Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V-brakes versus cantilevers. - Forum Wereldfietser

V-brakes versus cantilevers.

Beste wereldfietsers,

In de laatste wereldfietser staat een interview met Frank Groot (vittorio).
In de laatste alinea van blz 30 haalt hij aan dat gefrustreerd is dat hij geen knappe cantilever remmen meer kan krijgen.
Wie zit er te wachten op V-brakes?
Niet iedere verandering is een verbetering
.

Kan iemand vertellen of de cantilever voordelen heeft t.o.v. de V-brake?
Volgens mij zijn ze ooit geintroduceerd vanwege een hoger rem vermogen, toch praktisch op een reisfiets, zo je zeggen.

Groeten,

John Telleman.

Is deze vraag niet achterhaald nu we de beschikking hebben over (uitstekende) hydraulische velgremmen, zoals b.v. de Magura HS 33 :?:
Beste Dick,

Ik denk ook dat De magura's op alle vlakken V-brakes overstijgen. Op welke planeet zou Dhr Groot leven?
In ieder geval een planeet die ongeveer 15 lichtjaren afstand van de onze heeft.
Misschien dat met de nieuwe eigenaar de fietsen minder behoudend zullen worden. Lijkt me wenselijk, het aantal vittorio's onder WF'ers is de laatste jaren behoorlijk geslonken.

Groeten,

John Telleman.
johntelleman schreef: Kan iemand vertellen of de cantilever voordelen heeft t.o.v. de V-brake?
Volgens mij zijn ze ooit geintroduceerd vanwege een hoger rem vermogen, toch praktisch op een reisfiets, zo je zeggen.
Hoi,
Canti's hebben toch voordelen.
Ook cantilevers zijn geintroduceerd vanwegen meer remvermogen, wat zonder meer waar was, anders was ik er niet door over de kop gegaan :?
Ik wil mijn cantilevers niet kwijt omdat:
1. Bij cantilevers de remblokjes in ontspannen toestand veel verder van de velg wegblijven wat meer ruimte geeft voor modder en een eventueel krom wiel.
2. Cantilevers niet tegen de velg gaan aanlopen doordat er iets aan de kabel trekt. Bij de fietsen met V-brakes die ik gezien heb blijf je afstellen. Een van die fietsen was nota bene een showmodel bij Snel waar ik even een ritje mee maakte. Direct nadat de verkoper het probleem had ontkend moest hij voor de proefrit nog even de remmen bijstellen :roll:
Gelukkig kon ik mijn oud v-brakes gewoon meenemen naar de nieuwe fiets :D
Voordeel van V-brakes voor de fietsenmaker is dat er geen mannetjes of kabelsteunen op het frame nodig zijn.
Verder zijn cantilevers eenvoudig qua constructie.
Dus ik snap Frank wel (maar heb nogal mijn twijfels bij diens opvolgers' voordrager.)
Groeten, Leon

Het belangrijkste voordeel van traditionele (cantilever / V-brakes) remmen vind ik ze debielvriendelijk zijn. Er kan, behalve een versleten remblokje, weinig mis mee gaan, dus ook in donker Afrika heb ik geen problemen.

Inderdaad blijf je met V-brakes afstellen (mijn vriendin en ik versleten ooit in een regenachtige drie-weekse vakantie in de supersteile Dolomieten samen 24 remblokjes!!!), maar de afstelmogelijkheden zijn wel fabuleus makkelijk, zeker sinds Marten Gerritsen tijdens de derde fietsreparatiecursus die ik bijwoonde de werking van het stelschroefje waarmee je de veerspanning kunt regelen uitlegde...

Kortom: neem gewone remmen, dan doe je al gek genoeg!!

Dennis

Naar mijn weten (en ervaring) is een van de mooie voordelen van de V-brakes juist de betere afstelling ten opzichte van de cantilever remmen.

Jarno,

Dat vind ik juist ook. Misschien was ik niet duidelijk, ik bedoelde neem gewone remmen (V-brakes of cantilever) in plaats van hydraulische potentiele lekbakken!

Dennis
Dennis,

Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om tijdens één vakantie door een dozijn remblokjes heen te remmen???? Dat lukte twintig jaar geleden niet eens met van die lekkere zachte Weinmann blokjes.

