Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wankele stuurpen en zadelpen-oplossing? - Forum Wereldfietser

Wankele stuurpen en zadelpen-oplossing?

Beste fietsers,
Ik kocht vorige week een tweedehands Koga RoadRunner als stadsfiets. Ik heb echter drie probleempjes:
-De stuurpen is beweeglijk. Ik heb ze al dieper gezet, het balhoofd al strakker gezet, maar het blijft beweeglijk. Het is enkel storend als ik aan mijn stuur trek bij bergop gaan. Is een andere (bredere?) stuurpen de enige oplossing?
-Ik verving het zadel door een ander zadel. Het eerste zadel (en dus de zadelpen is daarop voorzien) heeft twee "rails" om te monteren, naast elkaar. Het nieuwe zadel heeft een andere zadelpen nodig, en heeft 4 "rails", twee boven elkaar en naast elkaar. Ik heb het er toch op ge monteerd, door enkel de onderste twee "rails" te gebruiken. Is dat stevig genoeg?
-Mijn licht doet raar... Als de fiets binnen stond, werkt het achterlicht perfect. Stond de fiets buiten in de kou, dan doet het achterlicht het niet! Het voorlicht werkt altijd perfect.

Hebben jullie suggesties voor mijn probleempjes?
Groetjes,
Gert
PS, ik wil eventueel wel iets anders kopen, een stuurpen bv, maar liefst stevig, duurzaam en niet duur. Dat mag een stuurpen van anderhalve kilo zijn, of tweedehands...
Die stuurpen is belangrijk voor de veiligheid, maar zo van een afstand is de diagnose moeilijk. Is het een verstelbare pen, of niet? Verstelbare pennen zijn minder stijf. Het zou verder kunnen zijn dat je een balhoofd etc hebt voor 1 1/8 inch stuurpennen, maar dat er een 1 inch pen in gezet is door iemand die geen verstand van zaken heeft (zou wel heel dom zijn). Ik weet het zo niet.
Verlichting. Dit klinkt als een slecht contact. Ik neem aan dat het om dynamo verlichting gaat?
Zadel. Je hebt er dus nu een Brooks B66 opgezet, schat ik. Op een moderne verstelbare pen is dat gevaarlijk, want die enkele veer is niet sterk genoeg. Er zijn speciale sandwiches voor te koop. Het alternatief is een goedkope rechte pen, plus een ouderwetse losse strop.
Wim
Gert Arijs schreef:Beste fietsers,
Ik kocht vorige week een tweedehands Koga RoadRunner als stadsfiets. Ik heb echter drie probleempjes:
-De stuurpen is beweeglijk. Ik heb ze al dieper gezet, het balhoofd al strakker gezet, maar het blijft beweeglijk. Het is enkel storend als ik aan mijn stuur trek bij bergop gaan. Is een andere (bredere?) stuurpen de enige oplossing?
even aannemende dat de fiets niet zo nieuw is dat die een ahead systeem heeft

Probeer duidelijk te krijgen waar de beweging inzit:
is het een Koga/ITM verende stuurpen? Sommige generaties vallen op tekening al uit elkaar omdat de schroefdraad stuk gaat. Oplossing: andere pen
Beweegt de schacht van de pen in de buis van de vork? Heeft de pen dan wel de juiste diameter (22.2 of 25.4mm) of is die ondermaats? Zit de pen wel diep genoeg in de voorvork (5-6 cm min). Dieper zetten of vervangen door betere kwaliteit
Beweegt het stuur in de klemming van de voorbouw? Het kan zijn dat stuur of pen niet bij elkaar horen, of dat het stuur niet meer rond is in het klembereik. (altijd vervangen)

Controleer dat stuur/ stuurpen en de binnenbalhoofdbuis niet gescheurd zijn

Het balhoofd strakker zetten mag geen invloed op de stijfheid van de verbinding stuur/voorvork hebben, maar scheelt wel in de 'tik'bij het remmen

-Ik verving het zadel door een ander zadel. Het eerste zadel (en dus de zadelpen is daarop voorzien) heeft twee "rails" om te monteren, naast elkaar. Het nieuwe zadel heeft een andere zadelpen nodig, en heeft 4 "rails", twee boven elkaar en naast elkaar. Ik heb het er toch op ge monteerd, door enkel de onderste twee "rails" te gebruiken. Is dat stevig genoeg?
Nee, en nieuwe rails zijn een stuk duurder dan de benodigde sandwich en langere bout:
Afbeelding

