Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De petfles - Forum Wereldfietser

De petfles

Niet alles was vroeger beter, maar soms zijn er van die dingen die vroeger toch echt beter waren. De petfles bijvoorbeeld. Juist toen de eerste petfleshouders voor de fiets op de markt kwamen verdween juist de stevige petfles. Die stevige petfles was een prachtig ding. Je kocht een fles frisdrank in de supermarkt. Als die leeg was bracht je die terug en kon die in de fabriek weer gevuld worden. Heel handig en eenvoudig. Blijkbaar een beetje te eenvoudig voor deze tijd, want de stevige petfles verdween en de slappe fles kwam er voor in de plaats die niet hervuld wordt. Jammer voor de wereldfietsers die een anderhalfliterfleshouder hadden gekocht. Nu konden ze er alleen nog maar zo´n slap ding in stoppen. Voor zover ik weet is de stevige petfles in Nederland niet meer verkrijgbaar, maar in Mexico (waar ik momenteel verblijf) is die nog wel in omloop. De anderhalfliter-uitvoering kent men hier niet, wel de tweeliterfles. Maar met een bankschroef en een hamer kun je je (stalen!) anderhalfliterflessenhouder een beetje uitbuigen en heb je een tweeliterflessenhouder.
Zijn er misschien collega-wereldfietsers die het gezeur met die slappe flessen ook beu zijn, maar tot op heden nog geen stevige petfles gevonden hebben? Dan wil ik voor diegenen wel een paar flessen meesmokkelen naar Nederland. Voor Kerst hoop ik weer thuis te zijn. Laat maar weten.

Groeten,

Samuel.
bombetter schreef:Juist toen de eerste petfleshouders voor de fiets op de markt kwamen verdween juist de stevige petfles.
Daar zat wel een heel ruim decennium tussen hoor! Als het er geen twee zijn.
Maar toch alvast bedankt voor de aanvulling van de voorraad sterke petflessen :D
Leon
Ik koop voor vertrek altijd een fles water van Spa. Zitten ribbels in waardoor hun flessen wat steviger zijn dan die gladde flessen.
Ik ben daarom juist overgestapt naar een Nalgene bottle van 1.5 liter. Deze past precies op mijn petfleshouder, deze wel te verstaan (van de site van Marten):
Afbeelding
Het elastiekje heb ik vervangen door een touwtje met spanner.

Voordeel van de Nalgene: grote opening, goed schoon te maken, stevig en oneindig hergebruik.
En op de fiets als volgt:
Afbeelding
Anneke schreef:Voordeel van de Nalgene: grote opening, goed schoon te maken, stevig en oneindig hergebruik.
Hoe smaakt het water uit deze fles als je in de hitte fietst? Ik heb een doorzichtige bidon van Zefal gehad waarvan de inhoud naar plastic smaakte als het 25+ graden was.
De Coca cola flessen zijn toch behoorlijk stevig!
Zelf gebruik ik de liter flessen van sisi, die passen precies in een standaard bidon-houder en dankzij het golfballenprofiel aan de bovenkant zijn ze wat steviger dan de meeste andere flessen.
Ik heb een Topeak houder, die hangt aan mijn staande framebuis. Die rubberen lus die d'r bij hoort is inmiddels foetsie, maar ik mis hem niet. De Asahi (met japanse thee) fles die ik er in heb zitten is zeer stevig en past perfect. Die flessen thee zijn te krijgen in A'dam bij een van de Chinezen in het (bijna) centrum. Waar exact weet ik niet meer, ben niet heel erg bekend in de hoofdstad. Daar waar meer Chinezen vlak bij elkaar winkels hebben. Al klinkt het wat cryptisch, de echte Amsterdammer weet vast waar ik het over heb. Voor iedereen die ooit in Japan is geweest: het is de grote, 1,5 litervariant van de 0,5 liter die je in elke automaat kunt krijgen.
Wat mij betreft een aanrader, want ik ben het met de TS eens dat die PET-flessen van een paar jaar geleden veel beter waren dan die indeukrommel van nu.
GertjanT schreef:Ik heb een Topeak houder, die hangt aan mijn staande framebuis. Die rubberen lus die d'r bij hoort is inmiddels foetsie, maar ik mis hem niet. De Asahi (met japanse thee) fles die ik er in heb zitten is zeer stevig en past perfect. Die flessen thee zijn te krijgen in A'dam bij een van de Chinezen in het (bijna) centrum. Waar exact weet ik niet meer, ben niet heel erg bekend in de hoofdstad. Daar waar meer Chinezen vlak bij elkaar winkels hebben. Al klinkt het wat cryptisch, de echte Amsterdammer weet vast waar ik het over heb.
Er zitten een hele hoop Chinezen bij elkaar op de Gelderse kade, met daar tussendoor ramen met rood licht, maar dat is wel centrum; op en top, en anders zou deze echte Amsterdammer het ook niet weten...... :D
Voor diegene die maximale keuzevrijheid wil hebben in petfles, siggfles, wijnfles, wodkafles, melkpak, vruchtensappak, brandstoffles, enz, fietsen wij al jaren rond met een eigen ontwikkeld petfles-, siggfles-, wijnfles-, wodkafles-, melkpak-, vruchtensappak-, brandstoffles-houder. Sommige binnen de vereniging hebben de houder al na volle tevredenheid nagemaakt. Uurtje knutselen en je bent klaar.

