Ik heb er wel eens over gedacht maar kom niet ver.paulw schreef:Iemand ervaring met het koppelen van dynamo aan een batterijlader (AA baterijen) of een verwijzing naar info daarover heeft?
Een dynamo is ontworpen om stroom te kunnen leveren voor de 2 bekende lampjes en niet meer. Bovendien zit een spanningsbegrenzer in die zorgt dat het lampje niet doorbrandt. Maar ook als je de spanningsbegrenzer zou verwijderen (wat soms spontaan gebeurt ) zou de dynamo niet veel meer kunnen leveren dan 3 W. Daarboven moet je die stroom nog in de batterij zien te krijgen. Het gaat om een wisselspanning waarvan zowel frequentie als spanning toeneemt bij toenemende snelheid. Er is dus electronica nodig om te zorgen dat de batterijen hun stroom netjes aangeleverd krijgen. Het is zeer de vraag of dat met een standaard laadapparaat lukt en bovendien krijg je een hoop verlies. Uiteindelijk gaat er het op neerkomen dat je met je benen een veelvoud van de hoeveelheid energie moet leveren dan er naderhand weer uit de AA-accus komt. Ik denk dat je maar een fractie van die hoeveelheid energie nodig hebt om reservebatterijen mee te zeulen.
Het lumineuze idee om de accu's tijdens de afdalingen in het buitenland op te laden strandt dus in de 1e plaats op capaciteitsgebrek van de dynamo en op de 2e plaats op het feit dat batterijen niet in een kwartiertje op te laden zijn.
Het eerst is alleen op te lossen met een veel zwaardere dynamo.
Het tweede is vooralsnog alleen op te lossen met veel zwaardere (of meer) batterijen.
Succes, Leon