Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boutje voordrager afgebroken of losgetrild? - Forum Wereldfietser

Boutje voordrager afgebroken of losgetrild?

Net terug van 5 weken Ierland. Voor ik vertrok naar goede gewoonte fiets goed gecontroleerd en ook alle boutjes aangetrokken. Na 6 dagen plots gerammel aan de voordrager (Tubus Ergo). Linkerboutje weg. Nu lijkt het me sterk dat het boutje helemaal is losgetrild wegens net aangespannen. Maar als het dan toch gebroken zou zijn waarom zit het draadeind dan niet meer in de drager? Allemaal niet erg, had reserveboutje bij, maar wat als nu zo'n bout afbreekt, hoe krijg je dan het resterende stuk terug uit je framenok ?
En nog een vraagje voor de techneuten: er zit standaard zo'n kunststof cilindertje (millimeter of 8 lang) tussen framenok en drager. Dat ben ik uiteraard ook kwijt. Ik heb dat gewoon vervangen door twee moertjes op de bout te bevestigen. Lijkt me ok, of is zo'n kunststof buisje toch beter om trillingen te dempen of iets dergelijks??
Vincent H. schreef:Net terug van 5 weken Ierland. Voor ik vertrok naar goede gewoonte fiets goed gecontroleerd en ook alle boutjes aangetrokken. Na 6 dagen plots gerammel aan de voordrager (Tubus Ergo). Linkerboutje weg. Nu lijkt het me sterk dat het boutje helemaal is losgetrild wegens net aangespannen. Maar als het dan toch gebroken zou zijn waarom zit het draadeind dan niet meer in de drager? Allemaal niet erg, had reserveboutje bij, maar wat als nu zo'n bout afbreekt, hoe krijg je dan het resterende stuk terug uit je framenok ?
En nog een vraagje voor de techneuten: er zit standaard zo'n kunststof cilindertje (millimeter of 8 lang) tussen framenok en drager. Dat ben ik uiteraard ook kwijt. Ik heb dat gewoon vervangen door twee moertjes op de bout te bevestigen. Lijkt me ok, of is zo'n kunststof buisje toch beter om trillingen te dempen of iets dergelijks??
Metaal is beter dan kunststof, want kunststof kruipt. En als de schijf dunner wordt zit je boutje niet meer zo vast.

Als het boutje breekt kun je vaak met een beiteltje de restjes er weer uit draaien. Of zet er een boortje op, dan draai je de prop wel verder
Vincent H. schreef:Maar als het dan toch gebroken zou zijn waarom zit het draadeind dan niet meer in de drager? Allemaal niet erg, had reserveboutje bij, maar wat als nu zo'n bout afbreekt, hoe krijg je dan het resterende stuk terug uit je framenok ?
Hallo Vincent,
Zorg dat het nieuwe boutje dóór het oogje heen steekt*. Mocht het dan afbreken dan kun je de andere kant met een waterpomptang of andere lompe tang aanpakken en eruit draaien. Ook kun je er een zelfborgende moer opzetten om te voorkomen dat het boutje ooit lostrilt.
En gebruik RVS boutjes en moertjes, dat blijft langer goed en het blinkt mooi.
Succes,
Leon

*: het kan zijn dat dit met het boutje rechtsachter bij het kleinste kransje niet zo'n goed idee is, maar dat is dan een apart geval.

Zorg dat je metalen busjes hebt tussen drager en vork, dat werkt beter, maar ook dan kan het spul los trillen. Dus een wat langer boutje waar je een borgmoer op kan zetten is een mooie oplossing, of wat lock-tie op het boutje.

En als de bout afbreekt;

Het is een prutswerk maar het kan; sla een klein spijkertje in de in het stukje bout wat in de framenok is blijven zitten. Als de spijker goed klem zit, buig je hem 90º als het goed is draai nu het restant er zo uit. Framenok en schroefdraad komen nu ongehavend uit de strijd :wink:

Nu lijkt het me sterk dat het boutje helemaal is losgetrild wegens net aangespannen.
En toch gebeurd het. Hebben dit zowel bij de voor- en achterdrager ook meegemaakt. Dit terwijl de (inbus)boutjes regelmatig nagetrokken worden.

