Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wintertrektocht 24, 25 en 26 januari 2004 - Forum Wereldfietser

Wintertrektocht 24, 25 en 26 januari 2004

WINTERTREKTOCHT 23, 24 en 25 januari 2004


Winter 2000…Op een stille paalkampeerplaats ergens in het oosten heb ik mijn tent snel neergezet. In het donker zit ik vervolgens een potje te koken. Niet handig, ik heb veel te lang onderweg in de dorpskroeg gezeten. Een uil reageert op het kabaal van de brander en gaat op zoek naar een andere plek. De temperatuur zakt naar -5 op mijn meter. Het is een heldere avond met een prachtige sterrenhemel. Als ik om 21.00 na een korte wandeling warm de slaapzak opzoek begint het zacht te sneeuwen. Ik controleer de tent zodat hij voldoende strak staat en ga slapen. De volgende ochtend licht er een kleine tien centimeter. Vanuit de tent heb ik een prachtig uitzicht op het winterse landschap. De brander gaat aan voor het ontbijt terwijl de rijp aan de binnenkant van de tent begint te druppelen. Een half uur later stap ik stap weer op de fiets verder naar het oosten…..
Het is 24 januari 2004 en ik start met een nieuwe tocht…


Wanneer
Vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 januari 2004.

Waar
Twente en mogelijk een gedeelte van Duitsland.

Programma.
Vrijdagmiddag of -avond bijeenkomen op een kampeerterrein.
Zaterdag: Fietstocht van ongeveer 50 á 60 km. Overnachten op een kampeerterrein.
Zondag: Fietstocht van ongeveer 50 á 60 km. Einde bij het eerste kampeerterrein of een station van de NS.

Belangrijk
Een 4-seizoenentent. Een 3-seizoenentent kan als de weersomstandigheden dat toelaten (bijv geen zware sneeuwval)
Winterslaapzak.
Fietskleding aanpassen aan het seizoen. Beter is om bijvoorbeeld bergschoenen te dragen dan fietsschoenen.
Iedereen zorgt zelf voor de maaltijden.

Informatie over winterkamperen
Op Pad van december 2002
Blad Outdoor november en december 2002.
Tijdschrift de Wereldfietser nr. 1 winter 1999 Artisch Alfabet.
Tijdschrift de Wereldfietser winter 2001, artikel “Die mooie witte wereld”

Voor verdere informatie én Aanmelding
Gerard Poorthuis 0226-413654 (na 19.00)
g.poorthuis@quicknet.nl
Activiteitencommissie WF schreef:Vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 januari 2004.
Lijkt me wel tof, maar ik ben wat kouwelijk.... :?
24 januari 2004 is in mijn agenda een zaterdag en geen vrijdag, klopt mijn agenda niet? 8O
Groetjes, Leon

Yep, je agenda klopt helemaal.
De datum is nu de juiste.
Groetjes,
Marco Meijerink

Graag zou ik met deze tocht mee willen, maar weet niet of ik de juiste spullen heb. Als ik geen winterslaapzak heb, zijn er handige alternatieven? Heb je speciale banden nodig? Is er ook mogelijkheid om 's avonds in een restaurantje te eten?

Rena :?

renaw schreef:Als ik geen winterslaapzak heb, zijn er handige alternatieven? Heb je speciale banden nodig? Is er ook mogelijkheid om 's avonds in een restaurantje te eten?
Alternatief voor winterslaapzak: gewone slaapzak + buiten en/of lakenzak of gewoon 2 slaapzakken: 2 vrij waardeloze slaapzakken maken samen een warme. Je hebt natuurlijk wel een beetje een volumeprobleem.
Speciale banden zijn heus niet nodig, ik meen me te herinnenren dat jij marathon XR had? Die zijn op aangereden sneeuw prima :)
Groetjes, Leon
(De datum in het onderwerp klopt nog steeds niet! Kan de webmaster dit aanpassen?)

Ga je ook mee Léon??? Zo, dat is er in ieder geval al één!

2 slaapzakken is inderdaad een volumeprobleem, dus graag nog meer opties. Kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen een winterslaapzak heeft! Heeft er nog iemand tips???

