Mijn Zzing dynamolader testbericht

Hoi iedereen!

Omdat ik tijdens mijn reizen vaak ver van stopcontacten verwijderd ben, heb ik altijd problemen om batterijen en elektonica te laden. Ik heb vervolgens een akkulader gebouwd om via mijn (SON) naafdynamo alles te laden.
Helaas was die lader redelijk fragiel en ik had veel problemen op de slechte pistes. Daarom heb ik een fiets dynamo akkulader gekocht: de Zzing

De komende tijd zal ik hem testen en hier van tijd tot tijd mijn ervaringen posten. Ik heb nog geen tijd gehad hem onder extreme omstandigheden te testen dus dit zijn mijn eerste indrukken.

De Zzing kost 79E en wordt geleverd in een sjieke houten doos
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3034[/url] met daarin alle onderdelen die nodig zijn om de Zzing te monteren. http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3047

De Zzing is een tussenaccu en bevat vijf 2400 mAh NiMh batterijen (2700 mAh op aanvraag).
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3050
Tijdens het fietsen kunnen deze door een (naaf) dynomo worden opgeladen en daarnaast kan nog overige elektronica (mobieltje, PDA, GPS, mp3-speler etc) en batterijen van stroom worden voorzien. De elektronica en batterijen worden via een USB-out (5 Volt) verbonden en geladen. De USB-out zit links aan de ovoorkant. http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3044.

In het midden zit een LED zodat de Zzing ook als zaklamp kan worden gebruikt en die dient tegelijkertijd als indicator dat de Zzing aan staat bij het laden van elektronica en /batterijen na het fietsen. Voor gebruik in het verkeer is de LED niet bedoeld.
Rechts zit de Power-in in en deze wordt via een de stekker met de dynamo verbonden.

Aan de onderkant van de Zzing zit rechts een schakelaar om de LED aan en uit te zetten en de batterijen en elektronika ook na het rijden te kunnen laden. Daarnaast zit er (optioneel) een kliksysteem op zodat de Zzing op het stuur kan worden gemonteerd. Dit systeem is hetzelfde als bij de Cateye koplampen. http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3041

Ik heb hem nu op mijn stuur gemonteerd maar tijdens de komende reizen stop ik hem in mijn stuurtas om hem tegen schokken, stof en water te beschermen want de Zzing is door de contacten natuurlijk niet waterdicht.
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3053

Als extraatje kan de Zzing ook via het stopcontact worden opgeladen, erg handig als je slechts af en toe in hotels verblijft.

Ik heb inmiddels met succes mijn draagbare harde schijf/voicerecorder/mp3 speler/radio opgeladen.
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3059

Daarnaast kan ik ook mijn Li-Ion camera akku opladen. http://itchy-wheels.exploder.org/images ... alNumber=2.
De USB li-ion lader is bij ZZing te koop. Ik vond hem echter te groot en heb hem door Zzing kleiner laten maken. Ik ben nog op zoek naar een goede behuizing.

Een nadeel vind ik dat als je na het fietsen elektronica of batterijen wilt laden, de LED altijd aan is. De LED verbruikt daarbij waardevolle stroom (niet veel maar toch) en ik heb liever geen licht bij het wildkamperen. Een extra aan/uit schakelaar voor de LED was dus wel handig geweest. Ik heb hem naar ZZing opgestuurd en die hebben nu de stroomverbinding naar de LED verbroken.

De service is in ieder geval Tip Top!

Tot nu toe werkt de erg Zzing goed maar offroad werk heb ik er nog niet mee gedaan en de tijd van het laden bij verschillende temperaturen/snelheden heb ik nog niet gemeten. De komende weken ga ik weer offroad toeren en dat testen. ik bestel dan ook meer kabels zodat ik mijn mobieltje en AA batterijen kan opladen dus binnenkort volgt weer update.

Fiets de wereld,
Whisky

Hoi,

Stopt het laden automatisch als de batterijen vol zijn?

Correctie: info al op hun site gevonden.

