door
Fien » do 25 sep, 2008 08:40
Helmplicht voor fietsers wordt gepropageerd door de automobielindustrie, oliebedrijven en de medicijnmafia.
Ik fiets nu 5 maanden in Australie en heb nog nooit iemand met de fiets boodschappen zien doen met de fiets. Ook al wonen ze een paar honderd meter van de supermarkt dan nog gaan ze met de auto. Het gevolg is dat Australiers al bijna net zo vet zijn als de Amerikanen (en ze binnenkort zullen inhalen), dat het aantal ziektes gerelateerd aan te weinig bewegen en te vet zijn schrikbarend stijgt.
Australiers zijn ook de grootste milieuvervuilers ter wereld per hoofd van de bevolking. En het is dan ook niet raar dat nummer twee op die lijst de United Basterds is die ook een helmplicht heeft.
Een categorie die bijvoobeeld geen zin om boodschappen op de fiets te doen zijn vrouwen want de helm bederft natuurlijk hun kapsel.
Kinderen gaan niet meer op de fiets naar school want die kids raken natuurlijk geheid hun helm kwijt.
Australie is een heel rijk land maar de staat Zuid Australie, waar ik nu ben, geeft per jaar $2,20 (1 euro 30) per hoofd van de bevolking uit aan het verbeteren van voorzieningen voor fietsers.
Vorige week kreeg ik hier een boete voor het niet dragen van een fietshelm. $80,- oftewel 50 euro.
Ik draag dan maar een helm nu, maar vandaag moest ik een vijf, zes kilometer klimmen in de zon. Voor mijn gevoel begonnen mijn hersens te koken onder die snelkookpan en dan is het nog maar 25 graden. Over 2 maanden is het hier 40.
Voorstanders van het dragen van een helm op deze site hebben een aantal keren geschreven dat ze vielen en maar blij waren dat ze een helm hadden want ze peuterden de steentjes uit hun helm. Als ik die verhalen moet geloven dan donderen mensen met een helm op toch wel erg vaak van hun fiets. Zonnesteek??
Overigens is het dragen van een helm in Nothern Teritory (Darwin) niet verplicht las ik op een bord in Darwin. Nooit daar gedragen en niet beboet. West Australie (Perth) wel verplicht maar nooit een boete gekregen.
Tot de basterds van Zuid Australie dan.