Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Europa - Amsterdam - Forum Wereldfietser

Zuid Europa - Amsterdam

Wie weet een leuke fietsroute van Zuid Europa naar Amsterdam?
  • We zoeken een route van 1200-1600 km
    We fietsen graag (voor een deel) door Duitsland.
    We fietsen met GPS dus het zou prettig zijn als er een track van de route beschikbaar is en/of een goede routebeschrijving/boekje
Wie heeft een idee? of beter nog, wie kan vertellen uit eigen ervaring?

** Onze fietsvakantiesite staat online: www.evil.demon.nl **

Via Reitsma van Rome of Florence terugfietsen. Wij hebben dit ervaren als een mooie route en pakt ook voor een groot deel Duitsland.
zie http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm

Dankjewel! ik zal me eens gaan orienteren op die route, klinkt leuk iig.
We zaten ook al te denken om vanuit Milaan of venetie te fietsen...dus wie weet! Leuke homepage heb je trouwens!

We denken aan deze route van Venetie naar Amsterdam: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=72069 Ik heb hem samengesteld uit 2 gedownloadde tracks. We zien alleen een beetje op tegen de Alpen die we over moeten. Als je op 'stats' klikt boven de kaart kun je het hoogteprofiel zien. zo te zien Is dit heel steil en veel klimwerk. ik zie ook haarspeldbochten. De track is erg gecomprimeerd, dus de we wordt niet precies gevolgd. Is er niet een oude spoorlijn waarlangs je geleidelijk omhoog gaat? zijn er andere mogelijkheden??

liedje schreef:We denken aan deze route van Venetie naar Amsterdam: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=72069 Ik heb hem samengesteld uit 2 gedownloadde tracks. We zien alleen een beetje op tegen de Alpen die we over moeten. Als je op 'stats' klikt boven de kaart kun je het hoogteprofiel zien. zo te zien Is dit heel steil en veel klimwerk. ik zie ook haarspeldbochten. De track is erg gecomprimeerd, dus de we wordt niet precies gevolgd. Is er niet een oude spoorlijn waarlangs je geleidelijk omhoog gaat? zijn er andere mogelijkheden??
De route van Reitsma gaat via de veel makkelijker Reschenpas, lijkt me heel wat minder zwaar dan de Splügenpas waar jouw route overheen lijkt te gaan. Ik heb de Reschenpas vanaf de Oostenrijkse kant gedaan (komend vanuit München) en ben toen richting Dolomieten gefietst. De Dolomieten zijn overigens zeer de moeite waard en niet ver van Venetië. Zie verder mijn website voor de route.

Na de Reschenpas komt wel de Silvretta en die is wel wat zwaarder!

Petervd schreef:Na de Reschenpas komt wel de Silvretta en die is wel wat zwaarder!
Die hoef je niet eens over, je kan ook na de Reschenpas de fietsroute door het dal van de Inn stroomafwaarts volgen, hoef je geen Alpencols meer te bedwingen :wink:

Afbeelding

liedje schreef: We zien alleen een beetje op tegen de Alpen die we over moeten. Is dit heel steil en veel klimwerk. ik zie ook haarspeldbochten.
Het is een prachtige pas maar wel loodzwaar vanuit Italië. ik heb hem afgedaald via diverse tunneltjes omlaag.

Afbeelding

meer info

http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... ainID=3026

groet

Luddo

De oude route van Reitsma ging over de Sivretta en de nieuwe over de Arlberpas. Ik heb beide gefietst alleen in omgekeerde volgorde maar ik heb wel het idee dat de Arlberpas lichter is dan de Silvretta. Ik vond de Silvretta overigens wel mooier.

Hoi!

Leuk idee, om van italië terug te fietsen naar Nederland!
Realiseer je wel dat de eerste helft van je toch waarschijnlijk een stuk zwaarder zal zijn dan de tweede helft; al was het maar omdat je nog geen kilometers in de benen hebt :)

Wij zijn van Maastricht naar Rome (Benjaminse) en van Middelburg naar Venetië (en verder) (Reitsma) gefietst.

