Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veel rek in mijn ketting - Rohloff - Forum Wereldfietser

Veel rek in mijn ketting - Rohloff

Ik heb een fiets met een Rohloffnaaf waarbij een excentrische trapas gebruikt wordt om de ketting te spannen.
Ik had begrepen dat een ketting blijft rekken tot ca. 1.000km maar ik heb nu 2500km op de teller en mijn KMC X9L ketting blijft rekken. Het is nu zo ver dat ik niet meer aan kan spannen met mijn trapas - wat moet ik doen?

Een schakel eruithalen en opnieuw beginnen met spannen?
Een nieuwe ketting (en tandwielen?) monteren?

Ik hoop het niet want dit was een van de redenen dat ik voor Rohloff gekozen heb en zou zeer teleurgesteld zijn als ik elk 2500km een nieuwe drivechain moet monteren!
Froggy schreef:Ik heb een fiets met een Rohloffnaaf waarbij een excentrische trapas gebruikt wordt om de ketting te spannen.
Ik had begrepen dat een ketting blijft rekken tot ca. 1.000km
waarom zou na 1000 km de slijtage ophouden? Je mag er van uitgaan dat in het begin de spanning even snel afneemt omdat alle ruwheids toppen worden vlakgestreken, de slijtage daarna redelijk constant blijft tot dat de verlenging zodanig is dat de ketting niet meer op de tandwielen past of de hardings lagen doorgesleten zijn. Dan gaat het weer hard
maar ik heb nu 2500km op de teller en mijn KMC X9L ketting blijft rekken. Het is nu zo ver dat ik niet meer aan kan spannen met mijn trapas - wat moet ik doen?

Een schakel eruithalen en opnieuw beginnen met spannen?
Een nieuwe ketting (en tandwielen?) monteren?

Ik hoop het niet want dit was een van de redenen dat ik voor Rohloff gekozen heb en zou zeer teleurgesteld zijn als ik elk 2500km een nieuwe drivechain moet monteren!
Een ketting rekt niet, een ketting slijt
Als de ketting minder dan 1% langer is geworden kun je hem inkorten, anders vervangen. De tandwielen zullen - als je er op tijd bij bent- nog wel langer meegaan
KMC schakelt prima, maar maken dacht ik niet de meest slijtvaste kettingen

Ik dacht dat een ketting een bepaalde rek had en dat het op een gegeven moment veel minder zou rekken dan in het begin - dat blijkt niet zo te zijn.

Waarom wordt er trouwens een dunne 9 speed ketting gebruikt op een Rohloff fiets trouwens?
Zou het niet beter zijn om een sterke, iets zwaarder, versie te gebruiken om dit soort probleem te voorkomen?

Froggy schreef:Ik dacht dat een ketting een bepaalde rek had en dat het op een gegeven moment veel minder zou rekken dan in het begin - dat blijkt niet zo te zijn.

Waarom wordt er trouwens een dunne 9 speed ketting gebruikt op een Rohloff fiets trouwens?
Zou het niet beter zijn om een sterke, iets zwaarder, versie te gebruiken om dit soort probleem te voorkomen?
leesvoer:
http://www.supremeblack.nl/voor_wie_is_SB.htm
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Zou het een idee zijn om elk 1.000km een nieuwe (iets goedkoper) ketting erop te zetten zoals:

KMC Z610HX single speed ketting.

De Z610 is een ketting voor fietsen met naafversnelling. Dit kan zowel een Shimano Nexus, Rohloff, als een fiets zonder versnellingen zijn.
De ketting is ontworpen voor extreem BMX Race gebruik.
De pinnen zijn extra geklonken om de ketting zo sterk mogelijk te maken, en de ketting is behandeld zodat deze het Heavy Duty label van KMC draagt.

Wordt onder andere op de Idworx Easy Rohler gebruikt.

