Graag wil ik jullie mening/advies met betrekking tot het volgende vraagstuk, maar eerst een klein stukje historie.
Mijn racefiets, mountainbike en de fiets van mijn vriendin komen allemaal bij Rose vandaan. Wij zijn er erg over te spreken, de service is goed en de prijs/kwaliteit verhouding van de fietsen is ook top. Nu ben ik op zoek naar een trekkingfiets voor de fietsvakantie van volgend jaar. Dit jaar reed ik met mijn Batavus stadfiets met Nexus-7 en rollerbrakes een rondje IJsselmeer met VAUDE voor- en achtertassen en stuurtas. Aan de fiets hing een fietskar (inclusief zoontje van 2 jaar) welke gekoppeld werd op de achteras. De combinatie reed stabiel maar met wind tegen op de afsluitdijk en langs strand Nulde bleek zelfs de eerste versnelling niet toereikend. Dat, in combinatie met het hoge gewicht van mijn fiets doet mij denken aan een nieuwe trekkingfiets met meer mogelijkheden (lees versnellingen en minder gewicht)
Uiteraard gelijk mijn bijbel (de Rose-catalogus) erbij gepakt en gaan bladeren. Drie modellen komen in aanmerking, Alle zijn redelijk gelijk uitgerust, (bijna) volledige XT-montage, fatsoenlijke wielen met 36 spaken, Mavic of DT velgen (al dan niet tegen meerprijs) en Tubus achterdrager (Tubus Lowrider Tara ligt thuis, monteer ik zelf). Het gaat om de volgende modellen:
1. Red Bull Multisport-3 (met andere wielen en Rock Shox i-Ride)
2. Red Bull Black Creek 5 (met andere wielen en Rock Shox i-Ride)
3. Nishiki Timbuk III (met Rock Shox i-Ride)
De keuze voor de Rock Shox i-Ride ligt voor mij vast, een verende voovork met Lock-out mogelijkheid en montage-ogen voor een lowrider en spatborden. Het verschil zit'm dus in de framekeuze. Wordt het een licht aluminium frame (6013 T6/2) of een normaal aluminium frame (7005 T6) of wordt het een stalen frame (CrMo dubbel butted, WIG gelast)?
Ik weeg ongeveer 90 kilo tegen de tijd dat ik op vakantie ga (in de winter gaan er weer wat kilo's af) en er moet met bagage voor- en achterop gereden worden, inclusief de eerder beschreven fietskar. De reizen blijven met de kinderen erbij uitsluitend in West-Europa en voornamelijk (99% van de tijd) op verharde wegen. Daar komt bij dat ik als wielrennen ook nog eens een aardig vermogen weet weg te trappen. In de winter wil ik de fiets ook kunnen gebruiken als alternatief voor de racefiets tijdens nachttrainingen (dus met verlichting)
Wat raden jullie mij aan? Advies over andere merken (VSF, Santos etc.) hoeft voor mij niet, de keuze voor Rose staat vast. Bij voorbaat dank!
Mijn racefiets, mountainbike en de fiets van mijn vriendin komen allemaal bij Rose vandaan. Wij zijn er erg over te spreken, de service is goed en de prijs/kwaliteit verhouding van de fietsen is ook top. Nu ben ik op zoek naar een trekkingfiets voor de fietsvakantie van volgend jaar. Dit jaar reed ik met mijn Batavus stadfiets met Nexus-7 en rollerbrakes een rondje IJsselmeer met VAUDE voor- en achtertassen en stuurtas. Aan de fiets hing een fietskar (inclusief zoontje van 2 jaar) welke gekoppeld werd op de achteras. De combinatie reed stabiel maar met wind tegen op de afsluitdijk en langs strand Nulde bleek zelfs de eerste versnelling niet toereikend. Dat, in combinatie met het hoge gewicht van mijn fiets doet mij denken aan een nieuwe trekkingfiets met meer mogelijkheden (lees versnellingen en minder gewicht)
Uiteraard gelijk mijn bijbel (de Rose-catalogus) erbij gepakt en gaan bladeren. Drie modellen komen in aanmerking, Alle zijn redelijk gelijk uitgerust, (bijna) volledige XT-montage, fatsoenlijke wielen met 36 spaken, Mavic of DT velgen (al dan niet tegen meerprijs) en Tubus achterdrager (Tubus Lowrider Tara ligt thuis, monteer ik zelf). Het gaat om de volgende modellen:
1. Red Bull Multisport-3 (met andere wielen en Rock Shox i-Ride)
2. Red Bull Black Creek 5 (met andere wielen en Rock Shox i-Ride)
3. Nishiki Timbuk III (met Rock Shox i-Ride)
De keuze voor de Rock Shox i-Ride ligt voor mij vast, een verende voovork met Lock-out mogelijkheid en montage-ogen voor een lowrider en spatborden. Het verschil zit'm dus in de framekeuze. Wordt het een licht aluminium frame (6013 T6/2) of een normaal aluminium frame (7005 T6) of wordt het een stalen frame (CrMo dubbel butted, WIG gelast)?
Ik weeg ongeveer 90 kilo tegen de tijd dat ik op vakantie ga (in de winter gaan er weer wat kilo's af) en er moet met bagage voor- en achterop gereden worden, inclusief de eerder beschreven fietskar. De reizen blijven met de kinderen erbij uitsluitend in West-Europa en voornamelijk (99% van de tijd) op verharde wegen. Daar komt bij dat ik als wielrennen ook nog eens een aardig vermogen weet weg te trappen. In de winter wil ik de fiets ook kunnen gebruiken als alternatief voor de racefiets tijdens nachttrainingen (dus met verlichting)
Wat raden jullie mij aan? Advies over andere merken (VSF, Santos etc.) hoeft voor mij niet, de keuze voor Rose staat vast. Bij voorbaat dank!