Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kinderfietsvakantie vragen - Forum Wereldfietser

Kinderfietsvakantie vragen

Ik ga na jaren weer het vakantie fietsen oppakken. Ditmaal met mijn dochter van bijna 3 en mijn zwangere vrouw (dus vanaf volgend jaar moet er ook nog een baby mee).

We zitten alleen flink te puzzelen hoe we alles mee moeten nemen. We moeten nog bijna alles aanschaffen, dus ik zou graag nog wat advies willen.

Voor onze dochter en straks ook de baby, dachten wij aan een Burley d'lite kinder fietskar. Eerst dachten we om dan de tent daar in het bagage vak te doen, maar dat gaat toch niet passen. Toen dachten we aan een extra bob trailer. Maar die kan dan maar 2 a 3 jaar mee, aangezien daarna mijn dochter op een aanhang fiets mee moet en de baby nog in de kinder kar, dus geen ruimte meer voor een bob. Bovendien en een fietskar en een bob wordt wel wat gortig in aanschaf en waar je het allemaal weer moet laten als je het niet gebruikt (we hebben ook nog een bakfiets staan).

Dus nu moet de tent waarschijnlijk op de fiets zelf mee. Als tent hebben wij na veel zoeken de Eureka Big Horn 4 XD RS uitgekozen. Deze is 6,9kg (+nog een footprint, maar daar weet ik het gewicht en de maten nog niet van) en heeft als opgevouwen afmeting 68x25. En deze heeft dus een apart kinderslaapgedeelte.

Hoe kan ik deze tent het beste vervoeren? in de lengte op de bagagedrager lijkt me haast niet kunnen, aangezien het 2x zo lang is als de bagagedrager en er dan afkukelt en/of wel heel ver naar achter uitsteekt. Dus dan zou wellicht in de breedte kunnen, en dan nog een matje of slaapzak eronder. Maar dat in combinatie met zijtassen, wordt dat dan niet veel te zwaar voor mijn achterwiel?

Als matjes hebben wij na eerst de Prolite 4 te hebben gewild, nu toch maar voor de Exped 7DLX gekozen, voor het comfort. Voor de kleine een Exped 7 short. Slaapzakken moeten we ook nog uitkiezen. We willen ook nog in de herfstvakantie (oktober) en de meivakantie (eind april) er mee in Nederland (en later Duitsland en België) mee uit de voeten kunnen. We dachten wel aan synthetische, omdat dons minder tegen vocht kan en ook wel erg duur is.

Verder moeten we ook nog tassen. Zelf denken we nu aan de Agu Xrains, aangezien deze lekker ruim zijn.

Ook zouden we alvast graag tips willen van hoe je een baby van een half jaar straks laat slapen. Er bestaan van die mini wiegjes, maar ik weet niet of dat handig is... en de isolatie lijkt me ook extra kritiek. een baby mag niet te koud, maar zeker ook niet te warm...

Verder kunnen we alle tips voor fietsvakantie en in het bijzonder met kinderen gebruiken. We hebben dit forum al flink afgelezen en ook andere sites, maar real-life ervaringen blijven zeer nuttig en welkom.

Prima plan, dit hebben wij ook steeds gedaan. Een kind kan nog wel in een zitje, maar twee gaat eigenlijk niet (ook al hebben wij dat wel gedaan). Een kar als de Burley of de Winther Dolphin is veel beter. Wij gebruikten een tweewieler bagagekar (een door Challenge gemaakte voorloper van de Radical Cyclone). Dat werkte prima. Tweewielers zijn geschikter, omdat er meer op kan dan op een Bob.
Wij hebben later nooit een aanhangfiets gebruikt, maar een echte mtb tandem met lage achterkant. Dat fietste veel beter en er kon prima nog een bagagekar achter. Zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Het is zaak een heel lichte en compacte uitrusting mee te nemen. Je moet dus zoeken in de spullen zoals door bergwandelaars worden meegenomen, maar tegelijk kun je naturlijk niet steeds nieuwe dure spullen voor de kinderen kopen.
Als tent hebben wij de Hilleberg Keron 4 GT, en die is erg goed bevallen. Licht (5 kg), ruim, en degelijk. Samen met de kinderen in een cabine is de eerste jaren wel zo veilig en geruststellend. Fietstassen: Ortlieb of Vaude omdat ze waterdicht zijn. Er is niets zo geruststellend als een pak knisperend droge luiers, of schone kinderkleding.
Kleine kinderen hebben geen thermarest achtige matjes nodig. Ze slapen prima op een gesloten cel matje van 150 gram, of zo. Goede betaalbare slaapzakjes zijn er van Lestra. Voor de hele kleintjes is het inderdaad lastig. Onze ervaring is ook dat als ze erg veel jonger dan een jaar zijn je toch wel heel erg moet oppassen dat ze niet afkoelen of juist te warm worden. Je wilt ze echt naast je hebben liggen in de tent. Doe met die hele kleintjes geen gekke dingen zoals wilde verre landen en extreme klimaten. Nederland is eventjes prima.
Zie ook http://www.fietsenmetkinderen.info/
Veel plezier, en vragen staat vrij.
Wim

