Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naaf defect - Forum Wereldfietser

naaf defect

Recentelijk is mijn Shimano XT achternaaf defect geraakt.
Bij demonteren bleek dat in het freewheel een breuk is ontstaan, zoals op foto 1 is te zien.
Ik heb ongeveer 8000 kilometer met deze naaf gefietst, waarvan circa 6000 met traditionele bagage, Ortlieb tasjes voor en achter (foto 2) en recentelijk heb ik ruim duizend kilometer met een Radical Design Cyclone kar gefietst (foto 3).

Ik heb de volgende vragen:
- Waardoor ontstaat een breuk als op de eerste foto is te zien?
- Heeft een Radical Design (twee wielen) een negatief effect op de technische levensduur van een achternaaf?
- Zijn er achternaven in betere kwaliteit dan Shimano LX of XT met een acceptabele prijs-kwaliteitsverhouding en zo ja, welke naven worden geadviseerd?

Het gaat om een 36 spaaks, 28" wiel, 9 speed, eigen gewicht (berijder) circa 100 kg, bagagegewicht circa 20 kg, ik heb in toenemende mate de neiging om niet te ruige off-road wegen te zoeken tijdens mijn fietsreizen.

foto 1:
Afbeelding

foto 2:
Afbeelding

foto 3:
Afbeelding
LizPie schreef:Recentelijk is mijn Shimano XT achternaaf defect geraakt.
Bij demonteren bleek dat in het freewheel een breuk is ontstaan, zoals op foto 1 is te zien.
Ik heb ongeveer 8000 kilometer met deze naaf gefietst, waarvan circa 6000 met traditionele bagage, Ortlieb tasjes voor en achter (foto 2) en recentelijk heb ik ruim duizend kilometer met een Radical Design Cyclone kar gefietst (foto 3).

Ik heb de volgende vragen:
- Waardoor ontstaat een breuk als op de eerste foto is te zien?
- Heeft een Radical Design (twee wielen) een negatief effect op de technische levensduur van een achternaaf?
- Zijn er achternaven in betere kwaliteit dan Shimano LX of XT met een acceptabele prijs-kwaliteitsverhouding en zo ja, welke naven worden geadviseerd?

Het gaat om een 36 spaaks, 28" wiel, 9 speed, eigen gewicht (berijder) circa 100 kg, bagagegewicht circa 20 kg, ik heb in toenemende mate de neiging om niet te ruige off-road wegen te zoeken tijdens mijn fietsreizen.

foto 1:
Afbeelding
Deze kende ik nog niet. Het zou een exemplarische fout kunnen zijn. Met een ruwe manier van aanzetten kun je de belasting op de freehub natuurlijk flink verhogen. Een nieuwe freehub er tegenaanschroeven is trouwens niet veel werk
m-gineering schreef: Met een ruwe manier van aanzetten kun je de belasting op de freehub natuurlijk flink verhogen.
Voor een persoon van mijn gewicht en postuur ga ik relatief zorgvuldig met mijn spullen om;-)
m-gineering schreef: Een nieuwe freehub er tegenaanschroeven is trouwens niet veel werk
Heb ik daar de onderdelen 17 (16) tot en met 19 voor nodig?

Waarbij volgens mij onderdeel 17 nu is afgebroken en dat de grootste uitdaging is om het afgebroken deel uit de naaf te krijgen.

Afbeelding
LizPie schreef:
m-gineering schreef: Met een ruwe manier van aanzetten kun je de belasting op de freehub natuurlijk flink verhogen.
Voor een persoon van mijn gewicht en postuur ga ik relatief zorgvuldig met mijn spullen om;-)
m-gineering schreef: Een nieuwe freehub er tegenaanschroeven is trouwens niet veel werk
Heb ik daar de onderdelen 17 (16) tot en met 19 voor nodig?

Waarbij volgens mij onderdeel 17 nu is afgebroken en dat de grootste uitdaging is om het afgebroken deel uit de naaf te krijgen.

