Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met 28 inch over onverhard - Forum Wereldfietser

met 28 inch over onverhard

Ik wil op mijn fietsvakantie met een 28 inch fiets over asfalt en over onverhard.

Is dit te doen of kan ik beter een 26 inch nemen?

Of betere banden op 28 inch?
Hoi Manny,

Ik rij al jaren op 28 inch. De banden zijn bijna onverwoestbaar (als je goede banden koopt van een goed merk (Schwalbe of Continental oid))

En ik rij verhard en onverhard....ook wel jaren gedaan met een 38 mm, en nu tegenwoordig met 42 mm banden.

Alleen deze banden zijn soms wat lastiger verkrijgbaar in exotische en niet fiets landen. Dat heb ik afgelopen zomer ook weer ontdekt in Amerika. Maar toch red je je wel.

Koop in ieder geval een goede fiets met voldoende versnellingen (wel nodig bij onverhard)....

Veel plezier!

Als je een nieuwe fiets nodig hebt zou ik voor 26 inch kiezen met stevige 50 mm banden. Als je al een goede fiets hebt, dan zou ik er de breedste stevige (hoe stevig hangt af van wat je precies van plan bent) banden op zetten die passen. De standaard hybride die je in Nederland koopt heeft normaal 37 mm banden. Dat is wat smal. Meestal past er met spatborden ook 42 mm op. Zonder spatborden kun je vast nog wel een maatje breder gaan.
Als het alleen maar gaat om af en toe een stukje over een gravelpaadje of zo, dan is een 42 mm Schwalbe (gewone) Marathon stevig en breed genoeg. Gaat het om hele stukken, en in onherbergzaam terrein, dan wordt het wel een beetje een ander verhaal.
Wim

nog nooit op een 26 inch gefiet, alleen 28 inch, veel onverhard en dat gaat prima. Enige reden om 26 inch te nemen die je wel eens hoort is dat 26 inch buiten Europa in de weinig bevolkte gebieden beter verkrijgbaar is.
Manny schreef:Ik wil op mijn fietsvakantie met een 28 inch fiets over asfalt en over onverhard.

Is dit te doen of kan ik beter een 26 inch nemen?

Of betere banden op 28 inch?