Geen nuttige bijdrage, behalve dan dat er een topic loopt over de Agu Xrain tassen. Daar is echter nog weinig gebruikerservaring naar boven gekomen.

Ik kan uit eigen ervaring met de Agu Quarius wel wat melden, al weet ik niet in hoeverre deze te vergelijken zijn met de XRain. Ik heb nog een iets ouder model van de Quarius, degene waar een flap overheen zit, maar wel nieuw genoeg om geen last te hebben met slechte naden. Daar hadden de eerste versies erg veel last van.
Mijn ervaring met de Quarius is overwegend positief. De tassen zijn lekker waterdicht, ook de flappen. Je kunt daar achter een gaasje wat spullen plaatsen. Dat wordt afgesloten met een rits. Zolang het water van boven komt is dat waterdicht. Ga je echter door riviertjes e.d. heen of regent het zo hard dat het water massaal via je banden omhoog komt, dan houdt het op.
De inhoud van de tassen zelf is nooit nat geworden. Ook niet tijdens een stukje 100-cols tocht waarbij ik de hele dag in de regen doorbracht. Positief dus.
De tassen hebben ook een heel groot nadeel. Zo groot zelfs, dat ik nu zou kiezen voor de Ortlieb Roller Classic. Ze zijn best wel klein. Ik denk maximaal 3/4 vergeleken met een Ortlieb Roller Classic.

Afbeelding

Bedankt voor je antwoord!

Stel je voor om èn een kinderkar èn een bagagekar mee te nemen?

Die Hilleberg klinkt ook erg goed, maar is wel heel erg klein en laag en bovendien 2x zo duur. Als onze dochter nu wel eens 's nachts overstuur is en bij ons wilt slapen, dan werkt dat nooit. Ze is dan veel te onrustig en dan slapen wij en zij niet. Dus vandaar dat we één grote cabine niet zo zagen zitten. De cabine van de Bighorn is wel groot genoeg dat er nog één kind, bijvoorbeeld onze dochter nu, of volgend jaar de baby, naast kan.
Is een aparte slaapcabine voor de kinderen echt onveilig?
De bighorn is wel 1,60 hoog dus net is minder benauwd.

We wilden inderdaad wel met de baby binnen Nederland blijven.

We willen voor de kinderen ook de exped matjes omdat als ze wel naast ons liggen dan op gelijke hoogte liggen en ons de isolatie ervan wel belangrijk leek.
JesseL schreef:... Als tent hebben wij na veel zoeken de Eureka Big Horn 4 XD RS uitgekozen. Deze is 6,9kg..en heeft als opgevouwen afmeting 68x25.
De harde stukken van een tent zoals stokken hebben een vaste minimum afmeting, de rest van de tent kun je doorgaans naar eigen inzicht opvouwen. Dan tellen alleen de liters van de afzonderlijke delen

Jarno schreef:De tassen hebben ook een heel groot nadeel. Zo groot zelfs, dat ik nu zou kiezen voor de Ortlieb Roller Classic. Ze zijn best wel klein. Ik denk maximaal 3/4 vergeleken met een Ortlieb Roller Classic.
De xrains hebben ook rollersluitingen. Dus die moeten net zo waterdicht zijn als de Ortliebs. En de Xrains zijn juist veel ruimer dan de Ortliebs, dat vond ik juist een groot nadeel van de Ortliebs. Dan moeten de Quariussen inderdaad wel erg klein zijn. Maar als klein dus een nadeel is, dan hebben de Xrains wel een plus ten op zichten van de ook behoorlijk kleine Ortlieb classics.

