Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaarten scannen: Hoe A4 samenvoegen tot A3? - Forum Wereldfietser

Kaarten scannen: Hoe A4 samenvoegen tot A3?

Hoi iedereen!

Ik ben druk bezig mijn offroad reis/expeditie door de Taklamakan woestijn voor te bereiden en heb eindelijk met heel veel moeite de originele kaarten van ontdekkingsreiziger Sven Hedin uit 1900 gevonden :D
De kaarten zijn prachtig (zucht, zwijmel) en bijzonder geschikt omdat ik voor een groot deel de routes van Sven Hedin (en Aurel Stein) uit het begin van 1900 volg.
Afbeelding

De kaarten zijn in A3 formaat en in het reisjournaal ingebonden en ik kan ze dus niet met een A3 scanner inscannen want daarvoor moeten de kaarten ingevoerd worden in het apparaat.
Ik heb alles dus op een A4 scanner ingescant en wil al die scans nu weer tot A3 samenvoegen.

Kent iemand een goed programma dat automatisch overlappende beeldbestanden (*.jpg etc) kan samenvoegen?

Bedankt :D
Whisky

Autostitchwerkt erg goed.

Succes met voorbereiden.

Dennis & Marijcke schreef:Autostitchwerkt erg goed.

Succes met voorbereiden.
Beter is om beide bestanden te openen in een willekeurig fotobewerkingsprogramma en van één het canvas uit te breiden. Vervolgens kloon je het overblijvende bestand tactisch passend met het kloonborsteltje in het lege deel van het andere. Het beste zou zijn om dit in een tweede laag van het origineel te doen, zodat je in een volgende stap kunt corrigeren, maar de PC zal toch wel al veel moeite hebben om het grote aantal pixels te managen (zo'n 5000x8000?).
Voor kaarten heb je in het algemeen tijdens de bewerking een grotere resolutie nodig dan voor foto's. Wel kun je de bitdiepte terugschroeven naar 8, mocht die op 16 staan.
Succes ermee,
Leon

De originele kaarten op A3 laten scannen bij een copyshop, en evt. laten printen lijkt me het beste resultaat geven. Bij deze apparaten kun je het origineel onder de glasplaat leggen.
succes, roosje

Hoi Whisy,
Zo'n kaart vind ik reuze interesant! Dus als je me de twee aan elkaar te plakken helften stuurt (grote bestanden via yousendit of zo), dan plak ik ze wel voor je aan elkaar en stuur ik ze terug.
Groet,
Leon

Met Microsoft Word kan het ook heel goed. Pagina op A3 instellen (zowel liggend als staand) en de beide kaarten van A4 van het jpg-bestand naar Word "slepen", beide naast elkaar plakken, tenzij je ook een A3 printer hebt! Bijgaande schilderij van de Marienkriche in Wismar (D) heb ik ook in twee helften gescand en voilà, zie hier het resultaat! Origineel is 30 x 40 cm. www.mijnalbum.nl/Album=MRE8OJMM

Leon schreef:Hoi Whisy,
Zo'n kaart vind ik reuze interesant! Dus als je me de twee aan elkaar te plakken helften stuurt (grote bestanden via yousendit of zo), dan plak ik ze wel voor je aan elkaar en stuur ik ze terug.
Groet,
Leon
Hoi Leon!

Heel erg bedankt voor het aanbod :D Je hebt een PB.

@ Martin
Jou resultaat ziet er goed uit! Maar mijn 3 kaarten zijn ieder uit 6 overlappende A4 scans opgebouwd en dat wordt in Word een ongelofelijk gepuzzel.

Fiets de Wereld,
Whisky