Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets geschikt voor iemand boven de 140 kilo - Forum Wereldfietser

Welke fiets geschikt voor iemand boven de 140 kilo

Hoi Allemaal,

Welke fiets is geschikt voor iemand boven de 140 kilo?

Bij alle fietsen die we tot nu toe geprobeerd hebben gaan of de spaken stuk.
Of het frame is te slap.

Prijs maakt even niet zo heel veel uit

Thanks
Wendy1 schreef:Welke fiets is geschikt voor iemand boven de 140 kilo?
Het kan natuurlijk wel. Op een tandem is het immers normaal dat er 140 kilo op zit. Je hebt dus een soort van korte tandem nodig. Ik denk in zo'n geval aan serieuze maatbouw. Dan kom je in Nederland uitsluitend terecht bij Vittorio, Sneltweewielers en M-gineering. Allemaal .nl.
Het gaat inderdaad wel wat geld en ook tijd kosten.
Leon
Wendy1 schreef:Hoi Allemaal,

Welke fiets is geschikt voor iemand boven de 140 kilo?

Bij alle fietsen die we tot nu toe geprobeerd hebben gaan of de spaken stuk.
Of het frame is te slap.

Prijs maakt even niet zo heel veel uit

Thanks

Er is ook confectie, bv de Schauff Sumo
Gaat tot 200 kilo, dus daarvoor hoef je je met de kerst ook niet in te houden ;)

Ik had ergens gelezen dat de Nederlandse merken ook wel fietsen zouden moeten hebben voor mensen boven de 140 KG.

Kan er echter niks over terug vinden op hun sites...

Schauff is wel een optie

Wendy ik ben dan wel geen 140 kilo maar met 110 kom ik al een aardig eind in de richting, ben nu aan mijn vierde !! achterwiel bezig en ik voel gewoon dat dit wiel het houdt, het is een 48 spaaks tandemwiel met een tandem-as niet bepaald licht maar het heeft in de paar kilometer die ik het laatste jaar heb gemaakt al flinke klappen gehad loopt nog steeds licht,mooi rond en zonder afwijkingen koste me een paar duiten, maar onderweg spaken wisselen is ook niet iedereens hobby zeker als het volgens de wet van Murphy altijd de spaken achter de tandkrans zijn.
Leverancier: Snel in Utrech
levertijd :voorraad!!!
Succes

Tandemwielen gebruiken. Het is even een uitgave maar je rijdt daarna zonder zorgen.
Na 7 jaar gefietst te hebben met eigen gewicht tussen 90 en 95 kilo en bagage russen 20 en 25 kg nog nooit een probleem gehad. Nog geen slagje in mijn wiel en ik ben ook wel in putten "geknald" die ik niet gezien had waarna ik dacht, nu moet er toch wel een slag in mijn wiel zitten, maar geen centje pijn. Ik neem nu zelfs geen reserve spaken etc. meer mee. Het enige nadeel is dat deze speciale velgen wat moeilijk te vervangen c/q te bestellen zijn door de locale fietsherstellers.

We hebben in Chile 1500 km over deels hele slechte wegen gefietst met onze tandem, met een totaal gewicht van ca. 200 kg (incl. 40 kg bagage). Geen enkel probleem met spaken gehad. Onze wielen waren 26", achterwiel 40 spaken, voorwiel 36 spaken, shimano tandem naven, sun rhino lite velgen en de spaken weet ik zo niet. Let er in ieder geval op dat je wielen goed gespaakt zijn en laat ze door een goede vakman (waarvan je weet dat hij goede wielen bouwt) samenstellen.

succes met je zoektocht
groeten Marcel

Als je voor 'tandem'wielen gaat moet je er wel op letten dat veel tandemnaven tegenwoordig extra breed zijn. Die moet je dus niet hebben, zeker niet als je een alu frame hebt. Gewone vakantiefietsen zijn 135mm breed, tandems nu vaak 145 tot 160

Belangrijker dan spullen is trouwens de kwaliteit van het wielenbouwen.

Ik ga is even op onderzoek. Dank voor de tips tot nu toe.
Ik ben zeker geen specialist, maar slijten velgwanden ook niet sneller bij hoger gewicht (met velgremmen uiteraard)? En is er ook geen hogere warmteontwikkeling bij lange afdalingen? Misschien ook punten om aandacht aan te schenken bij keuze van de velg?

