door
Wim » za 08 nov, 2008 08:55
Peter wat een leuke site inderdaad. En leuk om de twee alternatieven te zien voor Zwitserland. Langs de Rijn Zwitserland door vonden ook wij wat saai, maar het was wel relatief vlak, en met de kinderen was dat van groot belang.
In een keer naar Rome is een heel eind, en ik zou daar zelf zeker vijf weken voor nemen. Het moet leuk blijven, en er is onderweg veel te zien, vooral in Italie. Als je minder dan vier weken hebt zul je het inderdaad gewoon in twee delen moeten doen. Dat gaat vanuit Zwitserland heel makkelijk. Alles wat je na het eerste traject nodig hebt is een tijdige (want dan veel goedkopere) reservering met de Intercity Nightline vanuit Basel terug naar Nederland (goedkoop en heel praktisch met de fiets). Als je bijvoorbeeld in Chiasso/Como ophoudt met fietsen kun je de dag voor je nachttrein zonder problemen uit bijvoorbeeld Chiasso of waar dan ook in Zwitserland terugkomen naar Basel.
Zelf zou ik proberen de eerste keer tot de Italiaanse meren te komen. Dat is een heel natuurlijk moment (de Alpen over), je kunt er makkelijk terug vanaf Chiasso, je hoeft de tweede keer niet gelijk te klimmen (behalve misschien gelijk de eerste dag om Chiasso en Como uit te komen - zonder goede kaart viel ons dat zwaar, maar er staat een kaartje in Benjaminse's Venetie route). Je hebt dan ook relatief veel tijd voor Italie, en het is handiger met het weer.
Dat weer is namelijk een klein beetje een probleem: je kunt niet al te vroeg gaan anders kom je in Zwitserland in de problemen met de sneeuw en de kou, en als je dus later gaat krijg je het in Italie te warm. Doe je het in tweeen, en zit de breuk in Noord Italie, dan kun je het eerste jaar relatief laat gaan, en het tweede jaar lekker vroeg.
In feite kun je door net als Peter helemaal langs de Rijn te rijden tot Chur of zo bijna alle klimmen voorkomen. Af en toe een kuitenbijtertje om het rivierdal uit te komen, maar dat is het dan ook wel. De Malojapas naar beneden is steil maar mooi (tracteer jezelf op een overnachting op de kleine hooggelegen en dus koude camping in Maloja en eet er pizza in de warme blokhut). Het volgende jaar in Italie kun je in de Po vlakte weer fietsbenen krijgen. Die heb je daarna wel nodig.
Voor het vervoer op het tweede deel van het traject zou ik dan op de heenreis de trein (ook weer Intercity Nightline tot in Zwitserland) nemen naar Chiasso. Terug kun je uit Rome met de trein naar Zwitserland (geef jezelf wel wat speling), of met het vliegtuig. Roma Chiampino is redelijk makkelijk per fiets te bereiken, en vandaar kun je met Ryanair naar Eindhoven. Ik heb dat vorige maand (zonder fiets dus) voor het werk gedaan, en hoewel ik me nu definitief voorgenomen heb nooit meer met Ryanair te vliegen (weerzinwekkend), moet ik zeggen dat er heel wat Nederlandse fietsers waren voor deze vlucht en dat de afhandeling goed ging. Chiampino en Eindhoven zijn beide kleine vliegvelden, en met de fiets is dat nog niet zo slecht. Je fiets zou er niet de eerste zijn, dus ze weten van de hoed en de rand. Zelf zou ik voor het echte reisgevoel met de trein terug gaan.
Verder zou ik omdat je zo'n aversie tegen klimmen hebt nog eens heel streng door je paklijst gaan. Probeer eens te kijken of je in de buurt kunt komen van Jim v.d. Berg's 13 kg. Zeker het tweede deel van het traject heb je niet zo veel nodig, omdat de kans op echte kou niet groot meer is. En zorg voor goede (automatische) verlichting (vooral achter): onverlichte tunnels zijn best eng. In Italie wil je ook zeer goed zichtbare kleding (of zo'n hesje) aan, want daar heb je veel meer te maken met smalle drukke wegen.
Veel fietsplezier, en voorpret
Wim