Wat ik eigenlijk voorstel is om zoveel minder mee te nemen dat je geen bagagekar nodig hebt, en kunt volstaan met een kinderkar. Als ik je hoor zeggen dat je een Keron 4 GT te klein vindt, of dat je de kans niet meteen grijpt om het voorlopig met dunne matjes voor de kinderen te doen, dan denk ik dat je nog niet helemaal op het goede spoor zit. Met een kind wil het allemaal nog wel, maar met twee is het heus een opgave, zowel qua gewicht, als qua volume. Teveel volume maakt dat je het gewicht niet op de goede plekken kunt dragen.
Kleding voor kinderen is ongeveer net zoveel gewicht en volume als voor een volwassene: het is kleiner en lichter, maar je hebt er meer van nodig. Reken ook op kaplaarsjes en regenbroeken (dan kunnen ze 's morgens in het gras spelen). Een goedkope goede kunststof kinderslaapzak weegt 1100-1500 gram, afhankelijk van de maat. Dus ook daar zit je in dezelfde range als bij een volwassene. Je kunt dus alleen besparen bij het matje. Pak die winst gelijk.
Bij de kookspullen kun je wat winst behalen, in de zin dat je voor vier dezelfde brander kunt gebruiken als voor twee. Je hebt alleen wat grotere pannen nodig (ik gebruik een Trangia 25 met Optimus Nova multifuel brander).
Daarnaast heb je ook zo'n opvouwbaar afwasteiltje nodig, voor de afwas, de noodzakelijke handwasjes, en om evenbtueel een baby in te wassen als er geen andere faciliteit is..... Gelukkig wegen die bijna niets. Wat ook handig was, was een goede thermosfles (Shira is heel goed). Je hebt dan altijd warm water om snel een flesje te maken (tenzij je boft, en het met de moedermelk goed gaat).
Wij hebben met onze oudste in het voorjaar gekampeerd toen ze zeven maanden was. Achteraf was dat geen goed plan: het werd 's nachts te koud en het was eigenlijk een beetje eng. Op die leeftijd kun je bovendien ook nog maar heel korte ritjes maken voordat ze in slaap vallen of voordat de nek teveel belast wordt. Ga je een kar gebruiken, dan zou ik daar heel brede banden op monteren, vanwege het dempen van de trillingen. De meeste karren hebben 20 inch wielen met goedkope slechte banden (ertro 406). Als het past zou ik 60 mm brede Schwalbe Big Apples monteren. Die rollen licht, en zijn heel comfortabel. Past het niet, dan 50 mm.
Als streefgewicht voor het totaal zou ik ruim 60 kilo aanhouden. Dat kan net met een goede uitrusting zonder heel veel exotische dure spullen. Maar dan mag je echt niets overbodigs meenemen (neem bijvoorbeeld alleen een bovenslaapzak voor jezelf mee, met een laken eronder).
Tegelijk is dat heel veel als het op de fiets geladen moet worden. Als je 15 kg (ongeveer 40 liter bij een doorsnee soortelijk gewicht voor kampeeruitrusting) in de kar kunt laden, dan blijft er nog 45 kg over. Als jij de kar trekt, dan zou ik zelf 20 kg nemen, en je vrouw 25 kg laten nemen. Dan moet zij nu al een stevige fiets hebben, en liever geen slap damesframe (een dames alu hybride met mega dikke buizen wil nog wel, is onze ervaring, maar niet die lage instap fietsen met een enkele buis).
Ik vond de Ortlieb front en backrollers de ideale tassen. Wij hebben ze in vele jaren nog niet kapot gekregen. 20 liter per kant voor de backroller is ook wel het maximum wat nog een beetje normaal past. Die Agu tassen zijn inderdaad nog weer 5 liter per set groter (45 ipv 40 liter per set), maar ook ruim 400 gram zwaarder....
Minder meenemen: less is more.
Wim

Bedankt weer voor je uitgebreide antwoord!

De Keron 4 GT lijkt me inderdaad erg klein, ik kan daar niet eens gehurkt in zitten (ik ben 1,90). En is dus ook wel echt heel erg duur.

Maar je schreef dat één cabine veiliger is. Maar ik heb (gelukkig) nog nooit gehoord at ene kind of baby gestolen is uit een tent. En in één tent zou je dat toch wel merken. De baby zal in het begin wel bij ons blijven en als het echt moet kunnen de baby en onze dochter achter elkaar liggen naast of tussen ons.
Qua matjes heb je wel gelijk, maar we blijven toch met de isolatie zitten. We willen dus ook nog in het vroege voorjaar en najaar kunnen gaan en dan moet het dus wel warm genoeg zijn. Ik heb zelf ooit met een no-name selfinflated matje van 5cm dik begin september gecampeerd en toen dacht ik dat ik weg vroor zo koud was het.