Overigens bij de achterdrager krijg je dan dit: (let op spatbord) en sta je meteen stil :wink:


Afbeelding

Bob&Marguérite schreef:
Overigens bij de achterdrager krijg je dan dit: (let op spatbord) en sta je meteen stil :wink:
lijkt erop dat de 8mm moertjes niet vast zaten. Als je de twee blokjes om kan wisselen komen de moertjes aan de buitenkant en kun je er beter bij

Bij het monteren vanboutjes en moertjes waar van ik het idee heb dat ze nogal trilgevoelig zijn (kleine boutjes van dragers bijvoorbeeld) gebruik ik altijd blauwe loctite. Dan trilt het bijna zeker niet meer los en je krijgt het in de toekomst meestal wel weer los (eventueel met behulp van een fohn)..

Als 'noodoplossing' kun je ook secondelijm gebruiken (hoort bij mijn fiets-ehbo- kit) of nagellak (maakt niet uit welke kleur :wink: )

Gr
Eric

Ik zet de boutjes op mijn fiets vast met Permabond A130, een "schroefdraadborgingkleefpasta". Dan trillen ze (bijna) niet los.

Permabond en andere merken leveren het vloeibaar-borgmiddel via de goede gereedschapwinkel.

Mvgr,
Eric

en zet de boutjes ook weer niet te strak... m5 mag op 5 a 6 Nm.... anders willen ze ook nog wel eens knappen.

m-gineering schreef:
Bob&Marguérite schreef:
Overigens bij de achterdrager krijg je dan dit: (let op spatbord) en sta je meteen stil :wink:
lijkt erop dat de 8mm moertjes niet vast zaten. Als je de twee blokjes om kan wisselen komen de moertjes aan de buitenkant en kun je er beter bij
Het was hier een inwendig inbusboutje dat het stangetje afknelt dat aan het frame zit bevestigd. Eén der boutjes (rechts) was er uit getrild en de tweede (links) kon het gewicht na etterlijke kilometers niet meer aan. Toen dit gebeurde wisten we ook wat het piepgeluid was wat we al een tijdje gehoord hadden :cry:

Op zich heb ik altijd diverse boutjes bij me (zijn niet zoveel verschillende nodig) en gebruik ik inderdaad loctite, te meer wij graag off the road rammelen.

Misschien een tip : inbusbout waarmee het zadel op de pen zit geklemd, zou nogal eens breken, Hiervan heb ik 2 bij me. Echter nog nooit - ofwel gelukkig - last van gehad. info : mijn fietsspecialist.

eric190173 schreef:Bij het monteren vanboutjes en moertjes waar van ik het idee heb dat ze nogal trilgevoelig zijn
Een grappige tegenstrijdigheid is dat naarmate je fiets ouder en roestiger wordt, je er minder last van hebt :D
Leon

B@se schreef:en zet de boutjes ook weer niet te strak... m5 mag op 5 a 6 Nm.... anders willen ze ook nog wel eens knappen.
Dat is dus gewoon ouderwets; :D een kwartslag voor het breken stoppen met aandraaien.

Haike schreef: En als de bout afbreekt;
Dus iets verder dan die kwartslag gegaan :lol: :lol: :lol:
Het is een prutswerk maar het kan; sla een klein spijkertje in de in het stukje bout wat in de framenok is blijven zitten. Als de spijker goed klem zit, buig je hem 90º als het goed is draai nu het restant er zo uit. Framenok en schroefdraad komen nu ongehavend uit de strijd :wink:


Snap het niet een spijkertje in metaal slaan?

of bedoel je eerst klein gaatje in boren en dan daar die spijker in slaan enz.
zoniet snap ik het niet.........maar ga je me het wel verder uitleggen, toch!

In voorkomende gevallen sla ik met een schroevendraaier als het ware een gleufje er in en kan het stukje er meestal wel uitdraaien.
Alleen meestal overleeft de schroevendraaier het niet en daarna onbruikbaar voor het maken van een horloge :wink: maar dat kan ik zowieso toch niet en het gevaar van beschadiging van schroefdraad.

