Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon Tandem - Forum Wereldfietser

Avaghon Tandem

Hallo,
Mijn vriendin en ik willen een Avaghon tandem aanschaffen. Wie heeft er ervaring met deze tandem?

vriendelijke groet,
Jan willem :shock:

Wel met tandems, niet met deze. Ik had een Engelse Thorn tandem, en was daar erg tevreden over. Thorn heeft nu heel mooie betaalbare Rohloff tandems. Neem het stijfste frame dat je kunt vinden (dubbel Marathon). Rohloff is in veel opzichten ideaal voor een tandem. Het grootste bezwaar zou ik vinden dat er dan geen Arai sleeprem op kan. De bagage zou ik op een tweewieler bagagekar doen (Radical Cyclone?). Dat beviel mij prima.
Wim

Ik heb geen ervaring met de Avaghon tandem, wel met een Santos tandem met Rohloff.
Belangrijk verschil tussen die twee: de wielmaat. Santos heeft 26 inch, Avaghon 28 inch.
Er zijn al hele discussies geweest over 26 of 28 inch. Een ding is zeker: 26 inch wielen zijn sterker (minder/geen spaakbreuk).
Als je een Rohloff naaf neemt, zorg dan dat alle tandwielen en kettingen aan een kant komen. Hierdoor wordt het achterste crankstel minder zwaar belast en alle viezigheid zit aan een kant. Thorn heeft dit op de plaatjes te zien mooi opgelost: alle kettingen aan een kant, en ook grote tandwielen tussen de twee crankstellen.
En over karretjes achter de tandem: wij hebben alles (kamperen+koken) in 4 achtertassen, een tas boven op de achterdrager en 2x stuurtas. Aan de lowrider voor hebben we de van onderen afgeschuinde Vaude achtertassen. Achter maakt het niet zoveel uit. Voor een paar weken fietsen in Europa is dit voor ons voldoende.

Ik wist niet dat Avaghon 28 inch wielen gebruikte. Dat zou ik op een tandem niet willen (behalve met dure 48 spaaks naven en dat wil weer niet echt met een Rohloff naaf).
Wim

Wouter schreef:Belangrijk verschil tussen die twee: de wielmaat. Santos heeft 26 inch, Avaghon 28 inch.
Op http://www.re-cycle.nl/tandem_avaghon.htm lees je dat 26" ook wel mogelijk is.
Leon

Dat is dan wel duurder. Zou ik toch graag hebben, inderdaad. Maar dan zou ik ook gelijk een verlengde balhoofdbuis willen. Die balhoofdbuis is in de kleinere maten angstig kort, zo te zien. Balhoofden in tandems hebben een zwaar leven. Met een langere balhoofdbuis hoeft je stuurpen ook minder hard te werken - ook geen slecht idee voor een altijd zwaar belaste tandem.
Wim

Volgens Avaghon is een 28" wiel met Rohloff even sterk als een 28" wiel met derailleur en 48 (of 46? wat is de standaard?) spaken.

Ik geloof dat 26" wielen sterker zijn, maar bij Avaghon hadden ze ook een goed praatje:

de nippel van de spaak loopt bij normale dubbelwandige velgen door deze 2 wanden. Hierdoor komt de nippel al in een bepaalde richting te staan waardoor er een klein knikje onderin de spaak komt, die uiteraard niet in precies dezelfde richting staat als de nippel (ben ik te volgen?).
Hun, van Avaghon, velgen zijn ook dubbelwandig, maar de buitenste is extra stevig waardoor de nippel maar door 1 wand hoeft en dus de richting van de spaak volgt.

Misschien geldt de theorie dat 26"wielen sterker zijn (qua spaakbreuk) niet voor Avaghon wielen??
Ik vond de 28 "grote wielen wel stoer.

Nog een vraag: ik ben (bijna) 1.90 lang en heb een framemaat nodig van 64 cm. Avaghon is de enigste die dit op Tandems verkoopt. Of zouden 55 cm frames ook passen, zoals Rose en Santos mij vertellen?

Jw

Overigens gaan wij sowieso voor een maatframe (iets van 64/47) dus daar kunnen dan ook 26 "wielen onder. Ik zal eens overleggen met Avaghon..

Ik ben 1.94 meter en mijn vriendin 1.84 meter. Wij hebben de grootste maat Santos tandem.
Omdat ons lengte verschil maar 10 cm is, kunnen we van positie wisselen. Ik zit achter dan wel redelijk sportief, omdat het stuur aan de voorste zadelpen zit en onder het zadel moet blijven.
Ik ken ook iemand van 1.92 met vrouw van rond de 1.65 meter die ook op de grootste maat Santos rijden. Het zadel achter kan net laag genoeg met een korte verende zadelpen.
Over de velgen: Santos past ook de Rigida Andra 30 velgen toe en er zijn vast wel meer Rohloff wielenbouwers die dat doen. In deze velgen staat de nippel in de goede hoek, zodat er geen knik ontstaat. Bij 28 inch wielen heb je hier weer minder last van.

Bij Avaghon weten ze echt waarover ze praten. Kennissen hadden een kapot achterwiel van een Santana tandem (28 inch wiel). Ze hadden zeer veel moeite om een nieuw wiel te vinden. Avaghon heeft er een gemaakt, zeer tot tevredenheid.

Wouter, een Santos Large heeft 56 cm framemaat. Ik ben wel benieuwd: hoe ver steek je zadel boven het frame uit?
Ik heb wel eens gehoord dat 20 cm wel max is.

Ik vind net, dankrij Wim, dat ze bij Thorn tandem ook een 60/40 tandem is.

Mijn vriendin is 1,58 met de benen aan de korte kant. vaak dus al het probleem dat de "stand over" afstand (grond - bovenbuis stoker kant) te hoog is.

Jw

janwillem89 schreef: hoe ver steek je zadel boven het frame uit?
Ik heb wel eens gehoord dat 20 cm wel max is.
Er zijn zadelpennen tot ca 400-420mm en daar zit nog een zadel op *). Het is niet de gewoonte het minimum streepje al halverwege de buis te zetten ;)

Framemaat is verwarrend, kijk vooral ook naar de lengte van de balhoofdbuis en de horizontale lengte van de bovenbuis

*) Ik negeer even vouwfietsjes, die maken het nog bonter met lange pennen, maar die zijn dan ook dikker

whave schreef:Bij Avaghon weten ze echt waarover ze praten. Kennissen hadden een kapot achterwiel van een Santana tandem (28 inch wiel). Ze hadden zeer veel moeite om een nieuw wiel te vinden. Avaghon heeft er een gemaakt, zeer tot tevredenheid.
+4908031 14573 (dat is de Santana importeur voor Europa)

Ben ik nu ook een tandemspecialist?

:D

Ha,
Mijn afstand as - bovenkant zadel hoort 84 te zijn.

Wat hoort lengte bovenkantbuis te zijn?

jw

janwillem89 schreef:Ha,
Mijn afstand as - bovenkant zadel hoort 84 te zijn.

Wat hoort lengte bovenkantbuis te zijn?

jw
ik zou het niet weten, net zo min als ik uit dit ene gegeven je helm- of schoenmaat kan destilleren

m-gineering schreef:
+4908031 14573 (dat is de Santana importeur voor Europa)

Ben ik nu ook een tandemspecialist?
Dat nummer was ook al geprobeerd maar bood geen soulaas, moeilijk moeilijk.
Jij bent natuurlijk sowieso al tandenspecialist, daar hoef je geen telefoonnummer voor uit je hoofd te leren... :lol:

janwillem89 schreef:Ha,
Mijn afstand as - bovenkant zadel hoort 84 te zijn.

Wat hoort lengte bovenkantbuis te zijn?

jw
Voor wat het waard is: ik ben 1.84 lang met een binnenbeenlengte (BBL) van 90 cm. En ik zit zelfs boven die 84 cm. op een Santos Large en een Cannondale Road Tandem X/M. Die BBL is eigenlijk de meest belangrijke maat; bij twee mensen met dezelfde lichaamslengte kan daar zomaar minstens 5 cm. verschil tussen zitten.

Wat bedoel je precies met "lengte bovenkantbuis"?

janwillem89 schreef:Volgens Avaghon is een 28" wiel met Rohloff even sterk als een 28" wiel met derailleur en 48 (of 46? wat is de standaard?) spaken.

Ik geloof dat 26" wielen sterker zijn, maar bij Avaghon hadden ze ook een goed praatje:

de nippel van de spaak loopt bij normale dubbelwandige velgen door deze 2 wanden. Hierdoor komt de nippel al in een bepaalde richting te staan waardoor er een klein knikje onderin de spaak komt, die uiteraard niet in precies dezelfde richting staat als de nippel (ben ik te volgen?).
Hun, van Avaghon, velgen zijn ook dubbelwandig, maar de buitenste is extra stevig waardoor de nippel maar door 1 wand hoeft en dus de richting van de spaak volgt.

Misschien geldt de theorie dat 26"wielen sterker zijn (qua spaakbreuk) niet voor Avaghon wielen??
Ik vond de 28 "grote wielen wel stoer.

Nog een vraag: ik ben (bijna) 1.90 lang en heb een framemaat nodig van 64 cm. Avaghon is de enigste die dit op Tandems verkoopt. Of zouden 55 cm frames ook passen, zoals Rose en Santos mij vertellen?

Jw
Wat die wielsterkte betreft: mede dankzij de opkomst van de "29ers", zoals de mountainbikes met 700c-wielen worden genoemd, zijn er uitermate sterke 700c-velgen te koop gekomen. Bovendien kun je in die wielmaat nu ook banden van 50 mm breed kopen. Combineer die twee met voldoende spaken en je krijgt heel sterke wielen. Het verhaal van die nippels en hoeken, ach ...... een goede velg heeft de spaakgaten onder een hoek staan dus is er helemaal geen knik te vinden.

Een stoer uiterlijk is leuk maar niet meer dan dat; al was het voor ons destijds wel de reden om een SRAM X.O derailleur te bestellen in plaats van een gewone X.9 :lol:

Die framemaat 55 zal best passen; bij die 64 cm ga je (neem ik tenminste aan) uit van een frame met een horizontale bovenbuis. Eigenlijk alle 'confectietandems' hebben een aflopende bovenbuis dus bij die 56 cm van Santos mag je er gelijk al twee optellen. Er nog vanaf gezien dat een Santos Large een balhoofdsbuis heeft van 30 cm.

Wouter schreef:En over karretjes achter de tandem: wij hebben alles (kamperen+koken) in 4 achtertassen, een tas boven op de achterdrager en 2x stuurtas. Aan de lowrider voor hebben we de van onderen afgeschuinde Vaude achtertassen. Achter maakt het niet zoveel uit. Voor een paar weken fietsen in Europa is dit voor ons voldoende.
Hier idem. Pas inds wij een hondje meenemen op fietsvakantie hebben we een Bob Yak. Een kar is zeker geen noodzaak bij een tandem.

Wim schreef:Rohloff is in veel opzichten ideaal voor een tandem. Het grootste bezwaar zou ik vinden dat er dan geen Arai sleeprem op kan.
De Rohloff is een uitstekend product maar houd wel het beschikbare versnellingsgebied in de gaten. Wij gebruiken (met derailleur) *alles* van 48/11 tot 22/34, een spreiding van meer dan 600%. Dat kan met een Rohloff alleen als je er weer een voorderailleur bij monteert. Op zichzelf niet heel erg, want voorderailleurs geven eigenlijk nooit problemen, zeker niet als het om een 2-voudige gaat. Maar het voordeel van de Rohloff is nou juist dat je helemaal geen extern schakelspul meer hebt.

Die sleeprem kun je goed vervangen door een mechanische Avid schijfrem. Kost weinig, werkt prima. Alleen niet laten slepen maar als aan/uit rem gebruiken.