Onze dochter heeft een jaar borstvoeding gehad, dus we hopen dat dat met de tweede ook lukt. Mijn vrouw is 30 december uitgerekend dus dan is de baby in juli al 7 maanden. Zou het dan wel met die leeftijd moeten kunnen? Het voorjaar slaan we dan dat jaar maar een keer over.

Die dikke 60mm banden lijken mij inderdaad een goed idee. De Burley heeft sinds dit jaar ook vering, maar extra buffer voor een baby kan geen kwaad. Heeft iemand ervaring of zulke dikke banden bij een Burley passen?

Zijn er nog tips wat de beste manier is om de tent te vervoeren? Is 6,9 kg extra bovenop je achterdrager te veel?
Een andere optie is de tentstokken en haringen eruit, zodat het wellicht wel achterin de kinderkar past?

En ja, en over je oorspronkelijke vraag: "waar laat ik die tent?" Er is eigenlijk maar een manier, dwars achterop (maar 68 cm is wel breed, inderdaad) bij degene die niet de kar trekt. Stel dat dat je vrouw is, dan heeft zij achterop dus bijvoorbeeld 2x6,5 = 13 kg in achtertassen, en daarbovenop 7 kg tent. Of je achterwiel dat houdt hangt af van de kwaliteit van het wiel, en het gewicht van je vrouw, om het plat te zeggen. Als zij wat lichter is dan jij, dan is het inderdaad het slimst het bij haar achterop te leggen. Zorg dat zij haar tassen met relatief lichte dingen vult, en dan zou het moeten kunnen (mijn vrouw had deze zomer nog iets meer achterop, maar ze is niet zwaar en het waren wel heel goede handgebouwde 26 inch wielen met zware velgen). Monteer eventueel een maatje bredere band; dat is comfortabeler, en geeft wat meer vering. Dat vind het wiel ook fijn.
Wim

Mijn vrouw is momenteel (20 weken zwanger) 60,5 kg. Ze heeft een Giant Ambition uit 2004. Hier zitten al redelijk brede banden onder en hebben van die platte spaken en hoge velgen (giant eigen merk wielen?).
Ik ben zelf 82 kg.

Achter in de kinderkar is geen goede optie (als ik het al passend zou krijgen)?

Goed, de correspondentie kruist elkaar. Waarom zou je gehurkt willen zitten? Als je solo op de fiets gaat neem je toch ook een klein tentje mee waar je niet in kunt staan of hurken? Een Hillebreg Akto of Nallo 2 zijn nog veel krapper dan een Keron 4 GT. Voor ons is het ding altijd een zee van ruimte geweest. In de praktijk is de tent toch niet om in te zitten, maar alleen om in te slapen, om spullen in op te bergen, en om in te schuilen bij slecht weer. Leve het echte buitenleven. Als je moet schuilen heb je wel een probleem, want dan gaan de kinderen elkaar de tent uitvechten (wacht maar). Maar een hogere tent helpt dan niet: zij kunnen ook in een kleine tent wel rechtop staan, en rechtop vechten....
Ja Hilleberg is heel duur. Ik benookerg tevredenover de kwaliteit. W ehebben er nu inmiddels twee kleine Ramble kindertentjes bij, en die zijn zeker minder van kwaliteit. Als het heel slecht weer is (of onder nul) trekt het gezin zich nog steeds terug in het Zweedse bastion.
Wim

Hier nog een foto van de fiets van mijn vrouw:
Afbeelding
Wel een stevig frame volgens mij met 3 buizen. Alleen de wielen hebben wel weinig spaken.
Er moet nog wel een Tubus Ergo of Tubus Tara op (kan toch wel met zo'n verkende voorvork? Er zitten wel schroefgaatjes)

Kunnen er ook normale Cordo lowriders op? Er zitten dus wel schroefgaten, ondanks het een verende voorvork is.
Is Cordo wel goed genoeg? De Tubussen zijn bijna 3x zo duur.

Jammer van die fiets. Ik tel 24 spaken, en dat is wel griezelig weinig. De fietsfabrikanten maken het steeds doller. Die voorvering is evenmin een erg goed idee. Dit soort moderne fietsen lijkt niet meer gemaakt om ook echt gebruikt te worden. Ook met een kind achterop gaat dit wiel het op termijn zwaar krijgen. Anderzijds, een echt goed handgebouwd achterwiel met 36 spaken kost nauwelijks meer dan 100 euri en zal de rest van de fiets overleven. Dit voorwiel zal het voorlopig wel houden denk ik.
Als je ergens voor weinig geld een mooie passende tweedehands fiets met 26 inch wielen en een herenframe tegenkomt is dat ook een optie. Tweedehands fietsen zijn niet duur, en niet zelden beter dan het moderne budget aanbod.
Wim