Kleur: zilver-zilver
Breedte: 3/32 (narrow)
112 links
Inclusief sluitschakel (visje). Let op, deze sluitschakel kan niet worden gebruikt in combinatie met kettingspanner of chainglider! In dit geval moet de ketting met een kettingpons gesloten worden, of moet er de KMC Z610 Snap on sluitschakel gebruikt worden.

Froggy schreef:Zou het een idee zijn om elk 1.000km een nieuwe (iets goedkoper) ketting erop te zetten zoals:

KMC Z610HX single speed ketting.
periodiek ketting wisselen en ze goed schoonmaken & smeren is altijd goed. Investeer wel in een caliber of een spijker in de muur om de slijtage bij te houden

m-gineering schreef: Investeer wel in een caliber of een spijker in de muur om de slijtage bij te houden
Spijker in de muur?

Kettingen zijn goedkoop. Het is dus de moeite waard ze snel te vervangen, voordat ze dure onderdelen opeten. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de Wippermann Connex.
Wim

Froggy schreef:
m-gineering schreef: Investeer wel in een caliber of een spijker in de muur om de slijtage bij te houden
Spijker in de muur?
Lees het leesvoer.
Leon
m-gineering schreef:
Een ketting rekt niet, een ketting slijt

Ahum , ahum Marten, Oeps jij schrijft zelf op jouw site:

"Vernieuw de ketting als die meer dan 1% gerekt is."

Je had zeker een zeer slechte dag Marten want jouw begrip-/taalgebruik is doorgaans meer dan perfect.

Verder maak ik altijd bezwaar tegen 'vernieuw'. Duitsers mogen 'erneuern' zeggen maar wij bedoelen gewoon ' v e r v a n g en ' en spreken derhalve over 'het vervangen van de ketting'.

Nog wat over het ketting smeren: jij schrijft "Smeren. De toonbank bij de fietsenmaker zakt door van de teflonsprays, siliconensprays, waxen, olies enz in kleine potjes met grote namen en prijzen."

#1. Wax of Was en Siliconenspray zijn GEEEEEEEEN smeermiddel.
Doe eens gek; zet de leesbril op en lees wat op die potje staat.

#2. Gewone ketting smeermidelen, zoals Rohloff olie, zijn prima.
Neen, vroeger was niet alles beter.

#3. Doe te allen tijde wat de fabrikant zegt. Kettingfabrikanten zeggen altijd dat je de ketting lichtjes moet reinigen (eventueel met diesel brandstof o.i.d.) droog wrijven en smeren.

Kortom: Al dat vooroorlogse gedoe met speciaal reinigmiddel in borstelbakjes, ketting uitkoken etc. is volstrekte onzin.
De klerezooi die dat allemaal geeft: een halve dag je schuur/keuken besmeuren is het allemaal niet waard. Tegenwoordig monteren veel mensen gewoon vaker een nieuwe ketting, ipv 'diep-reinigen' want je hebt over een paar tientjes per jaar.

Je hebt dan weer een nieuwe ketting en niet dat vreselijke gedoe.
Het komt wel voor dat ik minder verstandig om ga met een paar tientjes.
En de snelsluiting maakt e.e.a ook al eenvoudiger.
Roadster schreef:
m-gineering schreef:
Een ketting rekt niet, een ketting slijt

Ahum , ahum Marten, Oeps jij schrijft zelf op jouw site:

"Vernieuw de ketting als die meer dan 1% gerekt is."

Je had zeker een zeer slechte dag Marten want jouw begrip-/taalgebruik is doorgaans meer dan perfect.

Verder maak ik altijd bezwaar tegen 'vernieuw'. Duitsers mogen 'erneuern' zeggen maar wij bedoelen gewoon ' v e r v a n g en ' en spreken derhalve over 'het vervangen van de ketting'.

Nog wat over het ketting smeren: jij schrijft "Smeren. De toonbank bij de fietsenmaker zakt door van de teflonsprays, siliconensprays, waxen, olies enz in kleine potjes met grote namen en prijzen."

