- Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?
- Aluminium vs stalen frame
Crmo staal gaat veel langer mee. Vrees voor roest en/of lakschade is m.i. ook niet meer aan de orde, als je de fiets met een Sports Cover BikeShield folie afplakt.

Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Hmm, die folie is al lang achterhaald, dit is veel beter:Cycle Maniac schreef: Crmo staal gaat veel langer mee. Vrees voor roest en/of lakschade is m.i. ook niet meer aan de orde, als je de fiets met een Sports Cover BikeShield folie afplakt.
Dat hangt er ook vanaf hoe oud je fiets is, een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen...BertKremer schreef:Hoe lang gaat een kwaliteits(Koga) stalen frame mee? Ik zie soms hele oude tourfietsen bij mij in de buurt (Zuid-Limburg) rondrijden, en vraag mij af of mijn fiets het waard is hem van nieuwe onderdelen te voorzien.
ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen...
Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....m-gineering schreef:ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen...
Als je dat al truuks en listen noemt....Haike schreef:Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....m-gineering schreef:ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen...
Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Je had het over een hele hoop onderdelen met truuks en listen.Haike schreef:Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....m-gineering schreef:ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009Haike schreef:een hele hoop onderdelen van nu passen niet op een frame van 20 jaar oud zonder allerlei truuks en slimme listen...
Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
Niet op mijn oude reynolds frame niks pompnokken of wat dan ook. Zou ook een beetje raar zijn op zo'n frame, we hebben het toch niet over een sportfietsje...Ivo Miesen schreef:Als je dat al truuks en listen noemt....Haike schreef:Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....m-gineering schreef: ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009
Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
De frames uit de laatste pak 'm beet 15 jaar hebben allemaal 130mm inbouwbreedte, lukt dus prima. Een goed stalen frame uit die tijd had al een aanlasnok voor een voorderailleur. Het zijn de huidige alu en carbon frames waar je de trucs en listen moet uithalen omdat er daar niks aangelast is. Pompnokken en andere handigheedjes bijvoorbeeld. Die zie je op de oude frames bijna als standaarduitvoering, tegenwoordig moet je die met een lampje zoeken.
O ja? Als je eens wist wat een moeite het me heeft gekost om destijds aan een 40 gaats XT naaf te komen, die kon mijn fietsenman iig niet bij Shimano Nederland krijgen. Is via een tandembouwer gekomen die rechtstreek tussentijds in Japan kon bestellen. Dat kan Shimano Nederland niet eens, die moeten een inschatting maken voor het komende jaar wat ze denken af te zetten.m-gineering schreef:Je had het over een hele hoop onderdelen met truuks en listen.Haike schreef:Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....m-gineering schreef: ikkenietbegrijp. Een hoop onderdelen passen niet? De enige standaard die veranderd is is de inbouwbreedte van de achternaaf, en dat is bij een oud stalen frame met een panlat en Bahco zo gefixed. Verder is het meer een kwestie van passende onderdelen uitzoeken. Maar dat geldt ook voor een frame van het modeljaar 2009
Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
ik kom alleen op de achternaaf (130mm raceuitvoering nemen) en de rest is gewoon passend te koop.
en de 40 gaats naaf voor een frame uit 2008 was wel gewoon leverbaar? De vraag was toch of je een 20 jaar oud frame kon hergebruiken zonder speciale problemen?Haike schreef: O ja? Als je eens wist wat een moeite het me heeft gekost om destijds aan een 40 gaats XT naaf te komen, die kon mijn fietsenman iig niet bij Shimano Nederland krijgen.
Pompnokjes werden o.a. door Gazelle als standaard extra geleverd. Ook Bioracer had ze als gewoon aan te kruisen extra. Bob Jackson zelfs standaard. En zelfs dan nog, met een eenvoudig klemmetje kun je op je oude stalen frame prima een Zéfal HPX bevestigen. Probeer dat niet op je moderne aerodynamisch gevormde carbon sloping frame.Haike schreef:Niet op mijn oude reynolds frame niks pompnokken of wat dan ook. Zou ook een beetje raar zijn op zo'n frame, we hebben het toch niet over een sportfietsje...Ivo Miesen schreef:Als je dat al truuks en listen noemt....Haike schreef: Dat schrijf ik toch, truuks en listen.....