Nessie schreef:Hoi,
Stopt het laden automatisch als de batterijen vol zijn?
Hoi!

De Zzing heeft aan de bovenkant een kleine LED en die licht op wanneer de Zzing tijdens het fietsen geladen wordt. Bij lage snelheden (4kmh) flikkert deze omdat een dynamo bij deze lage snelheen te weinig stroom levert. Dit is geen probleem want de 5V uitgang levert gelijkspanning.

Het laden van de akku stopt niet automatisch als ze vol zijn. De akku wordt warm. Dit dient als indicatie dat de akku vol is.

Fiets de wereld,
Whisky

Klink allemaal erg interessant. Ik ga dit draadje volgen.

Hoeveel weegt ie Marc?

Hoi Blanche!

De Zzing weegt 225 gram (meerendeels het gewicht van de akku).
Lengte x Breedte x Hoogte: 11,7cm x 7,8cm x 2,4 cm.

Fiets de wereld,
Whisky

Leuk zo'n test. Vooral voor accu's van fototoestellen of handcams erg makkelijk.

Marc, kun je hem gaan vergelijken met de lader van Stollberg? Het lijkt mij aardig om die twee naast elkaar te leggen (ook al ziet de Zzing er beter uit).

Eric

Hoi Eric,

Ik kwam pas achter het bestaan van de Dynalader USB van Stollberg (http://www.bos-stollberg.de) na aankoop van de Zzing.
De Dynalader is een (fantazieloze ?) directe 1:1 kopie van de open source lader ("Forumslader") van onze duitse wereldfiets collega's op http://www.radforum.de. Hun projectwebsite: http://www.forumslader.de. Er is nogal wat gedoe over de lader van Stollberg geweest maarja, open source is open source :-)

Veel verschillen met de Zzing zijn er niet behalve dat de hij iets groter is en dat de batterijen ook tegelijk als bufferakku fungeren. Dit bespaart plek. Nadeel is dat je maar 1 type batterijen (AA) kunt laden of je moet net als bij de Zzing een separate USB batterij lader kopen (zie beneden). Verder moet je altijd 4 batterijen in de Dynalader hebben om via USB apparaten van stroom te voorzien. Je hebt dus minstens 8 AA's nodig: 4 voor in de lader als buffer en 4 voor gebruik in overige apparaten of om op te laden (de Dynalader kan alleen sets van 4 AA's laden).

Bij de Zzing worden akkus (5 vaste AA's als buffer) in de lader geladen en vervolgens wordt dan via de USB en een seperate lader de batterijen geladen. Je hebt bij de Zzing dus vrije keuze hoeveel batterijen je laadt en wat voor type. Nadeel is weer dat je een aparte USB baterij lader nodig hebt.

Ik ben niet zo een techneut maar het zou voor de levenduur van batterijen geloof ik ook beter zijn om zoals bij de Zzing indirect geladen te worden maar waarom weet ik niet.

Het zou in ieder geval erg leuk zijn om de Zzing met de Dynalader van JanC te vergelijken. Kan jij ze via je toko anders op de kop tikken?
Er wordt in ieder geval eindelijk goed aan de weg getimmerd en het zou me niets verbazen als er tussen die twee nog wat "afgeknokt" gaat worden. Of ze fuseren natuurlijk (zitten allebei in Berlijn) :-)

Fiets de Wereld,
Whisky

Ik had een B&M lader. Een combinatie van de ride and charge met een licht/lader die ik ook op mijn son kon aansluiten. Werkte thuis na een paar testjes. In Spanje wilde hij na zwaar onverhard rijden niet meer en nu thuis is hij (de lamp/lader) ontploft toen ik er opgelade batterijen in stak.

s0lar schreef:Ik had een B&M lader. thuis is hij (de lamp/lader) ontploft toen ik er opgelade batterijen in stak.
:cry: Hahahaha, dat was dus echt BUMM!!! :D :D
Sorry, kon het echt niet laten maar de B&M website heet Bumm.de :lol: :lol:

Blijkbaar met reden :wink:

Waarschijnlijk zat er te veel spanning op de batterij in de Ride& & Charge. Deze lader is erg eenvoudig een heeft nogal wat kinderziektes en wil nog wel eens overlijden... Verder is hij minder efficient. Voor een discussie bij de duitse wereldfiets techneuten:
http://rad-forum.de/showflat.php?Cat=0& ... art=8&vc=1

Fiets de Wereld,
Whisky

De B&M lader met een Ixon koplampje heb ik in 2007 getest en afgekeurd. (staat ook ergens op mijn site). De reden is simpel; hij viel in het donker vaak uit. Hij werkter dan niet meer op de naafdynamo maar ook niet op de batterijen. Kabels dooogemeten en zekerheidsvervangen, maar dat hielp niet.

Marc, ik test jaarlijks voor een aardig bedrag aan allerlei spullen. Soms krijg ik ze gratis, soms krijg ik ze te leen (Marten dank je wel), maar meestal koop ik het gewoon. Vaak schrijf ik daar iets over op mijn site.
Om je een idee te geven, de helft van de spullen die ik test komt niet in de winkel. Als ik iets test, kan ik dit niet plaatsen op het forum, om de simpele reden dat dit spam is :cry:
Dus ik meld alleen iets als ik iets te melden heb als reactie.

Na een aantal minder geslaagde experimenten, o.a. met een Pedal&Power lader, heb (ook) ik een Zzing op mijn fiets. Bij het eerste uitstapje van 500 km heeft hij goed gewerkt, al is er ook kritiek.
Zoals Whisky schreef is dat led lampje een wonderlijke en enigszins verwarrende toevoeging. Het lijkt ontworpen om de status van de lader aan te geven maar is uitgegroeid tot een soort "handige" zaklamp. Mag er van mij weer af.

Li-Ion accu's, zoals veel gebruikt in GSM's etc kunnen slecht tegen de wisselende spanning uit de dynamo. De buffer van 4 AA NiMH batterijen in de Zzing is weliswaar zwaar maar lijkt de Li-Ion accu's goed te beschermen. Mijn smartphone (met Li-Ion accu) is in ieder geval deze eerste 500 km probleemloos op spanning gebleven.

De bij de Zzing geleverde netadapater is beperkt handig. Daarmee zou je wanneer je bij een stopcontact bent de 4 AA batterijen zonder trappen helemaal vol kunnen laden. Maar het ding is zo zwaar, 257 gram, dat ik die toch liever thuis laat. De mogelijkheid om de Zzing voor vertrek helemaal te laden kan voor een korte vakantie wel plezierig zijn.

Ben erg benieuwd hoe- en hoeveel kleiner Whisky's Zzing is geworden. In de huidige vorm vind ik het nogal een zware klont in mijn stuurtas.

Groet, Frank Bueters

frank bueters schreef:
Ben erg benieuwd hoe- en hoeveel kleiner Whisky's Zzing is geworden. In de huidige vorm vind ik het nogal een zware klont in mijn stuurtas.
Groet, Frank Bueters
Hoi Frank!

Mijn Zzing zelf ik niet kleiner, wel de USB-LiIon Lader:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3062
Ik ben nog op zoek naar een betere behuizing.

En ja, de Zzing is niet licht door de akku maar door de gebufferde stroom afgave gaan oplaadbare batterijen wel langer mee :-) En bij de Dynalader van Stollberg moet je ook altijd 4 batterijen erin leggen om de usb-out te kunnen gebruiken.

Wat ging er trouwens mis met jou Pedal & Power?

