Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poll over fototoestellen - Forum Wereldfietser

Poll over fototoestellen

Wat een slechte poll! Alsof er geen verschil is tussen een point-and-shoot-cameraatje van € 50,= en een superzoom compactcamera die net zoveel kost als en meer kan dan een eenvoudige spiegelreflex.

Gerd

:?: :?: :?:

De poll is niet kwalificerend bedoeld voor camera a of b!
Het gaat simpel om de vraag wat voor fototoestel iedereen meeneemt op zijn reis.En voor iedereen die de Poll slecht vindt....niet meedoen is ook een optie :wink:

he Gerd,
welke superzoom compactcamera van 50 euri kan meer dan een eenvoudige spiegelreflex? :shock:

Bijna elke compactcamera ken meer dan een spiegelreflex, live digitaal beeld op een draaibaar schermpje, filmpjes maken, digitale zoom etc.

Hoi!

Inderdaad een nogal te kort komende pol :? .
Blanche schreef: De poll is niet kwalificerend bedoeld voor camera a of b!
Het gaat simpel om de vraag wat voor fototoestel iedereen meeneemt op zijn reis
Daar zit nu net het probleem: er ontbreken een hoop cameratypes. Volgens deze pol heeft iemand OF een spiegelreflex OF een compact camera. Jaaaa dooooooei :roll:

Ik heb bijvoorbeeld een Kodak P880 en het is geen spiegelreflex (heeft namelijk geen spiegel) maar is door de vaste zoemlens en grotere body ook zeker geen compactcamera. Het wordt onder de de semi-DSLR geordend of onder de Compact DSLR. Veel fabrikanten (oa. Kodak, Canon, Olympus) hebben camera's in deze klasse. Voor het idee hier de P880:
Afbeelding

Spiegelreflex camera ? Nee. Compact camera? Nee. Dus wat moet ik dan kiezen?

En wat is het verschil tussen een "eenvoudige spiegelreflex camera" en een "(semi) professionele spiegelreflex camera"?

AUB dus meer en beter geformuleerde pol-opties want anders zijn de verkregen statistieken uiteindelijk volledig vertekend (biased) en van geen waarde.

Kortom: meer en duidelijker geformuleerde keuze-opties AUB :)

Fiets de Wereld,
Whisky

-overige.

Hoi,
MarcoL schreef:-overige.
Genau!

Whisky

Ook ik vind het een zeer slechte poll

Ik vind een canon eos 400D of nikon D40 bijvoorbeeld GEEN semi-pro camera. Maar ik durf het er op wedden dat ongeveer alle gebruikers van dit toestel het in de eerst genoemde categorie zouden zetten.

Semi-pro is pas vanaf canon eos 10D-20D-30D-40D of nikon D100-D200-D300 met D80 net op de grens hoor!

Ik zelf hoor in 2 categorieën thuis: Semi-pro DSLR (canon eos 30D) en klein compactje (pentax optio W10)

Ik zou de volgende categorieën voorstellen:
-geen
-gsm
-klein digitaal compact
-groot digitaal compact
-analoog
-analoog reflex
-kleine digitale reflex
-(semi-)pro reflex

en dan vergeet ik nog de analoge en digitale medium format!

@Whisky: je toestel hoort volgens mij in de grote compactjes.Het nadeel aan dit type is de kleine beeldsensor met vaak snel veel ruis tegenover de DSLR's. Ik zou sinds kort eerder gaan voor een canon 1000D, dit is de lichtste DSLR op de markt. Zowel Nikon als Olympus hebben gelijkaardige toestellen.

Het ideale toestel voor veel fietsers is volgens mij de canon G9.

ottovds schreef:Ook ik vind het een zeer slechte poll
Ik zou de volgende categorieën voorstellen:
-geen
-gsm
-klein digitaal compact
-groot digitaal compact
-analoog
-analoog reflex
-kleine digitale reflex
-(semi-)pro reflex

@Whisky: je toestel hoort volgens mij in de grote compactjes.Ik zou sinds kort eerder gaan voor een canon 1000D, dit is de lichtste DSLR op de markt.
Het ideale toestel voor veel fietsers is volgens mij de canon G9.
Goede pol lijst!
Beetje offtopic maar de pol is nog steeds niet veranderd dus who cares :D

Die 1000D met vaste manuele zoom lijkt me wel wat :) Maar die zoomlens van de G9 overleeft geen 3 dagen bij mij in de woestijn. Ik heb al meerdere van zulke zoomlenzen om zeep geholpen door het ultra fijne woestijnzand. Die zoomringen houden niet zo van dat fijne spul en blokkeren :?

