Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fjallraven Scout 3 - Forum Wereldfietser

Fjallraven Scout 3

Hallo iedereen, heeft er iemand ervaring met de tent Fjallraven Scout 3? Info is van harte welkom i.v.m eventuele aankoop!
Holdup! schreef:Hallo iedereen, heeft er iemand ervaring met de tent Fjallraven Scout 3? Info is van harte welkom i.v.m eventuele aankoop!
ik heb geen ervaring met die tent, maar kan je niet wat meer informatie geven? Waarvoor zou je de tent gebruiken, en wat wil je ervoor geven?

Kijk in ieder geval ook eens naar de Vaude tenten, ik ben persoonlijk erg blij met de vaude taurus ultralight. Deze tent was trouwens nog niet zo erg duur in vergelijking met de topmerken als Hilleberg en Lightwave.
Wij willen de tent meenemen op fietsvakantie, bijvoorbeeld voor volgend jaar de ronde van Nederland. Hij moet wel een beetje ruim zijn i.v.m. 8 fietstassen, licht qua gewicht tot 5 kg en goed wind- en regenbestendig. Heb net even gekeken naar de Vaude Taurus maar vond m erg klein. Wij hebben niet of bijna geen ervaring met tenten (bijna altijd B&B). Nu zagen wij de ruime Fjallraven Scout 3 in de aanbieding bij OutdoorXL voor 219 euri. Ik dacht dat Fjallraven wel een bekend merk was op tentgebied. Veel tenten op internet bekeken maar zie door de bomen het bos niet meer. Voorwat betreft Fjallraven tenten zijn er bijna ook geen reviews te vinden op internet.

Dus als iemand twee tentleken kan adviseren graag! Wij willen uitgeven tot maximaal euro 300 (liever minder)!
Holdup! schreef:Wij willen de tent meenemen op fietsvakantie, bijvoorbeeld voor volgend jaar de ronde van Nederland. Hij moet wel een beetje ruim zijn i.v.m. 8 fietstassen, licht qua gewicht tot 5 kg en goed wind- en regenbestendig. Heb net even gekeken naar de Vaude Taurus maar vond m erg klein. Wij hebben niet of bijna geen ervaring met tenten (bijna altijd B&B). Nu zagen wij de ruime Fjallraven Scout 3 in de aanbieding bij OutdoorXL voor 219 euri. Ik dacht dat Fjallraven wel een bekend merk was op tentgebied. Veel tenten op internet bekeken maar zie door de bomen het bos niet meer. Voorwat betreft Fjallraven tenten zijn er bijna ook geen reviews te vinden op internet.

Dus als iemand twee tentleken kan adviseren graag! Wij willen uitgeven tot maximaal euro 300 (liever minder)!
Nu weten we al wat meer :)

kijk ook eens naar de tunnel modellen van Jack Wolfskin. Die zijn wellicht meer je prijsklasse, en ongeveer wat je zoekt van ruimte.

Ik zeg niet dat die Fjallraven slecht is hoor. Maar mijn ervaring met dat merk blijft bij de kleding, en gaat wellicht niet echt verder gaan. Ik denk gewoon dat Fjälräven zich maar beter zou moeten houden bij de kleding (en dan ook nog enkel de bovenkleding).

Hun broeken en alle afgeleiden in ondermeer de G1000 stof zijn erg goed, maar als ik naar de stats van hun tenten kijk, zie ik dat die tenten betrekkelijk veel wegen als je vergelijkt met wat de desbetreffende tenten dan bieden. Misschien zal dat gewicht wel resulteren in een stevigere tent, maar mijn keuze gaat dan al wat sneller richting andere merken.
Wij willen de tent meenemen op fietsvakantie, bijvoorbeeld voor volgend jaar de ronde van Nederland. Hij moet wel een beetje ruim zijn i.v.m. 8 fietstassen, licht qua gewicht tot 5 kg en goed wind- en regenbestendig. Heb net even gekeken naar de Vaude Taurus maar vond m erg klein. Wij hebben niet of bijna geen ervaring met tenten (bijna altijd B&B). Nu zagen wij de ruime Fjallraven Scout 3 in de aanbieding bij OutdoorXL voor 219 euri. Ik dacht dat Fjallraven wel een bekend merk was op tentgebied. Veel tenten op internet bekeken maar zie door de bomen het bos niet meer. Voorwat betreft Fjallraven tenten zijn er bijna ook geen reviews te vinden op internet.

