.

3: Shifters: Ik denk aan Shimano 9-speed barendshifters (SL-BS77). Buiscommandeurs mogen van mij ook, maar daar lijkt de keuze erg beperkt, bovendien heb ik een ovalen onderbuis en ik vraag mij af of ik daar buiscommandeurs op gemonteerd krijg.

4: Ik ben ook benieuwd of ik nog iets aan mijn stuurpen en voorbouw moet veranderen als ik de racebocht ga monteren of dat ik "gewoon" mijn rechte stuur kan verwisselen voor de racebocht. Omdat nu afstand zadel-stuur en zadelterugstand goed zijn ingesteld zou ik dat het liefste zo houden.

Ik ben benieuwd of mijn theorie klopt of er nog dingen zijn waar ik op moet letten.
reichbus schreef:Ik ga dit onderwerp afstoffen, omdat ik langzamerhand concreet wil gaan beginnen met de ombouw van mijn fiets. Nadat ik bij een fietsfysio ben geweest en de fiets goed is afgesteld, zijn de pijnklachten over. Nog steeds wil ik mijn fiets graag tot randonneur ombouwen, omdat dit heel goed bij mijn situatie zou kunnen passen. Ik gebruik mijn fiets vooral voor lange woon-werkafstanden. Daarnaast gaan we komend jaar fietsvakanties binnen Europa houden. In 2011 ga ik met vrouw en kinderen (=aanhangfiets) op Sri Lanka fietsen.

Ik heb hier op het forum goed gekeken hoe andere mensen dat hebben gedaan en ben tot de slotsom gekomen dat het er als volgt uit moet komen te zien:

Gegeven: Koga Worldtraveler van 2000. 9-speed met een draadbalhoofd (in tegenstelling tot wat ik hierboven schreef) en V-brakes.

1: Stuur: Nitto Noodlebar 135 (dat is toch het stuur met terugbuiging en wijduitlopende beugels? Die moet het zijn). Omdat ik smalle schouders (46 centimeter) heb, denk ik aan 42 (41?) centimeter.
De breedte is aan de einden gemeten, het greepgedeelte bij de remgrepen is aanzienlijk smaller

Stuurbekleding: Grab-on foam.
getver.... ;)

2: Remmen: De remmen wil ik er het liefst op laten zitten, of er moeten goede argumenten zijn om ze te vervangen door bijvoorbeeld cantilevers. Ik wil daarvoor Tektro RL 520 remgrepen gaan gebruiken.
lijkt me opgelost
Als het dan cantilevers moeten worden, dan gaat mijn voorkeur uit naar Tektro Oryx. In dat geval komen er Tektro RL 200 remgrepen.

3: Shifters: Ik denk aan Shimano 9-speed barendshifters (SL-BS77). Buiscommandeurs mogen van mij ook, maar daar lijkt de keuze erg beperkt, bovendien heb ik een ovalen onderbuis en ik vraag mij af of ik daar buiscommandeurs op gemonteerd krijg.
niks mis met barcons op een vakantiefiets, dus waarom moeilijk doen
4: Ik ben ook benieuwd of ik nog iets aan mijn stuurpen en voorbouw moet veranderen als ik de racebocht ga monteren of dat ik "gewoon" mijn rechte stuur kan verwisselen voor de racebocht. Omdat nu afstand zadel-stuur en zadelterugstand goed zijn ingesteld zou ik dat het liefste zo houden.
in ieder geval een goed uitgangspunt
De Noodle bar is overigens de 177 en niet de 135. De 135 is de randonneur bar. Die laatste loopt wat omhoog in plaats van naar je toe. Bovendien is de zijkant schuin. Dat betekent dat de remgrepen meer naar binnen zitten dan de uiteinden. Ik heb hem op mijn racefiets zitten, maar omdat de grepen wat meer naar binnen zitten is hij voor mij althans eigenlijk wat smal. En de klem is 25,4 mm in plaats van de 26,0 van de Noodle bar. Op mijn vakantiefiets heb ik de 46 cm brede Noodle bar.
Wim
Een vaste (non-ahead) stuurpen vinden met 1 1/8" schacht en 26,0 stuurklemming is erg moeilijk te vinden, dunkt mij?
Dan is het raadzamer over te stappen naar de beter verkrijgbare 31,8 stuurklemmaat. Racebochten in deze maat zijn er in overvloed, ook klassiek gevormd.
Verder is het een goed plan om eens een racebocht te proberen. In het begin zal het waarschijnlijk wel wennen zijn. Maar wat Wim ook al aangaf: de voordelen zijn evident.
pedalman schreef:Een vaste (non-ahead) stuurpen vinden met 1 1/8" schacht en 26,0 stuurklemming is erg moeilijk te vinden, dunkt mij?
Als je een Nitto stuur kunt vinden, vindt je de rest er ook wel bij. En anders kun je altijd een Ahead pen op een adapter zetten.
Dan is het raadzamer over te stappen naar de beter verkrijgbare 31,8 stuurklemmaat. Racebochten in deze maat zijn er in overvloed, ook klassiek gevormd.
Het enige voordeel van 31.75 is dat het een eenduidige standaard is voor race en mtb. Maar een klassieke vorm is wat anders dan een racebocht zonder ergostuk onderin
Ik weet niet wat voor balhoofd die Worldtraveller 2000 heeft, en wat voor stuurpen er nu in zit. Voor wat betreft dat laaste vermoed ik dat het er eentje is met de maat 25,4. Daar moet je dus echt geen 26,0 stuur in wurmen. Als het een 1 inch traditioneel balhoofd is dan is het simpel: er zijn prachtige stuurpennen van Nitto in 25,4 en 26,0 mm. Probleem opgelost. Als het een 1 1/8 balhoofd is dan wordt het moeilijk er een 26,0 stuurpen bij te vinden. Wat je dan wel prima kunt doen is een 1 inch stuurpen monteren met een shim.
De simpelste manier is vermoedelijk je bestaande stuurpen te gebruiken, maar dan zit je vermoedelijk vast aan een 25,4 stuur. Dat betekent de 135 rando ipv de Noodle bar. Als je anders dan ik geen breed stuur nodig hebt is dat geen probleem: mijn 45 cm Nitto 135 stuur op de racefiets is bij de remgrepen nog maar 38 cm breed.
Wim