Additionally, paste this code immediately after the opening tag: piepende spd pedalen - Forum Wereldfietser

piepende spd pedalen

van de zomer ben ik overgestapt op spd op mijn trekkingfiets.
maar die dingen beginnen aardig te piepen. en wat ik ook doe, het gaat niet weg. :cry:

ik heb de pdm324 pedalen van shimano. ook heb ik 2 paar schoenen geprobeerd, ook van shimano. als ik de normale kant van de pedalen gebruik is er niks aan de hand. wat moet ik doen?
LeoFietser schreef:van de zomer ben ik overgestapt op spd op mijn trekkingfiets.
maar die dingen beginnen aardig te piepen. en wat ik ook doe, het gaat niet weg. :cry:

ik heb de pdm324 pedalen van shimano. ook heb ik 2 paar schoenen geprobeerd, ook van shimano. als ik de normale kant van de pedalen gebruik is er niks aan de hand. wat moet ik doen?
steken de schroefjes van de plaatjes niet uit?

zitten de spd onderdelen goed vastgeschroefd?

smeer de contactvlakken eens met teflonspray oid

Ik heb eens met mijn mountainbike een vergelijkbaar probleem gehad. Steeds maar weer gepiep. Bij nadere observatie bleek de crank langs de zool van mijn schoen te schuren. Na een beetje prutsen met de afstelling was het probleem helemaal opgelost.

Kijk eens hoe je schoen op je trapper staat als je hem er leeg op klikt.

Ik heb altijd een piep-krakend geluid als mijn schoenen wat ouder beginnen te worden dan nagelnieuw. Tijdelijk helpt het insmeren met vaseline, maar als ik één keer in zand trap is het effect weg. Wat ook tijdelijk helpt is op de andere fiets te gaan rijden. Nog een optie is om een schakel in de zool te smelten, dat ga ik binnenkort weer doen. Ik zal dan een plaatje plaatsen.
Leon

Deze pedalen gaan er binnenkort toch van af, omdat ik in de winter vanwege de gladheid toch zonder spd wil rijden.

Maar ik denk dat ik er van het voorjaar andere pedalen op ga zetten. Dat gepiep heb ik met 2 paar fietsschoenen (waarvan 1 redelijk nieuw). En je kan het zo gek niet verzinnen of ik heb het er op gesmeerd. Ik geef het op.

Toch nog een vraag. Als ik nieuwe pedalen koop, wat adviseren jullie me?

SPD!

Voor mijn klanten heb ik er een stuk 5 stel liggen die met uiteenlopende schoenen worden gebruikt. Eigenlijk zijn ze probleemloos. Ik heb goedkope setjes van ca. €25-30.

Jan, ik heb al spd pedalen. :lol:

Ik bedoel eigenlijk meer welk type denken jullie dat het beste is?

Dubbelzijdig. Ik heb hier in Jeruzalem omdat het niet anders kan (moet met nette schoenen naar het werk op deze oude racefiets) tijdelijk van die Shimano inklikreflectoren waardoor je aan een kant een gewoon pedaal krijgt. Het is dus een combipedaal geworden, en dat bevalt me helemaal niet: ik ben steeds op zoek naar de goede stand. Een dubbelzijdig klikpedaaal is erg gemakkelijk, en als je er eens met een stevige vakantieschoen op wilt rijden naar de bakker is dat geen probleem. Alleen luxe schoenen met dunnen leren zolen zijn dus wel een probleem.
Wim
Al een oud onderwerp, maar een antwoord dat voor mij een oplossing biedt heb ik nog niet gevonden.

Ook ik heb piepende pedalen. Het zijn combi pedalen waarvan ik het merk en type even niet kan achterhalen. Wanneer ik deze uit elkaar haal dan zit er aan de buitenzijde (vanaf het midden van de fiets gezien) een industrielager en aan de binnenzijde een glijlager (cartridgelager ?). Het gepiep zit niet in de SPD's, want wanneer ik het pedaal zonder SPD gebruik, met gewone schoenen, dan piept deze ook.
Een tijd terug heb ik beide pedalen uit elkaar gehaald, schoongemaakt en vervolgens ingevet met kogellagervet. Kogellagervet leek het meest op het vet dat er in zat. Het gepiep is toen een tijdje weggeweest, maar inmiddels weer terug.

Wie weet waar het gepiep door veroorzaakt wordt? Welk vet moet of kan ik het best gebruiken?

Groet,
Ik heb dat ook een keer gehad. Werd er gek van. Heb zo ongeveer alles gesmeerd wat er te smeren viel, maar uiteindelijk bleek het een schoen te zijn die heel ietsjes langs de cranck schuurde... . :twisted: Plaatjes een fractie verschoven, weg gepiep.
Ik weet zeker dat het bij mij in de asjes zit. Misschien vocht. Alles ligt nu uit elkaar en te drogen op de verwarming. :idea:
Straks weer invetten en kijken hoe het gaat.

Groet,
Een piep of kraak? Ook gehad en heb de trapper uit de crank gedraaid, beetje vet op de schroefdraad en terug in de crank. De kraak was verdwenen.
Een piep. Na het drogen dit keer siliconenvet er op en weer in elkaar gezet. Vanmiddag de sneeuw in en anderhalf uur gefietst en geen piep meer te horen. Het zit dus 100% zeker in de asjes. Nu kijken hoe lang dat goed gaat.

Het resultaat van de fietstocht was wel een lekke band kwam ik zojuist achter :evil:

Groet,
Bandje plakken is ook zo gepiept... 8)
Yep, maar nu ff geen zin in. Morgenvroeg ff kijken.
In de praktijk blijkt de piep vaak niet uit het pedaal te komen maar uit de schoen.
Het verstevigingsplaatje aan de binnenkant piept tegen het harde plastic. Ik spuit juist daar altijd wat teflon tussen, en dat werkt erg effectief.
Even nog voor alle duidelijkheid:
  • Ik heb combi pedalen
  • Het gepiep is er zowel met gewone schoenen als met SPD plaatjes
  • Het gepiep was weg na smering met vet
  • De vraag is; wat is het juiste vet voor deze asjes
Groet,
Bij mij zijn het de stukjes zool die tegen het pedaal komen. Omdat het pedaal van staal is en de onderkant van de zool van (natuur- , NBR-, TPU- of siliconen-) rubber. Dit stukje is makkelijk te herkennen omdat het na het fietsen er prachtig schoon uitziet. Na een stukje fietsen is dat mooi schoon en opgewarmd. En dan gaat het piepen. Ik heb van alles geprobeerd; verschillende soorten vet en olie, tot aan teflon plakband. Gaat er allemaal vanaf door het fietsen, vuil, en op- en afstappen. Wat ik nu heb gedaan is allemaal kleine insnedes gemaakt in het rubber dat in kontakt komt met de pedalen. Dat lijkt het beste te werken.