De Fjälräven Scout serie ken ik niet anders dan van zien in de winkel, maar van de Skule 3 kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Fjälräven is de enige producent van siliconen gecoat ripstop polyester. Dat doek is minder elastisch dan het veel gebruikte ripstop nylon. Je moet daarom iets meer moeite doen om de tent zonder plooien te zetten, maar bij regen hoeft er niet te worden nagespannen.
Ik vind de tent netjes gemaakt, vergelijkbaar met wat ik ken van bijvoorbeeld Hilleberg of Hellsport. Wel is de Skule 3 met 2.8 kilo iets zwaarder dan vergelijkbare tenten van die twee merken, maar daar staat tegenover dat de bodem stevig genoeg is om onder alle omstandigheden zonder footprint te worden gebruikt. Mijn Skule 3 blijft tot nu toe absoluut droog, (ca 4 weken gebruikt). Kan ik van mijn andere tent, een MSR, niet zeggen.
De Skule is een tunneltent, dus zonder haringen blijft er niets staan. Maar 4 haringen zijn voldoende om 'm op te zetten, de rest is voor de mooi (of voor de storm).
Binnentent en buitentent kun je gezamenlijk afbreken en opzetten.
Ben erg gelukkig met mijn Skule. De Scout lijkt me iets zwaarder en misschien iets eenvoudiger, maar vast ook goed. Voor de Skule 3 betaalde ik ca. 360 euro.

Groet, Frank
na op hun site (www.fjallraven.com) wat meer gelezen te hebben over hun tenten, lijken ze mij inderdaad een goede koop.
Bedankt voor het advies! Ben bijna zover om de scout 3 te kopen. Gisteren waren we bij de lokale tentboer en zagen we de Coleman Phad X3 wat ook een leuke en gemakkelijke tent was volgens ons (en natuurlijk de verkoper)! Maar we gaan voor de Fjallraven! Indien we nog meer tentvragen hebben komen wij hier op deze forum terug. Nogmaals dank!

Groet John & Monique

PS Mooie foto's op je site ottovelo!!
ottovds schreef: Ik zeg niet dat die Fjallraven slecht is hoor. Maar mijn ervaring met dat merk blijft bij de kleding, en gaat wellicht niet echt verder gaan. Ik denk gewoon dat Fjälräven zich maar beter zou moeten houden bij de kleding (en dan ook nog enkel de bovenkleding).

Hun broeken en alle afgeleiden in ondermeer de G1000 stof zijn erg goed, maar als ik naar de stats van hun tenten kijk, zie ik dat die tenten betrekkelijk veel wegen als je vergelijkt met wat de desbetreffende tenten dan bieden. Misschien zal dat gewicht wel resulteren in een stevigere tent, maar mijn keuze gaat dan al wat sneller richting andere merken.
Misschien off topic. Maar die G1000 stof was oorspronkelijk tentdoek.
Fjallraven was in eerste instantie fabrikant van rugzakken en tenten en pas daarna een kledingfabrikant.
Hallo,

Geen ervaring met specifiek dit type. Wel met Fjallraven.
Vroeger, Gsus, voel me echt oud :lol: maakten ze naar mijn idee
betere tentjes als vandaag weet ook niet zeker of ze voor deze prijs
nog uit zweden zelf komen overigens. Weet bijna zeker van niet..
Die G-1000 stof was oorspronkelijk inderdaad tentdoek en werkte ook vooral
goed bij stoktentjes.
Fjallraven is met 'zijn tijd' meegegaan en heeft voorzover ik kan nagaan het
hele stoktenten materiaal achter zich gelaten.
Wanneer je persé een nylon danwel polyester tent wilt aanschaffen kan ik je ten zeerste aanraden naar zg. 'tentenshows' te gaan. Als je daar al niet geweest bent. Genoeg materiaal om te voelen wat toch wel belangrijk is.
Ik weet niet of je al lang kampeert of niet maar kwaliteit verloochent zich niet.
Hiermee bedoel ik dat je juist eens kijkt naar de verschillen met de 'duurdere' merken. Aan de buitenkant lijken ze allemaal op elkaar.
Feitelijk is het net als met fietsen, totdat je op de details let.
Ripstop is aanteraden boven plain doek. Polyester veroudert sneller als nylon. Dit is overigens de hoofd reden van die elastomerencoating!
Persoonlijk zou ik niet aan nieuw beginnen maar MP eens afspeuren naar deugdelijk kwaliteits materiaal.

Enne, mocht je toch een keer naar warmer streken vertrekken..
Weet dat het sowieso kleine broeikasjes zijn mocht je ergens toevallig wat langer willen staan.

Groet, Yohta