Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie kent dit nog? - Forum Wereldfietser

Wie kent dit nog?

Ken je dit nog :? ? Lang geleden, zeg maar tussen 1965 en 1975, wilde je je fiets per trein meenemen. Op het station schreef de meneer achter het loket de bestemming in tweevoud op een bruin NS-fietslabel met een touwtje eraan. Die diende je aan het stuur op te hangen. Van de label werd er een strookje langs de perforatie afgescheurd als bewijs dat je de eigenaar van de fiets was, voor het afhalen van de fiets uit de trein. Ook werd er door de NS een geel blikken adresplaatje meegeleverd, waar je je naam en adres op kunt schrijven. Die buig je dan om het achterspatbord vast. Hij is op de foto een beetje vaag zichtbaar, net boven het achterlicht. Nu al nostalgische herinneringen.... www.mijnalbum.nl/Album=WT7MDKJY
Martin E. van Doornik schreef:[...] Op het station schreef de meneer achter het loket de bestemming in tweevoud op een bruin NS-fietslabel met een touwtje eraan. Die diende je aan het stuur op te hangen. Van de label werd er een strookje langs de perforatie afgescheurd als bewijs dat je de eigenaar van de fiets was, voor het afhalen van de fiets uit de trein.
Is net een tikje voor mijn tijd, al kan ik me wel herinneren dat je vroeger je fietskaartje aan de fiets bevestigd kreeg (meestal gewoon om de bagagedrager gevouwen en vastgeniet). Maar wat je beschrijft komt nog altijd terug in de NS pictogrammen voor fietsvervoer (bijvoorbeeld op de treinen zelf om aan te geven waar de fietsen kunnen worden geplaatst):

Afbeelding

Overigens krijg ik al nostalgische gevoelens bij dat prachtige oude fietsbord. Veeel mooier dan de nieuwere versie (geldt voor de meeste verkeersborden, trouwens).

.tsooJ
Martin E. van Doornik schreef:Ken je dit nog :? ? .....
Ja: India, 22-23 december 2007, treinen Bareilly-Delhi-Mombay.

Het systeem werkt in India natuurlijk een stuk minder want niemand weet daar wat die doet. 24h op de fiets gewacht en iedere keer weer andere informatie gekregen etc etc etc. Maar gelukkig zijn er zoveel Indiers dat altijd iemand het per ongeluk toevallig goed doet. :roll: Wat een land.

Whisky

Die bruine kaartjes heb ik nog wel gehad als ik zelf met de fiets mee reisde op dezelfde trein. Moest je inderdaad aan het stuur binden ten teken dat je betaald had voor je fiets. De gele heb ik nooit gehad.

Ik weet nog wel dat je tot voor een jaar of 10 terug, je fiets voor je fietsvakantie kon inleveren bij het station, dat er ook een mooi label omheenging met je bestemming, en dat je zelf 1 a 2 weken later per trein naar dezelfde bestemming ging, en je fiets je al stond op te wachten.

Ging bij ons 2 keer goed, de 3e keer is een van de twee fietsen nooit op komen dagen. De stations in Parijs schenen wat dat betreft een beruchte 'bermuda driehoek' te zijn.....

Roef
whisky schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ken je dit nog :? ? .....
Ja: India, 22-23 december 2007, treinen Bareilly-Delhi-Mombay.

Het systeem werkt in India natuurlijk een stuk minder want niemand weet daar wat die doet. 24h op de fiets gewacht en iedere keer weer andere informatie gekregen etc etc etc. Maar gelukkig zijn er zoveel Indiers dat altijd iemand het per ongeluk toevallig goed doet. :roll: Wat een land.

Whisky

:lol: Inderdaad! W-a-t e-e-n l-a-n-d . Ergens op dit forum staat een treffende omschrijving van de karakteristiek van de bewoners :lol:
Je moet er tegen kunnen, maar ik vond het prachtig om er te backpacken

Ik heb één keer een dergelijk fietstransport meegemaakt naar het buitenland, ergens eind jaren 80. De reis ging naar München. De fiets stond op me te wachten als een vouwfiets. Eerste reactie was :evil: , maar we konden een fiets huren en na thuiskomst kon ik een nieuwe fiets gaan uitzoeken, want het vervoer bleek verzekerd.

Was dat je Coppi-frame?

Haike schreef:Was dat je Coppi-frame?
Sinds dien hangt die liefdevol aan de muur :lol: :lol:

Whisky

Haike schreef:Was dat je Coppi-frame?
Inderdaad

Nald schreef:
Haike schreef:Was dat je Coppi-frame?
Inderdaad
Balen zeg, als je nou net zo als van Est het ravijn in rijdt en je fiets dus strijdend ten onder is gegaan.... :lol:

(Hoewel ik niemand toewens dat hij een ravijn in dondert)

Haike schreef:
Nald schreef:
Haike schreef:Was dat je Coppi-frame?
Inderdaad
Balen zeg, als je nou net zo als van Est het ravijn in rijdt en je fiets dus strijdend ten onder is gegaan.... :lol:

(Hoewel ik niemand toewens dat hij een ravijn in dondert)
Nee, dat zou inderdaad een nóg mooier verhaal zijn ........ The frame died with its boots on 8)