Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe monteer ik een nieuwe zadelpen? - Forum Wereldfietser

Hoe monteer ik een nieuwe zadelpen?

Ik heb vandaag een nieuwe zadelpen gekocht en dacht dat ik hem redelijk makkelijk op mijn fiets kon zetten, maar ik krijg hem alleen met heel veel pijn en moeite telkens een paar centimeter verder naar beneden. De pen heb ik ingesmeerd met witte vaseline. Het gaat zo moeizaam dat ik me afvraag of het wel klopt.

De oude zadelpen kreeg ik er vrij gemakkelijk uit. Deze heb ik meegenomen en de verkoper heeft deze gebruikt om te controleren of de diameter klopt, dus vooralsnog ga ik er van uit dat de diameter moet kloppen.

Mijn vragen:

-Klopt de maat echt (voorzover je daar iets over kunt zeggen op afstand)?
-Wat is de beste manier om die zadelpen naar beneden krijgen?

Zo'n pen moet er zogenaamd "zuigend" (dus zonder al te veel kracht) in gaan, terwijl je toch ietsjes aan weerstand voelt. Als ik het zo lees heeft die lbs je toch een te dikke pen meegegeven, neem anders je fiets mee en vraag aan hem hoe hij denkt de nieuwe pen er zonder geweld in te krijgen.

Normaal gesproken staat de diameter op de zadelpen. Leg ze even naast elkaar en controleer of je inderdaad de juiste diameter hebt gekregen.
reichbus schreef:Ik heb vandaag een nieuwe zadelpen gekocht en dacht dat ik hem redelijk makkelijk op mijn fiets kon zetten, maar ik krijg hem alleen met heel veel pijn en moeite telkens een paar centimeter verder naar beneden. De pen heb ik ingesmeerd met witte vaseline. Het gaat zo moeizaam dat ik me afvraag of het wel klopt.

De oude zadelpen kreeg ik er vrij gemakkelijk uit. Deze heb ik meegenomen en de verkoper heeft deze gebruikt om te controleren of de diameter klopt, dus vooralsnog ga ik er van uit dat de diameter moet kloppen.

Mijn vragen:

-Klopt de maat echt (voorzover je daar iets over kunt zeggen op afstand)?
-Wat is de beste manier om die zadelpen naar beneden krijgen?
Als het goed is staat de diameter op de beide zadelpennen. dus bv 27.2mm Die diameters van beide pennen moeten exact gelijk zijn

Als je geen schuifmaat hebt kun je de diameter bepalen met een papiertje: wikkel een 10 cm lang papiertje om de pen, en wrijf over de overlap zodat de afdruk van het begin op de bovenlaag komt. Meet de lengte en deel door 3.1415. Beide pennen moeten hetzelfde resultaat geven

Gruwel, gruwel. Mijn pen heb ik bij de fietsenmakert laten liggen. Daar ga ik gruwelijk spijt van krijgen :(.

Ik weet nu wel dat de nieuwe pen 27,2 mm. is.
reichbus schreef:De oude zadelpen .... verkoper heeft deze gebruikt om te controleren of de diameter klopt,
Dat was heel verstandig van je. Ga terug met fiets el al.
Succes,
Leon
Leon schreef:
reichbus schreef:De oude zadelpen .... verkoper heeft deze gebruikt om te controleren of de diameter klopt,
Dat was heel verstandig van je. Ga terug met fiets el al.
Succes,
Leon
Dat ga ik inderdaad doen. Dank aan allen voor het meedenken.

Vandaag was ik weer op het werk. dus ben ik weer terug geweest. De pen heeft een diameter van 26,8 millimeter. Omdat het nogal een afwijkende maat is volgens de fietsenmaker mocht ik graaien in de bak met tweedehands pennen en kreeg ik nog vijftien euro terug. Als-tie niet goed is (het is een kort pennetje met een wat grotere set-back dan ik eigenlijk wilde) mag ik nog terug komen. Ik ben dus tevreden.