Benjaminse gaat inderdaad over de Splügenpas. Vanuit het noorden is dit een mooie pas om mee te beginnen; niet al te steil en ook niet al te lang, al is de aanloop naar de werkelijke pas ook niet echt vlak. Vanuit het zuiden (Italië) lijkt het mij een veel zwaardere klim. Als ik je berichtje goed lees, zien jullie op tegen het befietsen van een echt pas. Dan zou ik in dit geval voor een alternatief gaan, hoewel het wel een erg mooie klim is, de Splügenpas op.

Reitsma gaat over de Reschenpas (en evt. Silvretta/Arlberg). De Reschenpas stelt niet zoveel voor. Geen haarspelden (vanuit Italië) en een erg mooie aanloop via het Reschenmeer. Hier loopt een mooi fietspad! Houd er wel rekening mee dat er vanaf het Reschenmeer een paar korte, pittige stukjes klimwerk in het fietspad zitten.

Voor zover ik weet is het in beide gevallen (Splügen en Reschen) ook mogelijk een alternatieve route te nemen met de trein. Als je echt geen zin hebt in een alpenpas, kun je volgens mij in beide gevallen met de trein, maar voor de precieze gegevens zul je de verschillende routeboekjes er even bij moeten pakken (heb ik hier niet bij de hand omdat ik ga verhuizen :D ).

Voor routeimpressies, foto's, dagafstanden etc. kun je ook onze website bekijken:

Benjaminse of Reitsma

In ieder geval veel plezier en succes met het voorbereiden!

Gudrun

ps: op zondag 16 november is het Wereldfietserbeurs in Rotterdam, als jullie zin en tijd hebben kun je daar ook meer informatie krijgen!

Bedankt voor al deze zeer nuttige informatie...ik ga me er eens goed in verdiepen dit weekend.
De trein pakken is geen optie. We willen wel echt van Venetie naar Amsterdam en niet met een stukje trein ertussen. Dat vinden we zonde en doet voor ons gevoel afbreuk aan de prestatie. We willen best wat klimmen en pittige stukjes zijn echt geen probleem. Als het maar niet heel lang heel steil is. De Reschenpas klinkt beter en helemaal als we dan het dal van de Inn volgen zoals Tovenaar voorstelt.

Het is waar dat we met het zwaarste deel beginnen als we starten in Italië. We zijn wel van plan om in NL regelmatig dagtochtjes te trainen, maar echte heuveltraining wordt lastiger. Het maakt ons ook niet zoveel uit als we aan het begin wat langzamer zijn...deste sneller gaan we aan het eind van onze tocht.

Kijk ook eens op de kaart van Openstreetmap, waar al een heleboel fietsroutes en -paden (oa die naar de Reschenpas vanuit Bolzano) zijn ingetekend. Ook de fietspaden langs de Inn staan erop. Je kunt de kaarten van Openstreetmap ook downloaden voor je GPS (zien er echter nog niet zo mooi uit als op de Opencyclemap met hoogtelijntjes enzo, en het is wat zoekwerk om de juiste kaart te vinden).

liedje schreef:De Reschenpas klinkt beter en helemaal als we dan het dal van de Inn volgen zoals Tovenaar voorstelt.
De Unterengadin is erg mooi; ook een heel mooi wandelgebied.

Waarom aan de andere kant van de Alpen beginnen?

Het zou ook een optie kunnen zijn om bijvoorbeeld in Nice te beginnen en dan een mooie lus te draaien om de Alpen. Dan heb je wel het zicht, maar niet de superklimmen.

Je zou een stuk van de groene route naar de middelandse zee kunnen fietsen en halverwege Duitsland in duiken...

Maar wat betreft het opzien van de beklimmingen, ik moet zeggen dat ik liever in een aantal uren de Silvretta op fiets dan elke keer weer een heuvel(tje). Met een pas kan je lekker in cadans komen en van het uitzicht genieten (als het weer mee werkt) en dan boven een heerlijke apfelstrudel met erwtensoep wegwerken.
Heuvels á la de Ardennen vind ik vele malen vermoeiender.....

Uit je antwoorden lijkt het een uitgemaakte zaak, maar waarom ver weg beginnen en terug fietsen?
Andersom wordt door de meest mensen als prettiger ervaren. Je hebt dan wat meer kilometers in de benen voor dat de bergen komen, in je hoofd is het vaak leuker om van je huis weg te fietsen dan er naar toe, maar vooral, je bent flexibeler met je planning....

Zo hadden wij een keer het plan om door het merengebied van Italie te fietsen, maar door verschillende omstandigheden (o.a. noodweer) bevonden wij in ons in no-time in Genua en zijn we richting Zuid-Frankrijk gaan peddelen.....

Veel plezier met voorbereiden..

Gr
Eric

Tja de discussie of we van ver naar huis fietsen of van huis naar ver fietsen is elders op het forum al uitgebreid aan bos geweest en die hebben we hier thuis ook al gevoerd. Mijn vriend is voor het eerste en ik voor het tweede. Afgelopen jaar hebben we van huis naar Praag gefietst...dus dit jaar wordt het van venetië naar huis.

Het wordt in ieder geval de Reschenpas...en wat daarna komt moeten we nog bespreken.

Wat is eigenlijk de beste tijd om die kant op te reizen? We dachten aan begin juni. Of is het dan al heel warm aan de middelandse zee?

Hoi!

Begin juni lijkt me bijna te vroeg... Gelukkig is de Reschenpas niet hoog en zul je dus geen problemen hebben met evt. sneeuw, maar andere passen in de Alpen zijn begin juni vaak nog dicht...

Te warm zal het zeker niet zijn; met een beetje geluk is het heerlijk fietsweer en tegen de tijd dat je terug bent in NL is het hier ook weer zomer (hopelijk).

Zelf zou ik denk ik nog iets later gaan omdat je dan toch meer 'echt' in de zomer zit. Nadeel is dan wel dat de fietsroutes drukker zijn natuurlijk.

Op de Po-vlakte kan het flink heet worden in de zomer, maar verder zul je met warmte neem ik aan geen problemen ondervinden als je later vertrekt.

Zijn er nog meer redenen om zo vroeg in het seizoen te gaan?

Gudrun

ps: als je vanuit Venetië vertrekt zit je niet echt aan de Middellandse maar aan een 'randzee' daarvan, nameljik de Adriatische Zee, voor zover ik weet :D

We kunnen eigenlijk gewoon niet wachten :D
Drukke fietsroutes kunnen ook wel heel gezellig zijn natuurlijk. Misschien is een maandje later ook wel lekker, maar ik was bang dat het dan misschien te warm zou zijn. Maar Venetië heeft dus niet echt een middelandse zee klimaat?

liedje schreef:We kunnen eigenlijk gewoon niet wachten :D
Drukke fietsroutes kunnen ook wel heel gezellig zijn natuurlijk. Misschien is een maandje later ook wel lekker, maar ik was bang dat het dan misschien te warm zou zijn. Maar Venetië heeft dus niet echt een middelandse zee klimaat?
Gemiddelde temperatuur in Venetië in mei is 12/21 graden, in juni 16/24 graden en in juli 18/27 graden.
Juni lijkt mij dus niet te warm of te koud :wink:

Venetie heeft natuurlijk wel een Mediterraan klimaat, dwz warme droge zomers, en milde natte winters. Hoe verder oostelijk je gaat, hoe langer die droge warme zomers duren. Hier in Jeruzalem is het nog steeds nazomer. De overhemden met korte mouwen zijn nu opgeborgen, maar een jas hoef ik nog bijna nooit mee (het fietsseizoen is hier nu net pas een paar weken geleden begonnen). In Venetie is dat inmiddels wat anders. Toch zou ik zeker niet te laat in het voorjaar gaan. Een hete Po vlakte is geen lolletje.
Wim

Natuurlijk heeft Venetië een middellandse zee klimaat en de Po-vlakte is vaak gewoon heet in de zomer.

De reden waarom ik zei dat het misschien wat vroeg is om in juni te gaan, is omdat de Alpen (en Duitsland) natuurlijk een stuk minder 'mediterraan' zijn en dus nog wel wat minder weer kunnen hebben zo redelijk vroeg in het seizoen.

En aangezien de vraag was: 'aan de Middellandse Zee' meende ik de opmerking over de Adriatische Zee te plaatsen :)