#1. Wax of Was en Siliconenspray zijn GEEEEEEEEN smeermiddel.
Doe eens gek; zet de leesbril op en lees wat op die potje staat.

#2. Gewone ketting smeermidelen, zoals Rohloff olie, zijn prima.
Neen, vroeger was niet alles beter.

#3. Doe te allen tijde wat de fabrikant zegt. Kettingfabrikanten zeggen altijd dat je de ketting lichtjes moet reinigen (eventueel met diesel brandstof o.i.d.) droog wrijven en smeren.

Kortom: Al dat vooroorlogse gedoe met speciaal reinigmiddel in borstelbakjes, ketting uitkoken etc. is volstrekte onzin.
De klerezooi die dat allemaal geeft: een halve dag je schuur/keuken besmeuren is het allemaal niet waard. Tegenwoordig monteren veel mensen gewoon vaker een nieuwe ketting, ipv 'diep-reinigen' want je hebt over een paar tientjes per jaar.

Je hebt dan weer een nieuwe ketting en niet dat vreselijke gedoe.
Het komt wel voor dat ik minder verstandig om ga met een paar tientjes.
En de snelsluiting maakt e.e.a ook al eenvoudiger.
kunnen we het niet over helmen hebben, is ook zo'n onderwerp ;)

vernieuwen: ik heb hier een een hele ton vol met kettingen, je ketting door zo'n exemplaar vervangen is iha geen verbetering

Smeren: is selectief quoten een nieuw onderdeel in het curriculum?

Diesel: is een motorbrandstof. ik zou een minder gezondheids schadelijke
ontvetter gebruiken

Een ketting goed onderhouden en daarbij ook met een (weinig schadelijk) middel schoonmaken vind ik duidelijk meer verantwoord dan om een 1.000 km een ketting te vervangen. Denk even ook duurzaam, zou ik zeggen!
Met water en afwasmiddel is het misschien wat meer werk, maar zeker beter voor je eigen gezondheid, voor de vloer van je schuur of de tegels in je tuin. Als je er op tijd bij bent, is het zo gedaan.

Duitsers mogen ‘erneuern’ zeggen, maar ik zou voor ‘ersetzen’ kiezen, vervangen dus.
m-gineering schreef:
vernieuwen: ik heb hier een een hele ton vol met kettingen, je ketting door zo'n exemplaar vervangen is iha geen verbetering

Smeren: is selectief quoten een nieuw onderdeel in het curriculum?

Diesel: is een motorbrandstof. ik zou een minder gezondheids schadelijke
ontvetter gebruiken

Zit er veel verschil tussen het door jouw o.a. aanbevolen pertroleum (waar koop je dat trouwens ?) en diesel ? Kettingfabrikanten raden geen echte ontvetter aan (te schraal) omdat dat tussen de schakels gaat zitten en daarna moet je idd nieuw vet er in gaan koken. Diesel is nog wat vettig dus ideaal voor ketting reinigen.
Maar idd je moet dat niet iedere dag/ 8 uur per dag doen/ in afgesloten ruimte.


Bestaat 'niet- selectief quoten ' eigenlijk wel ?
Roadster schreef:
Zit er veel verschil tussen het door jouw o.a. aanbevolen pertroleum (waar koop je dat trouwens ?)
komt er bij niet een vent met een handkar door de straat? ;)
en diesel ?
motorbrandstoffen worden geformuleerd om in de fik te steken, en daarvoor is bijmenging met tolueen en benzeen etc niet bezwaarlijk

Petroleum koop je in de DHZ winkel, en is juist naar verhouding weinig giftig (toch niet opdrinken, natuurlijk). Daarom is het ook een goede brandstof voor je brandertje. Diesel is een motorbrandstof, en daar zitten altijd allerlei gemene bijmengingen bij.
Ik schat (maar weet niet zeker) dat de ecologische voetafdruk van een extra ketting wel mee zal vallen, zeker als je er weer slijtage aan tandwielen mee voorkomt. Wel zou dit een argument kunnen zijn om een wat betere ketting te kopen, met een wat langere levensduur. Maar hoe weeg je de ene oppervlakteafwerking tegen de andere? Vergeleken met de schade door autoverkeer of vliegen is dit allemaal peanuts.
Wim

