Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Titanium fietsen - Nieuwe mode? - Forum Wereldfietser

Titanium fietsen - Nieuwe mode?

Na Idworx brengt VSF ook een Ti fiets uit.

Bron Active Radfahren: "Wer hätte das gedacht: Die deutsche Fahrradmarke vsf fahrradmanufaktur präsentiert auf der Eurobike in Friedrichshafen erstmals ein HighEnd-Trekkingrad mit Titanrahmen. Viel konnten wir noch nicht über das "Ti-Light" erfahren, immerhin soviel ...."

De nieuwe mode van Ti fietsen is begonnen! Heeft een Ti fiets nu werkelijk een meerwaarde? Het is duurder en duurzamer. Duurzaamheid is enkel van belang indien je die fiets 50.000km of langer in je bezit wil houden. En de soort ti dat gebruikt wordt is van een nog grpter belang en indien men de juiste legering zou gebruiken, ttz Ti carbide dan pas zou men een meerwaarde merken. Dit zou zich ook vertalen in een kostprijs die hoog boven de prijs ligt van de huidige. In mijn opinie is het gewoon een marketing verhaal en is een meerwaarde voornamelijk te merken in een raceframe maar niet in een trekkingframe.

En als je dan toch met een state of the art frame wil rijden kan je er één laten maken in Tungsten carbide.

Greetz

Voor 50.000 km heb je geen titanium frame nodig, ik rijd nu op een Giant Expedition 2001 (Alu frame) met ± 53.000 "achter de kiezen" waar hoogstwaarschinlijk nog heel veel kilometers bij komen.

vernieuwing (goed of slecht) = verkoop

En als je mee gtrokken wordt door de marketing / vernieuwingen dan haal je de ton niet met je fiets

Heeft een Ti fiets nu werkelijk een meerwaarde?
Interessante vraag?
In de mountainbike wereld zijn titanium frames (Merlin, Lynskey, Perfomance) al een aantal jaren te krijgen.
Toch zet hier de trend om massaal op titanium over te stappen niet echt door. Ze houden het liever bij aluminium. Qua gewicht is er dan ook geen enkele reden om op titanium over te stappen.
De Idworx Easy Rohler kost € 3400,00.
De Idworx Ti Rohler kost € 5990,00.
Voor de duidelijkheid beide fietsen hebben de zelfde geometrie en dezelfde onderdelen op een koplampje na .
De vraag die bij mij dan ook op komt; wat is de meerwaarde van titanium vakantiefiets om hier een meerprijs van € 2590,00 voor neer te tellen. Kleur? Exclusiviteit? Rijeigenschappen (overigens de voorvork van Idworx Ti Rohler is weer van aluminium)?
Gr. Roger.

Roger schreef:Heeft een Ti fiets nu werkelijk een meerwaarde?
Interessante vraag?
In de mountainbike wereld zijn titanium frames (Merlin, Lynskey, Perfomance) al een aantal jaren te krijgen.
Toch zet hier de trend om massaal op titanium over te stappen niet echt door. Ze houden het liever bij aluminium. Qua gewicht is er dan ook geen enkele reden om op titanium over te stappen.
Kan ik me wel indenken, van allu valt ook een stijver frame te maken dan van Ti. Dus daar ga je met je meerwaarde....

Of Titanium een hype is of geaccepteerd hangt met name van de verkrijgbaarheid af. Als ik kijk naar de Rusische fietswereld dan heeft bijna iedereen met een maatframe daar een titaniummaatframe. Maakt dan niks uit of het om te koersen, om door de modder te bagggeren of voor vakanties is. De markt is in verschillende landen anders, de keuze van de rijders is deels daarvan afhankelijk. Al die kleinere Titaniumfietsfabriekjes in Rusland maken het wel voor westerse merken makkelijker om voor een aangename prijs titanium frames aan te bieden.

Ik vermoed eigenlijk wel dat het de hype zelf is die de prijs zo hoog maakt. Aan de kiloprijs van titanium kan het niet liggen en voor zover ik weet is titanium niet veel moeilijker verwerkbaar dan aluminium of staal.
Leon

Leon schreef: voor zover ik weet is titanium niet veel moeilijker verwerkbaar dan aluminium of staal.
Leon
zegt meer over jou dan over titanium ;)

Leon schreef:Ik vermoed eigenlijk wel dat het de hype zelf is die de prijs zo hoog maakt.
Even om het geheel in perspectief te zetten, de gebruikelijke consumentenframe voor een titanium maatframe in Rusland is iets van 600 Euro.
Als fabrikanten inschatten dat mensen een Titanium fiets kopen en de marges daarop zijn beter (uiteraad als de kwaliteit goed is), dan brengen ze die op de markt.
Dat je er lang mee kunt doen is betrekkelijk, want volgens mij wordt alles vroeg of laat toch weer acherhaald.
De vakantiefiets van nu is over 15 jaar toch weer iets anders. En dan zit je met je titanium fiets.......

m-gineering schreef:
Leon schreef: voor zover ik weet is titanium niet veel moeilijker verwerkbaar dan aluminium of staal.
Leon
zegt meer over jou dan over titanium ;)
En nu de positieve uitleg... :D

Leon schreef:
m-gineering schreef:
Leon schreef: voor zover ik weet is titanium niet veel moeilijker verwerkbaar dan aluminium of staal.
Leon
zegt meer over jou dan over titanium ;)
En nu de positieve uitleg... :D
Waarom? Het is hartstikke duidelijk dat je die toch niet wilt horen. Je spuit het ene onzin argument na het andere over titanium. Jaloers?

