Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klacht Transavia - Forum Wereldfietser

Klacht Transavia

11 augustus 2008 (klachtenpagina transavia.com)

Geachte Transavia,

Via dit bericht wil ik een klacht indienen tegen de organisatie Flightcare Ground Services, die op het vliegveld Malaga namens Transavia mijn fiets voor transport naar Amsterdam in ontvangst heeft genomen. Het gaat om de vlucht HV6118 van Malaga naar Amsterdam op woensdag 6 augustus jl.

Het is mij bekend dat een fiets niet met hard opgepompte banden mee een vliegtuig in mag. Daarop heb ik woensdag in Malaga de banden van mijn fiets laten leeglopen, net zo ver dat de binnenbanden door het rollen van de fiets niet beschadigd zou worden. De banden zijn dan wel nagenoeg drukloos en bijna leeg. Op jullie eigen webpagina over bijzondere bagage (http://www.transavia.com/hv/main/servic ... derebagage) hebben jullie het als volgt verwoord:

Fietsen
Er worden maximaal 6 fietsen per vlucht vervoerd. Fietsen dienen te worden aangemeld bij het transavia.com call centre.
Wijze van aanlevering

· bijna lege banden
· opgeklapte of gedemonteerde pedalen
· stuur gedraaid in lengterichting


Ik heb mijn fiets naar mijn mening conform jullie wijze van aanlevering met bijna lege banden aangeleverd bij Flightcare in Malaga. De medewerker van Flightcare, die mijn fiets in ontvangst nam vond dat de voorband nog niet leeg genoeg was. Ik heb hem toen direct gewaarschuwd, dat het verder laten leeg lopen van de band bij transport kon leiden tot beschadiging van de binnenband. De medewerker vond dit onzin en liet hierop alle lucht uit de binnenband lopen. Vreemd genoeg deed hij dit niet bij de achterband, die op dezelfde lage druk stond. Met een volledig lege voorband werd mijn fiets vervolgens rollend voor transport afgevoerd.

Op Schiphol bleek bij mijn voorband inderdaad lek te zijn. Ik heb hier ter plekke geen klacht over ingediend omdat ik immers bij vertrek van Rotterdam naar Girona met HV5061 op 6 juli jl. een vrijwaring van aansprakelijkheid heb ondertekend, die ook geldt voor de terugreis.

Met mijn klacht eis ik geen vergoeding voor beschadiging; een binnenband kost immers maar € 5,=. Maar naar mijn mening is Flightcare wel verwijtbaar onzorgvuldig met mijn fiets omgegaan. Het moet iedereen toch duidelijk zijn dat het rollend transporteren van een fiets met volledig lege binnenbanden onherroepelijk zal leiden tot beschadiging van deze binnenbanden. En bovendien, op jullie website staat ook nog dat banden alleen bijna leeg horen te zijn dus niet volledig leeg. Ik verwacht daarom van Transavia een verklaring waarom volgens Flightcare (binnen)banden volledig leeg moeten zijn.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet,
Met vriendelijke groet,

Maarten Smit

12 augustus 2008 (automatisch antwoord?)

Geachte de heer Smit,

Op 12 augustus jl. hebben wij uw schriftelijke reactie ontvangen.

Uw reactie is in behandeling en geregistreerd onder dossiernummer 0813095.

De doorlooptijd voor het behandelen van reacties bedraagt momenteel 6 weken.

De medewerkers van de afdeling Customer Relations doen er alles aan zo spoedig mogelijk contact met u op te nemen. Ik hoop dat u begrip wilt opbrengen voor deze vertraging in de behandeling van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Peter Tendeloo
Hoofd Commerciële Operatie
transavia.com

7 oktober 2008

Geachte heer Tendeloo,

Het is inmiddels bijna twee maanden geleden dat u mij beloofde binnen zes weken een reactie op mijn klacht te sturen. U zult hopelijk begrijpen dat ik zeer teleurgesteld ben in Transavia in het algemeen en de afhandeling van mijn klacht in het bijzonder.

Een reactietijd van zes weken vind ik al een signaal dat u uw klanten en hun klachten niet serieus neemt. Twee maanden noem ik ronduit beledigend!

Wat kan ik nu nog verwachten van Transavia? Toch minimaal excuses? En hoe lang moet ik daar op wachten?

Met vriendelijke groet,
Maarten Smit
Hoi Maarten,

Succes met je strijd tegen het kwaad. "een don quichot — iemand die een hopeloze strijd levert, of iemand die nutteloze doelen nastreeft." schijft wikipedia. Ik ben al maanden met Vlieg en Fiets bezig. We moesten vliegen zonder fietsen, die konden niet mee. Had Vlieg zonder Fiets niet geregeld. :lol: Het ligt volgens hun laatste brief echt niet aan Flieg en Viets, ze doen nooit iets verkeerd. Martinair had "zomaar" de terugvlucht naar Costa Rica aangepast. In 3 weken tijd was het niet mogelijk geweest iets te regelen door Pruts en Vluts. :cry:

Blijf lachen Maarten en verbitter niet. Vertel het gewoon aan iedereen door!!! :wink: Transavia is een ballentent :P

Gedurende de laatste drie retourvluchten boden we de fiets ingepakt aan. Niemand die mekkerde over het leeg laten lopen van de banden. Ze gingen goed hard het vliegtuig in en kwamen er ongeschonden weer uit. :>

Het ging hier om verschillende luchtvaartmaatschappijen (air berlin en royal air maroc en eentje waarvan ik de naam kwijt ben.)