Rena :?

renaw schreef: 2 slaapzakken is inderdaad een volumeprobleem, dus graag nog meer opties. Kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen een winterslaapzak heeft! Heeft er nog iemand tips???

Rena :?
Na afgelopen wintertocht zat ik ook al aan een alternatief te denken. Mijn idee is om van fleece een soort lakenzak te maken. Vaak, in koele tijden of gebieden, heb ik al een fleece dekentje mee en dat scheelt al flink in warmte.
Ben zeker van plan om weer mee te gaan. Is me vorige keer goed bevallen en als alles goed gaat een mooie voorbereiding.

Gewoon net als Marco Geurts je slaapzak vergeten.

En dan iemand zoeken om warm te blijven ??
Of bij het vuur blijven zitten?

Wat een goed idee dat fleece-dekentje als lakenzak, ga meteen op zoek...
Verder nog tips i.v.m. de wintertrektocht Henk, want uit bovenstaande begrijp ik dat jij er ervaring mee hebt.

Thermokleding wil ook wel helpen, zowel op de fiets als in de slaapzak.
Goede handschoenen en sokken. De 'winterschoenen' zijn al genoemd. Zonnebril 8) tegen de reflecterende zon op de sneeuw. En natuurlijk een paar reserve binnenbandjes voor het geval je lek rijdt.

Een restaurantje waar we 's avonds kunnen eten is inderaad aan te bevelen. Dan vriest de macaroni tenminste niet aan de pan vast...

Freek

Een paar tips:
zorg dat je warm de slaapzak ingaat, dus of een wandelingetje voor het slapen gaan of de kroeg.
zorg dat je hoofd lekker warm is, als je slaapzak geen cappuchon heeft, zet dan een muts op.
verder dikke sokken, een joggingbroek of thermospul of lange fietsbroek aan, wat extra bovenkleding. (of zo'n sexy flanellen opa pyjama :lol: )
eventueel zo'n nooddeken (klein en weegt niks) om onder je te leggen als er kou van de grond komt of om je slaapzak wikkelen bij je voeten.
Als je een sigg fles hebt (of een andere fles die goed sluit) deze een poosje voor het slapen gaan met warm water gevuld in je slaapzak leggen, gaat zo een halve nacht mee.
Als je maar enigzins moet en ook al is het buiten koud en regent het en is het toilethok mijlen ver, ga plassen. anders krijg je het nooit meer warm (ik spreek uit ervaring :? )
Een zijden lakenzak is maar zeer klein en geeft ook redelijk wat extra warmte.
Een vent in je tent heeft maar zeer beperkte waarde als tie zoals die van mij zo diep in zijn slaapzak kruipt dat je alleen zijn neus nog ziet! :lol:

mmmm, misschien moest ik maar eens meegaan in januari.......

groetjes Els

Els, met al jouw ervaring mag je de tocht niet missen! We kunnen vast nog wel meer tips gebruiken onderweg. B.v.: Hoe kom ik weer uit de bevroren fietsstand aan het eind van de dag?

Ook Freek gaat gezellig mee, alhoewel hij nog denk aan zon..........
Freek, wordt wakker het wordt gewoon kleumen in je tent met je slaapzak, fleecedeken, lakenzak, reddingsdeken, thermo ondergoed, muts, handschoenen, etc.

Maar één ding is zeker: Waar gezelligheid is, is altijd warmte!! :wink:

Zijn er nog meer van die gulle tipgevers????

renaw schreef:Hoe kom ik weer uit de bevroren fietsstand aan het eind van de dag?
Zijn er nog meer van die gulle tipgevers????
- Soep :)
- Behalve dikke handschoenen voor tijdens het fietsen dunne voor erna.
- 's Avonds: Liever een (extra) laag themokleding op de armen en benen dan nóg een laag op de body; m.a.w. isoleer de grootste warmtelekken. Geen knellende kleding of (hand-)schoenen dragen.
- Op een camping met warme douches kamperen.
- Samenritsbare slaapzakken :wink:
- Je winterjas 's nachts dichtritsen en over het voetendeel van de slaapzak schuiven. Idem fleecetrui.
- Alle overige kleding onder het matje leggen
- Een niet al te grote tent nemen (ik ben een zondaar wat dat betreft)

Groetjes, Leon