Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Droog houden - Forum Wereldfietser

Droog houden

Hoi,

Is het nou echte mogelijk om droog te blijven bij aanhoudende regen:

Ik heb gisteren van Enhuizen naar Lisse gefietsd en maar 10 minuten geen regen gehad van de 5 1/2 uur.

Ik heb een mooi gortex jas en broek en waterdicht overschoenen. Maar ja na 2 uur wind tegen was de boven helft van mijn t-shirt toch nat . Ik sweet wel wat maar niet zo veel. Mijn benen waar wel nat van het condense/sweet.

Dus ja er komt toch wat water in via mijn gezicht/nek. Maar ja dankzij de gortex was ik niet helemaal nat, en ook niet bloed heet. Dus tegenwordig onlangs veel geld uitgeven ben ik toch nat, maar wel warm en nat bij 10graden ipv koud en nat.

Dus mijn vraag is:

Is het mogelijk om echt droog te blijven, en zo wel, hoe?

Er zal bijna steeds iets binnendruipen via nek/kop. Ritsen zijn tegenwoordig wel goed waterdicht gemaakt door er dubbele stof over te doen en de naden zijn ook waterdicht afgetaped. Transpiratie zal soms een probleem zijn, naargelang hoeveel je zweet. Het membraan gaat ook wat minder presteren als de jas vuil is geworden en als je hem dan niet goed wast en verzorgt gaat de waterdichtheid er op achteruit. Als het te lang regent ga ik schuilen.
lugs schreef:Is het mogelijk om echt droog te blijven, en zo wel, hoe?
IMHO: nee, mijn streven is dan ook niet meer om droog te blijven. Ik wil niet te koud worden. Regenkleding maakt zeker deel uit van dit concept om te voorkomen dat ik te nat dus koud wordt. Grootste nadeel is het afdalen. Je moet dan accepteren dat je als en ijsklomp beneden komt. Voor mij hoort dat bij het fietsersbestaan.

Zolang ik weet dat mijn slaapzak droog is, kan ik met veel kou leven.

Sjirk
lugs schreef: Dus mijn vraag is:

Is het mogelijk om echt droog te blijven, en zo wel, hoe?
Tja,.. ik rijd als het echt regent met een poncho, lekt niet in de nek, want er zit een capuchon op, je blijft behoorlijk droog en warm, je vangt wel weer wind. En omdat het van onderen wel redelijk ventileert heb ik niet last van overmatig eigen vocht.

Een capuchon of - m.i. liever - een zuidwester met een brede rand helpt tegen inregenen, als het niet te hard waait.

Bij regen draag ik onder mijn capuchon een pet met klep. Dan blijft over het algemeen zelfs mijn bril droog.