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:
ottovds schreef:Ook ik vind het een zeer slechte poll
Ik zou de volgende categorieën voorstellen:
-geen
-gsm
-klein digitaal compact
-groot digitaal compact
-analoog
-analoog reflex
-kleine digitale reflex
-(semi-)pro reflex

@Whisky: je toestel hoort volgens mij in de grote compactjes.Ik zou sinds kort eerder gaan voor een canon 1000D, dit is de lichtste DSLR op de markt.
Het ideale toestel voor veel fietsers is volgens mij de canon G9.
Goede pol lijst!
Beetje offtopic maar de pol is nog steeds niet veranderd dus who cares :D

Die 1000D met vaste manuele zoom lijkt me wel wat :) Maar die zoomlens van de G9 overleeft geen 3 dagen bij mij in de woestijn. Ik heb al meerdere van zulke zoomlenzen om zeep geholpen door het ultra fijne woestijnzand. Die zoomringen houden niet zo van dat fijne spul en blokkeren :?

Fiets de wereld,
Whisky
dan kan je nog altijd het best gaan voor zo'n waterdicht toestelletje of een semi-pro reflex (bijna allemaal spatwater en stofdicht zolang de lens er aan blijft hangen). Die G9 heeft trouwens ook waterdichte behuizingen als optie. Zal dan ook wel goed zijn in de woestijn. Een fietspomp kan ook wonderen doen om het stof er van tussen te krijgen :wink:

ottovds schreef:Het ideale toestel voor veel fietsers is volgens mij de canon G9.
Mag ik het daar niet helemaal mee eens zijn. Een korte opsomming:
- een overkill aan megapixels;
- te weinig optische zoom;
- geen groothoek;
- geen AA-batterijen;
- een optische zoeker.

Gerd

GerdC schreef:
ottovds schreef:Het ideale toestel voor veel fietsers is volgens mij de canon G9.
Mag ik het daar niet helemaal mee eens zijn. Een korte opsomming:
- een overkill aan megapixels;
- te weinig optische zoom;
- geen groothoek;
- geen AA-batterijen;
- een optische zoeker.

Gerd
- een overkill aan megapixels; 28MP/cm2 is niet slecht voor een compact. De sensor is groter t.o.v. eerdere modellen waardoor de kwaliteit niet achteruit gaat. Dit is geen minpunt, meer een onzinnig verkooppunt.
- te weinig optische zoom; 6* ook niet slecht
- geen groothoek; 35mm is niet veel, 210mm weer wel
- geen AA-batterijen; Heel erg persoonlijk. Doe mij maar een accu.
- een optische zoeker. handig als je stroom wil besparen, je kan ook gewoon je schermpje gebruiken.

Prima camera als je het mij vraagt.

whisky schreef:
ottovds schreef:Ook ik vind het een zeer slechte poll
Ik zou de volgende categorieën voorstellen:
-geen
-gsm
-klein digitaal compact
-groot digitaal compact
-analoog
-analoog reflex
-kleine digitale reflex
-(semi-)pro reflex

@Whisky: je toestel hoort volgens mij in de grote compactjes.Ik zou sinds kort eerder gaan voor een canon 1000D, dit is de lichtste DSLR op de markt.
Het ideale toestel voor veel fietsers is volgens mij de canon G9.
Goede pol lijst!
Beetje offtopic maar de pol is nog steeds niet veranderd dus who cares :D

Die 1000D met vaste manuele zoom lijkt me wel wat :) Maar die zoomlens van de G9 overleeft geen 3 dagen bij mij in de woestijn. Ik heb al meerdere van zulke zoomlenzen om zeep geholpen door het ultra fijne woestijnzand. Die zoomringen houden niet zo van dat fijne spul en blokkeren :?

Fiets de wereld,
Whisky
Je zou een adapter van Lensmate ( http://www.lensmateonline.com/newsite/G7.html ) kunnen gebruiken. Zijn erg mooi gemaakt, en als je die permanent laat zitten met een filter er op, heb je behoorlijk goed je lens beschermd.
Die G9 is verder wel een goed en stevig apparaat, namelijk. En met zo'n adapter kan je er meteen een mooie groothoekconvertor op zetten, maak je er een 24mm van!