Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laos: euro's vs. dollars? - Forum Wereldfietser

Laos: euro's vs. dollars?

In november ga ik fietsen in Laos. Wat me bij het doornemen van de voorbereidende literatuur al snel opviel, is het gegoochel met munteenheden. Zoals in de meeste ontwikkelingslanden, worden naast de lokale munt ook buitenlandse deviezen zoals de US dollar frequent in het betaalverkeer gebruikt.

Sinds enkele jaren krijgt de dollar evenwel af te rekenen met een sterke concurrent voor de titel van internationale standaardmunt: de euro! Als de munteenheid van een toonaangevend handelsblok en van honderden miljoenen rijke Europeanen, heeft dit betaalmiddel immers immense troeven. Niettemin werd de euro in de reisgidsen niet vernoemd als alternatief betaalmiddel in Laos.

Wat zijn jullie ervaringen met de euro in Laos en bij uitbreiding in de rest van Azië? Kan men euro's gebruiken in de plaats van dollars? En wat is de gangbare wisselkoers: een nadelige 1€=1$ of de juiste koers? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Kom je van Thailand? Dan zijn Thaise Bath prima om te wisselen.

Er zijn zelfs flappentappen waar je met je bankkaart terrecht kan (ze 'pikken' wel 3% provisie).

Bij de grens zal met voor een visum wel dollars vragen (althans dat was zo toen ik vanuit China in Laos kwam).

Verder, zoals overal ter wereld, eurootjes meenemen.

Dat je de euro vaak niet aantreft in reisgidsen heeft twee redenen:
1. Gidsen worden vaak geschreven door Engelsen en Amerikanen.
2. Vaak verouderde informatie want de euro is natuurlijk jong.

Informatie gebaseerd op ervaringen van sept/okt 2007.

Hoi,

Bij grensovergangen rekent men altijd nog in dollars, zorg dus dat je deze ( ook in kleine biljetten ) bij je hebt.
Wat euroos meenemen kan nooit kwaad maar ikzelf neem nooit teveel mee, je kan in bijna elk land ter wereld wel pinnen ( ik ken eigenlijk maar 1 uitzondering, Iran )
Maar een ( paar ) grote biljetten voor in geval van nood heb ik altijd wel.

De meeste reisgidsen zijn niet geschreven door auteurs uit Euro-landen.
Laos is net als Thailand geen dollar-land. Het visum aan de grens met Thailand moest ik in december 2007 wel in dollars betalen: 35 dollar voor Nederlanders en 30 dollar voor Belgen en Duitsers. Zorg voor pasfoto's in kleur.
De munteenheid is de kip. In december 2007 was 1 Euro 13.700 kip. De koers kan schommelen
In Laos wil men graag Thaise bahts hebben: 1 baht was vorig jaar 280 kip. Zorg wel voor voldoende biljetten van 20, 50 en 100 baht. Grotere biljetten kan men onderweg vaak moeilijk wisselen. Sommige hotels maken de rekening op in dollars, maar je kunt ook met kippen of bahts betalen.
Bij de banken kun je Euro’s in kippen wisselen. Hotels en guesthouses willen ook wisselen, maar hun koers is vaak onvoordeliger.
In Vientiane en Pakse zijn in ieder geval ATM's voor de BCEL Bank. Deze zijn geschikt voor een Nederlands pinpasje met het Cirrus of Maestro logo, maar niet voor Visa. Per keer kun je 700.000 kip (c.a. Euro 50, -) opnemen. Je betaalt een commissie van 20.000 kip per geldopname. Daar kwam per transactie ook de commissie van Euro 1,80 van mijnbank in Nederland nog bij. Vraag aan jouw bank in Belgie wat hun commissiekosten zijn.
Dollars heb je dus bijna niet nodig in Laos.
Ga je ook naar Cambodja: dat zul je merken dat Cambodja wel een dollarland is. Dat land heeft zelfs twee officielel valuta's de riel en de US-dollar. Euro's kun je echter wisselen bij de bank en in Phnom Penh en Sihanoukvile staan ATM's waar je met internationale bankpaste dollars kunt pinnen.

Ik ken nog een paar landen waar je niet kan pinnen:
Soedan, Ethiopie. In Syrie en Oeganda zeer beperkt als je een Visa-kaart hebt.
Informatie van 2004-2005.

Ik durf er een maandsalaris op te zetten dat je ook niet in Noord-Korea kan pinnen. Je kan volgens mij wel te gek fietsen daar.

Fien schreef:Ik ken nog een paar landen waar je niet kan pinnen:
Soedan, Ethiopie. In Syrie en Oeganda zeer beperkt als je een Visa-kaart hebt.
Informatie van 2004-2005.

Ik durf er een maandsalaris op te zetten dat je ook niet in Noord-Korea kan pinnen. Je kan volgens mij wel te gek fietsen daar.
Je kunt niet fietsen in Noord-Korea, want je komt het land niet zomaar binnnen. Je kunt alleen maar op bezoek met een door Noord-Korea erkende groepsreis, die wordt begeleid door tenminste twee gidsen. Er zijn nog geen groepsfietsreizen in Noord-Korea.

Bert schreef:
Je kunt niet fietsen in Noord-Korea, want je komt het land niet zomaar binnnen. Je kunt alleen maar op bezoek met een door Noord-Korea erkende groepsreis, die wordt begeleid door tenminste twee gidsen. Er zijn nog geen groepsfietsreizen in Noord-Korea.
Zeker Bert, maar wel lekker de hele week autovrij denk ik zo en niet allen zondags :wink: .