Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitverkocht! - Forum Wereldfietser

Uitverkocht!

De versie 2008 van mijn spoorboekje "De fiets in Spaanse treinen" is bij mij uitverkocht. Wellicht liggen er nog exemplaren in reisboekwinkels.
In december komt er weer een nieuwe dienstregeling van de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE. Aan de hand van deze nieuwe dienstregeling zal ik ook mijn versie voor 2009 aanpassen.

Wij hebben ook onze fiets vervoerd in de treinen van spanje. Ook in treinen waarbij dat eigenlijk niet mocht. Het ging eigenlijk prima.
Wel hebben ze daar in sommige treinen speciale plekken voor de fiets. Ook al is de rest van de coupe helemaal leeg, de fiets zal en moet DAAR staan. Die plaatsen zijn voor fietsen zonder tassen, wat betekend dat je alles van de fiets moet halen (anders past t sowieso niet door t gangpad) de fiets op moet hangen, en dat je een pleuris bende aan tassen hebt, die je maar op een hoop moet leggen. Ons leek al dit veel onhandiger dan de fiets gewoon met tassen en al neerzetten, maar ja. Best grappig allemaal!!
Waar we wel tegenaanliepen was dat bij sommige trajecten al het spul door dat rontgen aparaat moet. Dus alle tassen van de fiets, apart door dat aparaat heen, fiets wordt helemaal nagekeken... evt worden tassen (bv met fotoaparatuur) helamaal nagekeken. Dus het kost nogal wat extra tijd. Handig om te weten als je je rit gaat plannen.
En als het buiten graad of 35 is, is er in de trein airco aan! Met een graad of 18 zaten wij (niet meer aan deze temperaturen gewend) met een trui aan in de trein!!

tineke fietst schreef:Wij hebben ook onze fiets vervoerd in de treinen van spanje. Ook in treinen waarbij dat eigenlijk niet mocht. Het ging eigenlijk prima.
Wel hebben ze daar in sommige treinen speciale plekken voor de fiets. Ook al is de rest van de coupe helemaal leeg, de fiets zal en moet DAAR staan. Die plaatsen zijn voor fietsen zonder tassen, wat betekend dat je alles van de fiets moet halen (anders past t sowieso niet door t gangpad) de fiets op moet hangen, en dat je een pleuris bende aan tassen hebt, die je maar op een hoop moet leggen. Ons leek al dit veel onhandiger dan de fiets gewoon met tassen en al neerzetten, maar ja. Best grappig allemaal!!
Waar we wel tegenaanliepen was dat bij sommige trajecten al het spul door dat rontgen aparaat moet. Dus alle tassen van de fiets, apart door dat aparaat heen, fiets wordt helemaal nagekeken... evt worden tassen (bv met fotoaparatuur) helamaal nagekeken. Dus het kost nogal wat extra tijd. Handig om te weten als je je rit gaat plannen.
En als het buiten graad of 35 is, is er in de trein airco aan! Met een graad of 18 zaten wij (niet meer aan deze temperaturen gewend) met een trui aan in de trein!!
Ik ben erg benieuwd in welke "voor fietsen verboden treinen" jullie de fietsen toch hebben weten mee te krijgen. Waren dat "Largo distancias", zoals een Talgo of een Intercity? Uit eigen ervaring weet ik dat voor het station van Malaga alle bagage door een scan moet, alvorens je het station mag betreden. In welke stations troffen jullie dat ook aan?

We hebben de fiets meegekregen in de largo distancias. Het was niet al te druk, en een paar keer vriendelijk vragen was ok.
Tijdens de route 'fietsen in andalusie' hebben we een gedeelte de trein gepakt, waarbij de fiets dus eigenlijk niet mee mocht, maar toch wel.

En inderdaad, in malaga moest alles door de scan, het duurde 3kwartier extra. In Malaga hoorden we dat dat normaal was, en op alle grote stations moest gebeuren. Maar dat blijkt dus niet zo, waarschijnlijk hebben we de spaanse uitleg iets anders opgevat. Tja, het is onze taal niet... We hebben vanaf Malaga naar Sevilla de trein gepakt, en dat ging vlekkeloos verder.

Trouwens, de route van Sevilla naar Santiago hebben we via uw boekje gefietst, samen met verschillende kaarten. We hebben echt genoten van de reis! Wat een mooie dingen gezien, en wat een landschap dat constant veranderd. Zo mooi! Hartelijk dank nog hiervoor!!

We fietsten die route in zomer 2007, met een boekje van 2003, wat in combinatie met de kaarten, waar we de route op intekenden, prima ging. Wel stuitten we op een aantal kampeerplekken die inmiddels gesloten waren, fietsenmakers die niet meer bestonden.
Ook weet ik nog goed dat we in Sevilla echt ontzettend gezocht hebben naar de weg, uiteindelijk bleek bij het stadskaartje op pagina 36/37 het noorden in de verkeerde richting zijn aangegeven.
Ik weet niet in hoeverre dit aangepast is inmiddels in een nieuwere versie, maar anders kan ik ze mailen.
We hebben alle correcties op de pagina's geschreven, dus als u onze 'ondervindingen' wilt lezen, dan kan ik ze altijd even doormailen/ of als reactie hier typen.
Ik hoor het wel weer.

In 2007 heb ik zonder fiets de trein van Madrid naar Granada genomen, waarbij ook alle bagage gescand werd. Het kan heel goed dat dat op de perrons naar de 'regionales' niet gebeurt, zodat je daar als fietser meestal geen last van hebt.

Klopt het is heel vreemd. In mei 2008 werd er op de regionale stations niet gescand. Op station Malaga wel.

In Cordoba worden alleen de passagiers voor de hoge snelheidstrein gescand.

Afgelopen oktober van Algeciras - Ronda, Ronda via Bobadilla (overstap) naar Sevilla in de regionale treinen met 2 bepakte Koga's gereden. Gratis voor de fietsen !!!! en zodanig dat de fietsen het hele balkon - deel waar de passagiers instappen -innamen. Zelfs op aanraden van de vriendelijke conducteurs was geen probleem. Er was wel een 'afgesloten' fietsen/bagageruimte maar daar konden we niet komen omdat de fietsen niet door het gangpad konden.
De trein van Bobadilla naar Sevilla was zelfs een snelle moderne trein - geen Altera. Daar mochten de fietsen in een apart voor normale fietsen bestemde gedeelte staan. Zodanig dat men er moeilijk door kon, ook hier weer geen probleem en op aanraden van de conducteur.

Wel een hoge instap en zwaar tillen als je de bepakking erop laat zitten, maar dat was mijn eigen beslissing 8)
Beste Tineke,

In welke largo distancia treinen op welke trajacten heb je de fiets mee kunnen nemen? Ik ben erg benieuwd?

Er verdwijnen inderdaad steeds meer kampeerplaatsen in Spanje. Door de angst voor bosbranden wordt ook het vrij-kamperen steeds moeilijker.
Op mijn site heb ik een aanvulling van De Zilverroute/Via de la Plata. Kun je mij jouw bevindingen mailen.

Un cordial saludo!
Bert.