Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage Tubus Cargo i.c.m. koppeling kinderkar - Forum Wereldfietser

Montage Tubus Cargo i.c.m. koppeling kinderkar

Ik heb de Tubus Cargo aangeschaft. Hier zat alleen geen handleiding bij.

Nou lijkt het niet heel moeilijk, maar ik wil het wel graag helemaal goed monteren. Op de site van Tubus kon ik wel iets vinden, maar dat komt niet helemaal overeen met de versie die ik ontvangen heb. Er zitten twee langere en twee kortere boutjes bij en twee zwarte opvul ringen. Wat hoort nu precies waar? Ik dacht eerst dat de opvulringen voor mijn achtervork waren zodat daar de hulpbalkjes meer rechtuit lopen in plaats van schuin naar de achtervorkbuis/zadelbuis toe. Maar onderaan de drager steekt de drager ook iets naar binnen uit waardoor het montage gat daar niet mooi recht tegen het gat van mijn fiets aankomt en er dus wat ruimte tussen blijft. Moeten die zwarte ringen soms toch daar?

Nu hebben we voor onze komende fietsvakanties ook een Burley Tiger aangeschaft. De koppeling moet je tussen je achtervork en je snelsluiter van je wiel klemmen. Op zich geen probleem, alleen past het boutje van het stangetje van het spatbord er dan niet meer. Dus deze moet dan ook eigenlijk nog bij het zelfde boutje als die van de achterdrager komen. Kan dat en welke moet dan het meest buitne en welke meer naar binnen?

Ik hoop dat jullie dit verhaal snappen.

Hier nog foto's ter verduidelijking:

Afbeelding
Hier zie je de ruimte tussen de achterdrager en de achtervork. Die buisjes van de drager zijn dus te dik om dit spanningsvrij te kunnen monteren. Moeten hier die spacer tussen? Zoja, dan past mij spatbord stangetje er niet meer.

Afbeelding
Hier zit nu even de spatbord stangetje tussen de vork en de drager, maar ook dat ziet er niet ideaal uit. En zit de drager dan wel stevig genoeg? Je kan hier ook het gat zien waar het stangetje van het spatbord zat maar daar past dus geen boutje meer.
JesseL schreef:
Hier zit nu even de spatbord stangetje tussen de vork en de drager, maar ook dat ziet er niet ideaal uit. En zit de drager dan wel stevig genoeg?
als het anders kan is dat altijd aan te bevelen
Je kan hier ook het gat zien waar het stangetje van het spatbord zat maar daar past dus geen boutje meer.
De spacers zet je tussen drager en pad als dat nodig is (met het langere boutje)
Kan je het spatbordstangetje niet naar de binnenkant van de pad verhuizen?

Je kan het spatbordstangetje ook aan het extra gat in de drager vastmaken
Bedankt!
m-gineering schreef:De spacers zet je tussen drager en pad als dat nodig is (met het langere boutje)
Heeft niet iedereen dat dan nodig? Want die buisjes van de drager steken gewoon aan beide kanten van het oogje uit. En heeft het gebruik van spacers en langere boutjes geen gevolgen voor de stevigheid en draagkracht?
Kan je het spatbordstangetje niet naar de binnenkant van de pad verhuizen?
Binnenkant van de vork bedoel je? Dan moet de bout ook van binnen naar buiten... Komt wel akelig dicht bij het wiel... Maar ik kan het morgen proberen.
Je kan het spatbordstangetje ook aan het extra gat in de drager vastmaken
Dat gat heeft geen schroefdraad, dus moet ik eerst weer langere bouten met moeren regelen. Probleem blijft dan sowieso dat de buisje van de drager dikker zijn en de spatbord stangetjes dus ook niet mooi strak tegen de drager komen. Maar wellicht is dat daar niet zo erg bij.
JesseL schreef:
m-gineering schreef:De spacers zet je tussen drager en pad als dat nodig is (met het langere boutje)
Heeft niet iedereen dat dan nodig?
Nee dat kan per (reis)fiets verschillen
JesseL schreef:Want die buisjes van de drager steken gewoon aan beide kanten van het oogje uit. En heeft het gebruik van spacers en langere boutjes geen gevolgen voor de stevigheid en draagkracht?
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd maar als je de drager niet overmatig belast zal het wel mee vallen denk ik. Neem een passend reserve boutje mee voor als het boutje wat erin zit kapot knalt.
Kan je het spatbordstangetje niet naar de binnenkant van de pad verhuizen?
JesseL schreef:Binnenkant van de vork bedoel je? Dan moet de bout ook van binnen naar buiten... Komt wel akelig dicht bij het wiel... Maar ik kan het morgen proberen.
Hoezo? Je kunt er toch een boutje van de goede kant door steken, en er vervolgens een borgmoertje op draaien? Komt de bout dan dan nog flink door de moer heen, zaag je dat stuk gewoon af.
Je kan het spatbordstangetje ook aan het extra gat in de drager vastmaken
JesseL schreef:Dat gat heeft geen schroefdraad, dus moet ik eerst weer langere bouten met moeren regelen. Probleem blijft dan sowieso dat de buisje van de drager dikker zijn en de spatbord stangetjes dus ook niet mooi strak tegen de drager komen. Maar wellicht is dat daar niet zo erg bij.
Ik zou maar wel zorgen dat het strak komt te zitten anders gaat het staan jutteren en klepperen en rammelen waardoor de kans dat het uiteindelijk stuk gaat groter is, en je onderweg je er mateloos aan gaat irriteren.
De oplossing is simpel, je hebt weer een opvulbusje nodig. Die dingen zijn los uitermate zeldzaam of gewoonweg niet te krijgen. Als vervanging kun je ook een moertje kopen wat een maat groter is dan het boutje wat je gaat monteren, dat werkt dan als opvulbus, of gewoon een aantal ringetjes waarvan de buitenste diameter tussen de stangetjes van de drager past, over het boutje schuiven.

Ook bedankt!
Ik ga vandaag weer aan de slag ermee.

Wel nog een vraagje. Klopt het dat er geen handleiding bij zit?

Verder kan je volgens de online handleiding de hulpbuisjes aan de drager zelf op de juiste lengte vastzetten door met een steeksleutel de moer vast te houden en dan de bout met een inbus aan te draaien, maar in mijn versie zit alleen een moer en geen inbusboutje. Dus die buisjes zijn praktisch niet vast te zetten als het op de fiets zit en dat is wel een beetje omslachtig.

Toch nog een zijvraagje. Heeft zo'n kinderkar koppeling geen nadelige gevolgen? Trekt dat niet mijn as of mijn snel sluiter kapot? Zo stevig ziet ene snelsluiter er niet uit. Dat is maar een akelig dun stangetje.
Het fietst geweldig, dat wel.

JesseL schreef:Ook bedankt!
Ik ga vandaag weer aan de slag ermee.

Wel nog een vraagje. Klopt het dat er geen handleiding bij zit?
kan me niet voorstellen dat ze er tegenwoordig geen handeleiding en garantiekaart meer bijleveren

Verder kan je volgens de online handleiding de hulpbuisjes aan de drager zelf op de juiste lengte vastzetten door met een steeksleutel de moer vast te houden en dan de bout met een inbus aan te draaien, maar in mijn versie zit alleen een moer en geen inbusboutje. Dus die buisjes zijn praktisch niet vast te zetten als het op de fiets zit en dat is wel een beetje omslachtig.
iets oudere versie, het helpt vaak om de blokjes links en rechts om te wisselen, dan zit het moertje aan de buitenkant

Toch nog een zijvraagje. Heeft zo'n kinderkar koppeling geen nadelige gevolgen? Trekt dat niet mijn as of mijn snel sluiter kapot? Zo stevig ziet ene snelsluiter er niet uit. Dat is maar een akelig dun stangetje.
Het fietst geweldig, dat wel.
leer in ieder geval hoe je de snelspanner dicht moet zetten, volgens je foto is het kwartje nog niet gevallen ;)
zet de spanner weer dicht, de juiste afstelling is in principe het handeltje 90 graden open zetten, dus in lijn met de as, de rechter stelmoer handvast draaien en de handel nog 90 graden doorklappen. Er mag nu best een wittte vlek in je handpalm staan

Hmm vreemd, geen handleiding. Een garantiekaart zat er wel bij. Maar mijn versie is dus een oude versie, terwijl ik die net nieuw gekocht heb?

Omdraaien kan wellicht wel, zal er wel iets minder fraai uitzien, maar ala. Ik zal het straks gaan proberen.

De snelspanner staat expres open voor de foto. Ik heb nog niet zo veel verstand van fietsen als veel anderen hier, maar dat weet ik (gelukkig) nog wel. :wink:
Haike schreef:
Kan je het spatbordstangetje niet naar de binnenkant van de pad verhuizen?
JesseL schreef:Binnenkant van de vork bedoel je? Dan moet de bout ook van binnen naar buiten... Komt wel akelig dicht bij het wiel... Maar ik kan het morgen proberen.
Hoezo? Je kunt er toch een boutje van de goede kant door steken, en er vervolgens een borgmoertje op draaien? Komt de bout dan dan nog flink door de moer heen, zaag je dat stuk gewoon af.
Je kan het spatbordstangetje ook aan het extra gat in de drager vastmaken
JesseL schreef:Dat gat heeft geen schroefdraad, dus moet ik eerst weer langere bouten met moeren regelen. Probleem blijft dan sowieso dat de buisje van de drager dikker zijn en de spatbord stangetjes dus ook niet mooi strak tegen de drager komen. Maar wellicht is dat daar niet zo erg bij.
Ik zou maar wel zorgen dat het strak komt te zitten anders gaat het staan jutteren en klepperen en rammelen waardoor de kans dat het uiteindelijk stuk gaat groter is, en je onderweg je er mateloos aan gaat irriteren.
De oplossing is simpel, je hebt weer een opvulbusje nodig. Die dingen zijn los uitermate zeldzaam of gewoonweg niet te krijgen. Als vervanging kun je ook een moertje kopen wat een maat groter is dan het boutje wat je gaat monteren, dat werkt dan als opvulbus, of gewoon een aantal ringetjes waarvan de buitenste diameter tussen de stangetjes van de drager past, over het boutje schuiven.
Het spatbordstangetje aan de binnenkant vast maken kan links wel, zelfs met de schroef van binnenuit (als ik eerst mijn achterwiel eruit haal). Maar rechts kan het niet, daar zit praktisch geen ruimte aan de binnenkant, dan kom je gelijk tegen de cassette aan.
Dus dan komt het spatbord scheef te zitten. Dat zal ook wel weer te stellen zijn, maar ik had toch niet verwacht dat het zo'n gedoe zou zijn.

Bij mijn vrouw haar fiets zit het spatbord met een beugeltje/klemmetje verbonden aan de achterdrager (waar de achterlamp zit). Zou dit wellicht ook voor mij een oplossing zijn en zijn die klemmen los ergens te vinden en zou dat ook passen bij een Cargo?

Bij mijn vrouw zit alleen het gat om de achterdrager te bevestigen te dicht op de wielas, waardoor er ook geen koppeling van de fietskar te bevestigen is. Dan moet je daar weer een speciale dure koppeling voor kopen. Wat een gedoe met die fietsen. Waarom zijn dat soort dingen als gat afstanden etc niet gewoon standaard?
JesseL schreef: Het spatbordstangetje aan de binnenkant vast maken kan links wel, zelfs met de schroef van binnenuit (als ik eerst mijn achterwiel eruit haal). Maar rechts kan het niet, daar zit praktisch geen ruimte aan de binnenkant, dan kom je gelijk tegen de cassette aan.
Dus dan komt het spatbord scheef te zitten. Dat zal ook wel weer te stellen zijn, maar ik had toch niet verwacht dat het zo'n gedoe zou zijn.

Bij mijn vrouw haar fiets zit het spatbord met een beugeltje/klemmetje verbonden aan de achterdrager (waar de achterlamp zit). Zou dit wellicht ook voor mij een oplossing zijn en zijn die klemmen los ergens te vinden en zou dat ook passen bij een Cargo?

Bij mijn vrouw zit alleen het gat om de achterdrager te bevestigen te dicht op de wielas, waardoor er ook geen koppeling van de fietskar te bevestigen is. Dan moet je daar weer een speciale dure koppeling voor kopen. Wat een gedoe met die fietsen. Waarom zijn dat soort dingen als gat afstanden etc niet gewoon standaard?
Fietsen verbouwen kan ook een heel gedoe zijn, ik heb wel een keer mee gemaakt dat een klant een andere vlinder op zijn fiets en om z'n ketting heen wou. Die vlinder kostte €9.95 maar op hem erop te krijgen....
Dus een niet reisfiets om bouwen om hem geschikt te krijgen voor andere doeleinden, daar hoef je niet op te gaan zitten wachten dat dat onvoorziene problemen gaat geven....

Rechts lukt het niet met dat boutje, te weinig ruimte schrijf je. Maar dat gat had geen schroefdraad? Laat er dan schroefdraad in tappen, kun je daarna dat boutje gewoon vanaf de buitenkant erin schroeven

Of simpeler maar minder mooi: met een paar tie-wraps vast maken, ik heb op die manier uit nood een low-rider verbonden met het frame en dat heeft een dikke 4000 km gehouden zonder problemen....