Ieper-Leiden: boemelen met Murphy
13:30 Voor het traject Ieper-Essen (B) maak ik gebruik van een al eerder gekochte Rail Pass (10 enkele reizen tussen 2 Belgische stations naar keuze binnen een jaar voor € 73). Voor mijn fiets wil ik nog een internationaal fietskaartje Ieper-Leiden, maar dat is in Ieper helaas niet te krijgen
. Ik had het kunnen weten… Dan maar een binnenlands fietskaartje naar Essen.
13:39 De trein naar Brussel staat op het punt te vertrekken. Ik sta met een andere fietser voor de deur van het fietscompartiment, die alleen door een conducteur geopend kan worden. Die is echter onvindbaar, dus wil ik me met de fiets via een andere deur de trein inwurmen. Dan komt de conducteur alsnog aanlopen.
“Neem de tijd”, zegt hij, en opent de deur voor de fietsen.
In de trein vertelt de conducteur dat hij nog met een zwartrijder bezig was, waardoor hij niet zo snel kon helpen met de fietsen.
"Erg handig is dit niet voor ons", erkent hij. "De Nederlandse treinen zijn handiger met de fiets, nietwaar?"
"Ach, bij ons moet je weer superassertieve types van hun klapstoeltjes zien te jagen", relativeer ik.
Vervolgens vraag ik waar ik het best kan overstappen: in Kortrijk of Brussel Zuid. De conducteur pakt een gsm.
“Sinds 2 dagen kan ik de dienstregeling met mijn gsm raadplegen”. Dan betrekt zijn gezicht: “Amai, de gsm heeft hier geen bereik! Tja, techniek blijft falen..."
Later zoekt hij het op de ouderwetse manier op. De kortste en snelste route naar Antwerpen is via Kortrijk. Maar in Antwerpen resteren slechts 6 minuten om over te stappen op de Beneluxtrein: dat is meestal te krap als je met liften of roltrappen naar een ander perron moet. Bovendien moet ik voor deze trein nog een kaartje kopen. In Brussel Zuid heb ik 59 minuten de tijd om over te stappen op de Beneluxtrein. Ik kom dan wel een uur later thuis. Veel eerder, al na 9 minuten, gaat er echter een intercity van Brussel naar Essen. En daarvandaan is het maar een dik half uur fietsen naar Roosendaal.
“Via Brussel is een omweg”, zegt de conducteur. “Maar is het hele leven niet een omweg?”
15:19 In de trein kon de conducteur niet uitvinden vanaf welk spoor de trein naar Essen vertrekt. Terwijl ik in Brussel Zuid de fietstassen weer aan mijn fiets hang, kijkt hij snel op de vertrekstaten: “Spoor 20, onder aan de roltrap rechtsaf”, roept hij.
Ik bedank hem en haast me naar het aangegeven perron. Daar blijkt dat de behulpzame man zich heeft vergist: mijn trein vertrekt namelijk van spoor 18. Tegen de tijd dat ik daar ben, kan ik hem nog net weg zien rijden
.
Dan toch maar de Beneluxtrein, die hier pas over 50 minuten vertrekt. Tijd genoeg om een ticket van Antwerpen naar Leiden te kopen, toch? Helaas niet in Brussel. Treinkaartjes naar Nederland komen hier niet uit een automaat, maar moeten bij het buitenlandloket gehaald worden. Daarvoor moet ik door een draaideur, waar mijn fiets niet doorheen kan, en vervolgens achter in een lange rij gaan staan. Tegen de tijd dat ik hier een treinticket heb, is de Beneluxtrein al vertrokken of mijn fiets gejat
!
Dan maar eerst naar Antwerpen. Daar zijn tenminste loketten waar je met de fiets bij kunt komen.
Om 16:43 arriveer ik in Antwerpen Centraal, op hetzelfde perron waar over 17 minuten de Beneluxtrein zal vertrekken. Alleen heb ik voor die trein nog steeds geen ticket…
Een week eerder is het mij gelukt om hier binnen 10 minuten een grensoverschrijdend ticket van Moeskroen naar Arras aan te schaffen, dus er is nog hoop. Helaas blijkt de lift die toen direct zijn deuren opende, nu buiten werking te zijn
. Tegen de tijd dat ik boven ben, weet ik al dat ik niet op tijd terug zal zijn, dus koop ik hier geen aansluitend ticket maar kies ik weer voor de Essenvariant.
Om 17:05 vertrekt een spitstrein naar Essen, nog altijd een half uur eerder dan de eerstvolgende boemel via Essen naar Roosendaal. Bovendien stopt deze trein niet in Antwerpen Oost en Antwerpen Dam. Vanaf Luchtbal is de vaart er echter uit. Alvorens te eindigen in Essen, stopt de trein nog in Antwerpen Noorderdokken, Ekeren, Sint Mariaburg, Kapellen, Heide, Kijkuit, Kalmthout en Wildert. Zo kan ik maar liefst vier uur reizen op 1 strip van mijn Rail Pass en alvast ervaren hoe het in de toekomst zal gaan, als de Beneluxtrein zal zijn vervangen door hogesnelheidstreinen zonder fietsvervoer
!
Om 17:45 spring ik op mijn fiets om naar Roosendaal te spurten. Na een kort bezoek aan de treinkaartjesautomaat kan ik verder met de trein van 18:47, die ook zou hebben aangesloten op de stoptrein Antwerpen-Roosendaal. Anderhalf uur later ben ik thuis.
23:00 Ik haal mijn fietskleren uit de wasmachine en vindt in een broekzak de verzopen restanten van de Rail Pass, waarmee ik nog 8 keer in België had kunnen reizen
!