Spinnetje schreef:Wat? Eerst schieten, dan vragen? Heb in MO gefietst maar dit gaat wel ver hoor. Rebellen? Welke rebellen?
Misschien is rebellen niet het juiste woord, maar kan ik beter het woord para-militairen gebruiken. In veel sub-sahara Afrikaanse landen zijn bepaalde groeperingen verantwoordelijk voor de 'veiligheid' in hun gebied. Vaak staan ze niet direct onder het commando van het officiële leger en hebben deze heren niet een militaire opleiding zoals in westerse landen gebruikelijk is. Bij oplopende spanningen hanteren zij vaker het credo 'bij twijfel, schieten...'
Spinnetje schreef:
Zou je trouwens ergens willen fietsen als je vanwege een camou-jack werd doodgeschoten?!
Ik zeg niet dat je om dat jack doodgeschoten wordt, ik denk dat je in gebieden waar het wat spannend is wellicht vergissingen kunt krijgen. De OP heeft het o.a. over Afrikaanse landen. Daar zijn heel wat gebieden die niet echt rustig zijn.
Wat vandaag rustig is kan morgen spannend zijn, kijk maar naar Kongo en Kenia (vorig jaar tijdens de presidentsverkiezingen..)
In veel van die gebieden wordt anders tegen een mensenleven aangekeken dan dat we gewend zijn. En daar zou ik alle schijn willen vermijden dat je (para)militair bent. Het is niet voor niks dat NGO's daar met koeieletters de naam van hun organisatie op hun auto hebben staan en meestal in een erg opvallende kleur. En dat geld niet alleen voor oorlogsgebieden.
Ik heb familie die in Rwanda woont en werkt en ik weet zeker die van hun leven niet in een camo-jack gaan lopen. En hetzelfde geldt voor Ethiopië, Soedan, Kongo enz...
Wat betreft het Midden Oosten, daar heb ik eigenlijk niet zoveel ideeen over. Persoonlijk zou ik geen moeite hebben om door bijvoorbeeld Oost-Turkije te fietsen. Maar ik zou daar ook geen camojack aan doen. Je moet gewoon meer uitleggen...