Sparta schijnt in het assortiment een "zware mensen" fiets te hebben. Deze komt in 2009 uit.

Ga ik ook maar is naar kijken...
duplix schreef:Ik ben zeker geen specialist, maar slijten velgwanden ook niet sneller bij hoger gewicht (met velgremmen uiteraard)? En is er ook geen hogere warmteontwikkeling bij lange afdalingen? Misschien ook punten om aandacht aan te schenken bij keuze van de velg?
Dat is zonder meer waar. Met mijn gewicht van 90kg, 22kg bagaga en fietsgewicht van 19kg, bij elkaar dus 131kg slijten mijn velgen best wel snel. Ik spreek uit ervaring want na 25000km waren mijn velgen op. Mijn vrouw (totaal gewicht 95kg) heeft nog helemaal geen slijtage. Overigens is slijtage van je velgen erg afhankelijk van de omstandigheden. Regen en zand in afdalingen kunnen velgen heel snel laten slijten. Wat ik ook wel hoor is dat het eene remblokje meer slijtage zou geven dan het andere. Maar objectieve metingen heb ik hiervan nog nooit gezien.

Je kunt ook kijken op de site van Muticycle. Zij hebben hun nieuwe fietsen voor 2009 on-line staan. Vrijwel al hun fietsen zijn nu gemaakt met 48 spaaks wielen voorzien van scandium frames. 30% lichter en 40% sterker dan 7005 aluminium.Voor een goede prijs kwaliteit verhouding.

mario
Ronald van der Perk schreef:Wat ik ook wel hoor is dat het eene remblokje meer slijtage zou geven dan het andere. Maar objectieve metingen heb ik hiervan nog nooit gezien.
Van sommige dingen zijn objectieve metingen niet nodig.
Leon
Ronald van der Perk schreef:Ik spreek uit ervaring want na 25000km waren mijn velgen op.
Valt nog mee; er zijn genoeg lichtere rijders die de 25.000 niet halen met een stel velgen :P

Ik rijd op een Avaghon serie, woog toen ik naar Lourdes fietste 105 kg, mijn fiets ongeveer 20 kg en ik had ongeveer 20 kg bagage bij me. Geen centje pijn gehad, mijn fiets heeft zich uitstekend gehouden. Ik ben absoluut niet technisch onderlegt en zou de tips hierover ter harte nemen. Dit is gewoon mijn ervaring. Succes met het zoeken naar een geschikte fiets.

140 kg is gewoon echt veel. Geen enkel gewoon confectieframe is daarvoor geschikt (het zou dan bij de overgrote meerderheid van de fietsers zo stijf als een plank zijn). En het blijft niet bij het frame. Alle onderdelen worden zwaarder belast, en zullen veel harder slijten. 140 kg is tandemgewicht, en ik weet uit eigen ervaring dat tandems een hard leven hebben. Als je niet kiest voor die Schauff fiets dan zit je denk ik vast aan een echte maatfiets waar niet alleen het frame (onzichtbaar) steviger is, maar waar ook bij de onderdelen keuze uit de bak voor tandemonderdelen is gekozen. En waar ze een goede eigen wielbouwer hebben. Reken desondanks op verhoogde slijtage van slijtonderdelen.
Helaas is zo'n fiets niet goedkoop.
Wim

Er is degelijk een oplossing.
Simplon (www.simplon.com) biedt de KAGU HD die als volgt wordt omschreven:

"Für besonders schwere Personen und Zuladung gibt es die Variante KAGU HD (Heavy Duty), welche auf ein Gesamtgewicht von 160 kg ausgelegt wurde. Das KAGU HD ist serienmäßig komplett ausgestattet."

Die Simplon is een mooie fiets, maar erg veel speciaals lijkt er nu ook weer niet te zijn gedaan. Wat wil je met de fiets doen?
Wim

Waarom ga je niet naar een technische hogeschool of universiteit, probeer te regelen dat die lui voor jou als examen stuk een fiets moeten ontwerpen die geschikt is voor iemand met jouw gewicht. Je zal natuurlijk wel de materiaal kosten moeten betalen, maar dat is stukken goedkoper dan in de winkel. Baat het niet dan schaad het niet :wink:

mario