Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets - Forum Wereldfietser

Racefiets

Hey,

ik heb recent een racefiets gekocht en vroeg me af of deze ook geschikt is om als vakantie fiets te gebruiken. Ik kan wel even een bagagedrager erop monteren zodat ik tassen mee kan nemen maar is het frame hier stevig genoeg voor? En kan ik dan verder rijden op die dunne racefietsbanden of moet ik er dikkere banden op zetten? Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden dan?

Hier is veel vaker over geschreven. Moderne racefiesten zijn minder geschikt dan oudere. Niet alleen de frames zijn problematisch, maar ook wielen met te weinig spaken. Met heel weinig bagage op goede wegen kan er echter wel wat (als je zelf ook niet te zwaar bent). Monteer inderdaad een achterdrager zoals een Tubus Fly (of gebruik een Caradice zadeltas), en gebruik de breedste en stevigste banden die nog passen (28 (?) mm Schwalbe Marathon, of Panaracer Pasela als je wat sneller wilt, en iets meer bandenpech op de koop toe wilt nemen?). En monteer misschien een andere (hogere en kortere) stuurpen voor een comfortabeler zit. Ga je klimmen, dan zit je ook vast aan wat lichtere verzetten (het lichtste dat past zonder de hele boel overhoop te halen).
Wim
Als je nog een oudje in de schuur hebt staan zou je ook die kunnen nemen.

Een tweewielige fietskar kan ook werken, maar zou ik niet aan een carbon achtervork durven hangen. Eénwielige fietskarren belasten het frame meer en zijn dus minder geschikt.

Kortom wat voor racefiets is het, en wat zijn je vakantieplannen? Hotels en jeugdhergen (lukt al gauw), of kamperen (kan problematisch worden), en waarheen (Zwitserland heeft prachtig wegdek, maar andere landen niet altijd).
Wim