Open brief aan de heer P. Tendeloo,
Hoofd Commerciële Operatie
transavia.com

Geachte mijnheer Tendeloo,

Laat u eens van de sportiefste kant zien en geef gewoon toe dat er een leemte zat in de communicatie tussen Transavia en Flightcare Ground Service wat betreft de aanwezigheid van een restantje lucht in de banden van de heer Maarten Smit.

Sta simpel garant voor de vergoeding van de schade van de heer Smit. Deze kosten mogen toch voor Transavia geen ernstige belemmering vormen.
Besef dat een kapotte band bij het in onvangst nemen van de fiets op de luchthaven van aankomst voor een passagier van Transavia een lastige handicap kan zijn. Fietsenmakers ontbreken nu eenmaal doorgaans op luchthavens. Een coulante tegemoetkoming hiervoor naar de heer Smit lijkt mij hier wel op zijn plaats.

Los het probleem gewoon voor de toekomst op, zodat uw andere passagiers met een fiets niet met hetzelfde probleem geconfronteerd worden als de heer Smit. Lijkt mij simpel genoeg om beschadiging van de naam Transavia te vookomen.

Met vriendelijke groet,

Bert Sitters

Tendeloo belt Van den Brink, CEO van Transavia: "Zeg, ik ben dat gezeur van die fietsers met hun platte banden helemaal zat. Zullen we een eurootje of zestig bovenop de prijs van fietsvervoer gooien? Dat zal ze leren!"

peter de rijk schreef:Tendeloo belt Van den Brink, CEO van Transavia: "Zeg, ik ben dat gezeur van die fietsers met hun platte banden helemaal zat. Zullen we een eurootje of zestig bovenop de prijs van fietsvervoer gooien? Dat zal ze leren!"
Dat was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht! Ik denk dat je daar toch erg mee moet oppassen!

Ik vind het sowizo erg bijzonder en relaxed dat ze fietsen meenemen!

Doe maar niet, aanstaande december 'moet' ik nog met Transavia. :lol:

peter de rijk schreef:Tendeloo belt Van den Brink, CEO van Transavia: "Zeg, ik ben dat gezeur van die fietsers met hun platte banden helemaal zat. Zullen we een eurootje of zestig bovenop de prijs van fietsvervoer gooien? Dat zal ze leren!"
Je wil niet weten wat er allemaal mee mag en gaat aan afwijkende troep in een vliegtuig dus zijn onze fietsen heus niet zo bijzonder...

En reken maar dat kinderwagen-, rolstoel- en invalidewagen-eigenaren net zo veel last van platte banden hebben als wij en ook klachten indienen...

Maarten Smit schreef:Je wil niet weten wat er allemaal mee mag en gaat aan afwijkende troep in een vliegtuig dus zijn onze fietsen heus niet zo bijzonder...
En reken maar dat kinderwagen-, rolstoel- en invalidewagen-eigenaren net zo veel last van platte banden hebben als wij en ook klachten indienen...
Ik vrees dat veel airlines steeds minder gemakkelijk over fietsen denken, mede gezien de kwetsbaarheid ervan. De laatste maanden is er weer sprake van een drastische stijging van de kosten van fietsvervoer in vliegtuigen, onder meer bij de Amerikaanse maatschappijen, Iberia (was gratis, nu € 75 per traject) en Lufthansa, waardoor je met zijn tweeën vaak vele honderden euro's kwijt bent als je je fiets meeneemt. Intercontinentaal loopt het soms helemaal de spuigaten uit. Een paar jaar geleden was dat allemaal nog gratis...
Naar mijn idee voeren veel maatschappijen, waaronder KLM, een duidelijk ontmoedigingsbeleid dat eerder strenger dan soepeler wordt.

peter de rijk schreef:Tendeloo belt Van den Brink, CEO van Transavia: "Zeg, ik ben dat gezeur van die fietsers met hun platte banden helemaal zat. Zullen we een eurootje of zestig bovenop de prijs van fietsvervoer gooien? Dat zal ze leren!"
O ja? :wink: Als dat bekend wordt, en iedereen klaagt over de hoge prijs bij de firma T; ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten. Daar komt bij dat de klant dan een alternatief gaat zoeken bij de concurrent, en dan missen ze niet alleen de prijs die ze kunnen vangen voor het vervoeren van de fiets, maar ook de eigenaar die daar bij hoort.....

Maarten enig troost":
Ga eens op het promenadedek bij Schiphol staan en zie hoe fietsen geladen worden in vrachtruimen................dan prijs je jezelf gelukkig dat het maar bij één binnenband bleef.