Gerd

GerdC schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:zegt meer over jou dan over titanium ;)
En nu de positieve uitleg... :D
Waarom? Het is hartstikke duidelijk dat je die toch niet wilt horen.
Als je me een beetje zou kennen zou je dit niet schrijven. Ik ken Marten al meer dan tien jaar via internet (en al een paar jaar real life) en neem wat hij schrijft altijd serieus. Dat hij een keer niet met argumenten komt vind ik wel bijzonder, en ik wil dan ook graag weten hoe het wél zit.
Leon

GerdC schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:zegt meer over jou dan over titanium ;)
En nu de positieve uitleg... :D
Waarom? Het is hartstikke duidelijk dat je die toch niet wilt horen. Je spuit het ene onzin argument na het andere over titanium. Jaloers?

Gerd
Kunnen we het netjes houden aub? Geen verwijten naar elkaar slingeren aub. Als je toch dergelijke discussies wenst te houden doe dat dan via de pb.

Bedankt.

Greetz

GerdC,
Dit kan even niet volgen.
Leon vraagt Martin Gerritsen om positieve uitleg.
Hij vraagt niet om een bot antwoord (zeg meer over jou dan over titanium) waar niemand iets aan heeft.
Tja, GerdC en dan uiteindelijk de conclusie trekken dat Leon jaloers is. Jaloers op wie of wat?
Mijn conclusie is dat jij dit draadje omlaag haalt op basisschool nivo.
En dat vind ik jammer.
Gr. Roger.

Even afgezien van alle leuke en minder leuke opmerkingen, titanium is wel moeilijker te verwerken, want het moet onder een beschermende atmosfeer. Dat maakt het vervelend en dus duur. Mijn inschatting is dat titanium fietsen (en veel andere titanium producten) nu vooral betaalbaarder zijn omdat ze goedkope Chinese en Russische lassers nu bereikbaar zijn geworden voor westerse opdrachtgevers. Goedkope arbeid en slechte arbeidsomstandigheden zijn dus een belangrijk onderdeel van het verhaal. Ti frames die onder westerse arbeidsomstandigheden gemaakt zijn zijn erg duur. En ook Merlin heeft zijn productie verplaatst van het dure Cambridge Mass naar ik meen Tennessee.
Wat is de charme van een titanium frame? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de berichten zijn dat het voelt als een mooi niet al te stijf stalen frame (heel zijdezacht comfortabel), maar het gewicht heeft van een alu frame. Wel zijn de berichten ook dat hoewel het in principe een sterk materiaal is, de kwaliteit van het laswerk belangrijk is, en niet steeds overtuigend.
Mijn conclusie is dat het voor een vakantiefiets niet erg zinvol is. Je wint een paar honderd gram op een stalen fiets, maar ach. Een maatframe is organisatorisch lastig tot dat Marten of een andere Nederlandse framebouwer een goede en goed leverende bouwer in China vindt die voor hem maatframes maakt. Daar komt bij dat in Ti de keus uit buizen(sets) vel minder groot is dan in staal, en een ontwerp van een vakantiefiets lastiger te optimaliseren is. Waar ik wel denk dat Ti zin zou kunnen hebben, is bij brevet/audax fietsen, de langeafstand racefietsen voor ritten als Parijs Brest Parijs, waarbij comfort erg belangrijk is, maar snelheid ook. Mar ook daar geldt dat de maat en geometrie belangrijker zijn dan het materiaal, dus dat je een maatontwerp wilt. Confectie vind ik op dit prijs en ambitieniveau eigenlijk niet zo logisch. En daarmee heb je gelijk mijn opvatting over dure Ti fietsen als van Idworx. 500 euri meer voor een maatframe leveren meer genoegen dan hetzelfde of meer voor eenTI confectie frame, denk ik zo.
Wim
p.s En nu zou ik denk ik best ook wel eens willen weten wat Marten vindt.

Willem Jongman schreef:Even afgezien van alle leuke en minder leuke opmerkingen, titanium is wel moeilijker te verwerken, want het moet onder een beschermende atmosfeer. Dat maakt het vervelend en dus duur.
Eeuuhhh... als ik goed ben geinformeerd, kun je Ti gewoon met TIG lassen, dus als er onderweg wat kapot, gaat moet dat wel redelijk te zijn op te lossen. Of bedoel je iets anders met verwerken?
Willem Jongman schreef:p.s En nu zou ik denk ik best ook wel eens willen weten wat Marten vindt.
Ik ook :lol:

Haike schreef:
Willem Jongman schreef:Even afgezien van alle leuke en minder leuke opmerkingen, titanium is wel moeilijker te verwerken, want het moet onder een beschermende atmosfeer. Dat maakt het vervelend en dus duur.
Eeuuhhh... als ik goed ben geinformeerd, kun je Ti gewoon met TIG lassen, dus als er onderweg wat kapot, gaat moet dat wel redelijk te zijn op te lossen. Of bedoel je iets anders met verwerken?
Willem Jongman schreef:p.s En nu zou ik denk ik best ook wel eens willen weten wat Marten vindt.
Ik heb in de vorige eeuw*, bij het bedrijf waar ik toen werkte, enige tonnen titanium plaatmateriaal TIG-gelast zien worden. In Nederland nog wel. De lassers vonden het niet erg moeilijk, maar ze waren dan ook o.a. Zr en Ta gewend.
Het titanium dat daar verwerkt werd, was per kilo niet al te duur (grade 1 en 2, als corrosiebescherming), maar mechanisch niet interessant voor fietsen.
Het kan wellicht dat het maken van buizen erg lastig is of het op maat maken van de delen voor een frame, maar ik hoor Marten's visie daar inderdaad graag over :)
Groeten,
Leon
*: wellicht is mijn kennis over de houdbaarheidsdatum.. :oops:

Hoe meer reacties er op dit draadje komen, hoe minder ik de meerwaarde van een titanium frame voor een hybride/vakantie fiets kan ontdekken. Met name de bijdrage van Willem en Ivo vind ik de discussie erg verrijken. Echter de vraag die nu bij mij opkomt wat zou de reden zijn dat Idworx de Ti Rohler op de markt heeft gezet? Zij hebben het principe veranderingen op hun fietsen pas door te voeren als dit echt een verbetering zijn en niet met een of andere hype mee te gaan. Misschien kan Gerrit Gaastra hier ook eens zijn licht op laten schijnen?
Gr. Roger.

Leon schreef:
Haike schreef:
Willem Jongman schreef:Even afgezien van alle leuke en minder leuke opmerkingen, titanium is wel moeilijker te verwerken, want het moet onder een beschermende atmosfeer. Dat maakt het vervelend en dus duur.
Eeuuhhh... als ik goed ben geinformeerd, kun je Ti gewoon met TIG lassen, dus als er onderweg wat kapot, gaat moet dat wel redelijk te zijn op te lossen. Of bedoel je iets anders met verwerken?
Willem Jongman schreef:p.s En nu zou ik denk ik best ook wel eens willen weten wat Marten vindt.
Ik heb in de vorige eeuw*, bij het bedrijf waar ik toen werkte, enige tonnen titanium plaatmateriaal TIG-gelast zien worden. In Nederland nog wel. De lassers vonden het niet erg moeilijk, maar ze waren dan ook o.a. Zr en Ta gewend.
Het titanium dat daar verwerkt werd, was per kilo niet al te duur (grade 1 en 2, als corrosiebescherming), maar mechanisch niet interessant voor fietsen.
Het kan wellicht dat het maken van buizen erg lastig is of het op maat maken van de delen voor een frame, maar ik hoor Marten's visie daar inderdaad graag over :)
Groeten,
Leon
*: wellicht is mijn kennis over de houdbaarheidsdatum.. :oops:
Titanium buizen zijn duur, lastiger te bewerken en lastiger te lassen dan staal of alu. Dat komt omdat verontreinigingen een dramatisch effect op de sterkte hebben.

Betaal je 15 euro voor een fietsbuis in staal, dan is dat in Titanium 100€ Met 8 buizen en alle TI aanlasdelen hakt dat er in.
TI is met het juiste gereedschap goed te verspanen, maar je moet al het gereedschap dan alleen nog maar voor Ti gebruiken.
Ti is te tiglassen, maar er mag absoluut geen zuurstof bij het lasbad komen. Niet van de achterkant, niet van de zijkant, gewoon niet. Bij een vlakke naad in plaat kom je een heel eind met een gasbak onder de naad en een toorts met sleepvoet, maar bij een holle buis wordt het wat ingewikkelder. Je moet de buizen van binnen spoelen met Argon en van buiten moet je er aan alle kanten ook puur argon zonder zuurstof omheen blazen. Dat moet je niet te zuinig doen, en ook niet met zo'n gassnelheid dat er weer lucht meegezogen wordt. Terwijl je dat allemaal oplost moet je de toorts, het draadje in 3d bewegen terwijl je ook nog zicht op het lasbad houdt en het gaspedaal bedient. Tegen de tijd dat je dat kunt heb je een hele dure schroothoop aangelegd, en dan nog zorg je af en toe nog wel voor een aanvulling .
O ja: het mag niet tochten in de ruimte, als iemand langsloopt kan het al mis gaan. De buizen moeten zo exact passen dat je de eerste keer zonder toevoegmateriaal kunt lassen, en de tweede las daar boven op kunt leggen, en alles (handschoenen, toevoegmateriaal, buizen) moet brandschoon zijn. En de lasvolgorde is kritisch, anders trekt het frame krom

Een andere benadering is om het frame in een couveuse te lassen, maar het probleem is dan dat je erg ver van je werk afzit tenzij je re zelf met een duikpak inklimt