Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe lang slapen wereldfietsers? - Forum Wereldfietser

Hoe lang slapen wereldfietsers?

Ik ben benieuwd of het aantal uren slaap gerelateerd is aan fietsprestaties. Zelf slaap ik gemiddeld 7 uur per nacht. Ik merk dat ik iets beter fiets als ik een extra uurtje slaap heb gepakt. Wat zijn jullie ervaringen?
willem.megens schreef:Ik ben benieuwd of het aantal uren slaap gerelateerd is aan fietsprestaties. Zelf slaap ik gemiddeld 7 uur per nacht. Ik merk dat ik iets beter fiets als ik een extra uurtje slaap heb gepakt. Wat zijn jullie ervaringen?
Tja, het hangt er maar vanaf hoe je 'fietsprestatie' en 'beter fietsen' definieert.

Ik heb geen flauw idee. Er zijn dagen dat ik in de regen met wind tegen 140 km pd aflegde en 's avonds zonder probleem ging doorzakken en zelfs extra energie had. Ook de volgende dag met weinig slaap. Andersom waren er dagen die werden voorafgegaan door lange nachten met veel uren slaap waarin ik niet vooruit te branden was op de fiets.

Ik zie geen verband, correlatie sjiek gezegd... :wink:

P.S.: In de late zomer op fietsreis gaan op dit halfrond en met de kippen op stok, betekent dat je je al om minstens 10 uur of eerder in je slaapzak moet ritsen. :? Tenzij je 's avonds naar een kroegje ofzo gaat. :P

Ik heb altijd moeite om in slaap te komen. En heb daarom altijd wel zo'n 8 uur nodig. Ga om 22:00/22:30 in mijn zak. En ga er uit om 8:00/8:30.
Dat betekent dat ik ook altijd redlijk laat vertrek (10:00/10:30).

OMG (zoals mijn pubernichtje steeds zegt...)

Heb jij niets beters te doen Willem? ;)

fietsjunks schreef:OMG (zoals mijn pubernichtje steeds zegt...)

Heb jij niets beters te doen Willem? ;)
'Verstrooiing, my dear', zoals mijn oudoom in navolging van Driesba vaak zegt... :wink:
willem.megens schreef:Ik ben benieuwd of het aantal uren slaap gerelateerd is aan fietsprestaties.
Inderdaad, een hele bekende uitdrukking is "De Tour de France wordt in bed gewonnen". Zei Peter Post dat niet, of was het uit de mond van Joop Zoetemelk, die als ie niet op de fiets zat, in bed lag te slapen. :lol:

Tja, ik als opgeleid sporttrainer: de belangrijkste training is de rust...

Slapen is dus een belangrijk onderdeel om makkelijker/sneller/verder/etc. te kunnen fietsen.

Maar gelukkig is niets zomaar te plannen. Kijk maar naar de zwemploeg met Jacco Verhaeren als periodiserings-expert... (Expert op het gebied van wanneer meer of minder rust en wanneer meer of minder inspanning.)

De definitie van kletspraat is....kletspraat.
Ik doe onderweg vaak een tukje in het gras.

Ik slaap ongeveer 7 uur per nacht, als gemiddelde. Overdag doe ik vaak aan hazenslaapjes. Kijk niet gek op als ik even een half uurtje in de lunchpauze met mijn hoofd op het bureau lig en even de binnenkant van mijn oogjes aan het bekijken ben.

Bert: Ik doe onderweg vaak een tukje in het gras.

He Bert dat is de enige fatsoenlijke manier om te fietsen.
:D Liefst nog een Leeuwerik jubelend aan de hemel en het zonnetje in de smoel
Opa Leen

Zonder de naam van de topic initiator te bekijken ging ik er al van uit dat dit een DriesBa topic was, maar net zie ik bovenaan staan: willem megens :)

Maareh, wat maakt het uit hoeveel uur je slaapt. Luister naar je lichaam en ga slapen als je er behoefte aan hebt. Middagdutje is dan ook niks mee. Natuurlijk fluctueert de slaapbehoefte, we zijn nu eenmaal mensen, geen machines. Ik slaap tussen de zes en negen uur.
Ik wilde jullie deze niet onthouden, kwam net vandaag voor bij bij het weetje van de dag en past heel goed in dit onderwerp:

Een Nederlander slaapt gemiddeld 7 uur en 32 minuten per nacht. Werkende Nederlanders van 25 tot 35 jaar slapen gemiddeld 6 uur en 58 minuten. Volgens slaapdeskundigen is dat te weinig: zij adviseren minimaal 8 uur slaap per nacht. Niet zo vreemd dus dat 60 procent van alle Nederlandse vrouwen en 50 procent van alle Nederlandse mannen 's ochtends niet uitgerust uit bed stapt.

Nederlandse artiesten slapen nog minder: per nacht zo'n 6 uur en 48 minuten. Sporters slapen daarentegen veel meer: ongeveer 8 uur en 30 minuten per nacht. Een bekend voorbeeld was PSV-spits Romario: slapen was zijn favoriete hobby.

Bekende Nederlanders slapen niet alleen significant korter of langer, ze slapen ook anders: 33,0 procent slaapt bijvoorbeeld altijd op de linkerzijde (tegen 26,8 procent van alle 'gewone' Nederlanders). Zelfs rechts-conservatieve politici slapen, geloof het of niet, meestal op hun linkerzij. Topmanagers uit het bedrijfsleven slapen daarentegen, geheel volgens verwachting, meestal op hun rechterzijde. Topsporters slapen over het algemeen op hun buik.

Een tiener heeft minimaal 8,5 uur slaap per nacht nodig. Slechts 15 procent van alle tieners haalt dat aantal uren ook daadwerkelijk. Ouderen kunnen met minder slaap toe: na het 50ste levensjaar slaap je voor elke 10 jaar dat je ouder wordt een kleine 30 minuten minder.

Van het totaal aantal uren dat mensen tot 20 jaar slapen, bestaat ongeveer 20 procent uit diepe slaap. Bij mensen van 35 jaar of ouder is dat aandeel nog slechts 5 procent.

Ongeveer 40 procent van alle Nederlanders slaapt naar eigen zeggen slecht. Soms is een snurkende partner de boosdoener: die kan herrie tot wel 110 decibel produceren. Dat staat gelijk aan het geluidsniveau van een kleine vliegtuigmotor!

De gevolgen van slaapgebrek kunnen ernstig zijn. Zo draaien in veel Nederlandse ziekenhuizen arts-assistenten diensten van 24 uur of meer. Het aantal fouten dat zij aan het eind van zo'n dienst maken, bijvoorbeeld bij het beoordelen van röntgenfoto's, is 2 keer zo groot als aan het begin.

Je kunt niet langer dan 3 dagen zonder slaap; daarna stort je volledig in. Wel kunnen korte dutjes de gevolgen van het slaapgebrek verminderen: als je bijvoorbeeld per nacht 1,5 uur slaapt, valt de bijl niet na 3 maar pas na 6 dagen.

En dit is de bron
Kan aan de omgeving liggen. Heb je leuke mensen ontmoet voor een babbel tot laat in de avond, of ben je ter plekke alleen.... Aangezien ik standaard altijd in jeugdherbergen overnacht, verspil ik geen energie aan het opzetten van de tent, pennen in de harde grond hameren, slaapzak uitrollen, eten koken enz. om het hele ritueel 's morgens in omgekeerde volgorde over te doen. Naar bed gemiddeld om 23.00 uur (na een lange afstand of warm weer uiteraard eerder) en dan om 7.00 uur opstaan. In de meeste gevallen vindt het ontbijt om 8.00 uur plaats. De Jugendherberge van Mainz maakt het wel erg bont: um ein Viertel vor sieben Uhr fruhstücken!
Afhankelijk van de zwaarte van de tocht 8-9 uur per nacht.

Meestal lig ik vroeg (21:00u.) in de slaapzak en ga er vroeg (06:00) uit.

In het begin van een tocht heb ik meestal meer behoefte aan rust. Na een aantal dagen neemt dat wat af.

Groet,
Edwin

Ik hou van een biertje 's avonds (of een wijntje bij gebrek aan koelkast), ik lig dus wat later op bed(2200-2300).

Maar 's avonds een vent 's ochtends een vent!......niet dus....Ik ben mijn tent niet uit te krijgen voor 0900(dan moet ik ECHT plassen).

Ontbijt is het belangrijkste hapje van de dat dus zit ik pas rond 10-11u op mijn fiets. Maar ja, mijn benen worden toch pas na 3uur fietsen wakker dus ik trap even goed de 80km voor 1700, en zo niet dan maar wat later aan het bier. ( het blijft een engelsman!)
[QUOTE]Inderdaad, een hele bekende uitdrukking is "De Tour de France wordt in bed gewonnen".[/UNQUOTE]

je kan het ook anders uitleggen. :roll:

[QUOTE]Ik doe onderweg vaak een tukje in het gras.[UNQUOTE]

Heb ik ook weleens gedaan na een lange nacht discotheek (en een week fietsen),koffie hielp smorgens........even.
Binnen 30 km de man met de hamer ,beter gezegd MOKER.
Vlak voor ik echt mijn noodgedwongen dutje deed heb ik nog even gesproken met twee kinderen ,ik herinner dat als de dag van vandaag............
aan de andere kant ben ik ook weleens de ijscoman met karretje en al tegengekomen op een feest.............
:roll:
Kinderen en ijscomannen lijken favoriet bij hallucinaties ,dus ik ben niet helemaal meer zeker van mijn herinneringen. :roll:
Iemand van Big Brother ,ruud ofzo zag ook een ijscokarretje na of tijdens de 4-daagse
Ik herkende dat meteen.
Weird...

Misschien is er een psycholoog die hier z'n licht over kan schijnen.

Bij wandelen en winter(wild)kamperen ging ik er vaak al om 02:00 (en 's soms nog eerder) uit om verder te gaan. Heerlijk om zo in de stille winternacht te lopen. Bovendien lag ik er altijd vroeg in want verder weinig te doen.

Met de fiets toch wat later want 's nachts fietsen is wat lastiger. Dan maar zorgen dat ik wat later ga pitten.

Normaal slaap ik ddw zo'n 6 uur/nacht en in het weekend zo'n 8-9 uur.

Ligt er helemaal waar we fietsen. Als het nog geen schrikbarend hoge termperaturen zijn gaan we rond uurtje of 22 ergens de tent opzetten (we hebben dan in het licht al ergens onderweg gekookt, en afgewassen meestal ook nog even een meertje in geplonst, ben je ook weer 'schoon') dan ploffen we gelijk in bed om tot een uur of 6 te blijven slapen. Want ja, waar je stiekem kampeert, moet je vroeg weer weg. Op campings blijven we in bed liggen tot een uur of 8.
Maar we hebben ook gefietst in zuidspanje, waar de temperatuur zo hoog opliep (hartje zomer!) dat we overdag niet goed konden fietsen. Dan zaten we dus 's ochtends om 5.30 of 6.00 al op de fiets, tot uur of 11, dan lunch en lange siesta in een park, onder een brug (schaduw) of waar dan ook. En verder dagboekje bijwerken, tekeningen maken, spelletje doen oid. En om 19.00 's avonds weer verder fietsen tot uur of 23, want dan wordt het echt te donker. Volgende dag, zelfde ritueel.
En op een gegeven moment, dan hoef je geen wekker meer te zetten, want je hebt een ritme, heerlijk is dat!