A.s. weekend gaan wij ervaring opdoen met Air Berlin naar Sevilla met fietsen in een VK fietshoes, twee kansen± :) of :twisted:

Bob&Marguérite schreef:Maarten enig troost":
Ga eens op het promenadedek bij Schiphol staan en zie hoe fietsen geladen worden in vrachtruimen................dan prijs je jezelf gelukkig dat het maar bij één binnenband bleef.
Maak me niet zozeer druk om de schade want die was minimaal... gelukkig :?
Het gaat me meer om de manier waarop Transavia (en ingehuurde contractors) met haar klanten zelf om gaat...

Misschien hebben fietsers niet de hoogste prioriteit!

.

peter de rijk schreef:
Maarten Smit schreef:Je wil niet weten wat er allemaal mee mag en gaat aan afwijkende troep in een vliegtuig dus zijn onze fietsen heus niet zo bijzonder...
En reken maar dat kinderwagen-, rolstoel- en invalidewagen-eigenaren net zo veel last van platte banden hebben als wij en ook klachten indienen...
Ik vrees dat veel airlines steeds minder gemakkelijk over fietsen denken, mede gezien de kwetsbaarheid ervan. De laatste maanden is er weer sprake van een drastische stijging van de kosten van fietsvervoer in vliegtuigen, onder meer bij de Amerikaanse maatschappijen, Iberia (was gratis, nu € 75 per traject) en Lufthansa, waardoor je met zijn tweeën vaak vele honderden euro's kwijt bent als je je fiets meeneemt. Intercontinentaal loopt het soms helemaal de spuigaten uit. Een paar jaar geleden was dat allemaal nog gratis...
Naar mijn idee voeren veel maatschappijen, waaronder KLM, een duidelijk ontmoedigingsbeleid dat eerder strenger dan soepeler wordt.
Niet alleen fietsers zijn de gebeten hond: ook vanuit de golfwereld komen ernstige klachten over de toegenomen kosten voor het luchtvervoer van golftassen met inhoud en de jungle van verschillende regels die de diverse luchtvaartmaatschappijen hanteren. Heel herkenbaar dus!
Diverse maatschappijen willen zich graag profileren met voordelige aanbiedingen van tickets en deze kosten wil men door "extra's" laten dekken. Er zijn zelfs al maatschappijen waar je voor een in te checken koffer al extra moet betalen.
Het is natuurlijk logisch dat je voor twee in te checken fietsen twee keer betaalt. Het gaat om de prijs per fiets, maar die is niet altijd reeel. Zeker in de 737's waar Transavia mee vliegt is ruimte zat en Transavia vliegt niet met combi's met vracht zoals de KLM.
Los daarvan moet een luchtvaartmaatschappij de regels die zij zelf heeft ingesteld zelf wel juist hanteren en moet de maatschappij gewoon zorgen dat zorgvuldig met bagage wordt omgegaan. Het ondertekenen van zo'n vrijwaringsverklaring geldt niet als carte blanche. Als men bij een klacht toezegt binnen een bepaalde termijn met een reactie te komen, dan is het toch gewoon een zaak van normaal fatsoen dat men dat ook doet.

bert sitters schreef: Diverse maatschappijen willen zich graag profileren met voordelige aanbiedingen van tickets en deze kosten wil men door "extra's" laten dekken. Er zijn zelfs al maatschappijen waar je voor een in te checken koffer al extra moet betalen.
Een lage ticketprijs realiseer je door heel creatief met bijkomende kosten om te gaan. En de hoogte van die bijkomende kosten hebben uiteraard geen verband met de verrichte dienst maar meer met 'wat zou het de klant kosten om nu een kaartje bij een andere maatschappij te boeken'.

Mooi huiveringwekkend voorbeeld:

http://www.ryanair.com/site/NL/conditio ... s=MYFLIGHT

ps: als je gaat klagen bij een maatschappij bedenk dan dat die brief ook maar bij een loonslaaf terecht komt die het ook niet kan helpen. Als je de brief gebruikt om alle frustraties van je af te schrijven lijkt me dat niet bevordelijk voor het ontvangen van een antwoord ;)

Vliegmaatschappijen doen wel degelijk iets voor het milieu, ze weren klanten! (mij zeker, en al vaak ook)
Leon

Bij Royal Air Maroc (Marrakech) ben ik nu al een paar maanden aan het wachten op antwoord. De bagagedrager is op eigen kosten vervangen.
Overigens zonder ondertekening van verklaring eigen risico.

Robertjan schreef:Bij Royal Air Maroc (Marrakech) ben ik nu al een paar maanden aan het wachten op antwoord. De bagagedrager is op eigen kosten vervangen.
Overigens zonder ondertekening van verklaring eigen risico.
Zorg voor een reisverzekering met goede fietsdekking. Dien na schade een claim in bij de reisverzekering. Deze betaalt bij een terechte claim vrij snel uit en zoekt uit of het lukt om de betrokken luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen, maar dat is dan verder een probleem van de verzekeringsmaatschappij.

Goed advies, maar hebben de meeste reisverzekeringen niet een eigen risico van 50 tot 100 euro? Dan schiet het niet erg op met het claimen van een kapotte bagagedrager.