Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijnroute van bron tot monding....ervaringen? - Forum Wereldfietser

Rijnroute van bron tot monding....ervaringen?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de internationale rijnroute van Andermatt naar Rotterdam?
Hoor graag jullie verhaal en dan m.n betrekking hebbende op;
* kamperen onderweg.
* zwaarte van de tocht.
Bedankt alvast!

Op mijn website vind je twee verhalen over deze tocht, tot aan de stijging naar de Oberalppas (wij gingen naar de Splügenpas). Daar staat ook info over kamperen onderweg, onder het kopje "onderdak" onderaan. Wij fietsten dus van NL naar Zwitserland, wat me veel aantrekkelijker lijkt (van bekend naar exotisch, als het ware). Qua stijgingen maakt het niks uit, behalve het allerlaatste stuk uiteraard.
De tocht is zeer gemakkelijk, want vrijwel overal vlak, op wat klimmetjes langs het Zwarte Woud of Elzas (facultatief) en in Zwitserland na. Het lastigst zijn de soms zeer traag fietsende Duitsers op de vrij smalle fietspaden rond de grote steden in DLD, die heel erg schrikken als je ze met een vaartje passeert. Luid en duidelijk klingeln dus (en dan nog zul je regelmatig horen: nicht so schnell!, ook al rijd je maar 20 of zo).
Ik vond het alles bij elkaar een heel mooie route, niet alleen maar natuur, maar ook grootschalige industrie af en toe (Ludwigshafen, Duisburg) voor de afwisseling, wat op een bepaalde manier ook indrukwekkend is.

Ik heb in mei 1974 langs de Rijn naar Zwitserland en Oostenrijk gefietst, om familie in Davos te bezoeken. Gestart in Köln. Niet één dag regen gehad, wel sneeuw in de Alpen. Om zoveel landen mogelijk te "veroveren" deed ik ook Frankrijk (Strasbourg) aan en daarna Liechtenstein, wat achteraf saai bleek te zijn. Kijk naar de foto's en klik op het zwarte pijltje rechtsonder voor de volgende foto's. Klik op de foto voor een vergroting. Ik heb 1092 km afgelegd (incl. van Davos naar Zürich, waar ik het vliegtuig naar huis nam). www.mijnalbum.nl/Album=GJ6XXHPI
Tip: een treinreis met de beroemde Rhätische Bahn van Landquart naar Davos is een hele belevenis! Onmiddelijk na het station van Klosters verdween de trein in de tunnel, ik voelde een langdurige spiraalbeschrijving, om tenslotte op honderden meters hoger uit de berg te komen. Mijn Raleigh had slechts een Sturmey Archer 3-versnellingen-naaf, niet bestand tegen de 45 km steile weg omhoog door het Prättigau-tal naar Davos (1560 m). In omgekeerde richting wel lekker omlaag gezoefd!

Ik heb diverse delen van de Rijn fietsroute gefietst. Van de Spluegenpas naar Basel en van Bonn naar Ruedesheim.
Tussen Spluegen en Chur gaat de tak van Rijn een paar keer door een nauwe kloof. Hier moet je dus het dal uitklimmen, maar daar kom je ook wel weer overheen. Bovendien geniet je van het uitzicht over de stroomversnellingen. Voor de rest is de route vrij eenvoudig. Bordjes wijzen je de weg. In Duitsland heb je af en toe wat rare kronkelpaadsjes. Er zijn voldoende campings en bijna overal loopt een spoorbaan langs de Rijn, met treinen waarin fietsen meegenomen kunnen worden. Er zijn voldoende kaarten en gidsen. Zie: www.fietsvakantiewinkel.nl , of ga naar Pied a Terre of de Vakantiefietser in Amsterdam. Gratis materiaal kun je opvragen bij de Duitse en Zwitserse verkeersbureaus.
Ik zou stroomopwaarts gaan fietsen en zien waar ik uitkom. Je kunt vooraf een plaats voor jou en je fiets boeken in de CityNightLine van Basel naar Amsterdam. Zie: www.treinreiswinkel.nl Dat deel ligt dan vast en is je plek gegarandeerd, maar de aansluitende dagtreinen regel je ter plekke. Zo ben je toch flexibel
Als je er zin in hebt: niet twijfelen, maar gewoon doen!

