Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reis plannen tussen september en juli... Klimaat? - Forum Wereldfietser

Reis plannen tussen september en juli... Klimaat?

Hallo allemaal,

Mijn partner en ik zijn van plan om er even een klein jaartje met de fiets vandoor te gaan. Omdat ik nog studeer is het voor ons het handigst om een studiejaar te pakken om deze reis te plannen. We willen dan in september vertrekken om in de wintermaanden in Azie te zijn. Hoe we daar gaan komen weten we nog niet, maar we dachten aan richting Rusland, en dan treinen tot in China.
We willen vervolgens vanaf Azie terug fietsen via de Zijderoute tot aan Istanbul. En dan is waarschijnlijk de tijd op.

Heeft iemand ervaring met het terugreizen van Azie richting Europa en hoe het dan zit met het klimaat in de landen ertussen?

Wij dachten ook dat het niet ' mogelijk' is om in september vanaf hier daarheen te vertrekken in het weer, maar misschien zijn er mensen die dat wel hebben gedaan?

Het is allemaal nog niet zo concreet, een beetje aftasten wat er mogelijk is...

Groetjes, Janneke

Het klimaat hangt ook af van de exacte route. 'Azie' als route is nogal ruim genomen. Ga je door een berggebied of niet. Als je de zijderoute fietst, zou je (shit ik wil deze gids niet aanprijzen) de lonely planet kunnen halen in de bieb. Die geeft vast wel info over de seizoenen/klimaat op bepaalde stukken.

Ik denk dat je je eerst zelf moet verdiepen in de route en dan met specifieke vragen terug moet komen. Mensen zat die daar gefietst hebben. Zoals Harry Wagenaar (nu onderweg!) en Marc (Wiskey in het forum). Beiden fietsen wel heen en niet terug.

O ja Bernadette Speet (nu op de Frontpage) fietste ook in dei regio.

Wat ik ook vaak doe is googelen op klimaat en het desbetreffende land. Zo krijg je de gemiddelde temperaturen waarop je je kan oriënteren.

Hun sites:

> http://fietsenaar.reismee.nl/reisverhaa ... al%2Blezen

> http://itchy-wheels.exploder.org/blog/
Janneke schreef:Wij dachten ook dat het niet ' mogelijk' is om in september vanaf hier daarheen te vertrekken in het weer, maar misschien zijn er mensen die dat wel hebben gedaan?
Er is vast iemand die het heeft gedaan, maar je moet niet verbaasd zijn dat binnen een maand vanaf september richting moskou de thermometer ineens niet meer boven 0 wil.
Richting Istanbul kan beter, al wilde vorige week de temperatuur in Roemenië ineens niet meer hoger dan 10 graden, overdag, in lage gebieden.
Op http://www.weer.nl/nl/home/weer/weerkaa ... oudig.html kun je goed de typische verdeling van de temperatuur zien op dit moment.
Leon

Wat een mooie inzoombare kaartjes, met temperatuur en neerslag. Over dat laatste: gisteren hier in Jeruzalem mijn eerste wolken van de maand gezien. Gelijk zakte de temperatuur eventjes onder de dertig graden. Het fietsseizoen gaat beginnen. Je merkt hier overigens goed wat hoogte (800 m) kan doen. Hoewel het overdag nog zinderend heet is, koelt het 's avonds heerlijk af, en moet ik vanaf een uur of negen op het balkon al wat warmers aantrekken. 's Nachts komt een deken inmiddels goed van pas. Een witte kerst is hier waarschijnlijk dan in Nederland.
Wim

ter aanvulling op de eerdere antwoorden.

Om een idee te krijgen hoe verschillend de temperaturen zijn in de diverse regio's. (zoals Blanche schrijft: naargelang berggebied of niet)
http://www.business-with-turkey.com/tou ... iuse.shtml

Info genoeg op internet.....

Beste Janneke,

Het is wel mogelijk maar hangt heel erg van je route en van wat je zelf aan kunt (wil kunnen). Wij hebben "deze" route op verschillende manieren gefietst. Je "probleem" zit in het Himalaya gebergte en de gebergtes in Tajikistan en Kirgizstan. In de winter is het hier erg koud. Een optie zou kunnen zijn om vanuit China naar Laos en Thailand te fietsen. Daar een vliegticket te kopen in in Calcutta weer verder te fietsen. Officieel mag je Myanmar nog niet met de fiets door maar ik ken wel enkelen die dat vanuit China hebben gedaan en zo uiteindelijk in India zijn uitgekomen. Dat is wel iets avontuurlijker maar zeker het uitzoeken waard. Bekijk dan ook goed wat de gebieden in oost-india doen want daar willen de grenzen ook wel eens dicht zijn.
Als je echt niet wil vliegen dan moet je vanaf september zo snel mogelijk de Khunjerab pas in China/Pakistan over of de pas tussen Tibet en Nepal. Hou bij die laatste alle laatste berichten goed in de gaten want dat is geen "fietsroute met anwb-paaltjes" :lol: