Mijn R-naaf leek herrie te maken, wat volgens deskundigen vanzelf zou verdwijnen. Da's onzin. Zelf de schuifmaat ertegenaan gezet. De kettingspanner bleek niet precies in hetzelfde vlak als het achtertandwiel te lopen, maar iets parallel. Resultaat: geratel dat uit de naaf lijkt te komen, maar eigenlijk veroorzaakt wordt door de ketting die wringt tussen achtertandwiel en spanner.
Voor die afstelling heeft Rohloff een setje keurig vlakke aluminium afstandsringetjes die precies om de spanneras passen. Het zijn eigenlijk busjes. Als je gewone stalen ringen gebrukt (wat de fietsenmaker had gedaan) verdwijnt het probleem tijdelijk, maar blijft het stapeltje ringen niet netjes op zijn plaats en keert het probleem terug.
Resultaat: geratel in mijn R-naaf is verdwenen. Met dank aan Santos Sassenheim.
Voor die afstelling heeft Rohloff een setje keurig vlakke aluminium afstandsringetjes die precies om de spanneras passen. Het zijn eigenlijk busjes. Als je gewone stalen ringen gebrukt (wat de fietsenmaker had gedaan) verdwijnt het probleem tijdelijk, maar blijft het stapeltje ringen niet netjes op zijn plaats en keert het probleem terug.
Resultaat: geratel in mijn R-naaf is verdwenen. Met dank aan Santos Sassenheim.