allen, bedankt voor de reacties! Klinkt goed en mooi. Mooie foto's op de web-sites!
Ik ben net terug uit Praag en dan prikkelt het enorm om nieuwe plannen te maken.
2 reacties die zeggen: stroomopwaarts...het is waar dat je van huis uit naar iets mooiers/ onbekenders op weg bent. Mijn ervaring dit jaar met fietsen naar Praag was dat ik wel erg naar het einddoel toestreefde, met als gevolg fietsen fietsen fietsen. Het leek me ook wel eens leuk om juist in het mooie en onbekende te beginnen en iets minder "haast" te hebben om thuis te komen..
Voor nu bedankt en ik zal de D en Ch verkeersbureaus eens benaderen, goede tip!

marjan schreef:allen, bedankt voor de reacties! Klinkt goed en mooi. Mooie foto's op de web-sites!
Ik ben net terug uit Praag en dan prikkelt het enorm om nieuwe plannen te maken.
2 reacties die zeggen: stroomopwaarts...het is waar dat je van huis uit naar iets mooiers/ onbekenders op weg bent. Mijn ervaring dit jaar met fietsen naar Praag was dat ik wel erg naar het einddoel toestreefde, met als gevolg fietsen fietsen fietsen. Het leek me ook wel eens leuk om juist in het mooie en onbekende te beginnen en iets minder "haast" te hebben om thuis te komen..
Voor nu bedankt en ik zal de D en Ch verkeersbureaus eens benaderen, goede tip!
Marjan,
Door een open einde aan je tocht, focus je niet op het bereiken van je einddoel, maar heb je meer tijd om te beleven.
Als je de tocht naar Praag hebt volbracht, dan moet de Rijn voor jou ook wel lukken

bert sitters schreef:
Marjan,
Door een open einde aan je tocht, focus je niet op het bereiken van je einddoel, maar heb je meer tijd om te beleven.
Die ga ik onthouden. :!: :D

Ik ben ooit (in 1981) van de bovenloop van de Rijn (bij Rumein) via Chur, Basel en Strasbourg langs de rivier gefietst, dus stroomafwaarts. Het stuk tussen Basel en Strasbourg vond ik ronduit erg saai. Als ik het zou kunnen overdoen ging ik dat stuk door de Vogezen, of langs de oostrand van de Vogezen :wink:
Bij Strasbourg heb ik de Rijn verlaten en ben door de Eifel naar Maastricht gefietst.
Het mooiste gedeelte vond ik in Zwitserland tussen Chur en Ilanz.

In 1993 ben ik langs de Rijn tot Mainz gefietst over veel fietspaden direct langs het water. Ook dat is een mooi gedeelte, op wat industrie na.

Michael W schreef:Het stuk tussen Basel en Strasbourg vond ik ronduit erg saai.
Dáárom juist heb ik bij Strasbourg de Rijn verlaten om over het Zwarte Woud te fietsen, via Freiburg, Titisee, Bonndorf om bij Stühlingen de Zwitserse grens over te steken. Door de pittige hellingen en haarspeldbochten voel je het in je kuiten, maar qua landschappen heb je ook heel wat voor terug :wink: 8) .

Vanuit Frankrijk komende dacht ik; Ik fiets terug langs de Rijn stroomafwaarts, lekker voortdurend naar beneden, leuke gedachte op zich. Maar in de avond ergens op de camping vlakbij, werd je werkelijk weggestoken door de muggen. Dat heb ik 2 dagen vol gehouden, toen heb ik de Rijn toch maar weer verlaten, het was niet te harden. :cry:

Haike schreef:Vanuit Frankrijk komende dacht ik; Ik fiets terug langs de Rijn stroomafwaarts, lekker voortdurend naar beneden, leuke gedachte op zich. Maar in de avond ergens op de camping vlakbij, werd je werkelijk weggestoken door de muggen. Dat heb ik 2 dagen vol gehouden, toen heb ik de Rijn toch maar weer verlaten, het was niet te harden. :cry:
Het verval bedraagt vanaf Basel 200 meter op 800 km of zo, dus dat levert je alleen psychologisch voordeel op...

peter de rijk schreef:
Haike schreef:Vanuit Frankrijk komende dacht ik; Ik fiets terug langs de Rijn stroomafwaarts, lekker voortdurend naar beneden, leuke gedachte op zich. Maar in de avond ergens op de camping vlakbij, werd je werkelijk weggestoken door de muggen. Dat heb ik 2 dagen vol gehouden, toen heb ik de Rijn toch maar weer verlaten, het was niet te harden. :cry:
Het verval bedraagt vanaf Basel 200 meter op 800 km of zo, dus dat levert je alleen psychologisch voordeel op...
Ik was ook pas 17... Wist ik veel