Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Amsterdam naar Barcelona - Forum Wereldfietser

Van Amsterdam naar Barcelona

Beste fietsgenoten,

Mijn plan is om tegen eind maart/begin april met het fietsje van Amsterdam naar Barcelona te gaan. Het wordt zo'n beetje mijn eerste "grote" trip.. Heeft iemand nog goede tips wat betreft de route? Ik dacht zelf aan ongeveer 3 weken tot een maandje om er te komen (ik wil lekker de tijd nemen en niet doorjakkeren)

Alvast bedankt!

Maarten

Dat is een heel leuke trip. Ik neem aan dat je de route van Benjaminse gaat doen. Wij hebben dat in 2005 gedaan en er van genoten.Van andere fietscollega's die deze tocht gedaan hebben hoorde ik dat in de periode maart/april nog veel campings in midden Frankrijk gesloten zijn, misschien iets om rekening mee te houden. Wij hebben op de site van Cartostudio zie www.cartostudio.nl/fiets/ een reactie geplaatst met uitgebreide informatie over campings. Surf ook eens naar reisverslagen, die zijn er genoeg. Verder is er na Langres een lang(er) stuk geen camping (95km). Wij zijn toen bij Montmacon richting Pontailler sur Saone gegaan naar de camping aldaar, dat is totaal 12 km extra.

Voor een deel van die route zie :http://www.2bike4kids.com/?id=149&sid=174&menu=48

Als je niet wilt "doorjakkeren" dan zou ik er vier weken voor uittrekken.

Een prachtige eindbestemming om naar toe te fietsen. Wij hebben de route in 2 jaar 'gedaan'. Het eerste jaar hebben we de 'groene weg naar de middelandse zee´ gefietst. Het jaar erop met de fietsbus naar Arles en toen richting Spanje. Eerst Barcelona en toen naar Logrono.
3 weken lijkt mij een beetje krap. Maar ik kan je de groene weg aanbevelen en van daaruit gewoon verder met een Michelin kaart. In de Pyreneen hebben we een super kleine grensovergang genomen bij Las super Illas of zoiets....

Vee plezier met plannen..

Groeten
Eric

:D Ik volg met belangstelling de ook nog te vermelden reacties omdat ik in het voorjaar naar Andalusie wil fietsen. Rob

Hallo,

Wij hebben deze tocht deze zomer gedaan vanaf eindhoven tot aan figures. Toen de trein gepakt naar Barcelona. Wij hebben er 19 dagen over gedaan.
Wij vonden het eerste gedeelte van de route erg saai. Vanaf Beaune is het een prachtige route, maar voor die tijd erg veel lange rechte stukken.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je alleen maar 'boekjes fietsers'tegenkomt. Voor ons was dit de eerste keer fietsen via een boekje, en wij hadden een beetje het zondagmiddag een anwb route fietsen gevoel. Tuurlijk het heeft voordelen dat je soms over prachtige stukken fietst, maar het is wel erg voorgekauwd en je komt steeds dezelfde mensen tegen. Soms wel een week lang omdat er je vaak op dezelfde camping terecht komt. Maar als je dit geen probleem vindt, dan is vooral het tweede deel van de route prachtig. Waar je wel op moet letten, vooral op het eerste deel van de route: koop optijd eten in, zoveel kom je niet tegen en lang niet alle campings die in het boekje staan bestaan ook echt.

anoukzwolle schreef:Hallo,

Wij vonden het eerste gedeelte van de route erg saai. Vanaf Beaune is het een prachtige route, maar voor die tijd erg veel lange rechte stukken.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je alleen maar 'boekjes fietsers'tegenkomt. Voor ons was dit de eerste keer fietsen via een boekje, en wij hadden een beetje het zondagmiddag een anwb route fietsen gevoel. Waar je wel op moet letten, vooral op het eerste deel van de route: koop optijd eten in, zoveel kom je niet tegen en lang niet alle campings die in het boekje staan bestaan ook echt.
Of een route saai is hangt helemaal af van je persoonlijke interpretatie. Wij vonden juist het gedeelte na Pezenas met de uitgestrekte wijngaarden een beetje saai. Het aantrekkelijke aan deze route vonden we dat je al fietsend het landschap van dag tot dag ziet veranderen. En dat gedeelte voor Beaune was best wel afwisselend. Eerst klimmen in de Ardennen, daarna een stuk langs de Maas met af en toe lange stukken door stille bossen. Na Langres over jaagpaden met leuke sluisjes en af en toe een schip. Het voordeel van een gidsje zoals van Benjaminse is dat je eigenlijk alleen maar over autoluwe wegen rijdt en dat je dan af en toe een andere fietser tegenkomt is m.i. alleen maar gezellig. Overigens reden wij deze route vanaf half augustus en we zijn maar 1 ander stel fietsers tegengekomen. Voor wat betreft de beschikbaarheid van campings, kijk naar onze reactie op de site van Benjaminse wij hebben niet 1 maal meegemaakt dat er een camping niet was. Voor een fotoverslag kan je kijken bij onderstaande link http://picasaweb.google.nl/Ronaldopdefi ... rBarcelona#

Helemaal met Ronald eens, wij hebben deze tocht 3 jaar geleden gedaan en vonden het prachtig ondanks iedere dag meer dan 30 graden C. :D

Bedankt allen!

Heb al het een en ander aan tips en suggesties bekeken en is zeker bruikbare info. Ik verwacht eigenlijk omtrent het vroege voorjaar niet zoveel fietsers tegen te komen. Verder ben ik niet echt van plan om veel op campings te gaan staan. Ik gebruik al jaren couchsurfing.org (zo'n 700.000 leden die bij elkaar kunnen blijven overnachten) en ben ook een fanatiek wildkampeerder.
Ik vind de foto's van de landschappen er heel mooi uitzien en kijk er dan ook zeer naar uit om het allemaal zelf te gaan beleven.. Na jarenlang over de hele wereld te hebben gezworven heb ik zin om m'n eigen omgeving weer eens wat nader te verkennen!

Nogmaals merci!

Maarten

Leuk! Onze eerste echte fietsvakantie ging ook naar Barcelona. Zelf verzonnen route langs de Telegraphe, Galibier, Alpe d'Huez en de Mont Ventoux!

Het was sowieso een leuk gevoel om van huis uit gewoon weg te fietsen.

Veel plezier!

Ellen

Hoi Zwerver,

Kijk ook eens op http://www.fransencarmen.nl/ bij bestemmingen. Ook wij hebben die route gedaan. Noord-Frankrijk blijft altijd even doorbijten. Zodra je die graanschuur voorbij bent wordt het leuk. Wij vonden het toch wel mooie trajecten. Neem de tijd in Figueras en omstreken. Barcelona is leuk maar ook erg toeristisch en met de fiets bijna niet te bereiken. Treintje vanuit Figueras is een leuke optie. Mocht je nog vragen hebben: mail ons. Succes met de voorbereiding. Het genieten begint nu al!!

Ook wij hebben afgelopen zomer de route van adam naar barcelona met zeer veel plezier gefietst. We vonden deze route in vergelijking met de groene weg veel mooier. Rustiger, meer fietspaden.
We waren er in 19 dagen, met een best behoorlijk tempo, hier en daar een rustdag.
Ook wij vonden het na Beaune mooier worden. We kampeerden 4 van de 5 nachten wild (heel goed te doen, soms wat langer zoeken naar een plekje waar je niet zo goed gezien wordt) en we zijn wel campings tegengekomen die in het boekje stonden, maar niet meer bestaan. Ik zit mijn dagboek door te bladeren, maar kan het niet zo snel vinden.
We zijn niet met de fiets in barcelona gekomen. Maar hebben de fiets en tent opgezet op een camping in Gerona, en vanaf daar met de trein vier dagen naar barcelona.
Aansluitend hebben we de route onbegrensd fietsen naar Andalusia gefietst, en die was prachtig, en een stuk zwaarder. Dat kwam vooral door de hitte. We hebben deze route in de zomer gefietst, en vooral vanaf Cazorla werd het heet. Onze thermometer ging niet hoger dan 55 graden, en daar stond hij vaak op! Echt fietsen in het Spaanse tempo. Van 's ochtends 6 tot 11 uur, dan lunch, uitrusten, dutje doen, vanaf 7 uur 's avonds weer op de fiets, tot een uur of 10/11 (donker dan!!).
Ik zal niet aanraden het stuk vanaf Cazorla tot Zafra op de fiets te doen, het is echt te heet, je vind geen mooie lunch/ pauze plekjes meer want alle rivieren staan droog.
Aansluitend hebben we de Via dela Plata (zilver route gefietst). (Sevilla- Santiago de Compostela) Dit was ook een ontzettend mooie route, waarbij we af en toe ook eens overnacht hebben in een pelgrims-plek. Erg gemoedelijk.
Zuid Spanje heeft ook grote wegen waar je over moet, waarbij het soms wel eens gevaarlijk is om te fietsen, auto's gaan in volle vaart vlak langs je heen. We waren er ook echt een rondfietsende rariteit. Mensen keken ons soms helemaal na. We zijn er drie weken lang geen fietsers tegengekomen. (waarschijnlijk is er niemand anders zo gek om daar te gaan fietsen in de zomer?)
Al met al was de hele route echt ontzettend bijzonder, zo'n 4800 km, en zulke verschillende landschappen! Echt prachtig.
Wie informatie wil kan altijd mailen, dan zoek ik het even na.
Veel fietsplezier naar Barcelona!!!

Begrijp ik het goed dat de Amsterdam-Barcelona routebeschrijving van Benjaminse alleen de heenweg beschrijft, en niet de terugweg? Dat maakt de routeboekjes van Clemens Sweerman en collega's (Pirola/FIS) zo superieur.

Ik tast een beetje in het duister hoe die opmerking over "boekjesfietsers" te plaatsen. Het ontgaat me ten ene male wat daar het nadeel van zou zijn. Juist omdat Sweerman cs zulk fenomenaal werk verzetten, kan een ander daar z'n voordeel mee doen. Toch hopelijk bekend met de uitdrukking "het wiel twee keer uitvinden"? Ik wijk echt wel eens af van de route, bepaald m'n weg met een lokale Michelinkaart en kom dan weer terug op de 'boekjesroute'. Geen centje pijn.

Kan iemand svp uitsluitel geven over de Amsterdam-Barcelona route van Benjaminse?

balthasar schreef:Begrijp ik het goed dat de Amsterdam-Barcelona routebeschrijving van Benjaminse alleen de heenweg beschrijft, en niet de terugweg? Dat maakt de routeboekjes van Clemens Sweerman en collega's (Pirola/FIS) zo superieur.

Ik tast een beetje in het duister hoe die opmerking over "boekjesfietsers" te plaatsen. Het ontgaat me ten ene male wat daar het nadeel van zou zijn. Juist omdat Sweerman cs zulk fenomenaal werk verzetten, kan een ander daar z'n voordeel mee doen. Toch hopelijk bekend met de uitdrukking "het wiel twee keer uitvinden"? Ik wijk echt wel eens af van de route, bepaald m'n weg met een lokale Michelinkaart en kom dan weer terug op de 'boekjesroute'. Geen centje pijn.

Kan iemand svp uitsluitel geven over de Amsterdam-Barcelona route van Benjaminse?
Hoi Allemaal,
Ja, wat betreft die eerste alinea, gaat de route van bejaminse alleen naar het zuiden, altanhs de routebeschrijving gaat zo. Zou prachtig zijn als hij ook van zuid naar noord beschreven zou zijn. In het hier koude vroege voorjaar met vliegtuig naar Andalusie en dan rustig terug fietsen naar de NL zomer.
Rob

De route onbegrensd fietsen van amsterdam naar barcelona van benjaminse is inderdaad alleen beschreven van nederland naar barcelona. Maar de kaarten zijn zo duidelijk dat je rustig alleen op de kaart kunt fietsen.
Als wij een route via de boekjes fietsen, vinden we het ook altijd fijn, omdat we met z'n twee zijn om kaarten erbij te hebben. Dan heeft de een het boekje, de ander de kaart. Want het gebeurt nogwel eens dat je per ongeluk van de kaart van het routeboekje af fietst, en dat is lastig, of als je in de buurt eens iets op wilt zoeken, en dat staat dan bijvoorbeeld net niet op de kaart van het boekje.
Maar goed, prima te doen, die route dus, andersom!!
Veel fun!

Route van zuid naar noord wordt aan gewerkt.

Op de site van Carto studio (Benjaminse) http://www.cartostudio.nl/fiets/ staat bij aanvullingen dat er een proefdruk beschikbaar is om van zuid naar noord (van Malaga naar Girona) te fietsen. Het is een Word document dat je kunt opvragen.

Ook kan je een GPS route downloaden. Ik ben niet bekend met GPS maar neem aan dat je zo'n track van noord naar zuid ook van zuid naar noord kan volgen.