Nou dat klinkt wel heel dramatisch. :shock:

We hebben deze fiets als tourfiets gekocht en zo werd het ook door Giant verkocht. Hij bevalt mijn vrouw tot nu toe uitstekend ook op lange afstanden en ook met 16 kilo aan boodschappen in de bagage tassen. Het zijn hele platte maar wel dikke en sterke spaken. Niet te vergelijken met normale. Ook de velgen zijn erg stevig en dik.
Een nieuwe fiets is nu geen optie. Dan wordt het over één a twee jaar gewoon een nieuwe Giant Expedition. Maar mijn vrouw wilt niet zo voorover zitten. Met kinderen fiets je toch minder hard en minder ver/lang per dag. Dus dan zou dit toch wel moeten kunnen voorlopig.

De tent dan toch maar op mijn fiets doen?

Wat voor minimum aan gereedschap en reserve onderdelen moet je meenemen? Ik dacht zelf aan inbussleutels, twee lichtgewicht bandenlichters, zelfklevende binnen en buitenband plakkers en één oude (maar lekvrije) reserve binnenband.

Ik lees ook vaak over buitenbanden, spaken, kettingen, kettingponsen etc. Maar is dat ook nodig voor twee weekjes in Nederland?
Ik heb zelf van mijn hele leven nog nooit iets met mijn spaken of ketting gehad.

JesseL schreef:Nou dat klinkt wel heel dramatisch. :shock:

We hebben deze fiets als tourfiets gekocht en zo werd het ook door Giant verkocht.
Zo'n zwarte Gazelle Favorit met trommelremmen en 3v naaf heet ook een tourfiets.

Om op de Giant terug te komen, dit is weer zo'n fiets die stijf staat van features die de fiets in de showroom er uit moeten laten springen. Je zal er niet direkt doorheen zakken, maar je kan er vergif op innemen dat al die 'features' zwaarder, duurder en minder stijf of onderhoudbaar zijn dan wanneer de fabrikant normaal gedaan had. Ervaren vakantiefietsers reageren er meestal allergisch op ;)

m-gineering schreef:
JesseL schreef:Nou dat klinkt wel heel dramatisch. :shock:

We hebben deze fiets als tourfiets gekocht en zo werd het ook door Giant verkocht.
Zo'n zwarte Gazelle Favorit met trommelremmen en 3v naaf heet ook een tourfiets.

Om op de Giant terug te komen, dit is weer zo'n fiets die stijf staat van features die de fiets in de showroom er uit moeten laten springen. Je zal er niet direkt doorheen zakken, maar je kan er vergif op innemen dat al die 'features' zwaarder, duurder en minder stijf of onderhoudbaar zijn dan wanneer de fabrikant normaal gedaan had. Ervaren vakantiefietsers reageren er meestal allergisch op ;)
Ik kan het verhaal van Marten wel onderschrijven, ook al wil ik mij geen ervaren vakantiefietser noemen. Ik had een Sparta Papazone (omgedoopt:Papazooi) als stadsfiets. Sinds ik mijn vakantiefiets heb, was ik mij steeds meer gaan ergeren aan de enorm onhandige framebouw (probeer zo´n fiets maar eens fatsoenlijk een fietsendrager te krijgen). Ondertussen gingen diverse onderdelen (kabels, zadel, koplamp) van ellende kapot. Ik heb de fiets verpatst en ben overgestapt op een redelijk eenvoudige stadsfiets met normaal frame.
In de jaren vijftig hadden mijn ouders geen auto, toch gingen we regelmatig kamperen met fietsen mee (drie kinderen, waarvan ik in leeftijd de middelste ben). M'n vader had een kist voor kampeerspullen gemaakt, mooi donkergroen geverfd met een tent-logo in rood erop (zoals op verkeersborden bij campings); hangslot erop. Hij stuurde de kist van te voren per Van Gend & Loos naar de camping. Eigen kleren etc. in rugzakken mee. Bij aankomst pakten we de spullen uit en zetten de tent op (type Wervelwind van Slee Utrecht). Mijn zus in Blaricum heeft die spullen nog steeds.
Maar de vraag is hoe je van camping tot camping met zo'n kist gaat reizen.

JesseL schreef:Ik dacht zelf aan twee lichtgewicht bandenlichters
Dat lijkt heel handig om gewicht te besparen, totdat er een breekt, en de ander ook. Dan verlang je terug naar de ouderwetse stalen variant. Gelukkig verkopen ze die nog.