Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage loop de spuigaten uit - Forum Wereldfietser

Slijtage loop de spuigaten uit

Hoi,
Ik begin er nu toch wel de balen van te krijgen. De vorige keer dacht ik nog dat het aan versleten voorbladen lag, maar die vlieger gaat nu niet meer op, alles was nagelnieuw..

Nu is de ketting na 1000 km al zo erg versleten dat er niet meer te fietsen valt, hij slaat op diverse combinaties door. Er is nog geen 50 km mee door de regen gefietst en modder heeft heb ik al helemaal niet erop gehad. In die 1000 km heb ik toch bijna 10 keer de ketting gesmeerd denk ik. Volgens de kaliber is de ketting zwaar versleten.

Voor de zomer monteerde ik een complete set draaiende delen: 3 kettingbladen, ketting en een set kransjes. Ik heb er 1000 km mee gefietst en zo'n 11000 hoogtemeters gemaakt, waarvan wegens de stelviotocht de meeste op kransje 29 en 34, half om half. De spullen zijn: cranckset Alivio (3xstaal), ketting PC38, kransjes HG50, alles 7speed. Eerder fietste ik veel verder met zulke spullen en lang geleden, toen er nog winters waren, fietste ik met iets andere spullen meestal 3500 km per ketting. Ik was toen niet veel subtieler:
Afbeelding
Mijn smeergewoonte is niet veranderd, de heuvels hier zijn hetzelfde maar ik fiets nu minder in de regen.
Zijn die SRAM PC38-kettingen echt zo slecht geworden? Of vreet een stalen voorblad 22 in no-time mijn ketting op? Of was de teflonspray van de Hema die ik vroeger gebruikte wél een wondermiddel?
Groet,
Leon

Ik denk dat de Sram PC38 inderdaad de boosdoener is. Als je met een combinatie van tandwielen en ketting van dezelfde sterkte rijdt. Slijt alles gelijkmatig op en kan je nog met een heel erg versleten ketting gewoon doorrijden zonder dat deze overslaat. Je komt dan pas in de problemen met een nieuwe ketting. Ik had verleden jaar min of meer dezelfde ervaring op de fiets van mijn vrouw. Zij is echt geen krachtpatser maar na 1800km was haar PC38 in combinatie met, net als bij jou een 7 speed HG50 cassette, volgens de kettingchecker van Parktools ook al versleten.

Ronald van der Perk schreef:Ik denk dat de Sram PC38 inderdaad de boosdoener is.
Ik heb er een nieuwe ketting opgezet en de fiets rijdt en schakelt weer als een zonnetje.
Nu is het maar hopen dat deze SRAM PC830 langer meegaat. Ik ga overigens voorlopig smeren met Supreme Black.
De oude ketting was 9 mm langer dan de nieuwe. Vroeger - toen goedkope kettingen inderdaad beter waren - verving ik ze meestal na meer dan 2x zoveel km en met meer dan 2x zo weinig slijtage.
Conclusie: laten liggen die PC38.
Leon
Ik heb een PC830 op m'n singlespeed MTB liggen, en deze ketting vind ik ook snel slijten, uiteraard zijn de omstandigheden natuurlijk wel veel zwaarder, veel modder, water, zand enz.. Ik heb er nu zo'n 800 km mee gefietst, en vind de slijtage al behoorlijk, op 15 cm 1 mm, wat neer komt op 6mm in totaal. Uiteraard heb je op een single speed geen "last" van deze slijtage, maar ik vind het toch wel veel.
Op mijn hybride rij ik ruim 5000 km met 2 PC48 kettingen + casette.
Normaal zou je toch denken dat de materialen beter en slijtvaster geworden zijn. Ikzelf heb nog geen problemen ondervonden. Ik heb al meer dan 4000km met mijn huidige Shimano HG-90 ketting gedaan en alles draait nog perfect, niets slaat over. Mijn casette heeft er al 8000km of meer opzitten. Voorbladen heb ikzelf 12000km mee gedaan en die stonden er al op toen ik de fiets kocht. Bij mij is alles LX of XT.