Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks vraag. - Forum Wereldfietser

Brooks vraag.

Ik ben overwegende een Brooks B17 te gaan kopen afgaande op de vele positieve ervaringen wereldwijd.

Toch is er nog iets wat ik graag wil weten, nl:

Ik ben nog al licht 63 kg en vraag mij af of een Brooks B17 niet te dik leer heeft zodat mijn gewicht er door gaat drukken en pas is voor mij kont.

Nu bestaat er ook een truuk om het leer onder te dompelen voor een dag of zo dat het zacht is en dan er mee gaan rijden zodat de vorm van de kont er eerder en makkelijker in komt dan 'droog' inrijden.

Heeft iemand die ook mijn gewicht heeft en een B17 heeft daar ervaringen mee.

Bedankt alvast.

Voor de goede orde het is voor een racefiets met plat stuur (qua racehouding).
Tevens heb ik een racefiets met een selle an atomica die prima bevalt alleen die vindt ik wat te duur om op deze fiets te monteren vandaar mijn alternatieve keuze voor de B17.

Ik zou het zadel rustig behandelen volgens de richtlijnen van Brooks, en geen fratsen uithalen. Het komt heus wel goed, al zal het bij een lichtgewicht een beetje langer duren. De B17, zeker de moderne, heeft bovendien helemaal niet zulk dik leer als andere en oudere Brooks zadels.
Weet je overigens zeker dat je de B17 wilt op een racefiets? Het is ene tamelijk breed zadel (170 mm). Zelf zou ik bij een voorovergebogen houding eerder gaan voor de Team Professional (160 mm). De geveerde versies heten Champion Flyer (170 mm, er is ook een 160 mm versie), en zijn weliswaar zwaarder, maar veren ook echt wat. Op mijn vakantiefiets vind ik dat erg fijn, maar op mijn racefiets niet (het deint dan teveel naar mijn smaak).
Wim

Potje Brooks proofide erbij kopen onderkant insmeren, met de deegroller een paar keer stevig doch met liefde over de bovenkant rollen, en je komt een heel eind.

Niet in laten weken en dan je kont er proberen in te drukken! Het enige wat zal gebeuren is dat het leer enorm uitrekt en vorm verliest, en je hebt dan nog steeds niet je eigen anatomische vorm in het zadel.

Inderdaad goed invetten, en je kan het leer wat minder hard maken met een deegroller, dat helpt echt. Lees verder de vele draadjes die hierover op deze site al zijn geschreven.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik had inderdaad al vele draadjes gelezen op dit forum, maar mijn vraag was specifiek over mijn lichaams gewicht en de brooks.

Ik heb nu een fiets met een zithouding die overeenkomt met een moutainbike dus mijn inschatting is dat ik juist niet die specifieke racezadels moet hebben, maar juist iets als de B17.

Verder is mijn huidige zadel op de racefiets ook iets van 17cm breed en het grote voordeel is dat dan je zit botjes op het vlakke deel van het zadel zitten en niet in de bocht en je kunt altijd verschuiven naar het dunnere deel wat op mijn racefiets mij perfect bevalt.
Daarom neem ik geen smalle(re) zadels meer (voortschrijdend inzicht :-)

De B17 is een budgetmodel van Brooks: wat dunner leer en minder perfectionistisch afgewerkte klinknagels die nog weleens een wat dunner kledingstuk om zeep willen helpen.

Verder weinig mis mee, trouwens; ik rijd er al jaren naar volle tevredenheid op.

.tsooJ

B 17 een budgetmodel? Mijn Team Professional heeft juist van die grote koperen knopen waar kleding achter kan blijven hangen (altijd zorgen dat ze gelijk met het leder lopen).
Als het werkelijk zo is dat de B17 dunner is, dan is dat voor iemand met een gewicht van 63 kg -denk ik- een voordeel.