Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Polsklachten/stuur - Forum Wereldfietser

Polsklachten/stuur

Wij zijn dit jaar naar Lourdes gefietst een tocht van 1985 km. Dit heb ik gedaan op een Avaghon serie. En echt niets dan lof over de fiets. Alleen het stuur is niet mijn ding. Toen ik hem kreeg in april zat er een recht stuur op met bar-ends? Nou ja van die dingen aan de zijkant. Dat beviel niet, mijn polsen maakten een vreemde knik en ik kreeg pijn in mijn polsen. Bij de onderhoudsbeurd in juni is er een ander stuur opgezet een licht gebogen stuur en zijn de ergogrips iets naar boven gedraaid. Dat fietste inderdaad prettiger. Op een klein stukje althans.
Bij afstanden die wij fietsten kreeg ik ongekende polsklachten. Zo erg dat ik 's morgens geen kracht in mijn handen had en 's nachts soms wakker werd van de pijn. Ik heb hier al veel over de verschillende sturen gelezen. Is er iemand die deze klachten herkend en weet was ik eraan kan doen. Zelf denk ik dat het stuur iets hoger moet zo'n cm of 2-3, dat het iets verder van mij af moet dan nu het geval is omdat ik vaak met mijn handen over het stuur heen 'hang' en dat er toch een iets van vlinder op moet zodat ik kan verpakken. Iets wat ik nu helemaal niet kan omdat de bar-ends veel te wijd uit elkaar staan door de kromming in het stuur. Alvast bedankt voor de reacties.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar is op afstand niet makkelijk op te lossen. Ik zou inderdaad eerst maar het stuur hoger zetten (een langere voorbouw lijkt me niet vanzelfsprekend een goed idee). Let wel op dat je het stuur niet hoger zet dan mag. Op de stuurpen staat altijd een lijn gegraveerd voor de maximale hoogte. Die moet onzichtbaar blijven.
Die barends komen tenzij je gebogen barends gebruikt bij een gebogen stuur inderdaad erg naar buiten. Je kunt ze bijna altijd ook "binnenboord" monteren, tussen de rem en schakelgrepen. Of dat bij jou ook kan weet ik natuurlijk niet.
Je draagt toch wel fietshandschoenen?
Wim

Als je recht op gaat staan tegen een muur en je buk je naar voren dan verlies je je evenwicht en val je naar voren. Dit is ook wat er gebeurt als je fiets niet goed is afgesteld.

Je zitbuis is niet zo belangrijk, wel de bovenbuis, die bepaald het reikbereik tussen je zadel en je stuur. Je zadel ondersteund je billen, je trappers je voeten en je stuur je handen.

Als je fiets goed is agesteld dan moeten je benen je romp omhoog duwen tijdens het fietsen. Als je fiets niet goed is afgesteld dan gebeurd dit niet goed genoeg en val je dus naar voren (denk aan de muur).

Als je dus je stuur verzet, moet je ook je zadel verschuiven, waarbij een paar milimeter aan voldoende kan zijn.

Mario

Mijn ervaring is dat je voor een te sportieve zit gaat op een pasfiets. Uiteindelijk zit je maar een half uur op de pasfiets en dat is tekort om de juiste zit te vinden voor een lange tocht. Bij mijn vriendin en mezelf is de vakantiefiets op basis van de MTB gegevens en persoonlijke aanwijzingen opgemeten. De uiteindelijke prettige (pijnloze) zit is meer recht op met een korte bovenbuis afstand.

Probeer daar eens mee te testen een wees niet bevreesd voor het rechtop zitten syndroom. Een sportieve racy zit is niet altijd pijnloos. Door meer rechtop te zitten verplaats je het gewicht meer naar achteren en ontlast je nek, armen en polsen.
Succes met uitproberen!

Door meer rechtop te zitten verplaats je het gewicht meer naar achteren en ontlast je nek, armen en polsen.
... en belast je meer de onderste rugwervels met alle mogelijke negatieve gevolgen vandien. Je moet zien dat je door het oplossen van 1 probleem er geen ander creëert. Ik heb mijn oorspronkelijk wat minder sportieve (lees : meer rechtop zittende) houding toch weer moeten bijstellen naar meer voorover gebogen. Maar goed, alleen eigen ervaring en zelf uitproberen telt. Precies daarom kan een multigrip stuur een goeie oplossing zijn: omdat om het even welke houding op den duur wel ongemak (c.q. pijn) kan veroorzaken en omdat veranderen van houding bij langere ritten dus sowieso een must is.
Ik ben zeer tevreden van mijn ietwat onconventioneel multigripstuur (zoek eens op 'moustache' hier op het forum ;-) ) .
Marjan1 schreef:ongekende polsklachten
Heb je een foto van jou op de fiets en een duidelijke foto van het stuur en hoe je dat meestal vasthoudt?
Leon

Marjon,

als je bc een scoliose hebt, (kromming van de rug) dan heb je altijs wel pijn.

mario

Marjan wat vervelend voor je. Heb een half jaar geleden iets soortgelijks gehad. Alhoewel het (voor het eerst) allemaal keurig was gemeten ivm nieuw fietsje kwam het toch door verkeerde maat en afstelling fiets.
Dwz combinatie stuur te laag, te ver (te lange bovenbuis) en te wijd.

Op mijn nieuwe fiets nergens meer last van. Toch een kleiner frame (en ook ander merk want de geometrie verschilt aanzienlijk per fietsmerk); net als veel vrouwen heb ik relatief lange benen en kort bovenlijf) waardoor afstand stuur en zadel beter klopt en mijn polsen niet meer in rare hoek staan. (Grappig the rule of thumb dat afstand punt zadel - stuur gelijk is aan lengte elleboog tot top hand/middelvinger gaat bij mij inderdaad op).
Bovendien is mijn stuur zodanig afgezaagd dat mijn handen evenwijdig aan mijn schouders staan (heel kort stuurtje) en de barends beter bereikbaar zijn. Plus ter overbodige info: mijn zadel staat altijd iets hoger dan mijn stuur.

Wat ik zou proberen is met je zadel te schuiven (zie ook sites over bikefitting), in jouw geval naar achter. Een cm kan een wereld van verschil maken. Evt je stuur iets hoger ivm de knik die je polsen moeten maken. Probeer daarna es te fietsen met met je handen evenwijdig aan schouders/dichter bij je stuurpen. Als dat beter bevalt heb je echter een kleiner/smaller stuur nodig. Op vlindersturen en multigripsturen is de afstand tussen je handen ivm plek remgrepen aanzienlijk kleiner dan op andere sturen.
Succes en sterkte