door
Wim » za 27 sep, 2008 07:48
In principe is een veldrijfiets behoorlijk geschikt om mee op vakantie te gaan, en dat wordt ook wel gedaan. Een veldrijfiets verschilt nu ook weer niet zoveel van een klassieke randonneur. Er is ruimte voor bredere banden, het frame is wat steviger dan bij een racefiets, en de zit is niet zo belachelijk voorover. Zelf weet ik niet wat er op dit moment allemaal op de markt is, maar ik kan me voorstellen dat de huidige generatie wedstrijd veldrijfietsen een beetje te toegespitst is. Je wilt toch wel een echt sterk frame, met oogjes voor dragers, en misschien liever geen sti grepen maar echte crossverstellers. Tenzij je alleen in Nederland en Denemarken met vakantie gaat wil je ook een triple crankstel.
Ik weet het niet zeker, maar het zou wel eens kunnen dat je bij een bescheiden budget het beste kunt kijken naar een wat oudere tweedehands stalen fiets waar je dan het nodige aan verandert (ik zag net op Marktplaats een stalen Gazelle, en een luxe Bioracer met alle nokjes die je maar kunt willen). Heb je meer geld, dan kun je aan een maatfiets denken, zodat het frame ook echt geschikt is voor beide toepassingen. Dan kun je ook gelijk kiezen voor een voor touring meer geschikte (=steviger) achterasbreedte van 135 mm.
Ik ben benieuwd of er hier ook veldrijders zitten. Die kunnen vast iets meer zeggen over de geschiktheid van moderne alu veldraceframes. Als je in plaats van tassen op dragers een tweewieler bagagekar gebruikt wordt je frame natuurlijk veel minder belast, en hoef je alleen nog maar wat lichtere verzetten toe te voegen.
Andersom is een 26 inch vakantiefiets met lekker brede banden weliswaar niet geschikt voor veldraces, maar wel om in de winter onverharde tourtochtjes te maken. Het hangt er dus ook een beetje van af hoe competitief je dat veldrijden wilt doen.
Wim