-Mijn licht doet raar... Als de fiets binnen stond, werkt het achterlicht perfect. Stond de fiets buiten in de kou, dan doet het achterlicht het niet! Het voorlicht werkt altijd perfect.
meestal slechte massa, slecht contact (de geleiders'door het sks spatbord zijn altijd prijs) of een gebroken draadje. Dik tweelingsnoer aanleggen van dynamo naar achterlicht lost een boel problemen op
Wim schreef:Er zijn speciale sandwiches voor te koop.
Deze wel: http://www.wallbike.com/clampvssand.html,
en deze niet:
Afbeelding
Leon
Dank je heren.
De stuurpen zelf beweegt. Dat is voelbaar op de plek waar die uit het frame komt. Ze is verstelbaar, en zonder vering. Ik denk dat ik een andere stuurpen zal moeten zoeken...
Ze lijkt me dan gewoon te smal. Als ik ze losdraai, valt ze gewoon naar beneden zonder weerstand.
Beweegt de schacht van de pen in de buis van de vork?
Ja dus!

De verlichting is met een naafdynamo (Shimano HB-NX30). Een nieuwe, degelijke draad lijkt me inderdaad de beste duurzaamste oplossing. Dan pas ik dat ook ineens toe op mijn reisfiets (met roldynamo, ook achterlichtproblemen).

Zadel (inderdaag B66):
Een zadelsandwich en bout lijken me veruit de makkelijkste oplossing... Nu nog vinden waar (in Gent of Brussel) ik dat kan kopen... Misschien is het ook wel zelf te maken...
Volgende week probeer ik eens bij de fietsenmaker langs te gaan die ook Brooks verkoopt.
Die stuurpen zou dus wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Het begint erop te lijken dat er een te kleine pen in zit. Traditionele pennen zijn er in twee maten (plus wat exotica uit de oude doos): 22.2 mm voor 1 inch balhoofden, en 25,4 mm diameter voor 1 1/8mm. Heel lang hadden race en stadsfietsen 1 inch balhoofden en 22.2 mm pennen. Mtb's kregen daarna voor de stevigheid een maatje groter: 1.125 inch balhoofden en 25.4 mm pennen. Vervolgens begonnen hybride bouwers die maat over te nemen, zeker toen de frames van alu werden.
Als dit is wat er aan de hand is, dan is het allereerst knap schandalig, want gevaarlijk. Je kunt verhaal halen bij de verkoper, maar misschien heb j edaar geen zin in. Technisch heb je twee oplossingen: een shim (opvulbusje), of een nieuwe pen. Een shim is het goedkoopst, maar een dikkere pen is mooier, al was het maar omdat het je de kans geeft nog eens goed na te denken over de positie van het stuur: wil je het hoger, meer naar voren, of juist niet? Ideaal is dan om een niet verstelbare pen te nemen: die zijn vrijwel altijd stijver, lichter, en ze kraken niet. Helaas begint het wat lastiger te worden nog traditionele 25,4 mm pennen te vinden voor 1 1/8 inch balhoofden.
Wim
Gert Arijs schreef:Dank je heren.
De stuurpen zelf beweegt. Dat is voelbaar op de plek waar die uit het frame komt. Ze is verstelbaar, en zonder vering. Ik denk dat ik een andere stuurpen zal moeten zoeken...
Ze lijkt me dan gewoon te smal. Als ik ze losdraai, valt ze gewoon naar beneden zonder weerstand.
Beweegt de schacht van de pen in de buis van de vork?
Ja dus!
hele goedkope pen of een bedoeld voor een Franse fiets: die waren metrisch 22mm

Zadel (inderdaag B66):
Een zadelsandwich en bout lijken me veruit de makkelijkste oplossing... Nu nog vinden waar (in Gent of Brussel) ik dat kan kopen... Misschien is het ook wel zelf te maken...
Volgende week probeer ik eens bij de fietsenmaker langs te gaan die ook Brooks verkoopt.
In Brussel misschien Maison du Velo of Velodroom, in Gent Joma sport?