Ik heb mijn fiets nu 12 jaar en zo'n 20.000 KM, heb er met een flinke stoot bagage zowat alle gebergtes van Europa mee doorkruist, en ik heb er welgeteld twee (2) keer nieuwe remblokjes opgezet. En dan waren ze nog niet eens echt versleten! Toegegeven, ik heb 'maar' cantilever remmen. In de tussentijd heb ik echter wel twee achtervelgen weggeremd en vervangen. M.a.w: de remblokjes zijn slijtvaster dan de velgen. Wat moet dat dan niet zijn met V-brakes????

Maar goed, in de stad rijd ik nog altijd met een stel eenvoudige Weinmann-remmetjes (let wel, Brussel, dat heeft ook steile hellingen). Als ik die twee vergelijk vind ik cantiler echt over meer dan genoeg remkracht beschikken!!!!

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om tijdens één vakantie door een dozijn remblokjes heen te remmen????
Astrid, nu ben ik het eens helemaal met je eens. Ik krijg mijn Kool Stop-remblokjes steeds maar niet binnen 15000 km versleten en velgen helemaal niet, althans niet binnen 30.000 km.
Met afstellen bedoelde ik dan ook niet het afstellen nadat de remblokjes een stuk verder afgesleten zijn, dat doe ik dus niet vaker dan om de 3000 km en ik hoef er niet voor te stoppen want de afstellertjes zitten aan het stuur.
Ik bedoelde het afstellen omdat de buitenkabel de V-brake opzij drukt, wat bij cantilevers niet kan gebeuren.

Groeten, Leon
Leon,

Waarschijnlijk onderschat ik de afstand die ik met mijn Giant Expedition heb afgelegd nogal, en komen onze slijtratio's redelijk overeen. Ik reageerde op het bericht van Dennis, die aangeeft er met zijn vriendin 24 blokje te hebben doorgejaagd in drie weken Dolomieten....

Je hebt gelijk... who cares dat V-brakes makkelijker af te stellen zijn, als het in de 'moeilijker' versie van de cantilevers een kwestie is van hoogst uitzonderlijk twee moertjes losdraaien??? :roll:

Met V-brakes heb ik trouwens (logisch, gezien mijn eerdere bemerkingen) geen ervaring.

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Dennis,

Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om tijdens één vakantie door een dozijn remblokjes heen te remmen????
Astrid,

Heel simpel. Je gaat naar de Dolomieten. Je zoekt alleen maar onverharde wegen op (die altijd nog VEEL steiler zijn dan het al supersteile asfalt). Gemiddeld fiets je elke dag 1 of meerdere klims van 20 - 30% met dito afdaling. Als het dan ook nog gaat regenen, dan gaat het heel hard met de slijtage van je remblokjes.

Mijn vriendin (ook Astrid!) en ik daalden op een gegeven moment in de stromende regen LOPEND een 30% afdaling af. Toch hadden we aan het eind van de afdaling nauwelijks remblokjes meer over. Later hoorden we dat die nacht ervoor een jeep van dezelfde weg was afgereden, over de kop geslagen etc. met drie doden tot gevolg. Ik heb het dus niet over normale omstandigheden.

Het 24 remblokjesverhaal is echt waar, hoewel de eerlijkheid wel gebied te zeggen dat ik met de laatste set remblokjes in Nieuw Zeeland en Bolivia naar volle tevredenheid heb gereden en ik overweeg ze nu, net na onze Sierra Neveda trip, te vervangen. Het lijkt er dus op dat de omstandigheden in Italie echt heel uitzonderlijk zijn geweest. We gingen toen overigens op gloednieuwe fietsen op vakantie en het was voor het eerst dat we met V-brakes fietsten.

Groeten,
Dennis

Wat ben ik blij dat ik zo'n ouderwetse sukkel ben die niet weet wat V-brakes zijn; althans ze nooit heeft gebruikt. Ik reed en ik rijd met van die ordinaire goedkope sidepulls op m'n gewone reisfiets (een onooglijke Peugeot die me 150 dollar heeft gekost) en cantilevers op (de eveneens onooglijke Gitane tandem). Het aantal versleten remblokjes weet ik niet exact. Een ruwe schatting is pakweg 10 op 100.000 km. Zo extreme hellingen als waar Dennis het over heeft, heb ik ook wel gereden maar niet veel. Misschien heeft een en ander ook wel te maken met rijstijl.
Maar Frank Groot's ouderwetse benadering van materiaal bevalt mij zeer goed, ook al heb ik geen Vittorio.

Dennis de Vries schreef:Jarno,

Dat vind ik juist ook. Misschien was ik niet duidelijk, ik bedoelde neem gewone remmen (V-brakes of cantilever) in plaats van hydraulische potentiele lekbakken!

Dennis

Rijd jij ook nog in een auto met mechanische remmen, Dennis, omdat een hydraulisch systeem zou kunnen gaan lekken? :lol:

Nee, even alle gekheid op een stokje, ik heb in mijn leven geremd met terugtrapremnaaf, sidepull, cantilever en V-brake.

Ik gebruik nu V-brake (LX) en sinds een aantal maanden ook hydraulische velgremmen (Magura HS33).
Ik moet toegeven dat ik ook koudwatervrees (koudolievrees?) had, waarvan ik echter snel genezen was na een proefrit en een kort maar verhelderend gesprek bij Snel.

Even snel de voordelen van de HS33:

Remwerking en doseerbaarheid duidelijk beter dan genoemde mechanische remsystemen.
Eenmaal goed geinstalleerd NOOIT meer afstellen.
Blokjes vervangen is secondenwerk en ook dan: niets meer af te stellen.
Vrijwel ongevoelig voor water en vuil.

Met andere woorden: betrouwbaar en vrijwel onderhoudsvrij.

En inderdaad... een olieleiding KAN, net als een kabel, stuk. Maar dan moet je wel goed je best doen. Voor de rouwdouwers onder ons (of bij de luchtvaartmaatschappijen) kan Magura ook "braided" (met metaal omvlochten) leidingen leveren. Daarnaast leveren ze complete vervangingsleidingen met olie en een prima werkbeschrijving, mocht er toch iets misgaan. Dat is dan inderdaad wat meer werk dan het vervangen van een kabel.

Overigens weet ik dat er al een aantal medeleden met deze remmen rondrijden, met meer en langere ervaringen dan ik.

Marco en Lisette, misschien kunnen jullie nog wat zinnigs aan deze topic toevoegen???

Groeten, Dick.

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Dick

(Ik neem overigens aan dat ik met de legendarische Dick van Dick en Els te maken heb?? Net terug in NL van een hele lange fietsreis als ik het goed heb??) :?:

Ik had mijn uitspraak expres lekker scherp geformuleerd, dat levert tenminste wat discussie op. :wink: :wink:

Ook ik treed steeds meer de 21e eeuw binnen en rijd inmiddels al ruim een jaar naar volle tevredenheid op een fiets met voorvering. Had ik een paar jaar geleden ook nooit aan begonnen, want dat kan immers alleen maar stuk gaan. Wellicht dat ik me ooit nog wel eens laat verleiden tot hydraulische remmen, maar ik vind het wel een erg fijn gevoel als niet-techneut toch alles zelf te kunnen maken. Vooralsnog lijkt een reservekabeltje meenemen lijkt me nog altijd makkelijker en lichter dan een hydraulische kabel.

Groeten en welkom terug in NL!!

Dennis

Dennis,

Ik ben dus niet de Dick (Verschuur uit Katwijk) die jij dacht, maar Dick (Schuurman uit Zoetermeer).
Overigens, Dick (Verschuur) en Els fietsen op Vittorio's...... kun je je een Vittorio voorstellen met hydraulische remmen? :mrgreen:

Jups, leuke discussie. Dankzij Dennis lijkt het net dat ik V-brakes verkies boven hydrolish. NOT. Ik rijd nu vier jaar met de magura's (en ben geloof ik de enige zot die dat op een racestuur heeft) en ben daar heel erg tevreden over. En lekken hebben die dingen nog niet gedaan.

Dennis, wat voor velgen heb jij? (die wil ik ook wel)

Naar mijn weten is een velg opgeremd na ongeveer 4 tot 5 paar blokjes.

Normaal gesproken deden wij ook altijd 10.000 km met een set, totdat we de volledige carretera austral (chili) in de regen reden . Toen ging er ook een set pp per dag door.

Pfff, wat voor een velgen ik heb? Ik zal het eens nakijken... Ik ben echt niet zo'n techneut dat ik van elk onderdeel van mijn fiets weet wat er precies op gemonteerd zit.