Afbeelding
Marco Meijerink schreef:Voor diegene die maximale keuzevrijheid wil hebben in petfles, siggfles, wijnfles, wodkafles, melkpak, vruchtensappak, brandstoffles, enz, fietsen wij al jaren rond met een eigen ontwikkeld petfles-, siggfles-, wijnfles-, wodkafles-, melkpak-, vruchtensappak-, brandstoffles-houder. Sommige binnen de vereniging hebben de houder al na volle tevredenheid nagemaakt. Uurtje knutselen en je bent klaar.
Dakgoot?
Ja...ben ook wel benieuwd. Heb al jaren een 1 1/2 fles van Spa. Deze was nog van het dikke materiaal en een aparte dikke groene kunstof bodem. Kzal er een fotootje van maken maar is me nu te vroeg (net uit de n8w8) Heb er markeringen op gemaakt per 1/4 liter. Maar ben nieuwschierig naar die MacYver fles van je.
Dit is ook een handige flessen houder uit Engeland, waar ook slappe flessen goed in blijven zitten:
http://www.bikebuddy.co.uk/

Hier een foto van mijn oude fiets met 2x Bikebuddy en 1x Minoura houder met oude vertrouwde Hollandse Petfles, in Marokko.

Afbeelding

Groet,

Stijn
Bedankt zeg. Ik had deze al eens eerder gezien, maar kon me niet meer herineren hoe hij heette en waar ik hem gezien had. Hij is namelijk denk ik ook erg geschikt om een wat grotere brandstoffles heel stevig onder je frame te hangen. Bij gewone bidonhouders valt een fles aan de onderkant er altijd toch nog relatief makkelijk uit.
Wim
Ik heb inmiddels twee van die Bikebuddies besteld, eentje om een grote thermosfles in te vervoeren, en eentje voor een grote brandstoffles. Ik heb de MK3 versie besteld, met een soort bajonet, zodat je het geheel er makkelijk af kunt halen. Het ziet er erg mooi ontworpen en afgewerkt uit, maar ik kan het pas echt met zekerheid zeggen als ik over een paar weken weer in Nederland ben. De website van bikebuddy werkt niet goed. Gebruik in plaats daarvan: borneleng@hotmail.co.uk
Wim
Wim schreef:Ik heb inmiddels twee van die Bikebuddies besteld, eentje om een grote thermosfles in te vervoeren, en eentje voor een grote brandstoffles. Ik heb de MK3 versie besteld, met een soort bajonet, zodat je het geheel er makkelijk af kunt halen. Het ziet er erg mooi ontworpen en afgewerkt uit, maar ik kan het pas echt met zekerheid zeggen als ik over een paar weken weer in Nederland ben. De website van bikebuddy werkt niet goed. Gebruik in plaats daarvan: borneleng@hotmail.co.uk
Wim

Wim,

Als je ze hebt ben ik benieuwd naar wat betere foto's. Op hun website vind ik erg moeilijk te zien hoe ze er nu eigenlijk uitzien en hoe ze bevestigd worden.
En natuurlijk je ervaringen.
[sorry, dubbele klik op "versturen" en posts kunnen niet door mij verwijderd worden]
Ik stuur je wel de betere foto's die ik gekregen heb. Tzt kun je komen kijken.
Wim
Wim schreef:Ik stuur je wel de betere foto's die ik gekregen heb. Tzt kun je komen kijken.
Wim

Bedankt. Foto's zijn aangekomen. Vanavond ga ik ze wat beter bekijken.