Ik denk aan veranderde buisdiameter klembanden bij een voorder die kleiner of groter zijn, en die dingen. Dat je er uiteindelijk uit komt zal ik niet betwisten...
De frames uit de laatste pak 'm beet 15 jaar hebben allemaal 130mm inbouwbreedte, lukt dus prima. Een goed stalen frame uit die tijd had al een aanlasnok voor een voorderailleur. Het zijn de huidige alu en carbon frames waar je de trucs en listen moet uithalen omdat er daar niks aangelast is. Pompnokken en andere handigheedjes bijvoorbeeld. Die zie je op de oude frames bijna als standaarduitvoering, tegenwoordig moet je die met een lampje zoeken.
Als je als individuele consument nu iets wil wat afwijkend is zou je wel eens wat langer de tijd moeten nemen om aan je spullen te komen. Maar je hebt gelijk het is niet de oorspronkelijke vraag van de OP, maar jij begon er over dat alles passend te koop is, daar heb ik wat andere ervaringen mee, al was het maar met een frame wat van drie weken tijd naar ruim drie maanden tijd ging.... Maar goed, ik stop met graven...m-gineering schreef:en de 40 gaats naaf voor een frame uit 2008 was wel gewoon leverbaar? De vraag was toch of je een 20 jaar oud frame kon hergebruiken zonder speciale problemenHaike schreef: O ja? Als je eens wist wat een moeite het me heeft gekost om destijds aan een 40 gaats XT naaf te komen, die kon mijn fietsenman iig niet bij Shimano Nederland krijgen.
Zo zat mijn Zefal er ook op, met bijgeleverde klem. Evenals klemmen die ook kabelgeleiders waren voor rem en derailleur. Toen volop te krijgen, maar dat is nu niet meer gangbaar en een moeilijk artikel geworden. Moet je maar eens proberen om een paar padboutjes te pakken te krijgen, zeker als het om de lange versie gaat. (Ja ik heb ze wel maar zonder kop, was het antwoord) En juist; je schrijft het zelf al, met je moderne carbon sloping frame heb je dus alweer een probleem qua onderdelen. Maar goed een wereld reiziger met een carbon frame zie ik nog niet zo snel gebeuren dus dat scheelt. Dus laat staan met een 20 jaar oud frame....Ivo Miesen schreef:
En zelfs dan nog, met een eenvoudig klemmetje kun je op je oude stalen frame prima een Zéfal HPX bevestigen. Probeer dat niet op je moderne aerodynamisch gevormde carbon sloping frame.
sjugt.. ja via E-bay.Ivo Miesen schreef:Allerhande klemmetjes kun je nog goed krijgen. Zéfal spullen zijn redelijk goed te krijgen via Decathlon (die betrekken het rechtstreeks van Zéfal uit Frankrijk). Klemmetjes en andere zaken bij Mario in Noord-Brabant, die heeft een Ebay handel.
Dat is dan meer een probleem van de LBS. Als je in de catalogus van de fabrikanten zoekt hebben ze voor bijna alles een oplossing, en vaak in meerdere varianten. 'Tuurlijk verkoopt de LBS liever iets nieuws wat in de zaak ligt, maar daar moet je je als consument niet door laten imponeren. En ook niet door het bekende 'bestaat niet'' en 'niet meer leverbaar'.Haike schreef:
sjugt.. ja via E-bay.
Maar niet bij de lbs bij mij om de hoek, en ook niet bij de volgende een straat verderop.
Tuurlijk kan je er aan komen, maar er is een verschil tussen of de verkoper onder de toonbank moet bukken en het voor het grijpen heeft, of dat hij het eerst op moet zoeken in een boek om te kijken of hij het kan bestellen, en of het vervolgens leverbaar is....