Wim schreef:...
Vergeleken met de schade door autoverkeer of vliegen is dit allemaal peanuts.
Wim
Daarmee kunnen wij nu aansluiten bij Martens voorstel om het over helmen te hebben. :-)
Een grote hoeveelheid peanuts is ook niet lekker. Minder schadelijk is beter, daar heb je gelijk. En ik ben met je eens, wat een betere ketting met langere levensduur betreft. Maar je kunt toch met verantwoord handelen doorgaan ook doe je het al beter dan iemand anders. Maar van mij mogen wij met deze idee ook weer stoppen en weer kijken hoe wij de ketting goed schoon krijgen...

Andreas schreef: Maar van mij mogen wij met deze idee ook weer stoppen en weer kijken hoe wij de ketting goed schoon krijgen...
Beste ist naturlich om te zorgen dat de ketting niet vies wordt. Bij de zoeper tolle Rohloff-naaf lijkt een kettingkast wel een gute idee, oder ?
Dat mensen uberhaupt rondrijden met Rohloff-zonder-kettingkast is opmerkelijk.
Daardoor haal je niet het maximale uit het Rohloff-concept. Staat me vaag iets bij dat Marten, vor enige Zeit, een carbon kettingkast hiervoor gemaakt had ?



(Fietsen kan ik wel maar Duits niet zo goed)

Roadster schreef:Beste ist naturlich om te zorgen dat de ketting niet vies wordt.
En als je een mountainbiker bent die tochten rijdt in Nederland?
Het is ALTIJD modderig!

Is het dan verstandig om 2 of 3 kettingen om en om te gebruiken?
Of beter om de 1.000km vervangen gewoon?
Roadster schreef:Daardoor haal je niet het maximale uit het Rohloff-concept. Staat me vaag iets bij dat Marten, vor enige Zeit, een carbon kettingkast hiervoor gemaakt had ?

Ik doe dan niet aan mountain biken, maar ik heb een vakantiefiets met Rohloff en een 'chainglider' bescherming om de ketting heen.
Werkt erg goed. Ketting wordt niet droog en niet vies. Voor vakantiefietsen die de ketting spannen met een excentrieke trapas is dit een uitstekende oplossing.

Zegt overigens niets over de kettingslijtage, waar dit topic origineel mee begon. Die blijf je houden, met of zonder kettingkast.

Wellicht dat ik nog een bescheiden bijdrage kan leveren aan deze topic. Ik wissel mijn ketting om de 2500 km om. Er zit nu eerdergenoemde Z610 singlespeed ketting om, de shimano hg 70 (geloof ik) heb ik in de lampenolie gegooid. Eind deze maand gaat de shimano er weer op. Die shimanoketting laat ik eerst uitlekken. Van die lampenolie was een tip van mijn buurman. De ketting is inmidels heel schoon hierdoor, maar ik vraag mij af of lampenolie als smeermiddel kan fungeren. Ik olie de ketting wel weer met een natte olie in, indien nodig mbv injectiespuit een druppeltje in ieder busje. Overtollige olie veeg ik weg. Rohloffkransje kan na verloop van tijd ook gekeerd worden. Overigens met die Hebiechaingliders oppassen. Die kettingkast van mij vrat in op de Rohloff naaf (het verbeterde model chainglider!!!!!). Ik geloof dat na wegsnijden van wat plastic dit inmiddelsniet meer gebeurt. Het soort contact van de chainglider op de naaf is mi. afhankelijk van de hoeveelheid klikjes links c.q. rechts je het achterdeel van de chainglider verschuift. Oppassen dus bij herinstalleren.

Die tip van mijn buurman, verstandig???

gr Walter