Afbeelding

Je hebt nog de helft van 18 over: te demonteren door een 10mm inbus in de naaf te steken (va rechts) en de holle bout (#17, normale schroefdraad) los te draaien ( ik doe dat uiteraard door de inbus in de bankschroef te zetten , het wiel er op te prikken en naar links te sturen)

Zorg wel dat je de juiste of in ieder geval echt passende freehub krijgt, er zijn allemaal kleine verschillen (in afdichting, inbouwdiepte etc) maar ze lijken allemaal op elkaar

Zo zie je maar weer: alles kan kapot, en alles gaat een keer kapot. Ik kan me overigens moeilijk voorstellen dat dit nu echt iets te maken heeft gehad met het feit det je een kar bent gaan gebruiken, en al helemaal niet een tweewieler. Zelf heb ik jarenlang achter de tandem een tweewieler gebruikt met heel wat meer bagage. Toch was dat ook maar een gewone 36 spaaks XT.
Als je de kans op problemen echt wilt verminderen dan kun je denken aan een Phil Wood naaf. Of je dat het (vele) geld waard vindt moet je zelf uitmaken. De dollar is laag maar een kleine 400 dollar amerikaanse prijs is veel geld, en hoeveel dat in Nederland wordt wil ik geloof ik niet eens weten. Voorlopig zou ik maar gewoon een nieuwe freehub monteren.
Wim

Ik denk niet dat het ligt aan het feit dat je die radical er achter had hangen. Ik heb ook wel een XT vervangen bij een dame die de helft was van jouw gewicht, en er geen kar achter had hangen. Ik heb er ook een vervangen die af fabriek al niet goed was, en altijd XT, nooit LX.

8000 km is nog niet echt veel, valt dat niet onder garantiewerk?

Haike schreef:Ik denk niet dat het ligt aan het feit dat je die radical er achter had hangen. Ik heb ook wel een XT vervangen bij een dame die de helft was van jouw gewicht, en er geen kar achter had hangen. Ik heb er ook een vervangen die af fabriek al niet goed was, en altijd XT, nooit LX.

8000 km is nog niet echt veel, valt dat niet onder garantiewerk?
Niet onder de Shimano 'Wij garanderen niet de dingen die stuk gaan zoals lagers en freewheels garantie, wel misschien onder de standaard consumentenrechten

nieuw zijn ze 20-40 euro. Als je heel veel meer nodig hebt (kogels, conussen, ik zou best ook nog een extra snelspanner willen hebben etc) kun je ook voor een complete naaf gaan shoppen

m-gineering schreef:
Haike schreef:Ik denk niet dat het ligt aan het feit dat je die radical er achter had hangen. Ik heb ook wel een XT vervangen bij een dame die de helft was van jouw gewicht, en er geen kar achter had hangen. Ik heb er ook een vervangen die af fabriek al niet goed was, en altijd XT, nooit LX.

8000 km is nog niet echt veel, valt dat niet onder garantiewerk?
Niet onder de Shimano 'Wij garanderen niet de dingen die stuk gaan zoals lagers en freewheels garantie, wel misschien onder de standaard consumentenrechten

Dat is een leuke: alleen garantie op de materialen die niet stuk gaan . . . :-)

Haike schreef:8000 km is nog niet echt veel, valt dat niet onder garantiewerk?
Is inderdaad te weinig afstand en nou is de naaf al kapot. Mijn achternaaf heeft een schroefdraad voor de achtercassette met 7 bladen. Geen losse bladen op onderdeel 18 zoals op de tekening hier boven. Mijn gele Giant is nu 5 jr oud, heel veel op gereden maar de nog originele naaf is nooit kapot.

Martin E. van Doornik schreef:
Haike schreef:8000 km is nog niet echt veel, valt dat niet onder garantiewerk?
Mijn achternaaf heeft een schroefdraad voor de achtercassette met 7 bladen. Geen losse bladen op onderdeel 18 zoals op de tekening hier boven
GEEN losse bladen? Als je langskomt maak ik er wel even <schroef, schroef> een freewheel en 7 losse bladen van. Kun je weer wat in het bos mikken ;)

Naar aanleiding van het advies van Marten heb ik een nieuw freewheel gemonteerd.
Voor € 21 heb ik een nieuwe gekocht (idd goed opgelet op het juiste typenummer).

De hele klus is bijzonder eenvoudig en ik ben heel blij dat ik niet mijn eerste impuls heb gevolgd: een nieuwe naaf kopen en een nieuw wiel spaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding