Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Oslo naar Bergen via Rallarvegen: Hoeveel dagen? - Forum Wereldfietser

Van Oslo naar Bergen via Rallarvegen: Hoeveel dagen?

Beste wereldfietsers,

Volgend jaar zomer (2009) wil ik van Oslo naar Bergen gaan fietsen via de Rallarvegen. Het zal mijn eerste fietsvakantie worden! Yay! Ik heb in principe 3 weken de tijd en vroeg mij af hoe lang zo'n tocht gemiddeld duurt. Vanaf Bergen wil ik de trein terugnemen naar Oslo. Hoe doen jullie dat trouwens met een vliegticket als je van tevoren nog niet exact weet wanneer je weer bij het vliegveld zal zijn? Er op gokken dat je daar wel weer een ticket naar huis kunt krijgen lijkt me lastig. Of kan ik dan het beste een open ticket nemen? Weet niet of dit mogelijk is...

Groet,
Eddy

Ik schat zo'n 600 km dus ruim een week fietsen. In 3 weken zou je dus heen en terug kunnen fietsen :wink:
koek schreef:Hoe doen jullie dat trouwens met een vliegticket als je van tevoren nog niet exact weet wanneer je weer bij het vliegveld zal zijn?
Gewoon toch een retourticket kopen, uitgaande van een ruime planning. Maar plan niet alles en neem de tijd. Als je toch 3 weken hebt, dan kun je misschien veel meer doen dan alleen van Bergen naar Oslo.

Tijdens de tocht merk je wel of het meevalt of tegenvalt. En als het meevalt, dan kun je bijvoorbeeld de route verlengen (bijv. bij Flåm linksaf naar de Sognefjord). Of een dag langer op één plek blijven en een rondje zonder bagage doen. Of een dagje in Oslo of Bergen slenteren. Of een boottocht vanuit Bergen. Of...

De Rallarweg is pas eind juni sneeuwvrij dus "zomer"moet echt pas eind juni zijn. En dan is de Rallarweg behoorlijk druk: DE route (zoals de Donauroute).
Het Hardangerfjord is ook erg mooi als extraatje.
Wil je nog meer dan kan je een deel van de North Sea Cycle route terug fietsen.
Veel plezier.
Wouter Bazen

Drie weken is volgens mij de perfecte tijd voor Noorwegen. Het is er zo mooi dat je wel de tijd kan gebruiken.
Bij de Rallerveien moet je inderdaad rekening houden met de sneeuw. ik was in augustus en nog steeds waren delen dicht gesneeuwd.

Afbeelding

Het Sognefjord is erg mooi en moet je zeker niet overslaan. Voor routes en inspiratie zie mijn website


http://www.luddo.nl


Veel plezier

groet

Luddo

Bedankt voor jullie reacties. Ok dus 3 weken is in ieder geval lekker ruim voor mijn beoogde route. Ik zal nog eens goed moeten gaan kijken wat ik allemaal nog meer wil gaan doen in die 3 weken. Zet in ieder geval het Sognefjord vast om mijn to do lijstje :)

Groet, Eddy

Je moet zelf inschatten wat je kunt. Mijn eigen ervaring is dat ik in het heuvelachtige buitenland met een volbepakte fiets een daggemiddelde haal die ongeveer gelijk is aan een zondagsmiddagtrainingsrondje.
In mijn geval 100 km gemiddeld. Dat wil zeggen: ik begin met dagen van 75 km en aan het eind is 125 per dag haalbaar.

In Noorwegen kun je trouwens ontzettend lang fietsen. In augustus is het om 11 uur nog licht.

Vergis je niet in de hellingen! Zeker in het westen. Ze zijn misschien maar 1300 m hoog, maar ze beginnen allemaal op zeeniveau. En op de top ligt echte sneeuw. Ook in augustus. Het steilste stuk zit altijd in het begin. Stiekem doe je elke dag een alpenetappe.

Vorig jaar heb ik 3 weken in Noorwegen gefietst. De teller stond aan het eind van de vakantie op 1400 km. We begonnen op de Ralarvegen vanuit het oosten. Daarna zijn we naar de sognefjord afgebogen en langzaamaan noordelijker gegaan. Het bleek goed te gaan. Alle locaties van het wensenlijstje hebben we gehad.

Handig bij het plannen van een route is de site www.turistveg.no
Hierop zijn de 18 mooiste wegen van Noorwegen verzameld.

Bij mijn fietsvakantie hadden we (min of meer per ongeluk), maar liefst 5 van die routes opgenomen: Aurlandsfjellet (zwaar!), Sognefjellet, Geiranger/Trollstigen, Atlantikershavsvegen en de Gaularfjellet.
Achteraf bleek dat we vlak langs de Gamle Strynefjellsvegen hebben gefietst, die had ook nog makkelijk in de route opgenomen kunnen worden.

De Atlantikershavsvegen is erg mooi, maar ligt wat uit de route en is vanuit het fjordengebied nauwelijks bereikbaar per fiets. Wellicht dat de Hardanger dan beter te doen is als je Bergen/Oslo als reisdoel hebt.

De Ralarvegen vond ik overigens niet het mooiste deel van de reis. Omdat het zo goed bereikbaar is, is het een populaire dagtrip vanuit Oslo en Bergen. Druk dus, ook met mensen die eigenlijk nooit fietsen.

In 3 weken kun je inderdaad meer doen dan alleen Oslo - Bergen.
Zelf reken ik om van te voren mijn tocht te plannen altijd met 100 km per dag. Daarbij houd ik geen rekening met het soort landschap waar ik in fiets, want eventueel kortere afstanden in bergachtig gebied worden weer gecompenseerd op vlakkere etappes.

Wat je in Noorwegen niet kunt inschatten is het "verlies" aan wachttijd met de pont. En dat heeft afgelopen zomer nogal wat invloed gehad op de afgelegde afstand.

En wat Rallarveien betreft: Toen ik er in juni was dit jaar was die nog geheel ingesneeuwd.

Zie verder voor mijn avonturen mijn website.

Peter