Je hoort toch wat vaak zulke verhalen over bouten. Ik vraag me wel eens af of het niet een goed idee is vakantiefietsen met M6 boutjes af te monteren in plaats van M5.
Wim

Bob&Marguérite schreef:
Haike schreef:
Het is een prutswerk maar het kan; sla een klein spijkertje in de in het stukje bout wat in de framenok is blijven zitten. Als de spijker goed klem zit, buig je hem 90º als het goed is draai nu het restant er zo uit. Framenok en schroefdraad komen nu ongehavend uit de strijd :wink:


Snap het niet een spijkertje in metaal slaan?

of bedoel je eerst klein gaatje in boren en dan daar die spijker in slaan enz.
zoniet snap ik het niet.........maar ga je me het wel verder uitleggen, toch!
Grinn... :D Jawel bij deze;

Je kunt het inderdaad veel beter doen door een gaatje te boren in de afgebroken bout en daar dan de spijker in vast te slaan, dat klopt. Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar: Sleep jij een zware accuboormachine mee op je tochten? :wink: Vandaar dat ik het stukje met de boormachine weg heb gelaten.

Misschien is de beste optie nog wel; niks aan doen onderweg, met risiko dat je de schroefdraad verramsjt in de framenok. Hele handel stijf vast zetten met tie-wraps, en lekker doorfietsen want die dingen houden wel een paar duizend km. En thuisgekomen op je gemak dat stukje bout er uit peuteren....

Willem Jongman schreef:Je hoort toch wat vaak zulke verhalen over bouten. Ik vraag me wel eens af of het niet een goed idee is vakantiefietsen met M6 boutjes af te monteren in plaats van M5.
Wim
De ervaring daarmee is de volgende: De framenok van de voorvork vroeg om een M6 bout om de low-rider op vast te zetten.
Onderweg tijdens het klimmen in zuid-Frankrijk klonk een korte droge knal. De framenok was afgebroken, de bout was nog heel. Na heen en weer soebatten heb ik tegen inkoopsprijs een tweede exemplaar van dezelfde vork gehad. Wat bleek: daar waren de framenokken op M5 geboord en getapt, zodat de framenok iets meer vlees heeft, en het euvel zich niet zou herhalen. Plus dat er bij Storck gezegd werd dat je de low-rider nooit koud met de bout tegen de nok aangeschroefd mag worden, maar dat er een cilindrisch busje tussen moet.

ik steek er altijd een ringetje tussen, beetje "ouderwets' maar werkt wel gewoon goed.

waardes eventjes opgezocht:
M7 bolts: Tighten to 130-150 lb-in (14.7-17.0 Nm)

M6 bolts: Tighten to 100-120 lb-in (11.3-13.6 Nm)

M5 bolts: Tighten to 40-60 lb-in (4.5-6.8 Nm)
Meeste is M5 dus met zoeen van ritchey kom je een heel eind:

Afbeelding

deze doet 5 Nm.... maar aan een "echte" momentsleutel heb je natuurlijk het meeste.

Bas

apropos, een cranck zet je op 40 Nm vast

Goed ouderwets voelen werkt nog steeds, en een goede momentsleutel is zwaar, die ga ik echt niet meeslepen.

Wat ook uitstekend werkt: is ouderwets tellen. Een vastzittende bout losdraaien, en dan tellen hoeveelslagen hij nodig heeft om helemaal los te komen. Weet je ook hoeveel slagen je hem weer moet geven om op het zelfde moment te staan.

En om een crank kapot te krijgen moet je "Marco" heten, anders hoeft het ding er onderweg zeker niet af. :lol:

ik neem aan dat ook jij voor vertrek alles eventjes na loopt?

maar dit is een aardig lijstje:
link

Succes ermee

Bas

B@se schreef:ik neem aan dat ook jij voor vertrek alles eventjes na loopt?
Nee en zeker niet alles, bij mij zit veel vast met een borgmoer erachter, die lijst geeft alleen maar aan wat er los en vast kan aan een fiets, das niet interessant.