Fiets de Wereld,
Whisky

whisky schreef:Mijn Zzing zelf ik niet kleiner, wel de USB-LiIon Lader:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=3062
Ik ben nog op zoek naar een betere behuizing.
Aha, dit had ik niet begrepen. Goeie toevoeging aan de lader voor al die apparaten die niet zelf hun accu kunnen laden. Is dit speciaal voor jouw accu gemaakt of kan het meerdere types accu's aan?
whisky schreef:Wat ging er trouwens mis met jou Pedal & Power?
er ging veel mis, ten dele door mijn eigen geknutsel. In plaats van op de bijgeleverde dynamo- had ik 'm aangesloten op de naafdynamo. Niet direct, maar via de Lumotec koplamp. De schakelaar had ik veranderd van lamp/uit/sensor naar lamp/uit/lader. Mijn geknutsel heeft het net lang genoeg gehouden om zelf te kunnen zien hoe een LiIon accu niet direct op een dynamolader kan worden geladen. Door afwisselend rijden en stoppen schijnt de laadspanning hoger op te lopen dan electronica kan ondervangen en dan LiIon accu's aankunnen. De oplossing van Zzing en Stolberg is een buffer van 4 minder kritische NiMg batterijen, kennelijk effectief maar wel zwaar.

Op Radforum worden enkele schakelingen beschreven waarmee mogelijk wel LiIon accu's kunnen worden geladen zonder buffer. Tamelijk experimenteel nog.

Groet, Frank Bueters

Hoi Frank!

Niet zo vreemd dat je arme akku is overleden :)
Het laden van lithium ionen akkus is een hele toer omdat het laadproces stapsgewijs moet verlopen en met de variable stoom direct van de dynamo gaat dat niet. Een laad-schema ziet er al snel zo uit :shock: :
Afbeelding

Maar er zijn ook kant en klare usb- universele Lithium-Ion laders te koop waaronder die van TKA Köbele Akkutechnik. Te koop via internet: http://www.pearl.de/a-PX2082-5461.shtml
of via Zzing. Hij staat alleen nog niet in de winkel geloof ik.

Mijn versie is een door ZZing op aanvraag "met beleid" gesloopte USB lithium Ion lader (zie link boven) om plek en vooral gewicht te sparen.

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Maar er zijn ook kant en klare usb- universele Lithium-Ion laders te koop waaronder die van TKA Köbele Akkutechnik.
Die kende ik nog niet, bedankt.
Het lijkt me dat deze lader de (geregelde) spanning van bijv. de Zzing gebruikt als input. Reuze handig wanneer je verschillende accu's onderweg wilt laden, maar het verdient nog niet de schoonheidsprijs. (het technisch gedeelte bedoel ik, niet je hoesje, dat is best OK :wink:)

Groet, Frank Bueters

Valt er al wat meer te melden over gebruikservaringen met deze oplader? Ik neem aan dat deze zomer toch ruim aan energiebehoeften van fotocamera's, muziekdoosjes en dataopslagapparatuur enzovoorts enzovoorts is voldaan?

arnob schreef:Valt er al wat meer te melden over gebruikservaringen met deze oplader? Ik neem aan dat deze zomer toch ruim aan energiebehoeften van fotocamera's, muziekdoosjes en dataopslagapparatuur enzovoorts enzovoorts is voldaan?
2 Smartphones 3 weken probleemloos op spanning gehouden met de lader van Zzing. Niet één keer een stopcontact nodig gehad. De dynamo in mijn fiets is een shimano uit 2002, niet bepaald de nieuwste of efficiëntste. Best goed dus.
Toch heb ik ook wel kritiek. De bevestiging op het stuur is nogal onzinnig, temeer daar de zzing niet waterdicht is. Heb de hele bevestiging verwijderd en de lader in de stuurtas gemonteerd.
Verder is het gewicht, o.a. door de 4 ingebouwde AA batterijen met 240 gram nogal hoog.
Tenslotte zul je voor apparaten die niet zelf via USB kunnen laden, zoals vrijwel alle fotocamera's die ik ken, iets zelf moeten knutselen.
Maar zoals gezegd, het werkte probleemloos. Was leuk om onderweg de weersverwachting van uur tot uur, op elk gewenst moment en vanaf iedere plek met gprs ontvangst te kunnen volgen (www.accuweather.com).

Frank